Lief schreef:Misty houd ook niet van blafbakken en gillers. misty is een oerhond. Ik probeer altijd te voorkomen dat ze aan het corrigeren slaat, lijn haar aan bij bangerds etc.
Twee straten verderop woont een gillende blafbak van een JR. Komen we elkaar in de verte al tegen is het prijs. De baas van betreffende hond corrigeert niets en door het aanhoudende gegil zit ik met een minuut met een schuimbekkend monster van 35 kg aan de lijn.
In zo'n geval vraag ik toch ook echt de baas van de giller, iets daar aan te doen, want er komt een moment dat ik er niet op bedacht ben en Misty haar kans waarneemt het op haar manier op te lossen.
Daarbij vind ik dat er dus een groot verschil zit in een gillende hond waarbij de baas er actief iets aan probeert te doen en een gillende hond met een baas ernaast die hooguit zegt, ja hij is een beetje bang!
Ik was ook zeker niet in je buurt gebleven of had Misty losgegooid....
ik vind dan ook wel, dat die ``gillende``hond onder controle gehouden moet worden, maar ik vind net zo goed, dat je hond die daarop reageert, Ook onder controle gehouden moet worden.
wij komen ook zovaak gillende en keffende honden tegen, en ik zie dat meteen als een kans om mijn honden dat te leren negeren. ``talk to the paw`` zeg ik altijd tegen mijn honden
ik geef een milde correctie, als mijn honden willen fixeren op zo een druktemaker. ik geef mijzelf ook een houding, dat ik absoluut niet onder de indruk ben van die gillende hond. en negeer die gillende hond zelf ook. mijn houding slaat dan ook grotendeels over op mijn honden.
en Buster is ook een oerhond, zit voor de helft Husky in, en in gedrag lijkt hij ook veel op de husky. maar hij kan juist heel goed hondentaal, en kan bange, angstige honden, meer zelfvertrouwen geven. iets wat ik absoluut respecteer van Buster. en bewonder !