Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

WTF

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: WTF

Ongelezen bericht door malinois »

Miranda schreef:
malinois schreef:
Zoek stok! schreef:Het is net zo goed normaal dat honden gaan gillen als ze bepaalde ervaringen hebben.
nee dat gillen is dus gestoord gedrag,
Dat ben ik met je eens, maar ik vind het wel normaal dat een hond - of liever een hond met een bepaald karakter, een ander karakter zou waarschijnlijk agressief worden - het doet als reactie op bepaalde gebeurtenissen.
dat is ook helemaal waar... maar al die uitingen zijn niet wenselijk... en bovendien niet echt 'veilig' als je in een losloopgebied loopt lijkt me.. maar goed.. ik zal wel gek zijn denk ik.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Miranda schreef: Dat ben ik met je eens, maar ik vind het wel normaal dat een hond - of liever een hond met een bepaald karakter, een ander karakter zou waarschijnlijk agressief worden - het doet als reactie op bepaalde gebeurtenissen.
Ik niet.
Dat mag op eigen terrein, en binnen de eigen roedel als het buiten eigen terrein is. Anders niet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

malinois schreef:
Zoek stok! schreef:Het is net zo goed normaal dat honden gaan gillen als ze bepaalde ervaringen hebben.

Man man wat een gelul om niks weer. Alsof herders de maat zijn voor wat normaal is. Ingefokte korte lijntjes en bemoeials (en ik heb er zelf een).
nee dat gillen is dus gestoord gedrag, misschien doen ze dat uit reactie maar wil je een stabiele hond krijgen zul je dat in goede banen moeten leiden...
een krijsende hond is een alles behalve stabiele hond... en dat bedenk ik niet ter plekke hoor, dat kun je overal vinden op internet.
Maar goed dit is inderdaad gelul, want dit staat al 20 pagina's uitgebreid beschreven...

En nu ook jij komt ineens weer met herders de maat voor alles... dat heeft geen kip hier gezegd... net of CM bijvoorbeeld alleen maar herders heeft, dat is het enige ras die hij amper heeft.... :U: en die zegt toch hetzelfde als ik hoor... net als vele anderen.
Ik geloof dat Zoek stok het vooral heeft over de korte lontjes en bemoeials (ingefokt?)
Dat het daar normaal is kennelijk.

Velen (niet iedereen) lijken hier heel hard bezig om dat als normaal te zien en met hand en tand te verdedigen wat zijn eigen hond doet of wil doen. :wink:
Met als enige restrictie dat een aantal mensen het niet aan de hond toestaat omdat er gedonder van kan komen.

Ik vind het normaal dat een hond even wat bevreemd opkijkt en dan bij wijze van spreken de schouders op trekt en doet wat hij voor die tijd ook deed.
Snuffelen, een vogeltje opjagen, een plas doen enz.
Zo gedraagt mijn hond zich.
Geen kort lontje, gewoon stabiel bezig met haar eigen zaken.
Laatst gewijzigd door ranetje op 02 jul 2012 15:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

malinois schreef:
Miranda schreef:
malinois schreef:
nee dat gillen is dus gestoord gedrag,
Dat ben ik met je eens, maar ik vind het wel normaal dat een hond - of liever een hond met een bepaald karakter, een ander karakter zou waarschijnlijk agressief worden - het doet als reactie op bepaalde gebeurtenissen.
dat is ook helemaal waar... maar al die uitingen zijn niet wenselijk... en bovendien niet echt 'veilig' als je in een losloopgebied loopt lijkt me.. maar goed.. ik zal wel gek zijn denk ik.
Net zo gek als ik ben, Mal ;)
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Miranda schreef: Dat ben ik met je eens, maar ik vind het wel normaal dat een hond - of liever een hond met een bepaald karakter, een ander karakter zou waarschijnlijk agressief worden - het doet als reactie op bepaalde gebeurtenissen.
Ik niet.
Dat mag op eigen terrein, en binnen de eigen roedel als het buiten eigen terrein is. Anders niet.
*zucht* Marjoleine dat staat er ook niet... er staat dat dit simpelweg reacties opwekt of je dat nu leuk vind of niet... niks meer en niks minder. En daar komt dan de eigenaar om de hoek kijken om dit voor te zijn en te voorkomen, punt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Ik vind het normaal dat een hond even wat bevreemd opkijkt en dan bij wijze van spreken de schouders op trekt en doet wat hij voor die tijd ook deed.
Juist, dat vind ik ook.
Geen bemoeizucht, hooguit naar de eigen roedelleden.

Afbeelding

Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

ranetje schreef:
malinois schreef:

Man man wat een gelul om niks weer. Alsof herders de maat zijn voor wat normaal is. Ingefokte korte lijntjes en bemoeials (en ik heb er zelf een).
nee dat gillen is dus gestoord gedrag, misschien doen ze dat uit reactie maar wil je een stabiele hond krijgen zul je dat in goede banen moeten leiden...
een krijsende hond is een alles behalve stabiele hond... en dat bedenk ik niet ter plekke hoor, dat kun je overal vinden op internet.
Maar goed dit is inderdaad gelul, want dit staat al 20 pagina's uitgebreid beschreven...

En nu ook jij komt ineens weer met herders de maat voor alles... dat heeft geen kip hier gezegd... net of CM bijvoorbeeld alleen maar herders heeft, dat is het enige ras die hij amper heeft.... :U: en die zegt toch hetzelfde als ik hoor... net als vele anderen.
Ik geloof dat Zoek stok het vooral heeft over de korte lontjes en bemoeials (ingefokt?)

Velen (niet iedereen) lijken hier heel hard bezig om dat als normaal te zien en met hand en tand te verdedigen wat zijn eigen hond doet of wil doen. :wink:
Met als enige restrictie dat een aantal mensen het niet aan de hond toestaan omdat er gedonder van kan komen.

Ik vind het normaal dat een hond even wat bevreemd opkijkt en dan bij wijze van spreken de schouders op trekt en doet wat hij voor die tijd ook deed.
:ok:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Marjoleine schreef:
Ik niet.
*zucht* Marjoleine dat staat er ook niet... er staat dat dit simpelweg reacties opwekt of je dat nu leuk vind of niet... niks meer en niks minder. En daar komt dan de eigenaar om de hoek kijken om dit voor te zijn en te voorkomen, punt.
Ik lees wel wat er staat.
Maar ik vind die reacties dus niet normaal en ook erg ongewenst.

En dat staat er dus ook in mijn reactie.
jij zegt: Ik vind het wel normaal.
En ik zeg: Ik (vind dat) niet.

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
malinois schreef:

Met als enige restrictie dat een aantal mensen het niet aan de hond toestaan omdat er gedonder van kan komen.

persoonlijk zou ik dat dan weer raar vinden, als had Boy de dober dit waarschijnlijk ook gedaan niet reageren... Dusty (Xfox/kees) daarentegen weer niet en daar zat alles behalve herder in en Axel ook niet (dober). Het gaat helemaal niet om mijn hond en of dat gedrag normaal is... het is gestoord gedrag in de natuur en bij honden volgens diverse mensen met enorm veel verstand van honden en hun gedrag, waar andere honden reageren door te corrigeren op deze manier OOK volgens diezelfde mensen. Sommige van deze mensen heb ik heel hoog staan dus als die dat voor mij nog eens bevestigen geloof ik daar met stellige zekerheid in.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Marjoleine schreef: Maar ik vind die reacties dus niet normaal en ook erg ongewenst.

Denk dat er een nieuw spreekwoord moet gaan komen, in navolging van het (sorry Martijn) Engelse
"Beauty is in the eye of the beholder":

(ab)normality is in the eye of the beholder. :wink:

Ik blijf bij de mening dat er in de huidige maatschappij (en waarschijnlijk ook al sinds jaar en dag) een verschil is tussen wat honds gedrag is dat binnen de grenzen van het voor de hond normale valt, en wenselijk gedrag van de hond.
In de eerste categorie vallen héél wat meer gedragingen dan in de tweede. Ik probeer er naar te streven bij mijn honden, die verre van perfect zijn, dat ze zo min mogelijk gedrag vertonen dat buiten het voor de mens wenselijk gedrag valt. Het overgrote deel van de keren lukt dat, soms helaas even niet.
Zo lang je je goed bewust bent van wat je aan je lijntje (of los) hebt lopen, en wat voor invloed jouw hond(en) op anderen (mensen of dieren) kunnen uitoefenen, en daarnaar handelt, is er niet zo heel veel aan de hand denk ik.
Alleen dat laatste, daar schort het in mijn ogen nog te vaak aan. :wink:
Laatst gewijzigd door LongFields op 02 jul 2012 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
malinois schreef:
Marjoleine schreef:
Ik niet.
Ik lees wel wat er staat.
Maar ik vind die reacties dus niet normaal en ook erg ongewenst.

oke dan is het duidelijk, dan verschillen wij daarin van mening :ok:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

LongFields schreef:(ab)normality is in the eye of the beholder. :wink:

Ik blijf bij de mening dat er in de huidige maatschappij (en waarschijnlijk ook al sinds jaar en dag) een verschil is tussen wat honds gedrag is dat binnen de grenzen van het voor de hond normale valt, en wenselijk gedrag van de hond.
In de eerste categorie vallen héél wat meer gedragingen dan in de tweede.
Hier kan ik me alleen maar volledig bij aansluiten :ok:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

malinois schreef:
massam schreef:
tineke schreef:
massam schreef:regel één hier op het forum en volgens mij zou dat algemeen goed moeten zijn is dat één vreemde hond niks te schaften heeft met een andere vreemde hond. niet goed praten dus, niet begrijpen maar regelen.

wat een gezeik
Maar dat wordt toch niet door mensen gezegd,er wordt toch duidelijk aangegeven dat erop klappen onwenselijk gedrag is wat je niet moet toelaten :19:

maar het wordt wel begrepen. dat snap ik niet.
het is doodnormaal gedrag, die krijsende hond gedraagt zich gestoord en dat zal een hond dan willen oplossen, omdat de baas dit nalaat.
Dit ben ik dan weer niet met je eens, ik vind het helemaal geen doodnormaal gedrag.
En ik zie het hier dus ook niet terug, niet bij mijn herders niet, maar ook niet bij mijn Jack Russels.
Als we, en dat komen we regelmatig hier, (ik zal eens geluidsopnames maken :schrik: )hysterisch krijsende honden tegenkomen worden die volkomen genegeerd. Geen hond die ze aankijkt, zelfs Mikey niet. En ik ben het met Ranetje eens, ze hebben er ook helemaal niets mee te schaften, het is hun roedel niet. Ik krijg zelfs altijd het idee dat ze zich schamen dat een soortgenoot zo achterlijk kan doen, haha, is natuurlijk niet zo, maar zo nadrukkelijk worden de krijsers genegeerd.
Gr. Aniek

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

malinois schreef:
ranetje schreef:
malinois schreef:

persoonlijk zou ik dat dan weer raar vinden, als had Boy de dober dit waarschijnlijk ook gedaan niet reageren... Dusty (Xfox/kees) daarentegen weer niet en daar zat alles behalve herder in en Axel ook niet (dober). Het gaat helemaal niet om mijn hond en of dat gedrag normaal is... het is gestoord gedrag in de natuur en bij honden volgens diverse mensen met enorm veel verstand van honden en hun gedrag, waar andere honden reageren door te corrigeren op deze manier OOK volgens diezelfde mensen. Sommige van deze mensen heb ik heel hoog staan dus als die dat voor mij nog eens bevestigen geloof ik daar met stellige zekerheid in.
Waarom begin je te verdedigen met je eigen honden als voorbeeld? :wink:
Bekijk het eens wat meer van een afstand.
Wat algemener
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef: oke dan is het duidelijk, dan verschillen wij daarin van mening :ok:
Ja, precies, is ook niet erg ;)

Ik vind gewoon dat honden zich niet met elkaars roedel zouden moeten bemoeien als het om regelen gaat.
En verder ook niet specifiek trouwens ;)
Ik denk trouwens wel dat het anders is als je meer honden hebt, die zullen zich denk ik daardoor anders gedragen naar alleen-honden.
Maar goed, dat is alleen mijn indruk, daar heb ik geen bewijs voor.

@Longfields, met je laatste stelling ben ik het zeker wel eens :ok:
Ik maak me ook verder niet zo druk, maar bemoeizucht vind ik ongewenst én niet natuurlijk.
Mijn mening, uiteraard. ;)

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Budkes schreef: Ik krijg zelfs altijd het idee dat ze zich schamen dat een soortgenoot zo achterlijk kan doen, haha, is natuurlijk niet zo, maar zo nadrukkelijk worden de krijsers genegeerd.
Haha, ja, ik ook :mrgreen:

RR zal de rest erop corrigeren, maar een vreemde hond zeker niet. Dan loopt ze door met toch een min of meer gegeneerd hoofd :LOL:
CC gaat ook wel tekeer als ze een andere hond eng vindt, dat mag ze absoluut niet van RR. Dan krijgt ze het echt behoorlijk getrokken.
Dát vind ik wel normaal, als ze het zou doen bij een vreemde hond zou ik dat zeker niet vinden.

Afbeelding

LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Marjoleine schreef: Ik vind gewoon dat honden zich niet met elkaars roedel zouden moeten bemoeien als het om regelen gaat.
En verder ook niet specifiek trouwens ;)
Dat "zouden moeten" is in mijn ogen inderdaad een essentieel stukje in de zin. Dat het niet zou moeten wil (helaas) niet zeggen dat het niet gebeurt. :wink:
Marjoleine schreef:Ik denk trouwens wel dat het anders is als je meer honden hebt, die zullen zich denk ik daardoor anders gedragen naar alleen-honden.
Maar goed, dat is alleen mijn indruk, daar heb ik geen bewijs voor.
Dat is ook de mijne, ik heb wat dat betreft heel duidelijk verschil gemerkt in de gedragingen van mijn honden toen mijn "roedeltje" werd uitgebreid van 2 naar 3 honden. Aan mij om dat veranderde gedrag in banen te leiden, waar nodig, om onwenselijk gedrag te voorkomen.
Marjoleine schreef:@Longfields, met je laatste stelling ben ik het zeker wel eens :ok:
Ik maak me ook verder niet zo druk, maar bemoeizucht vind ik ongewenst én niet natuurlijk.
Mijn mening, uiteraard. ;)
Ik vind bemoeizucht vooral ongewenst. :wink:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

malinois schreef: in en Axel ook niet (dober)... het is gestoord gedrag in de natuur en bij honden volgens diverse mensen met enorm veel verstand van honden en hun gedrag, waar andere honden reageren door te corrigeren op deze manier OOK volgens diezelfde mensen. Sommige van deze mensen heb ik heel hoog staan dus als die dat voor mij nog eens bevestigen geloof ik daar met stellige zekerheid in.
Het is de "natuur" ook behoorlijk gestoord gedrag als een dier uit roedel A plotseling een dier uit roedel B meent te moeten corrigeren.
Gr. Aniek

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
malinois schreef:
ranetje schreef:
malinois schreef: nee dat gillen is dus gestoord gedrag, misschien doen ze dat uit reactie maar wil je een stabiele hond krijgen zul je dat in goede banen moeten leiden...

Waarom begin je te verdedigen met je eigen honden als voorbeeld? :wink:
Bekijk het eens wat meer van een afstand.
Wat algemener
Omdat ik me op de een of andere manier niet kan overkomen wat ik nu precies bedoel. Nog steeds niet. Want volgens mij verschilt iedereen hier niet eens zoveel van elkaar qua mening.

Verstuurd van mijn Galaxy S.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Budkes schreef: Het is de "natuur" ook behoorlijk gestoord gedrag als een dier uit roedel A plotseling een dier uit roedel B meent te moeten corrigeren.
Exact.

En dat maakt die bemoeizucht dus, buiten ongewenst, ook niet normaal.

Afbeelding

LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nanna schreef:Ik vind dat je een grens overgaat als je hond bij een andere hond overlast veroorzaakt.
Dat een andere hond dus bang wordt omdat jouw hond staat te grommen, grauwen, uit te vallen of zelfs aan te vallen en daar van baasje álle ruimte voor krijgt middels joekel los te laten lopen.
Want hé, het is immers 'normaal hondengedrag'?
Ik heb dus he-le-maal niets te schaften met het 'normale hondengedrag' van iemand anders zijn rothond.
Snuffelen, spelen, gewoon effe kennismaken: geen probleem. Dát is normaal hondengedrag. Agressief gedrag naar honden buiten de roedel op neutraal terrein zonder geprovoceerd te zijn valt hier thuis onder de noemer gestoord gedrag. Zo'n hond is gefrustreerd/onopgevoed.
Dat is ook zo, vind ik. Tóch kan het óók gebeuren als er wel een gewoon verantwoordelijke eigenaar bij de hond hoort denk ik. Je kunt niet altijd alle situaties vóór zijn volgens mij.
Jouw stukje vind ik (zoals wel vaker :wink: ) erg ongenuanceerd en vingerwijzend, terwijl de meesten in dit topic het volgens mij al láng eens waren over het feit dat in deze situatie de eigenaar van de herdershond gewoon de fout in is gegaan en iets heeft gedaan (of nagelaten) wat niet slim was.
Jouw laatste zin, en dan met name het deel "zonder geprovoceerd te zijn" is natuurlijk wel voor enige discussie vatbaar. Want dat jij (of welke andere eigenaar dan ook) niet hebt gezien dat er geprovoceerd is wil niet in alle gevallen zeggen dat dat ook werkelijk het geval is geweest. :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Kruimel53 schreef: Wat er in de 'natuur' gebeurt, geen idee, ik ken geen honden die in de 'natuur' leven. Wel wolven, en die bijten een vreemdeling op hun terrein hartstikke dood, behalve dan een loopse teef die een reu tegen het lijf loopt.
Wat verwilderde honden doen in zo'n geval, ik zou het niet weten, ik ben het nooit tegengekomen in literatuur.
Ja.
Dat is de essentie, he, dat het hun terrein is.
En het ging hier over neutraal terrein.

Afbeelding

ranetje
Zeer actief

Budkes schreef:
malinois schreef: in en Axel ook niet (dober)... het is gestoord gedrag in de natuur en bij honden volgens diverse mensen met enorm veel verstand van honden en hun gedrag, waar andere honden reageren door te corrigeren op deze manier OOK volgens diezelfde mensen. Sommige van deze mensen heb ik heel hoog staan dus als die dat voor mij nog eens bevestigen geloof ik daar met stellige zekerheid in.
Het is in de "natuur" ook behoorlijk gestoord gedrag als een dier uit roedel A plotseling een dier uit roedel B meent te moeten corrigeren.
Dat lijkt mij ook :wink:

Voorzover je "roedelgedrag in de natuur" nog met honden in verband kan brengen.
Maar dat is weer een ander zijpad. :D
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Nanna schreef:Jij wilt dus eigenlijk beweren dat honden die dat gegil compleet negeren, omdat het niet een hond uit hun roedel betreft, gestoord gedrag vertonen? :engel:
Dat wou ik nu net schrijven, idd. :F:
Die van mij zal het een worst zijn of er een keffertje staat te gillen. Hij doet maar. Het is ze bij wijze van hun eer te na om daar nog op te reageren. En nou heb ik niet eens de grootste sociale hoogstandjes. Een hond met een beetje redelijke tollerantiedrempel negeert dat gekef wel, hoor. Dat hoort namelijk ook bij sociale vaardigheid; een beetje tegemoet komen aan wat een ander aan vaardigheden mist.
Laatst gewijzigd door Anne&Taar op 02 jul 2012 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Marjoleine schreef:
Budkes schreef: Het is de "natuur" ook behoorlijk gestoord gedrag als een dier uit roedel A plotseling een dier uit roedel B meent te moeten corrigeren.
Exact.

Is dat altijd zo dan? Ik vraag het me af. Bijvoorbeeld als een dier uit roedel A binnen het territorium van roedel B meent te moeten komen, dan wordt de eerste toch ook gecorrigeerd door een hond uit roedel B? Tenminste, ik mag toch aannemen dat zoiets niet ongestraft zal gebeuren?
Budkes
Zeer actief

LongFields schreef:
Marjoleine schreef:
Exact.

Is dat altijd zo dan? Ik vraag het me af. Bijvoorbeeld als een dier uit roedel A binnen het territorium van roedel B meent te moeten komen, dan wordt de eerste toch ook gecorrigeerd door een hond uit roedel B? Tenminste, ik mag toch aannemen dat zoiets niet ongestraft zal gebeuren?
Klopt, maar dat is een ander verhaal, dit is niemands territorium.
Gr. Aniek

Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Budkes schreef:
LongFields schreef:
Marjoleine schreef:
Exact.

Klopt, maar dat is een ander verhaal, dit is niemands territorium.
Behalve als een hond dit wél als zijn territorium beschóuwt natuurlijk.
Maar dat valt dan waarschijnlijk ook abnormaal gedrag? :wink:
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Nanna schreef:Ik vind dat je een grens overgaat als je hond bij een andere hond overlast veroorzaakt.
Dat een andere hond dus bang wordt omdat jouw hond staat te grommen, grauwen, uit te vallen of zelfs aan te vallen en daar van baasje álle ruimte voor krijgt middels joekel los te laten lopen.
Want hé, het is immers 'normaal hondengedrag'?
Ik heb dus he-le-maal niets te schaften met het 'normale hondengedrag' van iemand anders zijn rothond.
Snuffelen, spelen, gewoon effe kennismaken: geen probleem. Dát is normaal hondengedrag. Agressief gedrag naar honden buiten de roedel op neutraal terrein zonder geprovoceerd te zijn valt hier thuis onder de noemer gestoord gedrag. Zo'n hond is gefrustreerd/onopgevoed.
Het Suske wordt regelmatig benaderd door vreemde honden.
Eerst heel hard aan komen rennen, dan een snauw geven, een snauw terugkrijgen en vervolgens begint het gegil :ugh:
En ja , daar kan ze op reageren.
En nee, ik word daar niet blij van.

Maar het is dus zeker niet zo dat zij al grommend, grauwend, aanvallend op andere honden afstormt.
Ze mag niet op vreemde honden afrennen en ze heeft de neiging daartoe ook niet of nauwelijks (meer)
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Suske schreef:
Fizgig schreef:Ik ben gek op herders. Ik hou wel van dat arrogante eigenlijk, dat is juist zo mooi aan ze. Dat is ook wat de mensch altijd erg gewaardeerd heeft aan herders, dat ze zo regelen en bazen. Daar zijn ze voor gemaakt, om taken te verrichten voor ons waarbij dat sterke karakter juist handig is. Dus ja, als je ze dan als gezinshond gaat houden, dan heb je die eigenschappen nog steeds in huis. Daarom zou ik nooit (meer) aan een herder beginnen. Ik vind ook eigenlijk dat je ze dat niet aan kunt doen. Maar ze zijn nog steeds heel erg populair, ook als gezinshond en daar zou eigenlijk een wet voor moeten zijn. Dat je ze wel als gezinshond mag houden, mits je iets doet met hun werkkarakter. Dan raken ze hun regeldrift tenminste een beetje kwijt in het werk.
Zegguh.........
Ik heb hier een heel tevreden Mecheltje als huishond waarvan moeders zeker uit werklijnen komt.
En ja ze regelt graag maar zeker dankzij wat ik hier allemaal heb opgestoken en door er werkelijk altijd bovenop te hebben gezeten
vanaf het moment dat ze niet echt meer pup was wordt dat minder en minder en is ze steeds makkelijker uit haar regelgedrag te halen.
Met een simpel: Nee en daarna een kort: doorlopen.
Maar als het aan jou ligt zou ik haar niet in huis gehaald mogen hebben :S:
Nou, volgens mij doe jij ook dingen met Suske, trainen oid, sporten, fietsen, speuren, of niet soms? Alleen wandelen is voor veel herders niet echt genoeg om aan hun trekken te komen. Dus ik bedoel meer, als je dan een herder in huis haalt, weet dan dat die zijn behoeftes heeft die je moet vervullen. Anders heb je volgens mij meer kans op problemen.

Maar goed, er zijn wel herders die nogal relaxed zijn, daar lees ik ook genoeg over. Je hebt ook husky's die liever bij de kachel liggen dan een slee trekken. Maar dat zijn wel uitzonderingen, lijkt mij. Herders zijn gewoon pittig en dat moet je wel aan kunnen. Ik kan dat bijvoorbeeld niet. En volgens mij meer mensen die dus wel een herder hebben. Ik kom ze zelf alleen nooit tegen, de herders die wij tegenkomen zijn alleen met de baas bezig, of met hun stok of bal en kijken nauwelijks om. Alleen de jongere willen spelen. Maar ik lees hier vaak over herders die zich slecht gedragen, niet de herders van de forumleden zelf, maar van mensen die ze tegenkomen. Tja, die komen niet op het hondenforum, helaas.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

wat ik dan wel weer grappig vind in deze discussie is dat practisch iedereen het er over eens is dat herders nogal eens vaak regelneverig en bemoeizuchtig zijn,
het lijkt mij dan ook niet zo vreemd dat ze zich graag willen bemoeien met van alles dat zich rond hen afspeelt, ook als het buiten hun roedel valt.
het is aan de baas om te zorgen dat ze dat niet doen, maar vanuit hun regelachtige ik-steek-mijn-neus-in alles-ook-als-het-me-niet-direkt-aangaat wezen is het toch echt behoorlijk natuurlijk gedrag.

oh en nanna, er is een wezenlijk verschil tussen een hond op zijn plaats zetten en agressief gedrag :idea:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”