Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

R

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Re: Rassentest Rosca: Uitslag is binnen!

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

ehmm....waar laat je dat doen? zo'n test? En kwanta kosta?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef:
DeDiana schreef:Dus dan neem ik aan dat zowel recessief geel als sable een genetische term is? Dus genetisch gezien een andere kleur (ook al ziet het er hetzelfde uit als je kijkt naar Duende en Mila)?
ik ken de genetische termen niet maar ik neem aan dat er bij sable in oorsprong (dus zeker als pup) altijd zwarte punten aan de haren zitten en bij recessief geel niet.
Inge to the rescue :cheer:

Recessief geel is iets totáál anders dan sable ;)

Recessief geel is feitelijk een kleur die alleen phaeomelanine toont. Dat zijn de lichte pigmenten.
Sable is een kleur die zowel phaeomelanine als eumelanine toont, lichte en donkere pigmenten dus.
Daarom wilde ik die pupfoto: dan haal je de sables er direct uit.
Het lastige van sable is dat het een A-locus-patroon is. En A-locus-eigenschappen kenmerken zich door hun enorme veranderingen.
Dergelijke honden beginnen vaak donker en worden dan lichter, soms (afhankelijk van de eigenschap) gaan ze weer naar donker en soms verdwijnt vrijwel alle eumelanine.

Tweede lastige eigenschap is dat er twee soorten zijn: zwart sable en bruin sable.
Dat wordt bepaald door wat de hond op B-locus is: bruin of zwart.
Is hij bruin, dan krijg je dus taankleurige haren met donkerder bruine punten.
Is hij zwart, dan krijg je taankleurige honden met zwarte punten.
Met name die eerste is lastig te herkennen als je niet heel goed weet waar je moet kijken.

Voorbeeld: Een mechelse herder is zwart sable (en ook nog met masker).
Een Bordeaux dog is bruin sable.
Die laatste heeft dus hetzelfde patroon als de mechelaar, maar omdat de punten bruin zijn herken je dat patroon nauwelijks en is het alleen enigszins zichtbaar bij pups.

Recessief geel heb je van vrijwel wit tot donkerrood.
Sable heb je in bruin en in zwart, én van heel licht tot heel donker.
Laekense zijn zwart sable bijvoorbeeld, die worden heel donker geboren en eindigen vrijwel blond.
En er zijn er ook die heel donker blijven, dat zie je bv soms bij tervuerense.
Volg je het nog? ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Mag ik dan ook nog een vraag stellen, Marjoleine?
Hoe, wat, waarom verkleuren Duitse herders dan? Het lijkt mij te passen bij de omschrijving die je geeft over het A-locus, maar een DH is toch niet sable, of wel? Kita noemde ik altijd toverballen-pupje, bij elke verharing kwam er meer bruin (en zelfs wit) onder het zwart vandaan.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

@Marjoleine: Ja, globaal kan ik het wel volgen hoor, heel leerzaam allemaal :D En wat heeft de zwarte neus (versus de roze neus van Duende) er nog mee te maken?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Dus als ik het goed begrijp, krijg je, als de rassen van je kruising niet bij die DNA markers zitten (of wel maar een aantal generaties terug) het ras wat het meeste in de buurt (qua overeenkomstige haplotypes) komt eruit ?

Als je weet dat een Afghaan een Tibetaanse Terriër en een Saluki heel veel overeenkomsten hebben, net als de Sint Bernard, Greyhound en Belgische Herder dan is de test bij zulk soort rassen toch niet echt betrouwbaar te noemen ?
Sorry van het grote plaatje maar in het klein was het haast niet te lezen.
Afbeelding

Want ik snap dus wel dat er dan uitkomt wat zoveel mogelijk overeen komt. Maar er wordt dan eigenlijk alleen maar gekeken naar een gezamenlijke oorsprong wat dan nog betrouwbaar is (dus een type zoals oertype, herdershond, jachthond en mastiff). De rassen die ze noemen zijn echt niet betrouwbaar lijkt mij.
Ik ga echt eens een paar van mijn honden doen, de Peruaan zou net als de Mexicaan het meest overeenkomen met de Husky en Basenji enzo. Ik ben benieuwd wat ze er van zouden maken.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”