Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Discrimineren honden?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders
Aantal honden: 2

Discrimineren honden?

Ongelezen bericht door Selene »

Of wordt het veroorzaakt door de baasjes?

Hoe vaak je niet hoort dat honden bang zijn herders of witte honden of "hij houdt niet van teckels" enz
Nou is Prado twee maal gebeten, als pup door een JR en later door een retriever maar ik heb aan hem nooit gemerkt dat hij onderscheidt maakte tussen rassen.

Dus, maakt een hond het onderscheid of toch de baas?
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Roompie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Discrimineren honden?

Ongelezen bericht door Roompie »

Ik denk de baas. Misschien niet voor de volle 100% maar toch. Als jouw hond aangevallen wordt door een specifiek ras of grootte dan denk ik dat je later toch onbewust een bepaalde houding aanneemt wanneer je zo,n hond weerziet.
En daar reageert je eigen hond natuurlijk weer op.
Afbeelding
Barnsley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Barnsley »

Of het discrimineren is weet ik niet, ik weet wel dat die van mij met hun eigen soort/rasgenoten veel meer lol hebben dan met andere honden. Mijn golden bijv, speelt amper met andere honden. Tot we een golden tegen komen, dan komt hij helemaal los.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nou, CC vindt kortbenen raar.
Ze zag ze voor het eerst op een showtje toen ze een maand of 6 was en vond et he-le-maal niks.
Ze heeft er geen hekel aan, ze vindt ze raar en gaat enorm blaffen.
Ze heeft er geen slechte ervaring mee, ze heeft er in feite amper ervaring mee, dus hoe het komt?
Maar blijkbaar ziet ze er iets raars aan :19:
Het lijkt me ook wel dat een hond zulke verschillen ziet trouwens, tussen kort- en normaalbenigen bedoel ik.
Mij boeit het niet, het duurde zelfs even voor ik snapte waarom ze nou blafte, dus van mij heeft ze het niet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Denk dat het elkaar vaak in stand houdt.

Nu moet ik wel zeggen dat Charlie een grafhekel heeft aan alles dat langharig is en het vechthond type.
Denk dat ze het eerste niet kan lezen en bij de tweede groep zit er gewoon diep in. Ze ziet daar bij hele kleine dingetjes al als aanleiding.

:tongue: Van mij komt het in ieder geval niet, al wil ik zelf geen langharige hond.

Oh, en van die chinese halve naakthondjes is helemaal een ramp. Ze snapt niet dat het honden zijn :mann:
Laatst gewijzigd door dagmar88 op 01 jul 2012 11:29, 2 keer totaal gewijzigd.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

volgens mij de hond, Gil houdt niet goldens, hij vind dat ze allemaal omver gebeukt moeten worden, reu of teef, maakt hem niets uit.
en soms kan ik het in de verte niet zien, Golden of Labje, maar ik zie het wel aan Gil, labje is leuk, Golden moet omver :pffff: .
dat is zijn interpretatie hoor niet de mijne dus hij mag het niet, maar hij vind dat wel :hmmm:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jinke schreef:Of het discrimineren is weet ik niet, ik weet wel dat die van mij met hun eigen soort/rasgenoten veel meer lol hebben dan met andere honden. Mijn golden bijv, speelt amper met andere honden. Tot we een golden tegen komen, dan komt hij helemaal los.
Dat zie je veel.
Dat is volgens mij omdat ze hun "eigen soort" kennen uit het nest.
Dat is vertrouwd qua beeld.
Mijn honden hebben ook een voorkeur voor bonte honden inderdaad.

Afbeelding

chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik denk dat het de associatie is wat niet persee baas gerelateerd hoeft te zijn.

Ik heb een hond hier gehad die op geen enkele hond reageerde. Hond werd geplaatst en kwam na een tijdje terug. Wij gingen wandelen met een grote zwarte hond en daar reageerde hij op. Daarna nog een keer reageren op een grote zwarte hond (bleek dus niet rasgebonden) en meneer werd weer geplaatst. Bij de nieuwe baasjes was dit het eerste wat opviel, waarom reageert hij op grotere zwarte honden. Zijn gedrag komt dus niet voort uit de mensen waar hij mee wandelt maar op wat hij ziet.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

De baas zal er zeker een rol in hebben maar ik zie bij Kiki net als vroeger bij Bente dat ze met andere Drenten vaak toch net iets beter uit de voeten kan.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Marjoleine schreef:
Jinke schreef:Of het discrimineren is weet ik niet, ik weet wel dat die van mij met hun eigen soort/rasgenoten veel meer lol hebben dan met andere honden. Mijn golden bijv, speelt amper met andere honden. Tot we een golden tegen komen, dan komt hij helemaal los.
Dat zie je veel.
Het gekke is dan weer dat een paar herders die ik ken juist een hekel hebben aan of bang zijn voor herders.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Marjoleine schreef:
Dat zie je veel.
:wink: Die van mij kan dus juist absoluut niet met haar eigen soort.
Naar andere honden is ze 'gewoon' agressief, maar met training wel gewoon hanteerbaar en zolang er geen rare dingen zijn loopt ze gewoon door.
Maar 99% van wat op een staff lijkt, en pups al helemaal, werken echt als een rode lap.
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders

Ongelezen bericht door Selene »

Marjoleine schreef:
Dat zie je veel.
Ik kom niet zo heel veel herders tegen hier maar daar merk ik ook geen verschil in moet ik zeggen, een hond is leuk of niet hier geloof ik :wink:
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Belle schreef:Het gekke is dan weer dat een paar herders die ik ken juist een hekel hebben aan of bang zijn voor herders.
Nou, Fien heeft niks met haar eigen type.
Bang is ze niet echt maar ze vindt ze wel stom. Ze gromt ook naar haar spiegelbeeld :LOL:
Volgens mij denkt ze dat ze een stabij is, en niet zo gek: hoe kan een hond nou weten hoe hij eruit ziet?
En ze ziet alleen maar bont om zich heen :19:

Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik denk dat die verschillen vooral liggen in het gedrag van die honden. De gemiddelde Labrador is nogal energiek en onstuimig. Mijn hond irriteerd zich daar aan en ik kan me voorstellen dat hij na de zoveelste ontmoeting met zo'n Labrador, dat soort wel herkend en daar op reageert. Om die reden kan ik Nilo aanlijnen als we een herder zien (duits, mechels etc) en Nora had een hekel aan honden als Border Collies, al ging ze ze hooguit uit de weg.
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Bo heeft op het trainingsveld een aantal keer problemen gehad met een zwarte hond en als we daar lopen schrikt ze van iedere zwarte hond die voorbij loopt, óók als dat haar beste vriendinnetje is. Daarbuiten verblikt of verbloost ze niet van zwarte honden.

Aan de andere kant is Bo erg voorzichtig met stoere honden en ik weet wel zeker dat ik daar de oorzaak van ben. Voordat ik zelf een hond had, was ik bang voor honden en hoewel ik daar nu bijna geen last meer van heb, ben ik met joekels toch nog steeds erg voorzichtig.

Verder vindt ze sommige honden helemaal fantastisch en andere honden negeert ze liever. Ik zie daar niet echt een verband tussen verschillende rassen. Trouwens, ze is omkoopbaar, er was een klein opdringerig reutje waar ze helemaal niets aan vond maar sinds ze zijn bal (die hij normaal met hand en tand verdedigt) van hem heeft gekregen is het toch behoorlijk 'aan' tussen die twee, haha.
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Ivan vindt alle honden leuk of eng. Odin houdt niet van JR. Als pup is zijn lip een keer stuk gebeten door een JR uit de buurt, hij moet ze echt niet, ook andere kleine hondjes niet. Ik hou hem altijd aangelijnd. Vind zelf de JR wel leuk, dus het ligt niet aan de baas.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Yvet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pepper, Dwergpinscher x Podenco uit La Línea de la Concepción

Ongelezen bericht door Yvet »

Die van mij moet niets hebben van knorrende rassen, boxers en als ze te opdringerig worden.
Hij vindt staff's niet erg - alleen z'n baas ergens door een nare ervaring in het verleden weer wel of ze moeten meer volle 100% zijn dat ik hun toelaat naar m'n hond. Alleen in m'n wijk blijf ik verreweg van hun vandaan. Om juist te voorkomen dat er narigheid van komt.
Hoe je mensen beter leert kennen des te meer je van dieren gaat houden

Kom eens in mijn fotoboekje kijken
viewtopic.php?f=26&t=235201

Afbeelding
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Maak vaak mee dat de kleine fluffies wel graag met mijn grote duitse herder wilt spelen.
En zecht baasje van de fluffie dat de fluffie bang is voor duitse herders.
Hij is al zo vaak gegrepen.
Terwijl je aan de fluffie ziet dat hij het wel leuk vind om met de herder te spelen.
Het is gewoon een vooroordeel vind ik.
Ja er zijn duitse herders die vals zijn. Maar dat betekent niet dat de eerste de beste herder die je tegenkomt dat die ook vals is.
Labradors en poedels hebben ook tanden.
Ook gewoon mensen zonder hond zijn al bang als ze mijn duitse herder zien lopen. Terwijl mijn hond echt een schatje is. Maarjaa..
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Onze DH discrimineerde wel hij kon met alle honden maar kleine zwarte hondjes daar werd hij boos op, hij werd ook meerdere malen gegrepen door zo mormel.
Ruby, discrimineert niet die is alleen vel op sommige manieren dat vreemde honden haar benaderen.
Blacky is overal lang leven de lol ,behalve als ze lelijk naar hem doen.
Ik denk dat het niet te zeggen is of het aan de baas of hond ligt maar het gewoon verschild per hond of baas
Afbeelding
billyboy2
Zeer actief

Ongelezen bericht door billyboy2 »

Billy heeft een hekel aan alles wat groter is dan hijzelf.....los gaat het nog wel. Maar aan de lijn gaat hij als een idioot tekeer, en grijpt dat ook rustig een DH bij de strot als ze niet voor zijn grote bek aan de kant gaan.
Maar hij is dan ook al 3 keer gepakt door grote honden(en dat heeft alle 3 de keren niet aan zien komen).

Denk ook dat dat de reden is dat grote honden voor die kleine schreeuwlelijks aan de kant gaan of vermijden. Ze zijn snel, rennen als gekken om je heen en happen ook nog....tja daar zou ik ook voor aan de kant gaan.

Mijn teckel is bang voor zwarte sharpei's.

Als pupje ging ze altijd voor alle honden op de rug liggen. Zag ze in de verte een hond, dan lag ze al op haar rug.
1 keer had ze echter niet gezien dat er een zwarte sharpei aan kwam(en ik ook niet) en die beukte haar keihard ondersteboven.
Inmiddels is ze 3 jaar en gaat niet meer zoveel op haar rug liggen, wat er in resulteert dat ze gillend weg rent als er een hond iets te hard(en met staart omhoog) op haar af rent... iets wat helaas regelmatig gebeurd, er lopen hier nogal wat zielige straathondjes die er iets andere regels opna houden dan de in gezin opgegroeide hondjes
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Dol moet niks van kleine hondjes hebben,negen van de tien die hier lopen vallen uit :roll: Zodra ze een kleine hond ziet loopt ze er het liefst met een boog omheen. :wink:
En dan heb ik het over de plas en poep ronde op de lange wandeling schieten mensen met kleine honden een andere kant op :schrik:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Mijn honden discrimineren niet. Die motten gewoon geen enkele andere hond aan hun lijf. Oké, als ze Roxy weer zagen dan was het wel altijd dikke pret, en Sjaakmans mag ook de roedel in (beiden Goldens).

Ikzelf vind bijna alle honden leuk, en mede daarom vind ik pakjes bezorgen ook zo'n leuk werk. Dan zie je er nogal wat op een dag.
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Misty vind zwarte honden stom. Die moeten omver gebeukt. Behalve als het een bekende zwarte hond is, maar dat ziet ze pas als ze in de buurt komt. En ridgebacks, die wantrouwt ze ook.

Shadow vind alle honden leuk, maar donkere mannen moeten uit mijn buurt blijven.
Hoe ze erop komen? Die donkere mannen zou nog wel door mij uitgestraald kunnen worden, maar die verschillende types hond toch niet echt.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mila vindt collies het leuks, ook kortharen, en shelties ook. Daarmee wil ze altijd direct even buurten. Ook vindt ze kleine hondjes erg leuk - daar had ik zelf nooit zo veel mee, maar ik ben ze door Mila eigenlijk ook steeds leuker gaan vinden.
Ze had een tijdje een hekel aan Labradors (kleur maakte niets uit) nadat ze een paar keer flink omver gebeukt was door verschillende Labradors. Maar nu ze Macho en DJ kent, behoort dat tot het verleden en zijn alle Labradors blijkbaar toch wel weer oké.
O, en bulletjes die van die knorgeluiden maken, dat vindt ze een heel vreemd fenomeen, dan blijft ze ook altijd op een afstandje.
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Biet heeft iets met RR's.
Zelfs met teven zie ik dat ie zich erover opnaait.
En dat terwijl er nooit iets gebeurd is met een RR.
Waar het dus vandaan zou moeten komen?
Wiel
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Marjoleine schreef:
Belle schreef:Het gekke is dan weer dat een paar herders die ik ken juist een hekel hebben aan of bang zijn voor herders.
Nou, Fien heeft niks met haar eigen type.
Bang is ze niet echt maar ze vindt ze wel stom. Ze gromt ook naar haar spiegelbeeld :LOL:
Volgens mij denkt ze dat ze een stabij is, en niet zo gek: hoe kan een hond nou weten hoe hij eruit ziet?
En ze ziet alleen maar bont om zich heen :19:
Vera is dol op klein en wit. Andere Goldens vindt ze ook meestal wel leuk, maar dat is meer omdat die over het algemeen redelijk rustig en neutraal/vriendelijk kennis willen maken. Daar houdt ze wel van. Maar klein en wit in de verte moet ze gewoon naartoe vindt ze. Los rent ze erheen, aan de lijn gaat ze sleuren. Terwijl ze verder heel veel honden negeert, ook andere Goldens als die met haar geen contact zoeken. Maar klein en wit kan haar nog zo vakkundig negeren, Veer vindt ze meteen al helemaal leuk en gezellig. Denkt ze :mrgreen:
Ik vind het niet heel handig overigens, want juist klein en wit (en ook bazen van klein en wit) vinden zo'n aanstormende grote hond niet altijd even leuk. En ze stormt dus echt nooit he, behalve................juist :engel: Dus dan roep ik haar altijd maar bij me, en laat haar volgen totdat we echt vlakbij zijn.

En nog meer on topic: Saar is bang van alles groot, met staande oren, en wat een licht sluipende en/of loerende manier van lopen heeft. Dat zijn dus vaak Herder-achtigen, maar ook Husky's bijvoorbeeld heeft ze het vaak mee. En dat komt echt doordat ze net iets te vaak is opgejaagd door dat soort types. Het zit 'm ook niet zozeer in het formaat, want een Duitse Dog bijvoorbeeld loopt ze zo pal langs zonder op of om te kijken. Moos was absoluut niet bang voor Herder-achtigen, Vera is het niet, en ik ben het niet. Maar Saar dus wel.
Afbeelding
billyboy2
Zeer actief

Ongelezen bericht door billyboy2 »

Ik denk dat ze de ridge misschien zien als nekharen die overeind staan?!
Nekharen overeind is meestal niet uit gezelligheid.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Mijn vorige hondje, Moos, heeft overigens eens letterlijk in de bek van een Bull terrier gehangen, maar was daarna alleen maar specifiek bang voor die ene hond, en baas, en voor geen enkele andere Bull terrier, of wat er dan ook op leek. Maar Moos was ook een superstabiel hondje, amper van zijn stuk te krijgen. Saar is veel gevoeliger, sneller van slag. Die is bijvoorbeeld ook na 1 keer aangereden te zijn door een fiets, maandenlang bang geweest voor elke fietser. En dus na tig opjaag-incidenten door iets-dat-op-een-herder-lijkt, ook voor dat soort honden.

Dat van die fietsers heb ik er wel uit gekregen door gewoon elke dag meerdere keren nonchalant over het fietspad te lopen (moest wel, is de standaard route door de wijk), en na een maand of 4-5 had ze wel weer door dat ze niet allemaal over d'r heen zouden rijden. Maar elke dag meerdere keren langs elke keer weer een vreemde loer/sluip-hond lopen wordt wat moeilijk :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Ik merk dat Billy en Silka de kat toch wel wat uit de boom kijken als het gaat om honden zonder staart en honden met heel veel rimpels en korte snuiten. Dan doen ze net een beetje langer met bepalen of het 'vriend of vijand' is. :wink:
Laatst gewijzigd door Rami op 01 jul 2012 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Kira is verliefd op Maltezers, dan zakt ze helemaal door haar pootjes, oortjes in de nek en dat kontje schudt heen en weer. Dat heeft ze echt alleen bij Maltezers en geen enkel andere hond :piew:
Kira houdt niet van grote honden en ze legt zich er bij neer dat wij elke keer weer zo'n kutjoekel in huis halen :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”