Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mate Select

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Mate Select

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

De Engelse Kennelclub heeft een website onderdeel wat mate select heet. Daar kun je de naam van een (engelse) hond intypen en je krijgt het COI van die hond náást het rasgemiddelde. Daarnaast kun je een proefparing met een andere (engelse) hond doen en dat COI dus ook vanonder je muis laten klikken.

Raad van Beheer; willen jullie dit ALSJEBLIEFT gewoon even kopieren en ook voor ons beschikbaar maken? Of nog fijner; FCI, willen jullie dit ALSJEBLIEFT gewoon even kopieren en ook voor ons beschikbaar maken?

tjonge jonge, wat voor achtergebleven gebied zijn wij eigenlijk???
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Re: Mate Select

portugese waterdog

naam van een uitslagen site gejat

Cartmel's Abbadessa 24.3 % rasgemiddelde 5.5 %

oeps........
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Rosita Compagner schreef: Raad van Beheer; willen jullie dit ALSJEBLIEFT gewoon even kopieren en ook voor ons beschikbaar maken? Of nog fijner; FCI, willen jullie dit ALSJEBLIEFT gewoon even kopieren en ook voor ons beschikbaar maken?

tjonge jonge, wat voor achtergebleven gebied zijn wij eigenlijk???
"dat gaan we nog even uitzoeken hoor, of dat kan. Het is allemaal niet zo makkelijk, we zitten met privacy enzo" :blah:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

voor de werkhonden ( mits je de gegevens hebt ingevuld mbt je eigen hond en de reu naar keuze) bestaat er al lang zo iets.kijk maar bij working-dog.eu

alle gegevens die je invoert worden wel gecontroleerd op waarheid. zo kun je meten in hoeverre je inteelt ( lijnteelt) of een outcross doet. het geeft ook een percentage aan van verwantschap.
verkadej
Zeer actief
Mijn ras(sen): Witte herder + retriever
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door verkadej »

Die stambomen kun je ook niet per email krijgen, daar hebben ze bij RvB de post voor uitgevonden das de opvolger van rooksignalen ;)

Succes met Mate select ;)
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

wow...dat wil ik ook wel hebben zeg :E:
wij zitten nog in het stenentijdperk denk ik :ugh: nog nét geen uitgehakte rotsblok in je brievenbus...
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Zijn die berekeningen wel betrouwbaar? Heb begrepen dat het lastig is om COI berekeningen te laten uitvoeren door een stambomen database omdat een bepaald aantal generaties nodig is....

Onze RV heeft overigens ook een database dat die dat kan, het COI uitrekenen. Lastig is alleen wel dat je eerst alle generaties van een bepaalde hond moet inkloppen want niemand die het ding gebruikt/vult :O:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Agility addict
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Epagneul Nain Phalene
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agility addict »

Toevallig is een dergelijk programma afgelopen maandag in het kader van de fokkerstour tijdens de lezing van Kor Oldenbroek en Jack Wilding ter sprake gekomen. Ze zijn op dit moment bezig om software te ontwikkelen waarmee onder andere de inteeltcoëfficiënt, inteelttoename en verwantschap bepaald kan worden. Het is de bedoeling dat dit in 2013 beschikbaar is voor alle rassen. Nadeel is inderdaad wel dat alleen NHSB honden in de database opgenomen zullen worden, maar in mijn ogen is dit een flinke stap in de goede richting.
Afbeelding
Meer informatie over de pupjes op; http://phalenepups.webs.com
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

@Agility addict; en wáárom moeten ze dat nu ontwikkelen??? Het IS er, in ENGELAND. Da's een paar uurtjes met de auto en net zo ver als hier per mail. Waarom???

Nee, jij weet het ook niet, dat weet ik wel. Het is meer een vraag uit frustratie

@badu; laat er eens een fout in zitten, dan berekent hij die fout over de hele populatie en lijkt het me niet zo erg. Echt, de eerste 2 honden die ik probeerde, gewoon om te kijken, hadden het vier- en vijfvoudige van het gemiddelde COI..... Tjonge, en dan maak ik me druk of 3% niet wat veel is.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef: @badu; laat er eens een fout in zitten, dan berekent hij die fout over de hele populatie en lijkt het me niet zo erg. Echt, de eerste 2 honden die ik probeerde, gewoon om te kijken, hadden het vier- en vijfvoudige van het gemiddelde COI..... Tjonge, en dan maak ik me druk of 3% niet wat veel is.
Het gaat niet om een foutje, maar over een onbetrouwbaar getal bij open stamboeken.
Er zijn bij ons heel weinig honden met een stamboom van meer dan 5 generaties. Ik heb zelf van de 6 honden maar 3 honden met een 3 generatie stamboom. Een COI op een stamboom van 2 generaties slaat nergens op.
Dan krijg ik dus 0% inteelt terwijl het zeer ws vele malen hoger ligt.
Maargoed, een gemiddeld COI van alle honden met wèl een 10 generatie stamboom lijkt me wel leuk om te weten.
Ik verwacht dat deze ook veel te hoog is. Mijn twee volle stamboomhonden zijn ook behoorlijk ingeteeld.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Mooi systeem, veel voorouders van Jack staan erin dus heb even gespiekt.
Ben benieuwd of dat hier ook nog eens gaat komen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Gaaf zeg!

Maar hoe komen ze eigenlijk aan cijfers voor een rasgemiddelde? Of gaat dit over de cijfers in Engeland?
Ook het kooikerhondje staat er namelijk tussen, breed average 2,7%.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Ik neem aan dat het hún rasgemiddelde is, ja.

Ja Sonja, zo'n soort combinatie heb ik nu ook gemaakt. Heb er dus wat moeite mee om met mijn 0% inteeltnest te adverteren. Maar we moeten wel ergens beginnen, toch? En wat niet officieel bekend is kun je gewoon niet mee tellen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Dianavdberkt schreef:voor de werkhonden ( mits je de gegevens hebt ingevuld mbt je eigen hond en de reu naar keuze) bestaat er al lang zo iets.kijk maar bij working-dog.eu

alle gegevens die je invoert worden wel gecontroleerd op waarheid. zo kun je meten in hoeverre je inteelt ( lijnteelt) of een outcross doet. het geeft ook een percentage aan van verwantschap.

voorbeeld van working-dog.eu

http://www.working-dog.eu/zucht_ansehen ... =1&dog=155

(weet ik gelijk of het ook voor niet ingelogden zichtbaar is ;-))
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
Dianavdberkt schreef:voor de werkhonden ( mits je de gegevens hebt ingevuld mbt je eigen hond en de reu naar keuze) bestaat er al lang zo iets.kijk maar bij working-dog.eu

dat wat interessant is niet ;-) wel 2 plaatjes en de stamboom. Ook alleen jouw naam en niet je andere gegevens.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:
crutz schreef:

dat wat interessant is niet ;-) wel 2 plaatjes en de stamboom. Ook alleen jouw naam en niet je andere gegevens.
oke, als "lid" en dus ingelogd zie ik ook nog de COI & op welke honden geinteelt is..
deze (print versie) kan je dan mss wel zien
http://www.working-dog.eu/zucht_print.p ... ung_id=155
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:Ik neem aan dat het hún rasgemiddelde is, ja.

Ja Sonja, zo'n soort combinatie heb ik nu ook gemaakt. Heb er dus wat moeite mee om met mijn 0% inteeltnest te adverteren. Maar we moeten wel ergens beginnen, toch? En wat niet officieel bekend is kun je gewoon niet mee tellen.
Je kunt dan toch gewoon zeggen dat voor zover je weet de ouders niet verwant zijn aan elkaar ofzo ? Je hoeft er toch geen COI bij te zetten ? Sowieso denk ik dat het gros van de geïnteresseerden niet eens weet wat COI is.
Ik zet het het er nooit bij, maar dat is mijn opstandige ik. Ik hoop altijd dat mensen zelf naar een stamboom kijken.
Ik zou trouwens wel willen dat we met onze database wel het COI konden berekenen hoor, maar echt missen doe ik het niet. Voor mij heeft het geen enkele zin. Ik zoek altijd een zo onverwant mogelijk reu uit maar als daar een een voorouder of meer dubbel voorkomt in de stamboom dan is dat zo. Een percentage gaat niks veranderen aan het feit dat er weinig keus is.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Op zich wil ik wel dat mensen leren naar een COI te kijken. 't Is redelijk makkelijk te begrijpen als je het bij een paar cijfertjes houdt: het rasgemiddelde = x en deze combinatie = y. Zoek de verschillen en kleur de plaatjes.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:Op zich wil ik wel dat mensen leren naar een COI te kijken. 't Is redelijk makkelijk te begrijpen als je het bij een paar cijfertjes houdt: het rasgemiddelde = x en deze combinatie = y. Zoek de verschillen en kleur de plaatjes.
Haha, een nobel streven :ok:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Geweldig dat dat in Engeland in ieder geval wel beschikbaar is. En ach, 2013 is nog maar een half jaartje verwijderd, dus wie weet valt het mee?

Ik dacht alleen dat voor een goed vergelijk je niet zozeer naar de COI over een heel ras moet kijken (en dus meerdere generaties) maar naar de COI van de pups van een bepaalde generatie. Dan weet je hoe je ervoor staat zeg maar. Als ik een nest fok met COI 6% lijkt dat redelijk ok, maar als de gemiddelde COI van de nesten in dat jaar 3% is dan zit je dus toch aan de hoge kant.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Annemarie Rouw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippets

Ongelezen bericht door Annemarie Rouw »

Jee, boffen wij even met de whippets...
http://thewhippetarchives.net/
Net berekend dat de combi die we in het voorjaar willen maken, een COI heeft van 2,85 %. Dit kostte me ongeveer 2 seconden..
http://ballisticwhippets.wordpress.com/ ... r-puppies/
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

crutz schreef:
crutz schreef:

oke, als "lid" en dus ingelogd zie ik ook nog de COI & op welke honden geinteelt is..
Nee, alleen ingelogd
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Selena schreef:
crutz schreef:
crutz schreef:

Nee, alleen ingelogd

grrrr, niet handig, wordt dan dus plaatje van maken & zelf uploaden, mss vanavond tijd voor dat het juist op mn site komt te staan....nl eindelijk weer manvolk in huis, dus hulp bij alle verzorging...was wel ff aanpoten nl de afgelopen week alles alleen.... ;-)
Lizzy
Actief
Mijn ras(sen): De Dalmatische Hond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lizzy »

Het is natuurlijk geweldig! En beter dit dan niks. Maar zolang ik niet weet hoeveel generaties zij ongeveer hebben ingevoerd, zegt mij het COI gemiddelde van het ras eigenlijk niet zoveel. Of ze nou 7 of 15 generaties hebben ingevoerd, dat maakt nogal verschil. Ik heb via via na laten vragen hoe dat zit in dit tool, hoeveel generaties zij voor "mijn" ras hebben ingevoerd en over hoeveel generaties ze meten. Ze meten over alle generaties die zijn ingevoerd alleen is het onbekend hoeveel generaties er zijn ingevoerd.

Maar om je een voorbeeld te geven:

Een specifieke Dalmaat naam ingevoerd in Kennelclub mate select. COI 1,7%. Deze zelfde Dalmaat staat in mijn eigen ZooEasy, ik meet over 10 generaties en heb deze hond 10 generatie stamboom compleet. COI 7.91%.

Andere Dalmaat naam ingevoerd in mate select. COI 10.4%. Dezelfde Dalmaat staat in mijn eigen ZooEasy, idem als boven, COI 13.7%.

Kortom, ik denk dat de cijfers nog niet geheel betrouwbaar te noemen zijn, maar het is een schitterend begin!
Afbeelding
Foto met dank aan Chien Noble.

Siamsa Dalmatische Honden
Amy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Crested (+Kruising), Middenslag Poedel, Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Amy »

Mijn Engelsman staat er ook in :lol1:

Inbreeding Coefficient
Chinese Crested
Leibwache Bad Boy Lincoln
4.9%
Breed Average
8.8%

Maar dan is het inderdaad de vraag hoeveel generaties erin staan, heleboel bekend dat wel: http://www.chinesecrested.no/pedigree.p ... 95&lang=en
Denk dat als je het er allemaal in stond dat het percentage echt hoger zou zijn.

Hmm kan wel een hond uit 1977 vinden IN die "database", dus ze zijn wel ver terug gegaan :lol1: Maar goed dat zegt nog niet alles over welke generaties er zijn meegenomen e.d.
Afbeelding
~reinforcement builds behavior~
~You can not influence someone while you are judging them~
sandrav
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alano Espanol Cane Corso
Contacteer:

Ongelezen bericht door sandrav »

Laboriginals
Actief

Ongelezen bericht door Laboriginals »

In Mate Select staat wel degelijk over hoeveel generaties het COI van een hond is berekend, hoor :wink:
In de rechterkolom onder About This Calculation. Daar kan je lezen hoeveel generaties zijn meegerekend en hoeveel daarvan compleet zijn.
Laboriginals
Actief

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Het is overigens wel zo, en dat geldt idem dito voor ons NHSB, dat van importhonden alleen hun eigen driegeneratiestamboom wordt ingevoerd. Zo´n hond staat er dan mogelijk in met een COI van 0%, terwijl hij in werkelijkheid misschien veel meer is ingeteeld. Als er in de stamboom van een hond de nodige importhonden voorkomen, levert dat dus een weinig betrouwbare COI op.
Agility addict
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Epagneul Nain Phalene
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agility addict »

Rosita Compagner schreef:@Agility addict; en wáárom moeten ze dat nu ontwikkelen??? Het IS er, in ENGELAND. Da's een paar uurtjes met de auto en net zo ver als hier per mail. Waarom???

Nee, jij weet het ook niet, dat weet ik wel. Het is meer een vraag uit frustratie
Persoonlijk zou ik mij er niet zo druk om maken dat de Raad het wiel opnieuw uit wil vinden. Voor mijn afstudeeronderzoek hebben we een rashondenpopulatie geanalyseerd en zo ingewikkeld is het niet om een programma te maken wat dit soort dingen berekend. Daarbij kunnen ze nu de database van de Raad als uitgangspunt nemen, misschien kunnen de NHSB data wel helemaal niet inlezen in die Engelse variant.. :wink:
Afbeelding
Meer informatie over de pupjes op; http://phalenepups.webs.com
Amy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Crested (+Kruising), Middenslag Poedel, Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Amy »

Laboriginals schreef:In Mate Select staat wel degelijk over hoeveel generaties het COI van een hond is berekend, hoor :wink:
In de rechterkolom onder About This Calculation. Daar kan je lezen hoeveel generaties zijn meegerekend en hoeveel daarvan compleet zijn.
God niet eens gezien:

About this calculation
The pedigree data used to calculate this result extended back as far as 14 generations with the first 4 generations being fully complete

:goeie:
Afbeelding
~reinforcement builds behavior~
~You can not influence someone while you are judging them~
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”