Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Thuis training

Moderator: moderatorteam

Leonyr
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1
Contacteer:

Thuis training

Ongelezen bericht door Leonyr »

Mitch en ik hebben nu elf lessen agility gevolgd en hebben daarmee succesvol de beginnerscursus afgesloten. Onze laatste les was twee weken geleden dus ik ben erg blij dat we thuis wat materiaal hebben staan om mee te oefenen.

Wat ik echt merk is dat Mitch abnormaal goed reageer op alles wat ik met mijn lichaam doe. Alles wat mijn lichaam aangeeft, hoe klein dan ook, stuurt hem.
Helaas voor mij heb ik dit zelf niet zo in de gaten tot ik de filmpjes zie en met een rood hoofd moet toegeven dat ik weer een reeks aan fouten heb gemaakt.

Oftewel: Mitch is steengoed, ik niet.
Maar daarom trainen we en daarom maak ik ook van iedere training een filmpje om goed te kunnen zien waar ik moeite mee heb.

Het blijkt dat ik dus gewoon te langzaam ben en te snel de verkeerde houding aan neem waardoor ik Mitch weer afrem.

Volgende week zondag hebben we weer een workshop, dus tot die tijd nog even zelf door trainen. :)

Op het einde had ik al eerder 'Vooruit' moeten zeggen, maar ook hier was ik te laat.

De eerste keer overpakken (Gisteren)
... ure=relmfu

En de paaltjes, die iedere dag beter en sneller gaan.
... ure=relmfu

Groetjes,
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Thuis training

Ongelezen bericht door LongFields »

Nou, dat ziet er al hartstikke goed uit hoor! Als je nog maar zó kort bezig bent dan doen jullie het al prima.
Hoe leren jullie de paaltjes aan op de training? Ik ben zelf wel een voorstander van de channel wires manier, zo heeft Tapas het ook aangeleerd. Nadeel daarvan is dat je dat thuis niet zo gemakkelijk op dezelfde manier kunt doen.
Goed dat je filmpjes maakt van je trainingen, daar kun je heel veel van leren. Ik heb van het begin ook veel filmpjes van de trainingen, en heb nu van bijna al mijn gelopen rondjes op wedstrijden ook beeldmateriaal. Het is altijd even schrikken om terug te zien, maar juist door ze te bekijken kun je voorkomen dat je een volgende keer in dezelfde valkuilen stapt.

Lekker zo doorgaan hoor!
Leonyr
Vaste gebruiker
Contacteer:

LongFields schreef:Nou, dat ziet er al hartstikke goed uit hoor! Als je nog maar zó kort bezig bent dan doen jullie het al prima.
Hoe leren jullie de paaltjes aan op de training? Ik ben zelf wel een voorstander van de channel wires manier, zo heeft Tapas het ook aangeleerd. Nadeel daarvan is dat je dat thuis niet zo gemakkelijk op dezelfde manier kunt doen.
Goed dat je filmpjes maakt van je trainingen, daar kun je heel veel van leren. Ik heb van het begin ook veel filmpjes van de trainingen, en heb nu van bijna al mijn gelopen rondjes op wedstrijden ook beeldmateriaal. Het is altijd even schrikken om terug te zien, maar juist door ze te bekijken kun je voorkomen dat je een volgende keer in dezelfde valkuilen stapt.

Lekker zo doorgaan hoor!
Bedankt voor je reactie!
De paaltjes zijn bij ons inderdaad aangeleerd met channel wires, maar Mitch vond het vooral leuk om er over heen te springen of onderdoor te kruipen. :hmmm:
Gelukkig was hij daar al snel vanaf en thuis oefende ik gewoon zonder channel wires, dit gaat heel soepel. Hij heeft hier gelukkig ook geen problemen mee gehad.
Bedankt! Inderdaad, filmpjes zijn vaak de meest confronterende maar ook meest handige feedback.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Het nadeel van de manier waarop jij de paaltjes thuis traint is dat je (in ieder geval nu nog) minder snelheid kunt maken en dat je zelf in de buurt moet zijn bij het aangeven omdat je je arm daarvoor gebruikt. Bij de channel wire methode heb je vanaf het begin al snelheid en kun je zelf aan het einde gaan staan om de beloning (balletje of speeltje) van je af te gooien zodat de snelheid alleen maar groter wordt en je de hond niet "drukt" qua tempo.
Maar er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden. :lol1:
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joera »

Zo wat zijn jullie al goed zeg! :80: Zeker voor de korte tijd dat jullie trainen. :ok:
Afbeelding
Leonyr
Vaste gebruiker
Contacteer:

LongFields schreef:Het nadeel van de manier waarop jij de paaltjes thuis traint is dat je (in ieder geval nu nog) minder snelheid kunt maken en dat je zelf in de buurt moet zijn bij het aangeven omdat je je arm daarvoor gebruikt. Bij de channel wire methode heb je vanaf het begin al snelheid en kun je zelf aan het einde gaan staan om de beloning (balletje of speeltje) van je af te gooien zodat de snelheid alleen maar groter wordt en je de hond niet "drukt" qua tempo.
Maar er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden. :lol1:
Je hebt helemaal gelijk! :)
Het is inderdaad beter om gewoon langer door te gaan met de channel wire, maar ongeduldig als ik ben wil ik graag zo af en toe de paaltjes er bij pakken om te zien of hij het principe snapt.
En stiekem ook om mijzelf er van te overtuigen dat hij het ook zonder de channel wires kan.
Maar ik ben een echte miep wat dat betreft hoor, haha.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Leonyr schreef: Je hebt helemaal gelijk! :)
Het is inderdaad beter om gewoon langer door te gaan met de channel wire, maar ongeduldig als ik ben wil ik graag zo af en toe de paaltjes er bij pakken om te zien of hij het principe snapt.
En stiekem ook om mijzelf er van te overtuigen dat hij het ook zonder de channel wires kan.
Maar ik ben een echte miep wat dat betreft hoor, haha.
Ik begrijp je ongeduld wel hoor, alleen "kan" hij het natuurlijk helemaal nog niet zonder de channel wires, hij volgt gewoon je hand. En als je hand er niet is zal hij de paaltjes niet zelfstandig nemen denk ik. :wink:
Het is de bedoeling natuurlijk, dat hij straks op jouw commando de insteek van de paaltjes zelf gaat opzoeken en de paaltjes zelfstandig neemt zonder er eentje over te slaan of er te vroeg uit te komen. Ik heb zelf het idee dat dat voor een hond gemakkelijker te doen is als hij niet in de paaltjes zelf begeleid wordt van links naar rechts door een hand boven zijn kop, of zoals vroeger door de handler te laten "schaatsen", maar als hij met snelheid en hulp van de strips en het steeds nauwer maken van het straatje paaltjes er zelfstandig doorheen gaat. Dan kun je al tijdens het aanleren gaan werken aan het laten opzoeken van de paaltjes door de afstand waar vandaan de hond start te variëren, en de hoek en richting van waaruit hij de paaltjes insteekt af te wisselen.
Leonyr
Vaste gebruiker
Contacteer:

Joera schreef:Zo wat zijn jullie al goed zeg! :80: Zeker voor de korte tijd dat jullie trainen. :ok:
Bedankt!
Ik begrijp je ongeduld wel hoor, alleen "kan" hij het natuurlijk helemaal nog niet zonder de channel wires, hij volgt gewoon je hand. En als je hand er niet is zal hij de paaltjes niet zelfstandig nemen denk ik.
Het is de bedoeling natuurlijk, dat hij straks op jouw commando de insteek van de paaltjes zelf gaat opzoeken en de paaltjes zelfstandig neemt zonder er eentje over te slaan of er te vroeg uit te komen. Ik heb zelf het idee dat dat voor een hond gemakkelijker te doen is als hij niet in de paaltjes zelf begeleid wordt van links naar rechts door een hand boven zijn kop, of zoals vroeger door de handler te laten "schaatsen", maar als hij met snelheid en hulp van de strips en het steeds nauwer maken van het straatje paaltjes er zelfstandig doorheen gaat. Dan kun je al tijdens het aanleren gaan werken aan het laten opzoeken van de paaltjes door de afstand waar vandaan de hond start te variëren, en de hoek en richting van waaruit hij de paaltjes insteekt af te wisselen.
Daar heb je een heel goed punt, ik heb er zo nog niet over na gedacht. Ik ga eens kijken wat de mogelijkheden zijn in het krijgen van deze strips zodat ik wel thuis kan blijven trainen met de paaltjes.
Bedankt voor je uitvoerige uitleg. :)
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”