Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

working test spaniels

Moderator: moderatorteam

Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS
Aantal honden: 1

working test spaniels

Ongelezen bericht door Veenmug »

Nog maaar even voor de spanieleigenaren die hun uil een arend menen:

Na een paar keer als deelnemer zowel in Laren als Krimpen a/d IJssel meegedaan te hebben mocht ik deze keer op herhaling als keurmeester (lichte dekking). Pracht proef omdat je bijzonder goed het werken van de diverse spaniëlrassen + 1 Wetterhoun) kunt zien.
Meer dan geslaagde dag zoals ik hoorde van zowel de organisatie als deelnemers.
Enige punt van kritiek en dan wel bijzonder hard kwam uit de hoek van de Spaniel Unie (overkoepelend orgaan van de 3 grote spaniëlrassen: Engelse Springer Spaniel, Cocker Spaniel en Welsh Springer Spaniel). De sterke terugval van de werkcapaciteiten van de Welsh (helaas kan ik dit gedurende het beoordelen van mijn proef alleen maar beamen). Oorzaak ???
Advies zoek nieuw bloed in landen waar nog echt met de Welsh gewerkt wordt.
Laatst gewijzigd door Veenmug op 27 aug 2012 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: spaniels

Ongelezen bericht door grover »

Gráág!

Want voor een showhondje heeft de mijne best wel wat drive, maar dat is meer perongeluk geloof ik, en ik zeg er niet voor niets bij "voor een showhondje" want ik ben de eerste die toegeeft dat het echt verder op het gebied van spanieljacht niet veel voorstelt. Al speelt ook wel een beetje mee dat we eigenlijk geen deugdige training hebben, en, óók in de trainingsgroep, maar een beetje aanmodderen.

Ik heb al vaker gezegd dat ik het jammer vind dat er niet wat meer naar de werkkwaliteiten van de Welsh wordt gekeken bij het maken van fokcombinaties. We roepen als vereniging en rasliefhebbers altijd heel trots dat wij geen gescheiden jacht- en werklijn kennen, maar eigenlijk kennen we enkel een showlijn in NL, en is de jachtcapaciteit ver te zoeken.
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
Aantal honden: 3

Re: working test spaniels

Ongelezen bericht door linda1985 »

Een nakomeling van mijn reu 'jaagt/werkt' wel, ze heeft laatst haar waterproef gehaald.
Afbeelding
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief

Geen idee wat jij bedoelt met de waterproef tenzij als onderdeel van de certificatendag waarbij jonge spaniels beoordeeld worden op hun jachtgeschiktheid.
Ik heb het volle begrip ervoor dat jij jouw ras verdedigt maar maar 31 honden gezien waaronder 11 Welsh en schrikbarend het verschil tussen Welsh en ESS/Cocker.
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

@Veenmug waar zie jij precies de enorme verschillen? Want ik ben echt met je eens hoor, alleen ik zie (als volkomen beginner in de jacht) vooral een stuk minder snelheid bij de Welsh en ik ben echt benieuwd of er nog meer dingen opvallen. Mag desnoods via PB oid.. Kan het allicht eens opgooien tijdens een ALV ofzo :)
Veenmug
Zeer actief

grover schreef:@Veenmug waar zie jij precies de enorme verschillen? Want ik ben echt met je eens hoor, alleen ik zie (als volkomen beginner in de jacht) vooral een stuk minder snelheid bij de Welsh en ik ben echt benieuwd of er nog meer dingen opvallen. Mag desnoods via PB oid.. Kan het allicht eens opgooien tijdens een ALV ofzo :)
Je hebt PB
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door linda1985 »

Ze woont in Zweden dus misschien is daar alles anders, ze heeft meer jachtdiploma's.
Ben ook benieuwd wat de verschillen zijn, eén wss wordt officieel gebruikt om wild op te stoten in eén dichte dekking.
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief

linda1985 schreef:Ze woont in Zweden dus misschien is daar alles anders, ze heeft meer jachtdiploma's.
Ben ook benieuwd wat de verschillen zijn, eén wss wordt officieel gebruikt om wild op te stoten in eén dichte dekking.
Ook PB
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”