Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat zouden jullie doen uitval andere hond?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Wat zouden jullie doen uitval andere hond?

Ongelezen bericht door blondie »

Er waren 2 dingen. Eerst stapte er een mevrouw uit de bus met een terrier. Aan de flex. De mevrouw stond flink te zwaaien naar degene die nog in de bus zat :D maar totaal geen oog voor wat er om haar heen gebeurde. Nu zag ik het hondje al kijken naar mijn honden :engel:. Dus verminderde ik even vaart. En deed ik een paar passen opzij. De mevrouw ging het bushokje in en op het moment dat ik daar wilde passeren (op ruime afstand) vloog de hond dus op die van mij af. Had het aan zien komen dus ik kon op tijd halt houden en Bluf was wel even in de "actie" modus, die tikte ik even uit die modus en in de zit.
Op dat moment hoor ik de mevrouw zich verontschuldigen. Plus dat ze zei "ik heb hem nu goed vast hoor, u kunt passeren". Vond het nog bijzonder aardig van die mevrouw en passeerde verder zonder problemen. Vervolgens komt mijn buurvrouw de hoek omfietsen met haar kruising nog wat (herder beauceron achtige hond maar wat kleiner) Ik groet haar, en had haar eigenlijk moeten waarschuwen maar het ging te snel. Ik kijk achterom en had nog de hoop dat de terrier niet weer los aan de flex zat. Zie de buuf het bushokje passeren op het fietspad, zie die terrier het bushok uitstieren en haar hond die reageerde uiteraard ook. (edit, sprak buuf en zei dat ze de hond zag en dat haar hond zelf ook uitvalt naar andere honden als ze aan het fietsen zijn, dus was ze er al op ingesteld) Je zal een doodsmak maken :roll: het liep redelijk goed af. Maar zucht. Hou je uitvallende hond(je) toch iets meer in de gaten denk ik dan of zet de flex op de stop.
Oh bij de uitval van de hond ben ik blijven staan en maande Bluf tot rust in lijf en leden. Finn was er al weer bij gaan zitten omdat de hond niet meer bij hem kon komen. Wel lelijk deed maar gut. Voor Bluf vind ik het belangrijk dat ze zich niet zo op laat fokken door dit gedrag van andere honden, want ik merk dat zij wel degelijk ineens direct klaar staat om te reageren. (als honden normaal doen en normaal passeren is dat normaal, maar uitvallen naar Finn en haar en wellicht mij daar kan ze zeer scherp op willen reageren merk ik)

Later die avond, liep terug naar huis via een weg die ik normaliter niet loop maar er is een gedeelte afgesloten vandaar een afwijkende route. Ik loop langs een huis met een gietijzeren hek om het tuintje. En vanuit het niets schiet er een duitse dog langszij. Heb mijn honden eigenlijk altijd links van me lopen en daar was dus ook dat hek. Door het hek heen kwam hij met zijn kop en ik kon net Finn opzij trekken maar toen had hij madam bij de bek. Zij reageerde namelijk ook op de uitval van de dog. En bekvechten ziet er ook niet al te lekker uit, plus dat je niet zomaar je hond terug kunt trekken want ik had nu niet direct door wie nu wie vast had. Er kwam redelijk rap een man de tuin in die de hond een grote bek gaf. "Dat doe je niet weer! Weg! Terug!" en naar mij toe de vraag of het ging. Normaliter zou ik doorlopen en later wel kijken. Maar in het verleden dat eens gedaan en toen bleek Finn een behoorlijke wond in zijn poot te hebben na een aanval op straat. Het stel zat naast me, en de hond wilde weer komen maar werd wederom teruggestuurd door de man. En ik ben stoïcijns eigenlijk voor het hek blijven staan om toch Bluf even na te kijken bij de bek. Ze had niets. Wederom blijven staan eigenlijk omdat net als bij de terrier Bluf te snel naar mijn idee reageert en geprovoceerd raakt. Daarna is ze weer rustig. Maar goed. Het is ook niet fijn om continue belaagd te worden.
Heb de meneer gezegd dat er niets aan de hand leek maar dat ze elkaar wel bij de bek hadden. Ook voorzichtig aangegeven dat als de hond vaker dit soort acties heeft hij hem toch niet zonder toezicht buiten zou moeten laten. Dat werd een beetje weggelachen. Als ik zie hoe ik thuis voorzichtig ben geworden met van alles sta ik er toch weer van te kijken hoe makkelijk sommige mensen zijn.
Heb mijn honden geleerd zich te gedragen bij het hek, zeker bij honden die niet provoceren. En in dit laatste geval passeerden we gewoon. We hadden die hele hond niet opgemerkt tot hij aan kwam stormen en even via het hek kwam bijten. Tuin lag ook hoger gelegen dan de stoep waar ik liep.

Maar goed. Doe ik er goed aan om als het kan en de honden niet meer bij elkaar kunnen geraken de rust te pakken. Eigenlijk corrigeer ik Bluf namelijk voor het ingaan op het gedrag van de andere hond. Ook als ze niet bij elkaar kunnen komen maar de andere hond provoceert nog krijgt zij van mij te horen "Nee!" Negeren. Pas als die spanning uit haar lijf is krijgt ze een beloning of leiden we weer af. Of lopen door. Wat Finn deed of heeft gedaan is volledig aan me voorbij gegaan overigens. Hij deed niet mee dat is wel duidelijk, anders had ik het lastiger gehad. Hij blijft beduidend rustiger als hij merkt dat de andere hond niet bij hem komt of kan komen. Maar Bluf laat zich wel opfokken, ondanks dat hij erbij rustig gaat zitten. Zijn circel lijkt wat groter. Hij reageert wel op het moment dat ze bijna in zijn bek zitten of hem elders raken maar daarna is het over. Ze waren aan de lijn.
blondie
Zeer actief

Re: Wat zouden jullie doen uitval andere hond?

Even een upje. Ben benieuwd hoe jullie reageren (in combi met de honden want een hond die negeert is altijd makkelijker dan een hond die geneigd is tot reageren).
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Rio wil ook graag reageren op een uitvaller maar mag dat dus niet van mij.
Hij moet doorlopen en dat doet hij dan ook wel ,soms met de nodige tegenzin al naar gelang de uitvaller :mrgreen:
Met Orson deed ik het ook zo ,met Spok en Micron trouwens ook al zijn die wat minder uitvalgevoelig voor andere honden lijkt het wel.

Laatst is dat voor de eerste keer in bijna 10 jaar mis gegaan.
Ik moest een chow passeren ,ken de hond wel nog nooit geen problemen mee gehad.
Eigenaresse stond op de weg aan de stoeprand te kletsen met mensen, en daardoor met haar rug naar mij toe, dus ze zag niet dat ik haar moest passeren.
Rio heeft een hekel aan die hond maar er had zich nog nooit iets voorgedaan ,ook niet van de chow zijn kant.
Maar ik had er een rotgevoel over ,en daar had ik naar moeten luisteren.
Maar ja er was nog nooit iets voorgevallen en ik vond het zo lullig om haar te waarschuwen dat ik achter haar langs ging passeren ,net of ik geen vertrouwen in haar en haar hond had.
Enfin ik passeer en plots vliegt die chow de stoep op op Rio af.
Die zich direct los rukte om even te laten weten wat hij ervan vond.
Toen heb ik hem wel bij zijn lurven gegrepen en even laten weten wat ik van zijn gedrag vond.

Ik baalde van mezelf dat ik niet naar mijn gevoel had geluisterd en dat gebeurd me in het vervolg niet meer.
Dame met chow was ook geschrokken ,was ook de eerste keer dat haar hond dit deed.
verkadej
Zeer actief
Mijn ras(sen): Witte herder + retriever

Ongelezen bericht door verkadej »

tja, ik zou het niet leuk vinden als mijn hond zo zou reageren en andersom ook zeker niet !!!!

We liepen eens met een gedragstrainer over een bruggetje naar een zandpad toe, kwam er aan de andere kant een vrouw aanlopen met een hond. Ik bleef even staan en loop daarna door, begint een van mijn honden uit te vallen, ook aan de lijn........

Ik trek m'n hond door aan de riem. Ik loop even later met de trainster door en zij vraagt: wat vond jij nou hoe je reageerde??
Ik zeg tja normaal, ik wil niet dat mn hond uitvalt, ze kijkt me aan en zegt:

Jouw hond werd aangestaard en die andere hond was zo gefixeerd, ik vond het wel meevallen en zou het ook niet vreemd hebben gevonden dat hij zou uitvallen.... En aan de lijn zal je hond zich meestal sterker voelen.

Ik denk dat ik eigenlijk hetzelfde reageer als jij ;)
wimmeke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): australische herders en australische koolies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door wimmeke »

mijn honden mogen in principe ook nooit uitvallen naar andere;

maar als ik voel dat een andere hond provoceert dan moet mijn hond niet zo braafjes zijn en ze mogen gerust voor henzelf opkomen want dat is het aard van het beestje;
let op, ik laat ze wel niet in een gevecht gaan als het niet nodig is maar ze mogen zich zeker stellen tov de andere hond;
ze mogen daarentegen nooit zelf een uitval of fixatie doen want dat laat ik niet toe,
je kan toch moeilijk verlangen dat als een hond jouw hond vast heeft, hij braafjes blijft zitten tot de andere eens gaat los laten :piew: , ah nee dan moet hij maar opkomen voor zichzelf, vind ik de normaalste zaak van de wereld;
want sommige honden blijven soms andere honden aanvallen tot ze soms een meerdere tegenkomen en dan wordt dat al heel minder maar als je hem altijd laat "winnen" tov je eigen honden dan zal het nooit stoppen;
maar nogmaals : mijn honden mogen nooit beginnen
dieren"RIJK" - mens"DOM"
tineke

wimmeke schreef:je kan toch moeilijk verlangen dat als een hond jouw hond vast heeft, hij braafjes blijft zitten tot de andere eens gaat los laten :piew: , ah nee dan moet hij maar opkomen voor zichzelf, vind ik de normaalste zaak van de wereld;
want sommige honden blijven soms andere honden aanvallen tot ze soms een meerdere tegenkomen en dan wordt dat al heel minder maar als je hem altijd laat "winnen" tov je eigen honden dan zal het nooit stoppen;
Wmb ligt dat wel aan de tegenstander hoor ,Rio had ooit eens een rottie aan zijn nek hangen ,dan mag hij zich van mij best verdedigen , maar de maltezer die ooit in Orson zijn hielen hing mocht hij van mij toch echt niet bijten.
Natuurlijk heb ik hem toen wel geholpen en dat mormel weggejaagd maar de verhouding tussen die twee vond ik wel te scheef om hem dat even zelf op te laten knappen
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Heb het maar één keer meegemaakt dat er 'zomaar' een hond naar Jura uitviel. Zij reageerde heel kort met blaffen en tanden laten zien en daar hield ze het bij. Het was ook genoeg, de andere hond stopte direct en de rust was teruggekeerd. Dit vind ik zelf prima, reageren om je grenzen aan te geven. Ze mag zeker niet zelf beginnen maar dat heeft ze gelukkig ook nooit gedaan.
Bij honden die op afstand uitvallen blijft ze rustig, en loopt gewoon door dus dat is ook fijn. Reageert ook nooit op blaffende keffertjes bijvoorbeeld.
wimmeke
Vaste gebruiker

tineke schreef:
wimmeke schreef:je kan toch moeilijk verlangen dat als een hond jouw hond vast heeft, hij braafjes blijft zitten tot de andere eens gaat los laten :piew: , ah nee dan moet hij maar opkomen voor zichzelf, vind ik de normaalste zaak van de wereld;
Wmb ligt dat wel aan de tegenstander hoor ,Rio had ooit eens een rottie aan zijn nek hangen ,dan mag hij zich van mij best verdedigen , maar de maltezer die ooit in Orson zijn hielen hing mocht hij van mij toch echt niet bijten.
Natuurlijk heb ik hem toen wel geholpen en dat mormel weggejaagd maar de verhouding tussen die twee vond ik wel te scheef om hem dat even zelf op te laten knappen
ik denk niet dat er veel grotere honden hun gewicht en grootte in de schaal zullen leggen om een klein mormel weg te jagen, de meeste geven een sein (tandjes) dat het genoeg is en als ze het dan nog niet begrepen hebben zullen ze wel een 'tikje' uitdelen en dat kan voor mij, jammer voor die kleine dan maar een kleine wordt soms nog te veel beschermd vanwege zijn "grootte"
dieren"RIJK" - mens"DOM"
tineke

wimmeke schreef:
tineke schreef:
ik denk niet dat er veel grotere honden hun gewicht en grootte in de schaal zullen leggen om een klein mormel weg te jagen, de meeste geven een sein (tandjes) dat het genoeg is en als ze het dan nog niet begrepen hebben zullen ze wel een 'tikje' uitdelen en dat kan voor mij, jammer voor die kleine dan maar een kleine wordt soms nog te veel beschermd vanwege zijn "grootte"
Nou wat dat betreft ken ik mijn honden dan wat beter dan jij wellicht.
Een hond die orson beet kon hem krijgen ,wat zijn formaat ook was.
Vandaar mijn ingrijpen :wink:
wimmeke
Vaste gebruiker

tineke schreef:
wimmeke schreef:
tineke schreef:
Nou wat dat betreft ken ik mijn honden dan wat beter dan jij wellicht.
Een hond die orson beet kon hem krijgen ,wat zijn formaat ook was.
Vandaar mijn ingrijpen :wink:
dat kan ik dan begrijpen :wink:
dieren"RIJK" - mens"DOM"
ChantalV80
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tja...Adoptiehondje; Wat er in zit ??? Het is net een surprise-ei :-)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ChantalV80 »

Ik leer nu momenteel mijn Finn het commando 'Nee, negeer!' aan. Dat lukt nog niet altijd even goed, maar ik hoop op de goede weg te zijn. Vaak heeft hij nog een binnensmonds mopperblafje, :19: maar hij gaat er niet meer vol op in.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Mijn honden zijn sneller dan een windhond bij het minste geringste teken van onraad. Sterker nog, ze hebben eerder in de gaten als een hond geen soortgenoten in de buurt duldt dan ik. Ik zie wel eens Lyndie en Kyra van een afstand van 10 meter een omtrekkende beweging maken en dan weet ik al hoe laat het is. Bonnie loopt altijd aan de riem en dan ga ik met haar ook met een ruime boog om de desbetreffende hond heen.

Ben wel heel erg blij dat ik Cody niet meer heb. Met hem moest ik dus altijd de omgeving scannen maar met mijn meiden loop ik heerlijk ontspannen want zij houden het zelf wel in de gaten. :wink:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

tineke schreef:Rio wil ook graag reageren op een uitvaller maar mag dat dus niet van mij.
Hij moet doorlopen en dat doet hij dan ook wel ,soms met de nodige tegenzin al naar gelang de uitvaller :mrgreen:
Met Orson deed ik het ook zo ,met Spok en Micron trouwens ook al zijn die wat minder uitvalgevoelig voor andere honden lijkt het wel.
Hier reageren ze overigens niet terug met terugblaffen. En er wordt ook niet altijd gereageerd. Bij bepaalde honden die fixeren al dan niet uitvallen zie je de houding wel veranderen, gewoon een hogere allerte houding maar wel door willen lopen. En sommigen die blaffen uit opgewondenheid of angst die worden wel genegeerd. Het is puur als de honden los zo aan zouden komen en echt vlakbij ze komen dat ik ze liever aan de lijn heb geklikt omdat ik dan bang ben dat de honden op de rug worden gelegd of terug op worden gejaagd door met name Bluf. En zeker met kleine honden laat ik dat niet gebeuren. Als een losse grotere hond erop klapt geef ik een van de twee wel meer lijn om zich te verdedigen.
Maar ik ervaar bij Bluf als een hond daadwerkelijk haar of Finn met grote snelheid/snelle felle uitval en onverwacht zijzelf heel snel reageert. Misschien ook omdat die ouwe gewoon echt wat aan het aftakelen is dat zij in haar reactie wat beschermender wordt. En omdat het helaas best vaak gebeurd dat bepaalde honden uitvallen en als ze losschieten ook echt "komen" en niet om kwispelend kennis te maken. Met deze dog was het ook wel direct dat ze beiden vast hadden. Met honden die wat kleiner zijn van formaat maakt ze een opgewonden sprong omhoog maar wel met de nekharen overeind en de staart in een hoge krul. Dan zit ze wel aan de lijn. En eruit halen uit die opgewondenheid gebeurd vrij snel. Maar bewust blijf ik dan vaak staan als ik er zelf van verzekerd ben dat de uitvallende hond niet bij ons kan komen (en afhankelijk van de hysterie van een hond) Bij de beauceron die vorige week uit de stekker ging en nauwelijks gehouden werd door bazin blijf ik een seconde staan en als zij niet meer in status terug willen reageren is, loop ik door. Ik ga niet doorlopen terwijl ik aan de hond moet gaan trekken omdat deze terug wil grijpen.
Het werkt op zich wel, even de rust pakken en doorlopen. Vroeg me af of ik er wel verstandig aan deed. Want zolang ze niet rustig is in de nabijheid van loop ik ook niet door. Maar thuis deed ik het in andere situaties eigenlijk ook. Altijd enorm hyper als er iemand binnen wilde komen of voor de deur stond. Er is een periode geweest dat het best een paar minuten duurde om de deur open te doen omdat zij gewoonweg niet rustig werd. Nu is dat bijna nihiel en snapt ze dat als ik zeg terug te gaan in de kamer en af moet gaan dat ze dit ook doet. Nogmaals ze vallen beiden niet terug uit als er andere honden uitvallen op afstand, maar gericht en op korte afstand of als iemand een lijn laat vieren met een hond die wel even komt dan is zij sneller dan het licht met reageren.
Maar goed, het is denk ik ook het karaktertje, ze is snel in een wat drukkere staat/hogere drift te krijgen en zal daar toch altijd wel rekening mee moeten houden.
primera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bullterrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door primera »

Yuki moet de andere hond gewoon negeren voor zover het gaat. Er zijn wel van die sukkels (ook vrouwen hoor) die honden los gooien en hun hond agressief op andere af laten stormen, dan kan ik niet altijd garanderen dat yuki zo blij kwispelend de andere hond begroet. (en dan die teksten de ze zeggen "maar hij doet niets" dan ben ik degene die maar zegt "de mijne wel" zijn ze tenminste in staat de hond toch snel mee te sleuren) .
Maar goed yuki moet zich gewoon gedragen anders wordt vrouwtje boos, is niet leuk.
We wonen ook in een gebied met veel honden waarvan de meeste een grote bek hebben, als ik met hond en kinderen loop kan ik zeker geen hond hebben die alleen maar andere op zit te jutten. Leuke honden zijn om mee te spelen en de andere negeer je gewoon.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Hier is het ook een kwestie van negeren en doorlopen, vanaf jongs af aan aangeleerd, andere honden bestaan, maar ik hoef er niks mee! Doran mijn jonge reu houd niet van patsende honden, dus die moet volgen als we andere honden tegen komen, komt de andere hond dan toch vervelen, jaag ik die weg, probleem opgelost :8):
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”