mariaa schreef:@Malinois: Denk je echt dat je jou honden kan trainen om in de hitte te werken? Ik geloof wel dat honden die een hele goede conditie hebben het beter uithouden in de hitte omdat het hart dan minder snel rond pompt.
Verder denk ik gewoon dat elke hond kans maakt op oververhitting als hij niet zijn eigen tempo kan volgen.
Je houd de grenzen van je hond in de gaten dat lijkt me dus prima

Het gaat mij nu echt om activeiten waar de baas het tempo bepaald, dat lijkt me dus risicovol, niet echt gezond maar vooral niet nodig....
Werkhonden met een will to please moeten soms tegen zichzelf beschermd worden.
ik denk dat het daar dus net om draait, je hond heel goed in de gaten houden en op zijn eigen tempo laten rennen/vliegen en weet ik het wat allemaal
Jänta is absoluut geen "werkhond/ras" maar is wel een hond die alle dagen echt haar energie kwijt moet kunnen, maar absoluut niet kan doseren en dat doe ik dus voor haar, of het nu -15 is +25, rustig beginnen, zodat ze het langer volhoud, dan de 1ste 10min alles te geven en dan omver te vallen omdat ze niet meer kan (is al gebeurt met +5, madam dacht ff 5km in 5min te lopen, dacht laat haar ff doen, dan houd ze zelf wel op, met als resultaat dat ik die 5km terug naar huis (we waren naar de winkel gefietst) met haar kon stappen omdat madam pijpuit was

)
Guapa is ook zo explosief, maar die is dat maar de 1ste 500m en houd dan zelf in en eigenlijk dacht ik dat Jänta dat ook wel zou doen

maar dat deed ze dus niet, nu weet ik dat en hou daar ook rekening mee, IK bepaal bij Jänta het tempo, omdat ze zichzelf anders voor bij rent, bij Darko bepaalt hij het tempo, omdat meneer liever lui als moe is en het redelijk snel warm heeft
Gisteren hebben Darko, Zena en Jänta hier een half uur achter de waterslang gezeten, alle 3 waren ze pijpuit, ondanks dat er een windje stond en het water afkoelde, ik had nog veel langer kunnen doorgaan, maar vooral Zena werd echt heel moe, maar bleef achter de waterstraal gaan, dan is het voor alle 3 dus gewoon klaar (Guapa is bang dat ze van de tuinslang/hoge druk/regen smelt, maar zwemmen doet ze dan weer wel

)