"Wat ik zo begrijp van dat dier, is het misschien maar beter dat ik 's nachts zwaar bewapend het bos in ga..."
Ik weet niet wat je waaruit begrijpt. Maar jammer is dat uit onwetenheid dieren een slechte naam krijgen. De wasbeerhond hoort hier niet thuis. Maar in Duitsland loopt hij al tientallen jaren rond en is er nooit iets ergs door gebeurd. Maar wanneer ik ga googlen vind ik de meest verschrikkelijke verhalen. Horror storys net als die over de wolf de ronde doen. Zwaar overdreven.
Bv via utube een uitzending van netwerk. Wanneer ik dat hoor zou ik er in eerste instantie ook bang van worden. Zo verteld een geinterviewde dat er in de ooienvaarstation in enkele dagen tijd 13 ooievaars door zijn gedood en plots mist de vrouw ook al enkele katten.
Maar in een ander artikel overigens alles al jaren geleden, blijkt dat er 13 ooievaars zijn gedood maar niet in enkele dagen maar in twee jaar tijd. Hoezo wordt je voorgelogen. Ook waren het jongen en gehandicapte niet kunnen vliegende ooievaars.
http://www.meppelercourant.nl/?n_id=10082
Ooievaarsbuitenstation De Lokkerij kampt met een mysterie. Binnen een jaar zijn binnen de omheining dertien ooievaars die niet kunnen vliegen gedood. Hun eerste conclusie was dat het inderdaad om de wasbeerhond ging. Later krabbelde het onderzoeksinstituut terug door te opperen dat het ook een flink uit de kluiten gewassen kat kon zijn
-Onderzoek wees uit toch geen wasbeerhond maar mogelijk een kat. Denk ik meteen aan de missende katten van die vrouw uit dat interview.
Ik zie dan ook een jager die wel ff aantoont wat voor schade die aanricht. Hij toond een afgekloven mail stengel. De interviewer verteld nog dat het laten zien van de schade al meer schade opleverd. Elk ree in de buurt en de duizenden muizen leveren ook meer schade op. Een wasbeerhond kon niet eens bij de ooievaars want die wasbeerhonden kun je houden achter een 50cm schutting en de ooievaars zaten achter hoge omheiningen. Een kat vos of wasbeer kon het wel zijn geweest. Ik heb de eigenaar van het ooievaarsstation gebeld en die vertelde dat er ook wasberen gezien zijn. Allemaal dus storm in een glas water en een wasbeerhond kan geen katten opeten maar jaagt op muizen en heeft een gebit net als een kat die overal voorkomt. Wel worden ze nog al eens aangetroffen en zullen dus de aantallen wilde wabeerhonden niet in tientallen maar mogelijk honderden tot enkele duizenden kunnen zijn. Ja in Nederland. Hij zal door een toestormende hond weg bijten ja maar vegis je niet in een das. Daar hebben veel honden ook geen kans tegen. De media brengt het altijd spectaculair en wil verkopen. Maar je wordt dus knalhard voorgelogen. Binnen enkele dagen 13 dode ooievaars wat blijkt binnen twee jaar en het gaat uiteindelijk over katten of mogelijk een wasbeer.
De wasbeerhond wordt zelden 10 kilo en is niet meer roofdier dan een flinke dikke kat of een das. In de wintervacht lijkt hij mogelijk forser. Wanneer ik er een zou zien zou ik hem bewonderen voor als lang als dat kan. En de honden bij houden. In Duitsland zijn er al tienduizenden afgeschoten maar men kan ze kennelijk niet tegenhouden. Ze rukken toch steeds verder op. Men zal er dus waarschijnlijk nog wel meer van horen. Over wasberen trouwens ook. Deze dieren hebben in hun eigen land van herkomst vijanden. Hier bij ons niet dus worden het er alleen maar meer.
Jos