Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ongewenst gedekt?!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Carlien
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse staande

ongewenst gedekt?!

Ongelezen bericht door Carlien »

Hallo,

Allereerst, ik weet niet of dit bericht in het goede onderdeel zit van het forum. Dus mocht deze ergens anders horen kan deze wel verplaatst worden.

Luca is een reu van 2,5 jaar en is 3 weken geleden gecastreerd. Luca heeft nooit een andere hond gedekt.
Luca is gecastreerd om medische redenen, ik had hiervoor al suprelorin gehad om te kijken of zijn gedrag ook zou veranderen. Dit was niet het geval (behalve dat hij wat dikker is geworden, maar dit was ook noodzakelijk(hij was te dun)). Nu heeft Luca gisteren de hond van mijn ouders (zijn moeder) gedekt. Ik was zelf niet aanwezig maar naar horen zeggen zaten ze ook echt aan elkaar vast.
Ik heb direct de dierenarts gebeld om te vragen wat ik moest doen. De DA gaf aan dat tot 6 weken de reu nog wel vruchtbaar zou kunnen zijn maar dat het risico met de dag af zou nemen. Nu is het bij Luca ruim 3 weken geleden maar ik maak me toch ongerust. Helemaal omdat het zijn moeder is. De DA gaf ook aan dat ze een hormooninjectie konden doen, maar dat deze niet zonder risico is. Ook zou ik kunnen wachten tot 3 weken en dan een echo maken om te kijken of er iets is.

Wat zouden jullie doen?

Groet,
Carlien
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Re: ongewenst gedekt?!

Ongelezen bericht door Tulp »

Dat laatste, want de kans is dus best klein dat het "gepakt" heeft lijkt mij.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
yukon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell
Teckel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door yukon »

Ik heb wel een aantal keren gehoord at een reu in deze periode na de castratie toch nog gedekt heeft, met resultaat.
Zeker gezien het feit dat het zijn moeder is die hij gedekt heeft zou ik de teef een injectie geven om het weg te spuiten. Soort van morning after pill dus.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Alizin kan tot 6 weken na dekking gebruikt worden om een abortus op te wekken. Nu zou ik er zelf nooit voor kiezen om dan nog een dracht af te breken, maar je kunt dus wel (makkelijk) die 3 weken afwachten en een echo laten maken, is er op de echo niets te zien (en wordt 'ie door een ervaren da gemaakt) dan is de kans groot dat er idd geen pups zijn en hoef je de teef niet te belasten met injecties.
yukon
Zeer actief
Teckel
Contacteer:

Ik zou niet pas na 3 weken weg laten spuiten. ik denk dat dat bekastender is voor de teef dan het preventief te doen
Carlien
Vaste gebruiker

De DA gaf aan dat er wel risico's aan verbonden waren om het nu een hormooninjectie te geven. Hij gaf ook aan dat het niet erg was dat het moeder en zoon was. Ik vind dat zelf nogal raar lijken.
yukon
Zeer actief
Teckel
Contacteer:

Carlien schreef:De DA gaf aan dat er wel risico's aan verbonden waren om het nu een hormooninjectie te geven. Hij gaf ook aan dat het niet erg was dat het moeder en zoon was. Ik vind dat zelf nogal raar lijken.
Tja op zich kan inteelt niet altijd evenveel kwaad. Maar licht ook weer aan inteeltpercentages in jouw hond, en dus ook in zijn moeder.
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Ik zou eerst de 3 weken echo maar eens afwachten. Waarom rotzooi in de hond spuiten als ze misschien niet eens drachtig is? Is ze het wel kun je nog beslissen of je het weg wilt laten spuiten. Ik zou persoonlijk de pups laten komen en zorgen dat ik een paar goede huisjes had om ze aan te geven. :19:
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

yukon schreef:Ik zou niet pas na 3 weken weg laten spuiten. ik denk dat dat bekastender is voor de teef dan het preventief te doen
De middelen die ze nu zouden spuiten zijn veel zwaarder voor de teef, dan eventueel allizin na de echo.
Carlien
Vaste gebruiker

Dankjewel voor de reacties. Ik heb besloten om te wachten tot 3 weken en dan een echo maken.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Zeker wachten op de echo, vergeet niet dat hij ook die chip heeft gehad en er weinig aktiviteiten zullen zijn in zijn sperma.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Melanie 74 schreef:Zeker wachten op de echo, vergeet niet dat hij ook die chip heeft gehad en er weinig aktiviteiten zullen zijn in zijn sperma.
Dit dus.
Met de aantekening dat ik de pups als die er wel mochten zitten gewoon zou laten komen. Ik zou dan voor deze een leuk huisje zoeken waarbij de mensen dus precies weten dat het een moeder/zoon dekking is geweest.

Wat je da overigens zegt is wel waar. Het werd in de fokkerij vaker gedaan, nu mag het echter niet meer. (nou ja je krijgt van de raad geen stamboom meer).
Afbeelding
gevni havanezers
Carlien
Vaste gebruiker

Het probleem daarbij is dat moeder al een keer 13 pups gelijk heeft gehad, de keer erna was het één misvormde pup die met keizersnede moest komen (niet levensvatbaar). Dus weet niet wat een eventuele zwangerschap met haar zou doen.
christiane
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collies
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door christiane »

idd wachten op echo
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Carlien schreef:Het probleem daarbij is dat moeder al een keer 13 pups gelijk heeft gehad, de keer erna was het één misvormde pup die met keizersnede moest komen (niet levensvatbaar). Dus weet niet wat een eventuele zwangerschap met haar zou doen.
Hoe bedoel je? Ze kan pups werpen, want dat heeft ze eerder gedaan.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik zal wel dom zijn, maar kan iemand me uitleggen hoe het kan dat een gecastreerde hond na zijn castratie nog een tijd pups kan verwekken?
De ballen worden toch weggehaald, waar komt dat zaad dan vandaan? :denken:
Ik lees regelmatig dat een reu nog een tijd vruchtbaar blijft, maar ik snap niet hoe :19:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Inge schreef:Ik zal wel dom zijn, maar kan iemand me uitleggen hoe het kan dat een gecastreerde hond na zijn castratie nog een tijd pups kan verwekken?
Ik lees regelmatig dat een reu nog een tijd vruchtbaar blijft, maar ik snap niet hoe :19:
Ik weet het ook niet; maar weet dat het bij paarden ook zo is..
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Omdat er nog iets van een kleine hoeveelheid zaad in de zaadleiders kan zitten.
Bij mannen net zo ook al worden die niet gecastreert.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

bouvierpoedel schreef:Omdat er nog iets van een kleine hoeveelheid zaad in de zaadleiders kan zitten.
Maar dat overleeft toch geen 6 weken, is toch veel te warm?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Inge schreef:
bouvierpoedel schreef:Omdat er nog iets van een kleine hoeveelheid zaad in de zaadleiders kan zitten.
Maar dat overleeft toch geen 6 weken, is toch veel te warm?

6 weken geloof ik ook niet zo in hoor, maar het is maar om alle risico's uit te sluiten dat sommige Da's een ruime marge nemen met hun info, ik weet van een reu , die een kleine 4 weken na zijn castratie nog gedekt heeft en dat was succesvol, of nou ja.. voor de teef eigenaren niet dan :mrgreen:
falkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): DobermannxRR, Vizsla
Contacteer:

Ongelezen bericht door falkje »

Maar werkte de chip nog toen ie gecastreerd werd, of was die al een tijdje uitgewerkt? In het eerste geval is de kans op een dracht eigenlijk nihil. Maar zou ie ook geen interesse moeten hebben gehad.
Afbeelding
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Inge schreef:Ik zal wel dom zijn, maar kan iemand me uitleggen hoe het kan dat een gecastreerde hond na zijn castratie nog een tijd pups kan verwekken?
Volgens mij had Diesel zijn ballen nog toen hij gecastreerd werd. Er werd iets afgebonden en ze zouden verschrompelen in een paar weken tijd. Denk ik... Nu ga ik aan mezelf twijfelen :denken:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

sTefaniA schreef:
Volgens mij had Diesel zijn ballen nog toen hij gecastreerd werd. Er werd iets afgebonden en ze zouden verschrompelen in een paar weken tijd. Denk ik... Nu ga ik aan mezelf twijfelen :denken:
Ja als je geen ballen hebt kun je ook niet gecastreert worden . :wink:
Ballen worden bij castratie weggehaald en aders afgebonden ,daarna verschrompeld zijn zak gewoon.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
wenmart20
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT , AST en CC
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door wenmart20 »

zaad blijft rond de 48 uur 'leven' na de castratie ( is mij verteld )
Een chip is anders maar een echte castratie is hij na een 2 a 3 dagen niet meer vruchtbaar en schiet hij met losse flodders
dus ik denk zelf dat er niet veel aan de hand is ( ik ken t mis hebben natuurlijk )
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”