Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stamboeken openen?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Stamboeken openen?

Ongelezen bericht door Marjoleine »

sirene schreef:Ik bedoel dat dhr Windig en ik wel hele goede bedoelingen kunnen hebben maar als het niet toegestaan is volgens de regels van de RvB dan kan ik er toch niets mee
Aangezien het software is die op mede-verzoek van de raad wordt gemaakt en die de Raad gaat gebruiken mag ik toch aannemen dat er ook iets gedaan wordt met de gegevens.
Welke regels er moeten veranderen weten we, maar dat moet wel goedgekeurd worden door de ALV.
Ik ben wel benieuwd waar men mee zal komen.
En vooral ook of de fokkers/RV's nu werkelijk snáppen hoe ernstig de situatie is.
Wat bedoel je met de invloed van de overheid ? Die is op dit soort zaken toch nihil ?
Dat blijkt in Hongarije toch iets anders te liggen :ugh:
Nou weet ik wel dat wij Hongarije niet zijn, maar er wordt wel degelijk stevig aangedrongen op actie.
Wageningen zit er niet voor niks in nu.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

[quote="Caat1988"Dat is helemaal waar. Maar hoe kun je dat combineren met het instellen een maximale COI? [/quote] Ik begrijp niet waarom dat zou moeten?
In een ras met een kleine genenpool hebben de meeste honden waarschijnlijk een te hoge COI (afhankelijk van het aantal generaties meegerekend) waardoor al snel gekruist moet worden met andere rassen.
Je moet altijd rekenen over de hele populatie en dan kijken naar de toename van de COI-graad over een jaar binnen die populatie.
Kijken naar alleen combinaties is goed voor je geweten maar voor het ras doet het niet zoveel.
Je moet dus kijken naar die combinatie binnen de context van de hele populatie.
Dit resulteert dan in een redelijk groot aandeel van genen van het ingekruiste ras en dus het veranderen van een ras (en dan bedoel ik niet dat niet alle individuen 100% op de rasstandaard lijken) , of niet? Dat lijkt me dan ook weer niet de bedoeling van een open stamboek....
Een redelijk groot aandeel?
Waarom denk je dat?
Een hond per jaar op pakweg 15 nesten is al heel wat, hoor.
En gooi die beperking erop en mensen zullen altijd bij die ene hond uitkomen, uiteindelijk.
En als de nakomelingen winnen op shows (want ja, dat is toch wat men wil) zal hij heus wel gebruikt worden uiteindelijk. Of zijn nakomelingen..

Aan de fokkers de uitdaging om uit zo'n combi toch weer typische honden te fokken.
Mijn berichten zijn trouwens meer als vragen bedoeld omdat ik verder weinig af weet van dit onderwerp :engel:
Vraagtekens kunnen een handig hulpmiddel zijn dan ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Caat* »

Marjoleine schreef:
"Dat is helemaal waar. Maar hoe kun je dat combineren met het instellen een maximale COI?
Ik begrijp niet waarom dat zou moeten?
In een ras met een kleine genenpool hebben de meeste honden waarschijnlijk een te hoge COI (afhankelijk van het aantal generaties meegerekend) waardoor al snel gekruist moet worden met andere rassen.
Je moet altijd rekenen over de hele populatie en dan kijken naar de toename van de COI-graad over een jaar binnen die populatie.
Kijken naar alleen combinaties is goed voor je geweten maar voor het ras doet het niet zoveel.
Je moet dus kijken naar die combinatie binnen de context van de hele populatie.
Dit resulteert dan in een redelijk groot aandeel van genen van het ingekruiste ras en dus het veranderen van een ras (en dan bedoel ik niet dat niet alle individuen 100% op de rasstandaard lijken) , of niet? Dat lijkt me dan ook weer niet de bedoeling van een open stamboek....
Een redelijk groot aandeel?
Waarom denk je dat?
Een hond per jaar op pakweg 15 nesten is al heel wat, hoor.
En gooi die beperking erop en mensen zullen altijd bij die ene hond uitkomen, uiteindelijk.
En als de nakomelingen winnen op shows (want ja, dat is toch wat men wil) zal hij heus wel gebruikt worden uiteindelijk. Of zijn nakomelingen..

Aan de fokkers de uitdaging om uit zo'n combi toch weer typische honden te fokken.
Mijn berichten zijn trouwens meer als vragen bedoeld omdat ik verder weinig af weet van dit onderwerp :engel:
Vraagtekens kunnen een handig hulpmiddel zijn dan ;)
Bedankt voor je antwoorden :) Die maximale COI kwam uit een eerdere opmerking in dit topic. Als er namelijk zo'n max ingesteld zou worden dan mogen er theoretisch misschien geen nesten meer komen van twee honden van hetzelfde ras. Dan geldt niet meer dat het misschien maar een hond per jaar is op 15 nesten, alle (eerstvolgende) nestjes moeten dan kruisingen zijn. Of zie ik nu iets over het hoofd?

En ja, vraagtekens zijn inderdaad handig (al gebruikte ik wel een aantal keer 'ik vroeg me af' ;))
Afbeelding
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Ennath schreef:
sirene schreef: Wat bedoel je met de invloed van de overheid ? Die is op dit soort zaken toch nihil ?
Als de overheid het echt wil kan ze wet en regelgeving opstellen die boven RvB en FCI uit gaat, verplicht testen opleggen bijvoorbeeld of een wettelijke grens aan de inzet van honden voor de fok opleggen.
Dat de kans dat er van regeringswege dit soort wetgeving komt zeer gering is, is wat anders.
En dat kynologisch Nederland dan op zijn achterste benen zal staan is weer een ander punt: maar het kan wél. :hmmm:

Volgens mij is er in Duitsland en Roemenie al wat bij wet geregeld. En wat dacht je van een wet die fokken met zieke honden zou verbieden (en andere dieren).
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Een ras dat bij leeuwhondjes kan gebruikt worden, zou de havanees zijn. Ik zie dat echt nog wel als een mogelijkheid vooral omdat dat hier (België) gewoon kan, lijnen zijn bekend, uiterlijk vele gelijkenis (de kortere poten bij de havanees is het grootste verschil, al zijn er ook leeuwhondjes met korte poten en 1 kleur die niet toegelaten is in leeuwhondjes) en ook karakter is heel gelijkend, maar ik denk dat de fokkers van de honden waarmee je dit wilt doen daar niet erg blij mee gaan zijn zowel langs leeuwhondjes kant als havanees kant, daar ligt ook het probleem, ok je doet uiteindelijk met je eigen honden wat je wilt, maar dan kan je ook geen nieuwe meer kopen in de toekomst.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”