iones schreef:er zullen best mensen zijn die er meer over nadenken Sandra.
Maar al wat ik zie, is dat kinderen streken uit halen en namen noemen waarmee ik en mijn vriendjes en vriendinnetjes vroeger écht niet mee weg kwamen!
En je kunt er niet om heen dat kinderen tegenwoordig niet meer geleerd is om rekening te houden met anderen, luidruchtiger zijn, moeilijker te hanteren.
Op school krijgen onderwijzers geen handreikingen want als ze een kind een keer aanpakken, komt er een boze moeder of vader op hoge poten.
Waar het kinderen betreft kunnen ouders tegenwoordig totaal niet meer relativeren. Ze durven hun kinderen niet aan te pakken en grenzen te leren. Als een hond een keertje terecht hapt, moet hij gelijk afgemaakt worden (dat was in onze tijd niet zo, want dan had je maar van de hond af te blijven en je moest gewoon luisteren), voor trappen moeten hekjes en vijvers moeten gedempt worden. Waarom? Omdat kinderen niet meer kunnen luisteren.
Nieuwe speeltuinen worden aangelegd met rubberen matten en alles is van zacht materiaal, want kinderen mogen ook niet meer vallen en zich bezeren. Niet voor niets dat grapje dat het een wonder is dat de kinderen uit de jaren 70 de leeftijd van volwassenheid bereikt hebben i.p.v. allang verongelukt zijn.
Heel het relativeringsvermogen is weg.
Nou met het relatveringsvermogen naar kinderen toe door andere is het ook niet best gesteld gezien jouw post.
Het lijkt mij dat er vroeger veel minder gezeken werd over kinderen die buiten speelde en daarbij geluid maakte.
Overlast mag wel degelijk aangepakt worden maar het bestaan van lijkt nu al vaak op overlast.
Er zijn wel degelijk ouders die grenzen aangeven aan hun kinderen al kiest niet idereen voor dezelfde manier om dat te doen.
Zelf heb ik vroeger weleens een pets gehad van mijn moeder,van mijn vader slechts eenmaal en dat maakte eigenlijk veel meer indruk.
Zelf ben ik ook niet van het petsen ,ik sla mijn kleinkinderen dus niet maar dat neemt niet weg dat er best wel grenzen worden aangegeven ook zonder petsen.
En ondanks dat mijn moeder een pets niet schuwde werd het door mijn ouders niet getolereerd als andere hun kinderen gingen lopen petsen.
Zo kan ik me herinneren dat ik ooit eens behoorlijk geslagen ben op de veemarkt door een boer ,en ja daar had ik ongetwijfeld om gevraagd met mijn grote mond over hoe hij met zijn dieren omging.
Maar ik kan me nu nog goed herinneren hoe mijn vader daarheen stekkerde op hoge poten omdat niemand zijn dochter mepte , en hoe tof ik dat van hem vond als kind.
Dat ik daarna niet meer naar die veemarkt toe mocht omdat ik daar geheid weer in de problemen zou komen dat was wel het gevolg daarvan en dat accepteerde ik ook.
Maar mijn vader die werkelijk ziedend van woede ,zonder overigens fysiek geweld te gebruiken,die boer de les las over zijn gemep ,waarop ik uiteraard me nog even omdraaide en mijn tong uitstak

terwijl ik hand in hand met mijn vader wegliep vergeet ik nooit.
En omdat ik er zelf ook voor kies mijn kleinkinderen niet te meppen zal ik het zeker niet op prijs stellen als andere dat wel menen te moeten doen.