Jaap* schreef:Living XL schreef:Bij "toeval" ken ik de situatie...
Laat ik het eens netjes neerzetten.
Het mag duidelijk zijn dat er wel degelijk tijdens de cursus handvatten en tips zijn gegeven, maar ik denk dat vele van jullie ook wel lezen hoe de toon is van TS,
op het moment dat hij/zij op iets aangesproken wordt.
Was je er bij?
Want ik ben wel benieuwd hoe het nou zit. TS liep toch niet met de hond?
Even een korte uitleg vooraf, om ook gelijk andere vragen te beantwoorden.
Bij onze vereniging bestaat de Puppy/Jonge Hondencursus uit 17 lesuren (in 13 weken), te weten:
- 2 lesuren theorie (voor aanvang v/d praktijklessen)
- 2 lesuren verzorging (in het begin v/d cursus - ± 4 of 5e les)
- 11 praktijklessen
- 2 lesuren examen
- en uiteraard alle ruimte tot vragen stellen etc.
De cursus is voor puppen vanaf 8 weken.
We hebben geen instroom. (om bijv. niveau/leeftijd/formaat verschil te voorkomen)
Alle puppen beginnen dus als ze pup zijn en eindigen met de cursus als ze ± 5/6 maanden (jonge hond) zijn.
De eerste lessen (8/9) is het echt pup-niveau en vanaf de 9e /10e les, worden de puntjes wat beter op de i gezet,
oftewel, dan wordt alles meer en meer afgestemd op de "jonge hond".
Soms wordt er natuurlijk wel eens een uitzondering gemaakt, afhankelijk van formaat/ras.
Bijv. een pup van een klein ras van 4 / 4,5 mnd kan nog wel eens starten (vanaf les 1),
merken we dat dat toch niet werkt, dan zal de pup/jonge hond in een andere groep geplaatst worden.
Ik ben niet bij de cursus zelf aanwezig geweest, maar ik ben puppencoördinator bij de betreffende vereniging.
De betreffende trainster heeft zowel contact met mij als met onze hoofdtrainer opgenomen voor advies.
Ze gaf aan dat mevrouw (TS) was gestart met de lessen (hooguit 2 a 3 lessen) en dat daarna meneer het heeft overgenomen,
omdat ze het advies/handvatten enz. van onze trainster niet aannam.
Helaas deed ook meneer dit niet afdoende, waardoor betreffende trainster dus contact met ons (mij en hoofdtrainer) heeft opgenomen.
Zowel de hoofdtrainer als ik, hebben aangegeven de man nog duidelijker op het gedrag v/d hond aan te spreken en hem nog duidelijker
uit te leggen dat het advies niet voor niets is. (ondanks het commentaar van dit is m'n zoveelste hond/herder als enz. enz.)
Daarbij meegegeven, dat als hier niet het gewenste vervolg op kwam (aanpassen en dus advies opvolgen en verbetering v/h gedrag)
zij weer contact met ons moest opnemen, om een andere mogelijkheid aan te bieden.
Het gewenste vervolg bleef helaas uit, waardoor afgesproken werd dat er tel. contact met cursist werd opgenomen om aan te geven
dat zij niet meer welkom waren in de puppy/jonge hondencursus en ze een alternatief te bieden.
Betreffende trainster, kreeg na het uitleggen dat de hond niet meer welkom was in de puppy/jonge hondencursus, geen gelegenheid het alternatief te bieden,
aangezien er geen speld tussen de reactie te krijgen was...
en zoals gezegd, na herhaaldelijk advies/aanspreken op enz. enz. en dit niet oppikken en daarna ook nog eens niet de gelegenheid krijgen om een alternatief te bieden,
houdt het een keertje op...
Zelf heb ik de hond diverse malen op het terras voor aanvang van de cursus meegemaakt,
waar ik genoemd gedrag (uitvallen naar andere puppen, maar ook naar volwassen honden) heb gezien.
Hierdoor wist ik ook om welke hond het precies ging.