Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

paaltjes 2x2 ervaringen/advies gevraagd

Moderator: moderatorteam

SuusBG
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Sheperd

Re: paaltjes 2x2 ervaringen/advies gevraagd

Ongelezen bericht door SuusBG »

Inge O schreef:wie heeft hier de paaltjes op de 2x2 methode aangeleerd? en hoe gingen jullie verder na de eerste 2 poortjes? ik zie vanalles langskomen : gewoon doen alsof je neus bloedt en er telkens één paaltje (dus poortje) aan toevoegen of verdergaan tot 6 paaltjes en een eindje verderop weer 6 paaltjes en die stilaan naar elkaar toe enz. enz.

relax en vonkje hebben bijna hun eerste twee poortjes goed maar voor daarna zit ik zo :scratch: :oeps: :scratch: :oeps: . ervaringen graag :mrgreen: ?
Ik heb de 2x2methode gebruikt, maar achteraf niet helemaal goed toegepast. Ik heb namelijk steeds na de laatste paal geklickt en dan liet ik Ginger naar mij toe komen om de beloning op te halen. Dit deed ik omdat ze voergericht is en niet speeltjes gericht dus ik dacht dat ik niks kon gooien. Daardoor had ze weinig snelheid ;-) Ik ben wel tot 6 gegaan en daarna een tweede set van 6 palen gedaan. Een hele tijd heeft Ginger de palen super goed gedaan thuis en op les, op wedstrijd heeft ze er altijd moeite mee gehad en de laatste maanden heeft ze er wat de klad in bij de palen. Geen idee waarom.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik heb eerst 2x2 gedaan. Als die goed gingen recht achter elkaar ben ik per set van twee uit gaan breiden. Volgens mij heb ik die er eerst achter gezet, schuin en dan steeds rechter. Maar ervoor kan ook :denken: Nee denk erachter.

Ik heb het gewoon zo uitgebreid. Dus niet met 2x 6 maar gewoon 4,6,8 enz.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
bettine
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door bettine »

Ik ben sinds een week bezig om de paaltjes aanleren via de 2x2 methode.
Ik gebruik dit filmpje als voorbeeld: ... re=related
Maar ik weet natuurlijk nog niet of dit ook echt gaat werken, ik ben nu nog steeds met de eerste 2 paaljes bezig.
SuusBG
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Sheperd

Ongelezen bericht door SuusBG »

SuusBG schreef:Dit deed ik omdat ze voergericht is en niet speeltjes gericht dus ik dacht dat ik niks kon gooien.
hier zijn ze ook niet speeltjesgericht genoeg om dit tig keer na elkaar te doen dus ik ben van in het begin wel het snoepje gaan gooien om ze recht vooruit te laten denken. bij relax gaat dat prima, vonk blijft af en toe de neiging houden om achterom te kijken waardoor ze dan in de fout gaat.
Als ik het opnieuw zou doen met een voergerichte hond zou ik idd voer gaan gooien. Stukken gedroogde long zijn vrij goed zichtbaar en vaak erg aantrekkelijk voor honden ;-) Ook kan je een balletje met gaten erin kopen en daar een stukje worst in doen, werkt ook super bij Ginger. Zo kun je toch wat gooien wat belonend is en houden ze de focus meer naar voren en gaan ze waarschijnlijk ook sneller immers omdat de beloning in het verlengde v.d. palen komt en niet bij jou aan het begin v.d. palen.
SuusBG schreef:Ik ben wel tot 6 gegaan en daarna een tweede set van 6 palen gedaan.
en dan na die eerste set van 6 beloond en daarna de tweede gedaan? en daarna? die twee setten dichter bij elkaar gaan zetten?
Zodra ze 6 goed beheerste heb ik een tweede set van 6 op een paar meter afstand erachter gezet. Dan beloon je inderdaad eerst voor de eerste set, en dan laat je de hond de tweede set doen en beloon je weer. Daarna laat je beloning tussen de twee setten weg en beloon je alleen achter de laatste set. Als dit goed gaat ga je ze steeds dichter bij elkaar zetten totdat het 12 palen zijn.
Ik heb deze filmpjes gebruikt:

Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Inge O schreef:
Lysette schreef:Ik heb eerst 2x2 gedaan. Als die goed gingen recht achter elkaar ben ik per set van twee uit gaan breiden. Volgens mij heb ik die er eerst achter gezet, schuin en dan steeds rechter. Maar ervoor kan ook :denken: Nee denk erachter.

Ik heb het gewoon zo uitgebreid. Dus niet met 2x 6 maar gewoon 4,6,8 enz.
dus nadat ze die 2x 2 goed deden (recht) ben je het vervolgpaaltje er toch weer schuin achter gaan zetten? en deed je dat ook met alle vervolgpaaltjes?
Ik heb dat wel gedaan ja. Omdat ze dan eigenlijk geen extra paaltjes meer "verwachten" en dan staan ze iets simpeler waardoor ze ze makkelijker nemen. Je kunt wel veel sneller uitbouwen omdat ze het principe wel kennen, alleen ze moeten wennen aan meer paaltjes.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Bij mij op de behendigheidstraining werken we met 2 methodes:
-Schuin de palen en (eerst) iets uit elkaar om ze zelfstandig te laten werken en snelheid erin te krijgen.
-Met behulp van de clicker.

Toen de palen dichter bij elkaar kwamen, bij de eerste methode, ging het mis bij Fusca en een ander hondje. Ook de andere twee hadden er wat moeite mee. Daarom is er nu overgestapt op de clicker, per twee en bij de wintertraining wordt de andere methode weer toegepast.
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Hier ook eerst opbouwen tot 6, daarna 2x 6 met wat afstand ertussen.
(eerst een paar keer tussen de 2 sets belonen)
En dan die 2 sets van 6 steeds dichter na elkaar toe.
Dit werkt bij de meeste cursisten van mij erg goed.

Ik zorg er wel eerst voor dat de 1e 6 aan alle kanten goed gaat zodat ik ook zeker weet dat 2 sets van 6 ook goed gaan.

Soms als de honden al 12 palen kennen maar nog een terugval hebben, bv bij poortje 10 eruit komen dan zet ik die weer schuin open en de andere niet.
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Hier staat daar een artikel over:
http://www.cleanrun.com/index.cfm?fusea ... ory_id=457
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Inge O schreef:
Renske schreef:Bij mij op de behendigheidstraining werken we met 2 methodes:
-Schuin de palen en (eerst) iets uit elkaar om ze zelfstandig te laten werken en snelheid erin te krijgen.
-Met behulp van de clicker.

Toen de palen dichter bij elkaar kwamen, bij de eerste methode, ging het mis bij Fusca en een ander hondje. Ook de andere twee hadden er wat moeite mee. Daarom is er nu overgestapt op de clicker, per twee en bij de wintertraining wordt de andere methode weer toegepast.
waarin zit dan het verschil?
De eerste is zonder clicker, maar met het 'voerapparaat', de tweede manier is met de clicker.
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Ik heb Hidde leren weaven aan de hand van de dvd dan Susan Garrett (kopietje :mrgreen: ).

Hier zie je enkele filmpjes: http://users.telenet.be/mijndieren/documents/81.html
De echte beginstappen zie je wel niet op film. Maar ik kan zeggen dat ik erg tevreden ben over de methode. Ze was zoveel sneller weg met weaven dan Sem.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Ik heb eens door mijn youtube abonnementen gebladerd, misschien ben je iets met deze:
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Ik heb het aangeleerd met een pup, misschien is dat anders.
Ik ben begonnen met 3 x 2 paaltjes en die "open" gezet. Daar doorheen latne lopen. Beloning gegeven in verlengde van de paaltjes, dus click en speelgoed gooien of click en voer gooien. Daarna die drie sets steeds meer "dicht" gaan schuiven. Beloning nog steeds in het verlengde ervan. Toen die 3 sets iets meer open gezet en er een stuk achter nog drie sets van twee gezet. Moest de hond eerst de eerste drie sets doen, en daar achteraan de tweede reeks van drie sets. Toen alles dicht gezet, dus op lijn. Dan staan er dus twee keer zes palen. Niet tussen reeks 1 en reeks 2 belonen. Dan die tweede reeks steeds dichter achter de eerste reeks gezet. En toen kon hij het.....

Maar ik ken ook honden die het geleerd hebben met de reeks van drie keer twee en daarna telkens twee erachter aangesloten. En dat werkte ook.
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”