Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
schapendrijven?
Moderator: moderatorteam
- Boris2011
- Actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 1
schapendrijven?
Dinsdag is het zo ver: Boris gaat voor het eerst kennis maken met schapendrijven!
We gaan eerst kijken of Boris er uberhaubt aanleg voor heeft, maar ik neem toch aan dat alle border collies hier wel aanleg voor hebben?
Heeft er iemand ervaring met een border collie waarbij schapendrijven niet werkte?
Heb er veel zin in, hopelijk Boris zelf ook haha
We gaan eerst kijken of Boris er uberhaubt aanleg voor heeft, maar ik neem toch aan dat alle border collies hier wel aanleg voor hebben?
Heeft er iemand ervaring met een border collie waarbij schapendrijven niet werkte?
Heb er veel zin in, hopelijk Boris zelf ook haha
- Aviva
- Actief
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: schapendrijven?
Helaas hebben niet alle border collies echt aanleg. Jammer genoeg is in veel lijnen het drijfinstinct er al ver uit gesijpeld. Niet omdat het eruit gefokt is zoals je wel vaker hoort, maar omdat veel border collie fokkers het drijven niet meer doen. Veel honden zijn pure showlijnen of sportlijnen. Sommige hebben nog nooit een schaap gezien. Als je met die honden blijft fokken dan scherp je dat aangeboren talent niet meer aan en sijpelt het er langzaam uit.
Natuurlijk zullen borders wel meer aanleg blijven hebben dan bijvoorbeeld een labrador
Ik heb ook lang gedacht dat mijn Abby aanleg had, maar ze heeft gewoon veel jachtinstinct.
Dat schijnt voor ons beginners nogal eens op elkaar te lijken.
Nou is dat jachtinstinct ook wel om te buigen naar echt drijfwerk, maar het is lang zo makkelijk niet en je moet er echt hard aan werken. De top zullen we nooit bereiken.
Maar heel erg veel plezier bij je snuffeldag. Het is echt heerlijk en natuurlijk om zo met je hond bezig te zijn. Je staat zo dicht bij de natuur!
Natuurlijk zullen borders wel meer aanleg blijven hebben dan bijvoorbeeld een labrador

Ik heb ook lang gedacht dat mijn Abby aanleg had, maar ze heeft gewoon veel jachtinstinct.

Maar heel erg veel plezier bij je snuffeldag. Het is echt heerlijk en natuurlijk om zo met je hond bezig te zijn. Je staat zo dicht bij de natuur!
Groetjes van Kim, Fan, Abby en Juf
Bordercollie kennel By Blues and Browns: http://www.bybluesandbrowns.nl

- Boris2011
- Actief
We willen het niet gaan doen om wedstrijden mee te doen, maar gewoon op recreatief niveau zeg maar 
Ben echt benieuwd of Boris snapt wat hij moet doen haha of dat het er dus niet meer in zit.

Ben echt benieuwd of Boris snapt wat hij moet doen haha of dat het er dus niet meer in zit.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
niet met een border maar met een hollander. Echt fantastisch om bezig te zijn met zo'n "aanleg" sport en ik moet zeggen, Laicka vindt het een stuk leuker dan het (in haar ogen) domme gehoorzaamheid.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- Esther12
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Leuk! Ik heb een kennis die dat doet en hij heeft mij met Bo een keer uitgenodigd om het eens te proberen. Ik vond het erg leuk maar Bo was een beetje angstig voor de schapen en dat hadden die krengen heel snel door, haha. Ik weet van hem dat het ook met borders lang niet vanzelf gaat.
- Aviva
- Actief
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
En ook niet altijd de eerste keer! Vergeet dat ook niet. Soms hebben honden een paar proeflesjes nodig om de smaak te pakken te krijgen zeg maar.
Groetjes van Kim, Fan, Abby en Juf

- Ayronna
- Zeer actief
Heel veel succes met je snuffel-lesje
Ben heel benieuwd of hij er aanleg voor heeft 
Ik kan nú al niet wachten tot Flynn eens bij de schapen mag kijken. Flynn komt uit werklijnen. Ben heel benieuwd hoe het bij hem zal gaan als hij oud genoeg is om te mogen snuffelen.

Ik kan nú al niet wachten tot Flynn eens bij de schapen mag kijken. Flynn komt uit werklijnen. Ben heel benieuwd hoe het bij hem zal gaan als hij oud genoeg is om te mogen snuffelen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 4
Het kan zijn dat Boris de eerste keer niet naar de schapen kijkt. Vaak hebben honden meerdere keren nodig om het kwartje te laten vallen.
Ik heb 3 showborders (waar ook wel wat drijflijn in zit), maar ze doen het alle 3 goed bij de schapen.
En het is zo heerlijk voor de honden, ze doen het zo graag en het werken is toch wat ze het liefste doen (kan ook met behendigheid, gehoorzaameid en andere sporten).
Als ik zeg: We gaan naar onze schaapjes, dan staan ze al alle 3 bij de deur.
Ik heb 3 showborders (waar ook wel wat drijflijn in zit), maar ze doen het alle 3 goed bij de schapen.
En het is zo heerlijk voor de honden, ze doen het zo graag en het werken is toch wat ze het liefste doen (kan ook met behendigheid, gehoorzaameid en andere sporten).
Als ik zeg: We gaan naar onze schaapjes, dan staan ze al alle 3 bij de deur.
- Boris2011
- Actief
Jeej, we zijn vandaag geweest en Boris had prima aandacht voor de schapen!
Totaal niet agressief of aanvallend, hij deed het voor een 8 maanden oude border volgens mij best goed.
Hierbij een filmpje waarbij de trainster probeert te kijken of in hoeverre Boris dingen kan/geschikt is:
http://www.youtube.com/watch?v=M7LNd1Dz2SI&feature=plcp
Totaal niet agressief of aanvallend, hij deed het voor een 8 maanden oude border volgens mij best goed.
Hierbij een filmpje waarbij de trainster probeert te kijken of in hoeverre Boris dingen kan/geschikt is:
- Danique92
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniels & Border Collies
- Aantal honden: 10
Wat leuk zeg! Bij wie trainen jullie?Boris2011 schreef:Jeej, we zijn vandaag geweest en Boris had prima aandacht voor de schapen!
- Ptje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
- Aantal honden: 2
Wat leuk zeg, het ziet er in mijn lekenogen toch al wel wat belovend uit.

- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
ken inderdaad borders die niet naar de schapen kijken of weinig interesse hebben.
Zelf de eerste twee jaar regelmatig bij de schapen geweest met mijn border die uit werklijnen komt.
vind het enorm mooi om te zien hoe ze haar ei hier in kwijt kan. Voor haar gaat er niets boven schapen al is het voor mij niet mijn belangrijkste sport.
Zelf de eerste twee jaar regelmatig bij de schapen geweest met mijn border die uit werklijnen komt.
vind het enorm mooi om te zien hoe ze haar ei hier in kwijt kan. Voor haar gaat er niets boven schapen al is het voor mij niet mijn belangrijkste sport.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley

Leuk filmpje!!
Ziet er goed uit hoor!! En Boris had er iig zin in!!
Ga je er ook mee door?