Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Eerste hond?
Moderator: moderatorteam
-
Theraposa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog kruising , Chinese naakthond , Am bully en een APBT .
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Eerste hond?
Hallo,
Zoals jullie waarschijnlijk wel gezien hebben heb ik nu twee topics gemaakt over bepaalde hondenrassen waar ik vragen over heb. Ik was benieuwd of jullie misschien ook een leuk hondenras weten wat voor mij geschikt is. Ik heb besloten dat ik in mijn volgende huis graag een hond wil , hoe groot dat huis is , of er een tuin bij zit weet ik nog niet... Ik woon nu in een klein huisje zonder tuin. Ik heb het liefst een hond met korthaar , een mooie hondenneus (niet zoals een amerikaanse bulldog) , een mooi formaat (formaat duitse dog etc. is mij te groot en formaat Jack Russel vind ik best klein). Ik kan de hond sowieso minimaal 3 keer per dag uitlaten. Wat zouden jullie voor mij een geschikte hond vinden? Ik wil sowieso een pup en er mee op cursus gaan. Liefst ook een hond die best gezond is en niet veel ziekten in het ras heeft.
En dan ben ik ook even nieuwschierig. Wat was jullie eerste hond? En waarom dit ras?
Zoals jullie waarschijnlijk wel gezien hebben heb ik nu twee topics gemaakt over bepaalde hondenrassen waar ik vragen over heb. Ik was benieuwd of jullie misschien ook een leuk hondenras weten wat voor mij geschikt is. Ik heb besloten dat ik in mijn volgende huis graag een hond wil , hoe groot dat huis is , of er een tuin bij zit weet ik nog niet... Ik woon nu in een klein huisje zonder tuin. Ik heb het liefst een hond met korthaar , een mooie hondenneus (niet zoals een amerikaanse bulldog) , een mooi formaat (formaat duitse dog etc. is mij te groot en formaat Jack Russel vind ik best klein). Ik kan de hond sowieso minimaal 3 keer per dag uitlaten. Wat zouden jullie voor mij een geschikte hond vinden? Ik wil sowieso een pup en er mee op cursus gaan. Liefst ook een hond die best gezond is en niet veel ziekten in het ras heeft.
En dan ben ik ook even nieuwschierig. Wat was jullie eerste hond? En waarom dit ras?

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Eerste hond?
Ik zag net ook je andere topic.
We kunnen wel allemaal rassen gaan roepen maar misschien is het handig als jij aangeeft wat je zoekt in een hond.
Wat wil je er mee gaan doen ? Wat kun je de hond bieden (qua tijd, training enz). Wat vind je belangrijke eigenschappen in een hond (baasgericht, makkelijk te trainen, veel/weinig beweging/uitdaging nodig enz). Wat wil je persé niet (hondagressief, waaks, jagen enz)
We kunnen wel allemaal rassen gaan roepen maar misschien is het handig als jij aangeeft wat je zoekt in een hond.
Wat wil je er mee gaan doen ? Wat kun je de hond bieden (qua tijd, training enz). Wat vind je belangrijke eigenschappen in een hond (baasgericht, makkelijk te trainen, veel/weinig beweging/uitdaging nodig enz). Wat wil je persé niet (hondagressief, waaks, jagen enz)
-
Theraposa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog kruising , Chinese naakthond , Am bully en een APBT .
- Contacteer:
Ik wil mijn hond vooral als een vriend , dus wel een hond die ook graag bij mij is. Ik wil graag een pup en er dan mee op cursus gaan zodat hij daar leert over van alles. Ik vind een goed getrainde hond best wel belangrijk , ik wil geen hond die mensen gaat bespringen etc. , maar dat lijkt mij ook vooral te maken hebben met de opvoeding. Makkelijk trainen is opzich handig maar dit hoeft van mij niet perse , wil er best wat meer tijd aan besteden zodat het als nog een hele lieve hond word. Ik vind het ook belangrijk dat hij samen met mijn katten kan , lijkt me ook met opvoeding te maken hebben? Ik ga niet jagen met de hond of iets. Ik wil hem gewoon als een maat en hem elke dag minimaal 3 x per dag uitlaten. En ik wil ook dat hij wel een paar uurtjes alleen kan. Ik kan sowieso tussen de middag van stage de hond uitlaten en met hem spelen. Ik wil best wel een knuffel hond
. Kun je hier iets mee? Voor meer vragen vraag gerust
.
@Cleva
Hebben ze bij een dierenasiel ook pups? Want ik vind dat best wel een must. En kruisingen , die worden ook gewoon bij bepaalde kwekers verkocht of waar zijn die te krijgen?
@Cleva
Hebben ze bij een dierenasiel ook pups? Want ik vind dat best wel een must. En kruisingen , die worden ook gewoon bij bepaalde kwekers verkocht of waar zijn die te krijgen?

-
Wilm@
Poedel.Theraposa schreef:Ik wil mijn hond vooral als een vriend , dus wel een hond die ook graag bij mij is. Ik wil graag een pup en er dan mee op cursus gaan zodat hij daar leert over van alles. Ik vind een goed getrainde hond best wel belangrijk , ik wil geen hond die mensen gaat bespringen etc. , maar dat lijkt mij ook vooral te maken hebben met de opvoeding. Makkelijk trainen is opzich handig maar dit hoeft van mij niet perse , wil er best wat meer tijd aan besteden zodat het als nog een hele lieve hond word. Ik vind het ook belangrijk dat hij samen met mijn katten kan , lijkt me ook met opvoeding te maken hebben? Ik ga niet jagen met de hond of iets. Ik wil hem gewoon als een maat en hem elke dag minimaal 3 x per dag uitlaten. En ik wil ook dat hij wel een paar uurtjes alleen kan. Ik kan sowieso tussen de middag van stage de hond uitlaten en met hem spelen. Ik wil best wel een knuffel hond. Kun je hier iets mee? Voor meer vragen vraag gerust
.
@Cleva
-
Theraposa
- Zeer actief
- Contacteer:
dan weet ik zeker wat ik hem leer. Vaak zitten honden ook niet voor niets in een asiel. Met andere dieren ook zo , was ik helaas ook achter gekomen. En ik hoorde het ook van mijn vrienden en familie dat het beter is om met een pup te beginnen en ermee op cursus te gaan. Lijkt mij ook dat ze dan snel een goeie band met je krijgen?

- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Ik heb je andere topics nog niet gezien.
Mijn eerste eigen hond was een Duitse Herder. Omdat a. mijn vriend er verliefd op was en b. ik er een aantal uit mijn omgeving kende en ik mij hier goed in kon vinden. Zeg ik er wel eerlijk bij dat wij ons toen niet goed genoeg hebben verdiept en hebben laten informeren over het ras.
En dat vind ik met wat ik nu weet heel dom.
Mijn eerste eigen hond was een Duitse Herder. Omdat a. mijn vriend er verliefd op was en b. ik er een aantal uit mijn omgeving kende en ik mij hier goed in kon vinden. Zeg ik er wel eerlijk bij dat wij ons toen niet goed genoeg hebben verdiept en hebben laten informeren over het ras.
En dat vind ik met wat ik nu weet heel dom.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Theraposa schreef:dan weet ik zeker wat ik hem leer. Vaak zitten honden ook niet voor niets in een asiel. Met andere dieren ook zo , was ik helaas ook achter gekomen. En ik hoorde het ook van mijn vrienden en familie dat het beter is om met een pup te beginnen en ermee op cursus te gaan. Lijkt mij ook dat ze dan snel een goeie band met je krijgen?
Hoeft echt niet. Met een herplaatser kun je de hechtste band krijgen. Ik heb beiden gehad/heb ze nog: honden als pup gekocht en honden als herplaatser. En eerlijk gezegd zijn de herplaatsers nog het meest baasgericht en aan mij geplakt.
Nadeel van een pup vind ik dat het een jaar duurt voor je er een 'hond' aan hebt. Niet alleen met het zindelijkmakingsproces, maar het hele opvoeden, door de pubertijd heen en opnieuw opvoeden en je bent een jaar verder. En dan is het maar afwachten wat voor karakter het heeft. Terwijl je van een herplaatser gelijk weet welk vlees je in de kuip hebt.
Wat betreft jouw keuze: ik zou gewoon voor een leuke vuilnisbak gaan.

- Skittles
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Monstertjes.
Ik zou juist met een ouder, braaf hondje beginnen. Die je een foutje vergeeft. Een hondje kan ook in het asiel zitten omdat zijn baasje is overleden bijvoorbeeld. Lang niet alle hebben gedragsproblemen.
Met een pup moet je veel vaker uit dan 3 keer en voor een volwassen hond vind ik drie keer ook te weinig. Minimaal 4 keer, dat is beter verspreidt en daarvan minstens 1 langere wandeling.
Met een pup moet je veel vaker uit dan 3 keer en voor een volwassen hond vind ik drie keer ook te weinig. Minimaal 4 keer, dat is beter verspreidt en daarvan minstens 1 langere wandeling.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Dit dus. Als eerste hond zou ik ook eerder voor een leuke herplaatser gaan. Wat Skittles zegt: in het asiel komen ook genoeg honden terecht die wegens omstandigheden niet meer bij het baasje kunnen blijven, maar gewoon heel leuke, brave honden zijn zonder gedragsproblemen. Bovendien weet je dan al redelijk goed wat voor vlees je in de kuip hebt, en dat is bij een pup veel meer afwachten. Het is echt niet zo dat je met een pup per definitie al een band hebt: daar moet je ook bij een pup aan werken, en de opvoeding en training kost het eerste jaar veel tijd en energie.Skittles schreef:Ik zou juist met een ouder, braaf hondje beginnen. Die je een foutje vergeeft. Een hondje kan ook in het asiel zitten omdat zijn baasje is overleden bijvoorbeeld. Lang niet alle hebben gedragsproblemen.
Ik vind overigens drie keer per dag wandelen wel genoeg voor een volwassen hond, maar dat ligt ook aan de hond in kwestie. Mijn hond heeft er in ieder geval genoeg aan. Ook dit is iets wat je bij een herplaatser weet, dan kun je er een kiezen die past bij je leefsituatie.
Mijn eerste 'eigen' hond was ook een herplaatser, een Groenendaeler en pas daarna ben ik zelf aan een pup begonnen (collie).
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Mijn eerste eigen hond was een boxer. Een geweldige hond, helaas niet al te gezond. Wel een hond waar ik mee kon lezen en schrijven.
Mijn tweede hond was een Hollandse Herder korthaar. ADHD-hond pur sang, heeft in haar leven voor 3 honden tegelijk geleefd.
Mijn derde en vierde hond zijn Mechelse Herders uit werklijnen. Zou ik niet aanraden als eerste hond.
Mijn tweede hond was een Hollandse Herder korthaar. ADHD-hond pur sang, heeft in haar leven voor 3 honden tegelijk geleefd.
Mijn derde en vierde hond zijn Mechelse Herders uit werklijnen. Zou ik niet aanraden als eerste hond.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- noekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/? - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Mijn eerste hond was een xlabrador/stafford uit het asiel, zo'n hond krijg ik nooit meer..
In het asiel zitten genoeg honden die er niet zitten omdat"ze iets gedaan hebben".
Wij hebben honden die gebracht worden omdat mensen hele dagen moeten werken/ het financieel niet kunnen redden/ of als mensen een hond via MP kopen en hij na een dag nog 2 toch niet is wat ze dachten.
In het asiel zitten genoeg honden die er niet zitten omdat"ze iets gedaan hebben".
Wij hebben honden die gebracht worden omdat mensen hele dagen moeten werken/ het financieel niet kunnen redden/ of als mensen een hond via MP kopen en hij na een dag nog 2 toch niet is wat ze dachten.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
andor 12-04-2001/10-09-2009
- Ayronna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 1
Onze eerste hond is nu een border collie pup uit werklijnen. En ik moet zeggen, alleen dat pup-gedeelte is al véél meer werk dan gedacht. Niet dat het ons echt tegen valt, maar het is een enorme omschakeling. Daarnaast moesten we de eerste weken er 2 keer 's nachts uit: rond half 2 en om 4 uur. En dat twee weken lang
Dat put je redelijk veel uit, ook als je gewoon vrij hebt (zoals ik).
Als ik nog eens een hond zou nemen denk ik niet dat ik direct weer een pup zou nemen. In elk geval zou ik er nu wel 3x over na denken of ik écht niet een ouder hondje wil
Als ik nog eens een hond zou nemen denk ik niet dat ik direct weer een pup zou nemen. In elk geval zou ik er nu wel 3x over na denken of ik écht niet een ouder hondje wil
Laatst gewijzigd door Ayronna op 03 jul 2012 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Leuk, je eerste hond. Je klinkt erg enthousiast! Mijn eerste hond was een pup, een kruising border-collie met mechelaar (nooit aan beginnen!), alleen is die helaas met 7 maanden heel plotseling overleden. Dat was nogal een shock natuurlijk, je zit middenin de opvoeding en ineens is er niks meer op te voeden. Maar als ik terugkijk was het echt zo hectisch dat het niet leuk meer was. De pup was eigenlijk meer een werkhondje, haar moeder was een politiehond en haar vader deed schapendrijven op hoog niveau, en die moet je echt niet in huis nemen, als je een gewone gezinshond zoekt.
Toen ik uitgehuild was, zocht ik toch weer naar een hond. En toen vond ik Shelly, op marktplaats, ze werd herplaatst vanuit een gezinnetje, die hadden er geen tijd meer voor. Ik ben heel blij dat ik zo lang heb gezocht (9 maanden, freudiaans genoeg) want ze past echt heel goed bij me. Ik kan nu al met haar lezen en schrijven, heb haar nu bijna een jaar. Ze is een kruising tussen van alles, met een scheutje herder en een snufje husky is ze echt een geweldig hondje. En ze kan heel mooi zingen, haha. Ik ben echt heel dol op haar en ze is dol op knuffelen. Maar ik heb ook echt honderden, misschien wel duizenden hondjes bekeken en gemaild en gebeld met allerlei mensen voor ik besloot dat zij het moest worden. Ik wilde niet weer zo'n verkeerde keuze nemen namelijk.
O ik heb nog wel een tip, als je van knuffelen houdt, grotere honden houden daar vaak van. Hoeft niet maatje DD maar Bruno, onze tweede hond, is een grote hond en die is een knuffelbeer! Die wil het liefst de hele dag in je armen liggen en gekriebeld worden. Kleinere hondjes willen dan wel in je schoot liggen maar dat knuffelt toch minder lekker dan zo'n enorme hondenkop, heerlijk!
Nou succes met de zoektocht, ik heb trouwens in asiels gezocht maar ook veel op marktplaats, omdat de honden die van daaruit herplaatst worden, toch in het asiel terecht komen uiteindelijk. Kun je ze beter die ervaring besparen. Maar ik zou wel eerst flink heen en weer mailen voordat je beslist. Het is prettiger, vind ik, als de mensen ook aardig zijn en als je nog even contact kunt houden. Dan is het wat vertrouwder allemaal, als de deur dicht gesmeten wordt na de koop, da's niet echt prettig natuurlijk.
Toen ik uitgehuild was, zocht ik toch weer naar een hond. En toen vond ik Shelly, op marktplaats, ze werd herplaatst vanuit een gezinnetje, die hadden er geen tijd meer voor. Ik ben heel blij dat ik zo lang heb gezocht (9 maanden, freudiaans genoeg) want ze past echt heel goed bij me. Ik kan nu al met haar lezen en schrijven, heb haar nu bijna een jaar. Ze is een kruising tussen van alles, met een scheutje herder en een snufje husky is ze echt een geweldig hondje. En ze kan heel mooi zingen, haha. Ik ben echt heel dol op haar en ze is dol op knuffelen. Maar ik heb ook echt honderden, misschien wel duizenden hondjes bekeken en gemaild en gebeld met allerlei mensen voor ik besloot dat zij het moest worden. Ik wilde niet weer zo'n verkeerde keuze nemen namelijk.
O ik heb nog wel een tip, als je van knuffelen houdt, grotere honden houden daar vaak van. Hoeft niet maatje DD maar Bruno, onze tweede hond, is een grote hond en die is een knuffelbeer! Die wil het liefst de hele dag in je armen liggen en gekriebeld worden. Kleinere hondjes willen dan wel in je schoot liggen maar dat knuffelt toch minder lekker dan zo'n enorme hondenkop, heerlijk!
Nou succes met de zoektocht, ik heb trouwens in asiels gezocht maar ook veel op marktplaats, omdat de honden die van daaruit herplaatst worden, toch in het asiel terecht komen uiteindelijk. Kun je ze beter die ervaring besparen. Maar ik zou wel eerst flink heen en weer mailen voordat je beslist. Het is prettiger, vind ik, als de mensen ook aardig zijn en als je nog even contact kunt houden. Dan is het wat vertrouwder allemaal, als de deur dicht gesmeten wordt na de koop, da's niet echt prettig natuurlijk.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Nou dit dus. Veel mensen denken dat je een pup kunt kneden tot ideale brave lieve hond. Maar een pup neemt gewoon een karakter mee en dat karakter blijft. Niet erg als je je daarvan bewust bent uiteraard.Nanna schreef: Ga er niet van uit dat je een pup kunt 'shapen' in elke gewenste hond die je wilt. Zo'n hondje brengt altijd een eigen karakter mee en dat kon je bij sommige rassen/kruisingen nog wel een heel vies tegenvallen.
Heb je geen enkele voorkeur voor een bepaald soort hond?

Linda, Izzie en Bram
- StephanieR
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basenji
Ik zou als ik jou was gewoon voor een volwassen hond gaan, ga eens gewoon kijken bij het plaatselijke asiel of op http://www.dierenasiels.com klik wat honden aan en kijk wat je nou absoluut niet en juist wel aanspreekt. Je wilt eigenlijk een pup maar een raspup kost zo €800-€1000, je bent geloof ik nog niet zo heel oud, kun je zo een bedrag wel missen? Een pup kun je niet de volgende dag al alleen laten, dit moet langzaam opgebouwd worden, je zult dus vrij moeten nemen van werk. En wat denk je van het zindelijk maken, na elk slaapje naar buiten rennen en snachts ook een paar keer naar buiten.
Ik heb 2 honden, 1 van pup af en de andere hebben we 2 jaar geleden uit het asiel gehaald. En ik ga de volgende keer toch echt weer voor een herplaatser. In het asiel eerlijke informatie gehad (angstagressie), de hond toch genomen en het is een heerlijke hond. Hij kon gelijk al alleen blijven, nooit geplast in huis en passte zich snel aan in tegenstelling tot de pup in het begin. Chuck was trouwens gevonden op straat waarna hij 7 maanden in het asiel heeft doorgebracht. Er is helemaal niks mis met hem maar hij is helaas nooit opgevoed waardoor hij zo angstig is. En wij hebben hiervoor gekozen maar er zijn ook hele leuke honden in het asiel die 0 problemen hebben.
Ik heb 2 honden, 1 van pup af en de andere hebben we 2 jaar geleden uit het asiel gehaald. En ik ga de volgende keer toch echt weer voor een herplaatser. In het asiel eerlijke informatie gehad (angstagressie), de hond toch genomen en het is een heerlijke hond. Hij kon gelijk al alleen blijven, nooit geplast in huis en passte zich snel aan in tegenstelling tot de pup in het begin. Chuck was trouwens gevonden op straat waarna hij 7 maanden in het asiel heeft doorgebracht. Er is helemaal niks mis met hem maar hij is helaas nooit opgevoed waardoor hij zo angstig is. En wij hebben hiervoor gekozen maar er zijn ook hele leuke honden in het asiel die 0 problemen hebben.
Groetjes Stephanie
Mickey 14/08/2001-05/06/2013
Chucky 2003-31/12/2013
Chucky 2003-31/12/2013
-
Lillith
- Zeer actief
Mijn eerste hond kwam uit het asiel en mijn laatste ook...
tussen in asiel, herplaatsers, pups, ras of niet.
Pups daar kan je nog niet zoveel mee..lopen ed. en je moet veel meer trainen/opvoeden.
Asiel/herplaatser vind ik eigenlijk het leukst, maar je moet wel goed weten wat dan belangrijk is.
Bijvoorbeeld kan de hond bij kinderen, katten, andere honden. Succes
tussen in asiel, herplaatsers, pups, ras of niet.
Pups daar kan je nog niet zoveel mee..lopen ed. en je moet veel meer trainen/opvoeden.
Asiel/herplaatser vind ik eigenlijk het leukst, maar je moet wel goed weten wat dan belangrijk is.
Bijvoorbeeld kan de hond bij kinderen, katten, andere honden. Succes
- StephanieR
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basenji
Je zegt dat je een gezonde hond wilt, logisch natuurlijk. Maar een pup kan nog van alles krijgen terwijl je met een herplaatser zijn gezondheid een beetje kan inschatten. Wij hebben dit zelf ook ervaren, onze westie (een rashond) was als pup zo ziek (we hadden hem pas 1 week!!) dat hij bijna was overleden. Terwijl onze JR in de afgelopen 2 jaar nog nooit iets gehad heeft. Het is een kwestie van een beetje geluk hebben. Je kunt met een asielhond ook gewoon cursussen doen.
Groetjes Stephanie
Chucky 2003-31/12/2013
Chucky 2003-31/12/2013
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Ook een pup heeft een eigen karakter, mijn ervaring is dat het zeker een half jaar duurt voordat je je pup enigszins begrijpt, en hij jouw.
Een pup is het eerste jaar heel veel werk, zindelijk maken, socialiseren, als je pech hebt er 's nachts uit en lange tijd 's morgens heel vroeg. Voor een pup is het gewenst om deze de eerste 6 weken minimaal alleen te laten. Het alleen laten moet je een pup aanleren. Heb je de tijd hiervoor?
Kijk anders eens op deze site voor de rasgroepen die er zijn en om je zo een beeld te vormen van de verschillende rassen en hun oorspronkelijke gebruiksdoel. Bij veel honden vind je hun oorspronkelijke gebruiksdoel nog terug in het karakter van de hond. Het is belangrijk om een hond te nemen met een passend karakter voor jou. Al zal iedere individuele hond een heel eigen karakter hebben, ook binnen een ras. Momenteel heb ik mijn 5e kooikerhondje, en zij is ook weer heel anders dan alle 4 de anderen.
Een pup is het eerste jaar heel veel werk, zindelijk maken, socialiseren, als je pech hebt er 's nachts uit en lange tijd 's morgens heel vroeg. Voor een pup is het gewenst om deze de eerste 6 weken minimaal alleen te laten. Het alleen laten moet je een pup aanleren. Heb je de tijd hiervoor?
Kijk anders eens op deze site voor de rasgroepen die er zijn en om je zo een beeld te vormen van de verschillende rassen en hun oorspronkelijke gebruiksdoel. Bij veel honden vind je hun oorspronkelijke gebruiksdoel nog terug in het karakter van de hond. Het is belangrijk om een hond te nemen met een passend karakter voor jou. Al zal iedere individuele hond een heel eigen karakter hebben, ook binnen een ras. Momenteel heb ik mijn 5e kooikerhondje, en zij is ook weer heel anders dan alle 4 de anderen.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Bij mijn ouders hadden we vroeger 2 honden, waarvan er een wel een beetje 'van mij' was. Deze kwamen beide uit het asiel, en niks geen problemen mee gehad. Met 'mijn' hondje had ik een hele goeie band, wat dus prima kan met een herplaatser. Maar ik was nog jong, en ondanks het feit dat ik mijn hele leven overal ontzettend veel honden om me heen heb gehad (zo'n beetje alle familie had een hond, de tante waar ik altijd de hele zomer lang was fokte teckels en gaf les op de hondenschool) en dus wel eea heb meegekregen, is je eerste echte eigen hond toch wel een heel ander verhaal.
Hoeveel tijd, energie en moeite het kost heb je pas door als je de hond eenmaal hebt. Daarom zou ik niet direct te licht denken over karakter. 'Iets meer moeite in de opevoeding moeten steken' klinkt nu misschien wel prima, maar als het eenmaal zo ver is vraag je je af waarom je er daarvoor zo licht over hebt gedacht
Ik begrijp dat je graag je stempel op je hondje wilt drukken. Je wilt dat ie wordt zoals het voor jou het fijnste is. Maar dat hoeft echt niet te betekenen dat je direct een pup vanaf 8 weken moet nemen. Ook een hond die gewoon nog jong is kan je een heleboel mee. Mijn hondje was bijvoorbeeld 6 maanden toen ik haar kreeg. Zoiets raad ik jou ook aan. Als je een jong herplaatsertje zoekt (tussen een half en anderhalf jaar bijvoorbeeld) dan weet je al een stuk beter wat voor karakter je in huis haalt. De allermoeilijkste fases zoals de poep en pies fase en de bijt en sloopfase, en de socialisatie heb je dan al zo'n beetje achter de rug, dus je hoeft niet fulltime bezig te zijn met je hond. Maar de hond is nog jong genoeg om hem op jouw manier op te voeden. Als ik jou was zou ik naar zoiets op zoek, want het heeft alle voordelen waar jij naar op zoek bent en niet de nadelen van een hele jonge pup. Veel succes met zoeken!
Hoeveel tijd, energie en moeite het kost heb je pas door als je de hond eenmaal hebt. Daarom zou ik niet direct te licht denken over karakter. 'Iets meer moeite in de opevoeding moeten steken' klinkt nu misschien wel prima, maar als het eenmaal zo ver is vraag je je af waarom je er daarvoor zo licht over hebt gedacht
Ik begrijp dat je graag je stempel op je hondje wilt drukken. Je wilt dat ie wordt zoals het voor jou het fijnste is. Maar dat hoeft echt niet te betekenen dat je direct een pup vanaf 8 weken moet nemen. Ook een hond die gewoon nog jong is kan je een heleboel mee. Mijn hondje was bijvoorbeeld 6 maanden toen ik haar kreeg. Zoiets raad ik jou ook aan. Als je een jong herplaatsertje zoekt (tussen een half en anderhalf jaar bijvoorbeeld) dan weet je al een stuk beter wat voor karakter je in huis haalt. De allermoeilijkste fases zoals de poep en pies fase en de bijt en sloopfase, en de socialisatie heb je dan al zo'n beetje achter de rug, dus je hoeft niet fulltime bezig te zijn met je hond. Maar de hond is nog jong genoeg om hem op jouw manier op te voeden. Als ik jou was zou ik naar zoiets op zoek, want het heeft alle voordelen waar jij naar op zoek bent en niet de nadelen van een hele jonge pup. Veel succes met zoeken!
- sandrav
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alano Espanol Cane Corso
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
mijn 1e hond was een rottweiler reu.
had ook geen tuin maar wandelede en trainde veel.
hij was mega sociaal en luisterde prima.
deed van alles met hem. ook doggy dance.
Echt tophond!!
maar toch zou ik een rottweiler niet aanraden als 1e hond.
heb een tijd probleem gehad met uitvallen . (denk toch wat ervaring tekort op dat gebied) maar eruit kunnen trainen onder begeleiding.
en hij had ook af en toe zn dominante trekken.
maar veel rottweiler reuen zijn gewoon mega dominant.
En je moet er ook wel wat mee doen.
had ook geen tuin maar wandelede en trainde veel.
hij was mega sociaal en luisterde prima.
deed van alles met hem. ook doggy dance.
Echt tophond!!
maar toch zou ik een rottweiler niet aanraden als 1e hond.
heb een tijd probleem gehad met uitvallen . (denk toch wat ervaring tekort op dat gebied) maar eruit kunnen trainen onder begeleiding.
en hij had ook af en toe zn dominante trekken.
maar veel rottweiler reuen zijn gewoon mega dominant.
En je moet er ook wel wat mee doen.
- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Contacteer:
Ik heb een herplaatser en een hond die ik als pup heb aangeschaft.
Met beiden heb ik een goede band. Beide zijn gevormd naar hoe wij dat willen. Bij beiden koste dat moeite en tijd.
Ondanks dat ik twee honden van hetzelfde ras heb, zijn ze zeer verschillend en werkt datgeen dat bij de een werkt bij de ander gewoon niet.
Ik weet niet hoeveel ervaring je in het algemeen hebt met honden, maar ik zou je aanraden je eerste hond niet van een ras/ type te laten zijn dat makkelijk verpest kan worden. Je fouten (en die zul je ongetwijfeld maken, zoals wij allemaal) moeten je niet een hondenleven lang (10-15 jaar) dwars gaan zitten.
Een hond met een kalme, vriendelijke inborst die graag iets doet voor de baas is meestal het prettigst om mee te beginnen.
Bedenk je bij alles wat je leuk lijkt of je bent opgewassen tegen de meest extreme vorm van de slechte eigenschappen die erbij staan. (niet leuk met andere honden--> een schuimbekkend monster dat iedere hond die je tegenkomt wil vermoorden, eigenwijs--> lijkt gewoonweg doof als je staat te roepen, een beetje blafferig--> de politie staat dagelijks aan je deur ivm klachten van de buren).
Kun je dat hebben, dan heb je het juiste type gevonden, zie je er tegen op, is een ander type waarschijnlijk beter.
Met beiden heb ik een goede band. Beide zijn gevormd naar hoe wij dat willen. Bij beiden koste dat moeite en tijd.
Ondanks dat ik twee honden van hetzelfde ras heb, zijn ze zeer verschillend en werkt datgeen dat bij de een werkt bij de ander gewoon niet.
Ik weet niet hoeveel ervaring je in het algemeen hebt met honden, maar ik zou je aanraden je eerste hond niet van een ras/ type te laten zijn dat makkelijk verpest kan worden. Je fouten (en die zul je ongetwijfeld maken, zoals wij allemaal) moeten je niet een hondenleven lang (10-15 jaar) dwars gaan zitten.
Een hond met een kalme, vriendelijke inborst die graag iets doet voor de baas is meestal het prettigst om mee te beginnen.
Bedenk je bij alles wat je leuk lijkt of je bent opgewassen tegen de meest extreme vorm van de slechte eigenschappen die erbij staan. (niet leuk met andere honden--> een schuimbekkend monster dat iedere hond die je tegenkomt wil vermoorden, eigenwijs--> lijkt gewoonweg doof als je staat te roepen, een beetje blafferig--> de politie staat dagelijks aan je deur ivm klachten van de buren).
Kun je dat hebben, dan heb je het juiste type gevonden, zie je er tegen op, is een ander type waarschijnlijk beter.
- Fabiola17
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix - Aantal honden: 2
Mijn Joy komt uit het asiel en is mijn 1ste hond ooit (was zelfs heel bang voor honden vroeger).
Ik zocht een klein, en vooral lief hondje. Soort maakte me eigenlijk niet veel uit, ik keek vooral naar karakter. Heb wel 2 jaar op de sites rondgekeken, en toen uiteindelijk haar gevonden.
Ik vind een volwassen hond (Joy is geschat nu 7, heb haar bijna een jaar) veel beter in te schatten qua gedrag.
En ze is nog liever dan ik ingeschat had!!
Ben ook gewoon met haar op basiscursus gegaan, al was het alleen maar voor mij, ik weet nu wel hoe ik haar iets aan moet leren.
Ik zocht een klein, en vooral lief hondje. Soort maakte me eigenlijk niet veel uit, ik keek vooral naar karakter. Heb wel 2 jaar op de sites rondgekeken, en toen uiteindelijk haar gevonden.
Ik vind een volwassen hond (Joy is geschat nu 7, heb haar bijna een jaar) veel beter in te schatten qua gedrag.
En ze is nog liever dan ik ingeschat had!!
Ben ook gewoon met haar op basiscursus gegaan, al was het alleen maar voor mij, ik weet nu wel hoe ik haar iets aan moet leren.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
-
lets have fun
Wij hebben een cocker spaniel uit het asiel gehaald. Zij zat daar omdat de kinderen een pupje wouden dus moest de oudste hond het veld ruimen. Met de hond zélf is helemaal niks mis. Hartstikke vrolijk, aanhankelijk en stoer hondje
Eén van onze vorige honden komt ook uit het asiel en hij zat daar vanwege echtscheiding van de baasjes en dus geen tijd meer voor de hond. En ook hier weer was met de hond zélf helemaal niks aan de hand. Je kunt in een asiel echt de meest leuke honden tegen komen.
Pupjes zijn schattig maar dat was het dan ook wel. Je kúnt en zo weinig mee. Geen lange wandelingen, niet fietsen , niet sporten enz. Voordat je er wat mee kan ben je al gauw een jaar tot anderhalf verder. Wat ze wél doen is alles onder piesen, poepen, slopen en dan heb ik het nog niet eens over al die nachten dat je met pupje naar buiten moet omdat ze hun behoefte nog niet een hele nacht op kunnen houden. Begrijp me goed, ik vind pupjes lief en snoezig, maar elke keer wanneer ik er weer 1 had dacht ik 'oh ja, zo was het, daarom vond ik het nooit zo leuk'.
Ik heb ook een aantal honden vanaf pup af aan gehad en minstens 1 daarvan was toch niet zo leuk opgedroogd als ik voor ogen had. Dat ondankt een zorgvuldige opvoeding. Je maakt namelijk heel gemakkelijk opvoedingsfouten, zeker bij een eerste hond. Zelfs als je naar cursus gaat en je verdiept in honden middels inlezen en advies inwinnen kan het nog makkelijk fout gaan met de opvoeding. Ik zal niet zeggen dat die hond helemaal verpest was maar ze had toch een aantal dingen die ik liever niet zag.
Nou, al met al best een negatief verhaal geworden
maar ik wou je even laten zien dat het opvoeden van een pup tot een hond zoals jij ze graag hebt niet zo voor de hand liggend is als je nu misschien denkt. En dat asiel honden niet per definitie gedragsproblemen hebben 
Pupjes zijn schattig maar dat was het dan ook wel. Je kúnt en zo weinig mee. Geen lange wandelingen, niet fietsen , niet sporten enz. Voordat je er wat mee kan ben je al gauw een jaar tot anderhalf verder. Wat ze wél doen is alles onder piesen, poepen, slopen en dan heb ik het nog niet eens over al die nachten dat je met pupje naar buiten moet omdat ze hun behoefte nog niet een hele nacht op kunnen houden. Begrijp me goed, ik vind pupjes lief en snoezig, maar elke keer wanneer ik er weer 1 had dacht ik 'oh ja, zo was het, daarom vond ik het nooit zo leuk'.
Ik heb ook een aantal honden vanaf pup af aan gehad en minstens 1 daarvan was toch niet zo leuk opgedroogd als ik voor ogen had. Dat ondankt een zorgvuldige opvoeding. Je maakt namelijk heel gemakkelijk opvoedingsfouten, zeker bij een eerste hond. Zelfs als je naar cursus gaat en je verdiept in honden middels inlezen en advies inwinnen kan het nog makkelijk fout gaan met de opvoeding. Ik zal niet zeggen dat die hond helemaal verpest was maar ze had toch een aantal dingen die ik liever niet zag.
Nou, al met al best een negatief verhaal geworden
-
Theraposa
- Zeer actief
- Contacteer:
Bedankt voor deze vele reacties! Ik heb nog steeds een zwak voor de stafford rassen. Een kruising zou ik ook prima vinden maar hebben deze juist niet problemen omdat ze niet 'zuiver' zijn? En over een pup bedankt voor de informatie. Even over een heel ander dier , ik heb vaker een fret als huisdier gehad en toen werd ook aangeraden om met een volwassen dier te beginnen. Omdat daar de pups ook best lastig van schijnen te zijn en zeker voor een beginner. Helaas ging het na een paar maand niet meer lekker met mijn fret en werd hij hartstikke agressief , ook naar visite toe. Straffen lukte helaas niet , van alles geprobeerd. Met veel pijn en verdriet heb ik hem toen terug gebracht naar het asiel. Ik denk dat ik nog een beetje de angst in mij heb van dat dier en dat ik daarom misschien ook liever met een pup begin. Maar ik kan het fout hebben natuurlijk , een fret is heel wat anders dan een hond... Misschien is het verstandiger om met een jonge pup of jongere volwassen hond te beginnen. En later in de toekomst misschien verder kijken. Maar ook hondenasielen uit Spanje kunnen al oordelen hoe de hond ongeveer is kwa karakter? En toch blijf ik een zwak hebben voor die stafford , zie ze hier in mijn dorp ook regelmatig lopen. Pups dan... En ze gedragen zich zo netjes bij het uitlaten bij die baasjes... En van mijn vriendinnen hoor ik ook goeie verhalen , je moet ze gewoon kort houden zeggen ze. Laatst viel mijn oog ook al op Kylie die bij asiel hond van de week staat. En ik had er ook achteraan gemailt over wat extra informatie over deze hond.

- Skittles
- Zeer actief
Een gedrag van een Stafford pup is helemaal niet vergelijkbaar met het gedrag van een volwassen Stafford. Met 'gewoon kort houden' kom je er niet ben ik bang.
Of vind het het leuk dat je hond zo goed als zeker later andere honden wil opvreten? Daar heb ik je nog niet over gehoord.
Of vind het het leuk dat je hond zo goed als zeker later andere honden wil opvreten? Daar heb ik je nog niet over gehoord.
-
Theraposa
- Zeer actief
- Contacteer:
Natuurlijk wil ik niet dat mijn hond andere honden op vreet. Een vriendin van mij heeft 5 staffords , en de hebben nog nooit een andere hond opgegeten of aangevallen. Zij zij tegen mij dat je ze gewoon kort moet houden. Waarom zijn mensen zo negatief over deze honden? Alleen vanwege de naam etc?

-
lets have fun
Dat je op staffords valt snap ik heel goed. Als het puur om uiterlijk gaat vind ik ze ook heel leuk. Dat gladde vachtje, dat gespierde, die leuke kleurtjes en dan nog die leuke koppen met een beetje dommige uitdrukking....Theraposa schreef:Bedankt voor deze vele reacties! Ik heb nog steeds een zwak voor de stafford rassen. Een kruising zou ik ook prima vinden maar hebben deze juist niet problemen omdat ze niet 'zuiver' zijn? En over een pup bedankt voor de informatie. Even over een heel ander dier , ik heb vaker een fret als huisdier gehad en toen werd ook aangeraden om met een volwassen dier te beginnen. Omdat daar de pups ook best lastig van schijnen te zijn en zeker voor een beginner. Helaas ging het na een paar maand niet meer lekker met mijn fret en werd hij hartstikke agressief , ook naar visite toe. Straffen lukte helaas niet , van alles geprobeerd. Met veel pijn en verdriet heb ik hem toen terug gebracht naar het asiel. Ik denk dat ik nog een beetje de angst in mij heb van dat dier en dat ik daarom misschien ook liever met een pup begin. Maar ik kan het fout hebben natuurlijk , een fret is heel wat anders dan een hond... Misschien is het verstandiger om met een jonge pup of jongere volwassen hond te beginnen. En later in de toekomst misschien verder kijken. Maar ook hondenasielen uit Spanje kunnen al oordelen hoe de hond ongeveer is kwa karakter? En toch blijf ik een zwak hebben voor die stafford , zie ze hier in mijn dorp ook regelmatig lopen. Pups dan... En ze gedragen zich zo netjes bij het uitlaten bij die baasjes... En van mijn vriendinnen hoor ik ook goeie verhalen , je moet ze gewoon kort houden zeggen ze. Laatst viel mijn oog ook al op Kylie die bij asiel hond van de week staat. En ik had er ook achteraan gemailt over wat extra informatie over deze hond.
Nee, doe mij de allemansvriendjes maar die ik nu heb
- Skittles
- Zeer actief
Nee joh, die had je gewoon kort moeten houden 
Laatst gewijzigd door Skittles op 03 jul 2012 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Yaika
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador, ruwharige teckel
Wij hebben thuis als eerst een labrador gehad, toen een sint bernhard en toen weer een labrador. Ik heb als eerste hond een teckel gekocht, met stamboom, pup, rashond. Maar mijn volgende word een herplaatser denk ik .. of een rasloze.. Ik kijk daar niet meer naar. Wil gewoon een leuke hond zonder fratsen.
Diesel is niet de makkelijkste hond, kan niet meer loslopen, reageert niet fijn op andere honden. En in het asiel kan je gewoon al je wensen op een rijtje zetten en heb je een hond die gewoon aan al die wensen voldoet!
Diesel is niet de makkelijkste hond, kan niet meer loslopen, reageert niet fijn op andere honden. En in het asiel kan je gewoon al je wensen op een rijtje zetten en heb je een hond die gewoon aan al die wensen voldoet!
"Als je op de witte lijn blijft rijden, rij je altijd goed"
- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
als ik jou zo horo dan denk ej dat je met opvoeding alles in de juiste banen kan leiden.
Ik heb twee honden, beide van pup af aan, zelfde ras, op dezelfde manier opgevoed met dezelfde regels etc.
Het zijn 2 totaal verschillende honden, wat de een goed doet weigert de ander en andersom. Geloof me; wat Zoek Stok ! ook al zei: karakter haal je er niet zo maar uit.
Ik heb twee honden, beide van pup af aan, zelfde ras, op dezelfde manier opgevoed met dezelfde regels etc.
Het zijn 2 totaal verschillende honden, wat de een goed doet weigert de ander en andersom. Geloof me; wat Zoek Stok ! ook al zei: karakter haal je er niet zo maar uit.