Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zijn er mensen die verstand hebben van Old English Bulldogs

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

meissielief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Terrier x Dogo Argentino

Old English Bulldog x Cane Corso

Zijn er mensen die verstand hebben van Old English Bulldogs

Ongelezen bericht door meissielief »

Ik ben me aan het verdiepen in het ras de Old English Bulldog.
En er zijn verschillende types (hieronder te lezen als ik internet moet geloven)
Ik heb inmiddels al verschillende foto s op internet bekeken om de uiterlijke verschillen te bekijken.
Maar ben er nog niet helemaal uit. Wat zijn nou precies de verschillen qua uiterlijk?
Is er ook een groot verschil in karakter tussen alle types?
En maakt het type hond uit qua gezondheid? Of hebben alle Old English Bulldogs last van gezondheidsproblemen?

Leavitt & Leavitt-achtigen :
In 1971 starte David Leavitt in samenwerking met de universiteit van Ohio, U.S.A., een fokprogramma op om de originele Bulldog terug te fokken, de Leavittlijn bloedlijn met als resultaat een gespierde en atletische Bulldog, uit volgende rassen; 1/2 Engelse Bulldog, 1/6 Bullmastiff en 1/6 Pittbulldog.

Hermes :
Mr. Miller en Mrs. Hermes vonden de Leavitt Bulldog niet hun perfecte OEB, zij hadden een wat zwaardere OEB voor ogen, dit resulteerde in een eigen bloedlijn namelijk de Hermes Bloedlijn, hun ideale OEB met als resultaat een kort geblokte,massieve en compacte bulldog. Zij gebruikten de Engelse Bulldog, Bullmastiff, Pittbull Terriër en de Bordeauxdog om hun ideale OEB te creëren.

Victorian :
In 1985 begonnen de heren Ken Mollet & Graham Woods uit Engeland met het terug fokken van hun ideale OEB, de Victorian Bloedlijn dit resulteerde in een zeer zware en massieve bulldog. Om het Victorian type te creëren zijn de Bullmastiff, Stafford, Engelse Bulldog en de Bordeauxdog gebruikt.

Renascence :
In 1990 starte Chadde JoliCoeur met het Renascence type met als doel een atletische, gespierde, compacte en energieke bulldog te fokken. Chadde gebruikte de volgende rassen om de Renascence te creëren : de Amerikaanse Bulldog, Hermes Bulldog, Engelse Bulldog, Bullmastiff en de Bandogge (kruising: Old Family Red Nosed Pittbull/Mastiff).

Alternative Bulldogge :
Over het algemeen zijn deze atletische bully types met veel bone. 100% bulldogges met een sterk karakter en werklust voor de baas. Bijvoorkeur geen import honden.

Olde Tyme Bulldogge :
EarthQuake (selecte groep fokkers) is in 1999 begonnen een Oer-Bulldog terug te fokken, naar 17e eeuws principe, met kruisingsbloedlijnen van Engelse X Amerikaanse Bulldoggen. Dus geen kruisingen met niet Bulldograssen.
Afbeelding

Fan van de bredere rassen honden en paarden
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Zijn er mensen die verstand hebben van Old English Bull

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

het jammere is dat ze allemaal een ding gemeenschappelijk hebben..en dat is hun gezondheid, de vaak te korte neuzen, kromme poten, huidproblemen/allergieen...noem maar op...heel jammer want zoals mijn naam verraad was ik ook een Bullenmens..maar mede door de gezondheidsproblemen zal ik voorlopig geen bull meer aanschaffen dan zal er qua fokbeleid heel veel moeten gebeuren.
verder zit ik al een paar jaar niet meer in de bullenwereld dus hoe het nou ook weer zat met al die soorten weet ik niet meer...
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Als je een gezonde hond zoekt zou ik zeker van deze rassen vandaan blijven.
Wanneer je echt helemaal voor dat type hond valt zou ik een kruising nemen met een normaal gebouwd, niet aanverwant ras.
Een EB met een jachthond of herder ofzo. Zoiets als dit.
http://link.marktplaats.nl/576673153
Ik zou iig geen populaire kruising aanraden zoals met een Staff of een molosser.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
meissielief
Zeer actief

Jammer is dat jij die ervaring hebt. Het houd mij tegen om een ''ras zuivere'' te kopen. Ik ben ook bang dat ik een hond met een slechte gezondheid koop. Ik wil absoluut geen hond hebben met een te korte neus. Ik vraag me af of er verschil in types zit qua gezondheid en lengte van de neus.
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

meissielief schreef: Ik vraag me af of er verschil in types zit qua gezondheid en lengte van de neus.
Er is in elk geval een directe relatie.

Ik zou ver bij dergelijke rassen vandaan blijven als gezondheid belangrijk is, want dit hoofdtype staat garant voor een aanleg voor problemen, en over het algemeen zijn die problemen er dus gewoon inderdaad.

Dit ras heeft voor zover ik weet ook heel wat andere problemen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
meissielief
Zeer actief

Ik wil pas in de toekomst nog een 2de hond erbij, eerst deze maar eens goed opvoeden. Ik vind het erg leuk om alvast wat informatie over verschillende rassen te lezen.
Afbeelding

S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik heb er twee gehad, de een is 4 jaar geworden de ander 4,5 jaar, waren allebei 1 ste en 2 de generatie oldies.
need I say more.
heel veel verdriet van gehad, want het waren voor mij top honden, maar de gezonheid is meer dan eens om te janken
ik durfde het geen 3 de keer aan en ben naar een ander ras gegaan
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

de lengte van de neus heeft zeker te maken met de gezondheid..honden met een langere neus zijn over het algemeen beter in conditie..gewoonweg omdat ze meer kunnen.
maar het is maar een heel klein deel van de gezondheidsproblemen,..HD en ED hebben ze heel veel, allergieen ook, entropion(naar binnen gedraaide oogleden) , slechte knieen en ga zo maar door.

Shaggy had een lange neus voor een ambull hij was een mix van bully type en een standaard type..hij had de bouw van een bully maar met de neus van een standaard...hij was qua gewrichten gezond rende op zijn 8e nog vrolijk mee achter balletjes aan...hij had wel allergieen die zijn opgelost door vleesvoeding..hij is 9 jaar geworden...maar dat is tegenswoordig echt een uitzondering.
toen wij Shaggy aanschafte waren er nauwelijks ambulls in nederland...nu vind je ze overal evenals the old english en dat komt geen ras te goede..er word op extremen gefokt ...ik zie hier vaak honden lopen die zichzelf nog geeneens kunnen wassen omdat hun bouw het niet toelaat..triest vind ik dat.
shaggy
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

De gezondheid zou voor mij echt een reden zijn om er heel veel uit de buurt te blijven, hoe leuk ze verder ook zijn.
Heb een tijdje terug op de show staan kijken bij de OEB's ring en het was gewoon om te janken. :jank:
Ik zou als ik jou was voor een hondje gaan waarbij de kansen groter zijn dat ze de 4 jaar halen. :(:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Célie schreef:
Irisz schreef:De gezondheid zou voor mij echt een reden zijn om er heel veel uit de buurt te blijven, hoe leuk ze verder ook zijn.
Heb een tijdje terug op de show staan kijken bij de OEB's ring en het was gewoon om te janken. :jank:
Ik zou als ik jou was voor een hondje gaan waarbij de kansen groter zijn dat ze de 4 jaar halen. :(:
Wat voor show was dat dan want OEB's zijn niet FCI erkend dus op een gewone show zie je ze niet ?
Je hebt gelijk, het was een gewone Engelse Bulldog.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
jennifer
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old englisch bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door jennifer »

Hee!

Ik heb net een old english bulldog, Teun. Inderdaad staan deze honden wel bekend met gezondheidsproblemen. Nou hebben wij er 1 die echt een wat minder platte snuit heeft en helemaal geen moeite met ademhalen heeft, echt een vrij neusje. Dat hebben sowieso de oldies wel meer dan een echte engelse bull. Ik ben wel echt heel blij met hem, hij is echt heel lief en leuk!
Ik ben persoonlijk zelf iemand die geen zin heeft om elke dag 2/3 uur te gaan wandelen en dat hoeft ook zeker niet met deze honden. Een paar keer per dag een blokje om vinden ze prima.
Ik vind ze in ieder geval echt super leuk en gezellig!
Maar ze hebben hier allemaal wel gelijk, als je een gezonder ras zoekt kan je misschien beter een ander ras zoeken. Maar ze zijn erg leuk! :P
Afbeelding
Tank
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tank »

Mijn Oebje heeft geen ademhalingsproblemen maar wel een kruisbandoperatie achter de rug. Ik wist dat niet voordat ik er aan begon maar vanwege hun steile bouw hebben ze veel kans op knie problemen (en andere gewrichtsproblemen). En verder zijn ze ook niet het toonbeeld van gezondheid. Ze zijn gewoon zo zwaar gebouwd dat dat tot problemen kan leiden. Informatie op internet is misleidend want daar spreekt men over een atletische bulldog, maar ik weet nu dat die niet bestaat. Ben heel gek op mijn Tankie maar hierna komt er geen oebje meer.

Als je kijkt naar de types dan is de Leavitt de meest 'atletische' oftewel de minst zwaar gebouwde variant. Al je dan toch voor een Oeb gaat zou ik een leavitt doen. Tank die is ongeveer driekwart Leavitt maar is toch uitgegroeid tot een iets zwaarder gebouwd typ.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”