Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kooikerhondje

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

misslisa
Vaste gebruiker

Kooikerhondje

Ongelezen bericht door misslisa »

Hoi hoi,

Wij zijn al een aantal weken opzoek naar een leuk hondje, we hebben zelfs al wat pups bezocht maar we hebben nog geen geschikt hondje kunnen vinden.

Nu zijn we aan het mailen met iemand die kooikerpups heeft, erg leuk contact. Alleen ik ken dit ras niet zo goed. We hebben een zoontje van 1 jaar en wonen op een appartement dichtbij de bossen en de hei, dus kunnen hier erg mooi wandelen. We houden ook van lange wandelingen maken. Zal een kooikerhond in ons gezin passen?

Heeft iemand ervaring met kooikerhondjes? Hij moet ook goed met andere honden (dieren) kunnen, omdat ik regelmatig een dagje op de boerderij van mijn moeder ben. Ook zou het fijn zijn dat hij goed luisterd, zodat hij daar lekker los kan lopen. Ik ben altijd thuis trouwens.

Hopelijk krijg ik wat advies over dit ras :D
Zoekt u een goede hondenschool waar ze op een positieve manier werken???
Www.hondenschoolbebrave.nl
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Kooikerhondje

Ongelezen bericht door Suske »

Best leuke hondjes hoor, beetje een gebruiksaanwijzing hebben ze wel.
Ik denk dat ik niet zo snel een Kooikertje in huis zou halen met een kindje van 1
Het kunnen felle sodemieters zijn.
Mag ik vragen waar je de pup eventueel vandaan zou halen?
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Iemand die nu al pups heeft waar je zo een pup vandaan kunt krijgen, daar heb ik bedenkingen bij.
Schaf dit ras nooit impulsief aan omdat je ze er zo leuk uit vindt zien!
Wat spreekt je aan in dit ras, waarom wil je een kooikerhondje?
Zelf ben ik (al 20 jaar) bekend met dit ras, als je vragen hebt, pb me gerust.
Nanna schreef:De Kooikers die ik ken zijn stuk voor stuk saggerijnen, ik zou er zelf dus nooit aan beginnen.
Maar ik ga er van uit dat er ook lieve exemplaren zijn hoor ;-)
Teven zijn bitches, reuen zijn kroelkonten, maar niet altijd even sociaal naar andere reuen. De meeste kooikerhondjes vind ik zelf ook geen leuke honden, er zijn er echter wel die geweldig zijn :lol1:..
Renske
Zeer actief

Heb je Zion (zie vorige berichten van jou) nog?
Een cavelier is een heel ander ras dan een kooikerhondje!
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Je hebt ook een kooikerforum, specifiek gericht op kooikerhondjes :wink:

Zelf heb ik een kooikerhondje met ??? erdoorheen, hij heeft een gebruiksaanwijzing, maar is ontzettend lief voor ons en voor ons dochtertje. Dochtertje is geboren toen hij 5 was.
Hij is sociaal naar andere dieren en mensen toe, maar dat betekent niet dat hij over zich heen laat lopen.

Persoonlijk wil ik geen kooikerhondje meer, als er na Boomer nog een hond komt.
Boomer is helemaal geweldig, maar de meeste kooikerhondjes zijn toch anders. Kooikerhondjes zien er over het algemeen erg schattig uit, maar dat zijn ze lang niet allemaal en zeker niet naar vreemden toe. Het zijn grote, eigenzinnige, slimme, eenkennige honden in een kleine, aaibare, gemakkelijk uitziende verpakking.
Punzel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Punzel »

Ik ken een kooikerhondje, en dat beest blaft als de malle. Maar ik weet niet of dat bij alle kooikers zo is,
of dat deze wordt opgefokt door de twee kefhelties waar ze vaak mee loopt?

Verder is ze wel een schatje en ik heb haar nog nooit chagrijnig gezien :mrgreen:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik ken er een aantal (teven en een reu) en die zijn allemaal veel feller dan je naar aanleiding van het schattige uiterlijk zou denken. Behoorlijk pittig en behoorlijk actief ook. Is niet het meest voor de hand liggende type hondje waar ik zelf aan zou denken in een gezin met een jong kind.
Renske
Zeer actief

Nanna schreef: Wel aardig dat ze waarschuwde want ze zien er wel heel aaibaar uit.
Daardoor vergissen veel mensen zich ook :F:.

@Punzel; ik denk een combinatie. Als er wat te blaffen valt, dan gaat een kooiker zeker meedoen :mrgreen:. Is deze alleen, dan valt dat over het algemeen wel mee. In de eendenkooi mochten ze niet blaffen (alleen bij onraad).

Zelf ben ik altijd gewend dat kinderen onze kooikers kunnen aaien. Alleen dan vergis ik me in Lumi (die er het meest schattig uit ziet met haar 34 cm). Als Lumi hoger is, bijv. ze zit op de bank of op schoot en kinderen aaien haar, dan krijgen deze een snauw :oeps:. Dit is me dus de afgelopen jaren twee keer overkomen dat ik niet alert genoeg was. Met haar en kleine kinderen moet ik oppassen, ik hoorde laatst pas van de fokker dat haar moeder idem is in karakter.
Met de andere kooikers dus geen probleem.

Fusca met het 1,5 jarige dochtertje van een vriendin.
Afbeelding
misslisa
Vaste gebruiker

Bedankt voor de info, ondertussen heb ik ook veel op internet opgezocht over dit ras en inderdaad lees ik veel dat ze eenkennig en fel naar kinderen (kunnen) zijn. Dat willen we absoluut niet, en nog het allerliefst wil ik dat mijn hond een allemans vriend is. Ik durf het niet aan met mijn zoontje en dit ras..

Over Zion, die hebben we maar een paar dagen gehad helaas. Toen hij bij ons was hebben we een controle check bij de DA laten doen, en hij bleek veel meer onder de leden te hebben dat dan ons verteld was. We hebben hem toen terug gebracht naar de eigenaren helaas.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

en hup, komt die Livia weer voorbij....Nanna.. hou daar nou 's mee op??

Ik zit me nota bene al af te vragen of ik moet kijken hoe de ervaringen van mensen met deze stichting zijn en hoe dat in de praktijk gaat als blijkt dat het niet klikt tussen ons en haar of mijn roedel en haar.

Verder vraag ik me gelukkig niets af.... :engel:

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

En terug On topic:
Kooikerhondjes zijn NIET schattig en aaibaar in de meeste gevallen. No offence voor de mensen die ze hebben maar het zijn doorgaans pittige hondjes.

Zeker met een jong gezin, jonge kindjes zou het niet mijn eerste keus zijn.

Suzanne
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Alle kooikers die ik tegen gekomen ben, kon niet met andere honden.
We hadden er ook 1 op de cursus waar iedereen afstand van moest houden.
Hondje vond het ook moeilijk om dingen te leren en was behoorlijk eigenwijs.
Ik vind en wat ik zelf gemerkt heb.. Dat het felle beestjes zijn.
Ook zeer gevoelig. Ik wil geen vooroordeler zijn, merk dat vaak ook met mensen over mijn hond.
Maar uit mijn ervaring zou ik niet beginnen met een kooiker, zeker niet als je het leuk vind dat hij met andere honden kan spelen. Iedere hond is anders en ik wil ook niet zeggen dat elke kooiker zo is.
Maar mijn ras is het niet
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
misslisa
Vaste gebruiker

Livia is misschien wel wat..Ik ga is even kijken op de site
K@ren
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door K@ren »

Wij hebben sinds 1989 kooikertjes rondlopen.
En inderdaad, ze zijn niet makkelijk. Al wordt het hier soms wel heel dramatisch opgeschreven ;)

Als je weet hoe je met ze om moet gaan en netjes opvoedt, dan kunnen het hele fijne hondjes zijn.
Ze zijn lekker kwiek en leergierig.
Die gevoeligheid zit ik nog niet eens zo mee. Maar dat korte lontje mag van mij wel een stuk langer.
Ik schrik soms van wat ik zie gebeuren bij wandelingen etc.

Nu hebben wij het getroffen met onze reu, hij is heel sociaal naar andere honden. Hij maakt keurig kennis en ontwijkt moeilijke situaties. De teef trekt zich erg aan hem op en doet mee. Naar mensen zijn ze beide terughoudend, maar ze hangen echt niet zomaar in iemands vingers. Als je ze op de juiste manier benaderd vinden ze een kroel ook nog wel eens lekker. En anders trekken ze zich terug uit de situatie.
Alleen in hun jonge jaren hebben ze nog wel eens iemand aangeblaft die ze te abrupt benaderde.

Kenya houdt niet van kleine kinderen. In het nest al niet (ze is bij ons geboren). Zolang ze haar met rust laten is er niets aan de hand. Van een rustig kindje een snoepje in ontvangst nemen is ook geen probleem, maar ze is en blijft argwanend. Gelukkig heeft ze thuis niets te maken met kleine kinderen en wij zijn er alert op, dus voor ons geen probleem.
Haar broer is bij een klein kindje opgegroeid, en hij is stapel op dat jochie, en andersom. Wel goed begeleid, maar dat kan dus ook.

Dit zijn trouwens onze laatste kooikerhondjes, tijd voor iets anders.
Groetjes,
Karen

Afbeelding
Myrthe *22-03-00 +30-11-07
Kenya *06-10-03 +20-10-19
Kuno *03-05-08
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Livia heeft iets weg van een markiesje, maar dan iets fijner gebouwd.
Dat zijn ook leuke hondjes. Zoals een kooiker, alleen zwart en kleiner, en ongecompliceerder.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
misslisa
Vaste gebruiker

K@ren: Bedankt voor je uitleg! Ik ben ook echt voor het uiterlijk gevallen, maar ik vind het te riskant om aan dit ras te beginnen, het zou jammer zijn als de hond straks weer weg moet omdat het toch niet gaat met ons zoontje en de hond.

Ik heb gemaild over Livia, ik ben benieuwd naar hun reactie. Ik heb onze gezinssituatie uitgelegd en wat wij haar te bieden hebben.

Nanna: weet jij toevallig ook waar Livia nu woont? Dat staat er niet bij namelijk. En heeft iemand al ervaring met die stichting?
Punzel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Punzel »

Wat leuk dat je voor Livia gaat! Ik ben benieuwd of het wat wordt. :E:
K@ren
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door K@ren »

misslisa schreef:K@ren: Bedankt voor je uitleg! Ik ben ook echt voor het uiterlijk gevallen, maar ik vind het te riskant om aan dit ras te beginnen, het zou jammer zijn als de hond straks weer weg moet omdat het toch niet gaat met ons zoontje en de hond.
Heel verstandig hoor :ok:

Hopelijk wordt het wat met Livia :D
En misschien zie je mijn hondjes nog wel eens op de hei of in het bos :wink:
Groetjes,
Karen

Afbeelding
Myrthe *22-03-00 +30-11-07
Kenya *06-10-03 +20-10-19
Kuno *03-05-08
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

De hondjes gaan niet allemaal naar een gastgezin...
Ik heb mijn hond van dezelfde stichting en die is gelijk uit Polen doorgekomen naar huis.
Let wel de omschrijvingen van de stichting zijn heel goed, ze kijken echt naar hoe het hondje is.
Voor de rest prima, hier geen klachten :ok:
misslisa
Vaste gebruiker

Karen: je woont in de buurt dus :) ik zie wel regelmatig kooikerhondjes lopen hier in het bos.

Ik denk inderdaad ook dat ze nog in polen zit, van mij mag ze ook meteen bij ons komen als alles goed geregeld is..spannend ik heb nog niks gehoord.

lilith: wat is jou ervaring? Vond je het niet heel spannend dat je hondje uit polen kwam voor jou zonder hem echt gezien te hebben?
En waar moest jij je hondje ophalen?
misslisa
Vaste gebruiker

Oh ik zie dat ze gereserveerd is :(
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik vind kooikerhondjes enorm leuk! maar het zijn pittige hondjes!
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

ik vind die honden altijd een beetje té perfect
Afbeelding
misslisa
Vaste gebruiker

We zijn zo ongeveer alle honden aan het bekijken op de site, maar verder nog niet echt een hond gevonden die we allebei leuk vinden. Dat hadden we bij Livia meteen, ze had goed bij ons gepast denk ik. Hopelijk horen we nog wel wat van ze!
Renske
Zeer actief

K@ren schreef: Kenya houdt niet van kleine kinderen. In het nest al niet (ze is bij ons geboren). Zolang ze haar met rust laten is er niets aan de hand. Van een rustig kindje een snoepje in ontvangst nemen is ook geen probleem, maar ze is en blijft argwanend. Gelukkig heeft ze thuis niets te maken met kleine kinderen en wij zijn er alert op, dus voor ons.
Heeft Lumi dus duidelijk van mams ;-). Ik hoop dat het bij ons straks wel goed gaat, maar heb daar alle vertrouwen in.
Lumi heeft als kennelnaam v.h Sysseltse Bos, daar wordt dus vaak gelopen met haar moeder en de reu.

Voor buitenlandse hondjes moet je vind ik ook oppassen, er is toch wel vaak een gebruiksaanwijzing en bij een herplaatser ontdek je vaak pas na een tijdje het echte karakter.

Is een cocker spaniel of, je viel op dit buitenlandertje, een markiesje misschien een passend ras voor jullie?
~Suzanne~
Zeer actief

Nanna schreef:
misslisa schreef:Oh ik zie dat ze gereserveerd is :(
Suzanne! :LOL:

Maar er staan nog zat andere leuke hondjes hoor. Wat dacht je van Romulus, pas 1 jaar oud?
Romulus is op de straat gevonden. Romulus is een hele opgewekte kerel. Hij is altijd blij om mensen te zien en straalt blijheid uit. Hij is lief naar mensen en kinderen. Romulus is een echte mensenvriend, een maatje voor ieder. Hij is goed in de omgang met andere honden. Hij is een rustige hond en is erg braaf.
Afbeelding
nee :cry:
Ik niet.

Ik heb er uiteindelijk van afgezien omdat ik niet eerst kan kennismaken met het hondje; ik vind het geen goed idee (voor mijzelf) om een hond van een foto te kiezen.
Wat als er geen klik is of het gaat niet in de bestaande roedel?

Suzanne
M@scha
Zeer actief

natuurlijk kan dat wel. beessie komt naar een gastgezin, daar ga jij kijken of het wat is en als het niks is blijft hij waar hij zit
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Niet elk dier komt naar een gastgezin als ik het goed heb.
Daarbij... ik krijg daar de kriebels van (niet negatief bedoeld).... dan moet ik een hondje reserveren zonder eigenlijk te weten hoe of wat, dan naar het gastgezin en dan kijken hoe of wat? Als iemand anders dan het hondje WEL van de foto definitief wil hebben "grijp ik ernaast".

Voor mij is dat (merkte ik toen ik erover nadacht) te "bewerkelijk"; ik krijg daar net ff teveel stress van. Ik wil gewoon in alle rust over zo'n hondje na mogen denken, het een paar keer zien, meemaken, mee gaan lopen... niet het gevoel krijgen "als een ander 1 minuut sneller aangeeft het dier te willen" zelf naast de pot te piesen.

Om die reden is een dergelijke manier van aan een hond komen eigenlijk niets voor mij.

Suzanne
misslisa
Vaste gebruiker

Dat lijkt mij ook heel spannend idd. Dat het hondje speciaal voor jou naar nederland komt, zonder dat he hem/haar echt kent. Maar bij Livia hadden wij een heel goed gevoel, er staan nog wat leuke tussen maar daarbij durf ik het ook niet aan.

Drentse patrijs is denk ik niet echt wat voor ons.
~Suzanne~
Zeer actief

Nanna schreef:
Suzanne123 schreef:Niet elk dier komt naar een gastgezin als ik het goed heb.
Daarbij... ik krijg daar de kriebels van (niet negatief bedoeld).... dan moet ik een hondje reserveren zonder eigenlijk te weten hoe of wat, dan naar het gastgezin en dan kijken hoe of wat? Als iemand anders dan het hondje WEL van de foto definitief wil hebben "grijp ik ernaast".

Voor mij is dat (merkte ik toen ik erover nadacht) te "bewerkelijk"; ik krijg daar net ff teveel stress van. Ik wil gewoon in alle rust over zo'n hondje na mogen denken, het een paar keer zien, meemaken, mee gaan lopen... niet het gevoel krijgen "als een ander 1 minuut sneller aangeeft het dier te willen" zelf naast de pot te piesen.

Om die reden is een dergelijke manier van aan een hond komen eigenlijk niets voor mij.

Suzanne
Voor mij wel ;-) Zo ben ik aan Bakkie, Topsi én aan Glenn gekomen ;-)
Gelukkig maar dat mensen verschillen dan ;-)

Suzanne
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”