Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Castratie reu of teef
Moderator: moderatorteam
- Irisz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Castratie reu of teef
Ik zou de teef laten helpen, om redenen die allemaal al zijn genoemd.
Ze is al 6, haar karakter is al redelijk gevormd en ik hoor eigenlijk niet zo heel vaak dat ze er veel pittiger van worden.
En zo wel, pittig was ze dus toch al.
Ik zou Hessel lekker zijn ballen laten houden.
Daarnaast de reden die Nanna noemt over de baarmoederontstekingen e.d.
Ze is al 6, haar karakter is al redelijk gevormd en ik hoor eigenlijk niet zo heel vaak dat ze er veel pittiger van worden.
En zo wel, pittig was ze dus toch al.
Ik zou Hessel lekker zijn ballen laten houden.
Daarnaast de reden die Nanna noemt over de baarmoederontstekingen e.d.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
In dat geval zou ik niet twijfelen maar haar gewoon castreren. Ze is niet asociaal, ze heeft alleen een kleine gebruiksaanwijzing.Dazwa84 schreef: @Inge, haar felheid uit zich in bezitterigheid (ook wel bullen eigen) bij vooral eten (takjes bijvoorbeeld weer bijna niet!) en aangelijnd de neiging om te blaffen (met borstel) naar andere aangelijnde honden. Als ze bijvoorbeeld losspeelt met andere honden en andere hond kwam bij mij een aai halen dan ging Belle corrigeren.

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
- Zeer actief
ik zou ook de teef laten castreren, en niet de reu, maar goed dat is dan weer persoonlijk.
t is minder zichtbaar,
een baarmoeder kan een hoop ellende veroorzaken op latere leeftijd
teven veranderen vaak niet zo na een castratie.
enz.
t is minder zichtbaar,
een baarmoeder kan een hoop ellende veroorzaken op latere leeftijd
teven veranderen vaak niet zo na een castratie.
enz.
- Erwina
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Ja joh, gewoon maar gelijk snijden. Dat het nu twee keer goed is gegaan, wil niet zeggen dat het altijd zo is.billyboy2 schreef:Ik ben wel echt pro castreren.
Mijn beide honden zijn geholpen, en de volgende hond zal ook geholpen worden(tenzij interessant voor de rasverbetering).
Toen mijn reutje uit het asiel kwam randde hij alles aan wat hij onderweg tegen kwam, schoenen theedoeken,mensen, containers.
Ballen eraf en het probleem was over....heerlijk.
Hij is wel iets rustiger geworden in gedrag, maar ook daar kon ik geen traan om laten.
Mijn teef is met 1,5 jaar geholpen. Wat heb ik een spijt dat ik het niet eerder heb gedaan.
Tijdens loopsheid was ze niet te genieten. Ze was met 1,5 jaar al 3 keer loops geweest, een keer dacht ze dat ze al pups had, en ze was ook een keer schijnzwanger.
Voordat ze geholpen werd was ze ook redelijk afstandelijk en wisselvallig qua gedrag.
En nu? Ze is heerlijk stabiel in karakter, super aanhankelijk, lief en altijd vrolijk.
Hoef mij nooit druk te maken over loopse honden van mijzelf of anderen. Heerlijk
Ik ken veel reuen die (op latere leeftijd) zijn geholpen. En bij allemaal heeft het positief uitgevallen.
En wie zegt dat je bij een volgende teef weer problemen krijgt met loops zijn? Ik vind het een beetje kort door
de bocht om dan altijd maar de castreren, omdat het nu twee keer goed uit komt.
En je hebt spijt dat je je teef niet eerder hebt laten helpen dan met 1.5 jaar?

nog eens in verdiepen, want het is belangrijk dat een hond goed uitgegroeid is voordat je uberhaupt gaat snijden.
En als je je nooit druk wil maken over loopse honden van jezelf of van anderen moet je geen hond nemen of er
een bij Intertoys kopen

Welkom Ollie!

Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012

- dagmar88
- Zeer actief
Erwina schreef: En als je je nooit druk wil maken over loopse honden van jezelf of van anderen moet je geen hond nemen of er
een bij Intertoys kopen

- Erwina
- Zeer actief
Jij niet nee, daarom kan jij ook gewoon honden hebbendagmar88 schreef:Erwina schreef: En als je je nooit druk wil maken over loopse honden van jezelf of van anderen moet je geen hond nemen of er
een bij Intertoys kopenIk maak mij er eigenlijk nooit druk over, niet bij mijn intacte teef en niet bij mijn intacte reu.

Het ging mij erom dat billyboy schreeft dat het wel makkelijk was die castratie, omdat hij/zij zich dan niet druk hoefde te maken over (eigen) loopse teven. Als je dat een reden vindt om de castreren, dan moet je in mijn ogen maar geen hond nemen of er dus een bij Intertoys kopen

Welkom Ollie!

Ik zou gewoon je teefje laten castereren. Ik heb er bij Tirsa ook niet veel van gemerkt na de castratie. Ze was al een bitch ervoor, maar dat ging bij haar niet verder dan af en toe een snauw. En zeker bij een Franse bulldog zou ik niet zitten wachten op een spoedoperatie op latere leeftijd, dan vind ik een narcose een veel te groot risico daarvoor.
- Erwina
- Zeer actief
Nee hoor, want jij hebt veel meer redenen. Het ging me ook om het hele verhaal van billyboy, die wat mij betreft nogal kort door de bocht is en bij hem/haar kwam het op mij vooral over omdat het makkelijk is.Nanna schreef: Mijn teven zijn gecastreerd omdat ik geen zin heb in loopse toestanden, ik heb zelf twee intacte reuen, ik wil geen baarmoederontstekingen op latere leeftijd en ik heb geen zin om te gaan scheiden.
Had ik naar de Intertoys moeten gaan?
Ik schrijf hier toch ook niet dat topicstartster maar naar de Intertoys moet gaan

Welkom Ollie!

-
- Zeer actief
daar ben je toch geweestNanna schreef:Mijn teven zijn gecastreerd omdat ik geen zin heb in loopse toestanden, ik heb zelf twee intacte reuen, ik wil geen baarmoederontstekingen op latere leeftijd en ik heb geen zin om te gaan scheiden.Erwina schreef: Het ging mij erom dat billyboy schreeft dat het wel makkelijk was die castratie, omdat hij/zij zich dan niet druk hoefde te maken over (eigen) loopse teven. Als je dat een reden vindt om de castreren, dan moet je in mijn ogen maar geen hond nemen of er dus een bij Intertoys kopen

- Erwina
- Zeer actief
Volgens mij trouwens ook ja. Ze zitten altijd verdacht netjes op die foto'sS@ndr@ schreef:daar ben je toch geweestNanna schreef:Mijn teven zijn gecastreerd omdat ik geen zin heb in loopse toestanden, ik heb zelf twee intacte reuen, ik wil geen baarmoederontstekingen op latere leeftijd en ik heb geen zin om te gaan scheiden.Erwina schreef: Het ging mij erom dat billyboy schreeft dat het wel makkelijk was die castratie, omdat hij/zij zich dan niet druk hoefde te maken over (eigen) loopse teven. Als je dat een reden vindt om de castreren, dan moet je in mijn ogen maar geen hond nemen of er dus een bij Intertoys kopen
![]()

Welkom Ollie!

- Erwina
- Zeer actief
Dat kan dat jij dat een valide reden vindt. Ik nietNanna schreef: Nou, en dan ís de enige reden dat het makkelijk is. Ik vind dat een valide reden hoor.
Giga veel mensen hebben totaal geen zin in opletten, scheiden, toestanden. Katers en hengsten worden zonder veel omhaal gecastreerd, maar bij honden is dat dan opeens verschrikkelijk en ben je een onmens als je daartoe overgaat.Het is gewoon maar een keuze hoor, zoals zovele.
Bij mijn Teckel moest de baarmoeder er om medische redenen uit (had ik anders evengoed laten doen) maar de Whippet heb ik 100% puur voor MIJN gemak laten 'helpen'![]()
Van mijn reuen heb ik geen last, dus die mogen intact blijven.

Welkom Ollie!

- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik zou bij castratie ook voor de teef kiezen. Wij hebben Mukkie laten castreren omdat we geen zin hadden in loopse toestanden. Ze was een redelijk felle tante (een typische terrier) en is dat nog steeds. De heren zijn intact.
- dagmar88
- Zeer actief
Jion schreef: Ik snap het idee van onnodig snijden echt wel hoor, maar in veel gevallen (bij meerdere honden in huis van verschillend geslacht, of bij honden die echt gefrustreerd raken bij loopsheid) denk ik dat het kleine moeite groot plezier is, ook voor de hond zelf.

Net zoals jij ongetwijfeld je redenen zult hebben, heb ik dat bij mijn honden ook.
Jion schreef:En zoals veel forummers hier blijkbaar verschrikt ineen krimpen van het idee van een reu zonder ballen (zelfs zo erg dat ze liever een teef een zwaardere operatie laten ondergaan, zodat de castratie niet zichtbaar is), zo vind ik het zelf véél mooier zonder die bungel-eieren eraan. Mijn Duende heeft het mooiste kontje van de wereld, zonder ballen die al die pracht ontsieren.

Misschien voortaan ook maar met 8 weken de teef castreren zodat ze een strak puppykutje houdt? Zo ontsierend he, zo'n dikke pruim.
En meteen door voor de anusbleek.
Hahahaha. Belle heeft ook een dikke pruim, helemáál tijdens de loopsheid. Die ene bal van Hessel (die je niet ziet) valt in het niet, haha.dagmar88 schreef:Jion schreef: Ik snap het idee van onnodig snijden echt wel hoor, maar in veel gevallen (bij meerdere honden in huis van verschillend geslacht, of bij honden die echt gefrustreerd raken bij loopsheid) denk ik dat het kleine moeite groot plezier is, ook voor de hond zelf.Noem het maar klein.
Net zoals jij ongetwijfeld je redenen zult hebben, heb ik dat bij mijn honden ook.
Jion schreef:En zoals veel forummers hier blijkbaar verschrikt ineen krimpen van het idee van een reu zonder ballen (zelfs zo erg dat ze liever een teef een zwaardere operatie laten ondergaan, zodat de castratie niet zichtbaar is), zo vind ik het zelf véél mooier zonder die bungel-eieren eraan. Mijn Duende heeft het mooiste kontje van de wereld, zonder ballen die al die pracht ontsieren.De lichaamsdelen van mijn honden ontsieren niet.
Misschien voortaan ook maar met 8 weken de teef castreren zodat ze een strak puppykutje houdt? Zo ontsierend he, zo'n dikke pruim.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ik vind dat idd. verschrikkelijk een hond zonder ballen... en hoop ook dat ik het nooit mee hoef te maken dat een van mijn reuen ooit gecastreerd moeten worden. Vind het over het algemeen geen schim meer van de hond die het voorheen was.Jion schreef:Daarbij gaat het niet alleen om je eigen gemak, maar ook die van de hond. Wordt een hond er gelukkig van als hij/zij een paar weken per half jaar bommetjevol met sexdrive zit, maar er niks mee mag doen, en dan ook nog binnenshuis wordt afgescheiden van de rest en buitenshuis aan de lijn moet blijven?Nanna schreef:Nou, en dan ís de enige reden dat het makkelijk is. Ik vind dat een valide reden hoor.Erwina schreef:Nee hoor, want jij hebt veel meer redenen. Het ging me ook om het hele verhaal van billyboy, die wat mij betreft nogal kort door de bocht is en bij hem/haar kwam het op mij vooral over omdat het makkelijk is.Nanna schreef: Mijn teven zijn gecastreerd omdat ik geen zin heb in loopse toestanden, ik heb zelf twee intacte reuen, ik wil geen baarmoederontstekingen op latere leeftijd en ik heb geen zin om te gaan scheiden.
Giga veel mensen hebben totaal geen zin in opletten, scheiden, toestanden. Katers en hengsten worden zonder veel omhaal gecastreerd, maar bij honden is dat dan opeens verschrikkelijk en ben je een onmens als je daartoe overgaat.Het is gewoon maar een keuze hoor, zoals zovele.
Bij mijn Teckel moest de baarmoeder er om medische redenen uit (had ik anders evengoed laten doen) maar de Whippet heb ik 100% puur voor MIJN gemak laten 'helpen'![]()
Van mijn reuen heb ik geen last, dus die mogen intact blijven.![]()
Ik snap het idee van onnodig snijden echt wel hoor, maar in veel gevallen (bij meerdere honden in huis van verschillend geslacht, of bij honden die echt gefrustreerd raken bij loopsheid) denk ik dat het kleine moeite groot plezier is, ook voor de hond zelf.
Castratie bij reuen is overigens een veel lichtere ingreep dan bij teven, dus als dat een argument is zou ik voor de reu gaan.
En zoals veel forummers hier blijkbaar verschrikt ineen krimpen van het idee van een reu zonder ballen (zelfs zo erg dat ze liever een teef een zwaardere operatie laten ondergaan, zodat de castratie niet zichtbaar is), zo vind ik het zelf véél mooier zonder die bungel-eieren eraan. Mijn Duende heeft het mooiste kontje van de wereld, zonder ballen die al die pracht ontsieren.
Daarbij mogen mijn honden zoveel niet wat ze zelf wel zouden willen dus die paar dagen in het jaar doen ze het er maar mee... ze zijn niet gefrustreerd, zeker niet aangelijnd en voor hen veranderd er erg weinig. Gaan zelfs nog tot de dekrijpe dagen gewoon met mijn teef mee uit.. alleen als Xito meer dan normale interesse gaat vertonen gaan ze even apart mee (op losloopwandelingen dan, want het aangelijnde laatste plasrondje gaat ook mijn teef regelmatig gewoon mee).
Dat gaat al jaren uitstekend.
De jonge doberreu van mijn ex moet helaas gecastreerd worden om medische redenen en dat zit mij zelfs nu nog dwars, al woont hij al ruim 2,5 jaar niet meer bij mij... Ik denk dat ik er meer mee zit dan mijn ex zelf. Ik vind het doodzonde... zeker voor het uiterlijk. Maar goed dat kan helaas echt niet anders....

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
daar blijf ik ook bij... het is ook geen echte vent meer, mijn teef haalt ze er feilloos uit... ik merk het gelijk aan haar gedrag.Jion schreef:Goed, ik geef toe dat bovenstaande quote van mij een beetje bedoeld was om te provoceren (en vooral als tegenwicht te dienen tegen al die reacties van mensen die een reu zonder ballen hond-onterend en vooral géén echte vent meer vinden).Jion schreef:En zoals veel forummers hier blijkbaar verschrikt ineen krimpen van het idee van een reu zonder ballen (zelfs zo erg dat ze liever een teef een zwaardere operatie laten ondergaan, zodat de castratie niet zichtbaar is), zo vind ik het zelf véél mooier zonder die bungel-eieren eraan. Mijn Duende heeft het mooiste kontje van de wereld, zonder ballen die al die pracht ontsieren.
Een beetje hoe ze reageert bij een vreemde teef.
En je kunt hier in het bos over het algemeen al van veraf zien welke honden gecastreerd zijn en welke niet... geen bespiering meer te ontdekken.
Overigens zijn de ballen bij mijn honden niet direct zichtbaar dankzij hun 'broek'.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- dagmar88
- Zeer actief
Dazwa84 schreef:Hahahaha. Belle heeft ook een dikke pruim, helemáál tijdens de loopsheid. Die ene bal van Hessel (die je niet ziet) valt in het niet, haha.dagmar88 schreef:De lichaamsdelen van mijn honden ontsieren niet.

Onterend nog wel.Jion schreef: Goed, ik geef toe dat bovenstaande quote van mij een beetje bedoeld was om te provoceren (en vooral als tegenwicht te dienen tegen al die reacties van mensen die een reu zonder ballen hond-onterend en vooral géén echte vent meer vinden).
Jammer, dat zeker en ook absoluut geen echte reu meer.
En heb mij eens verdiept in dat kontje, maar had er toch meer van verwacht.
Of eigenlijk ook niet

- SanBoy
- Actief
- Mijn ras(sen): Cane Corso!!
Sjeeees heel verhaal getikt... Is het weg
Het kwam er op neer dat ik ook absoluut tegenstander ben van reuen, zonder medische reden laten castreren!!
En ik in deze casus dus absoluut voor de teef zou kiezen! Ook zeker met het oog op de toekomst.. (baarmoederontsteking e.d
) Dat wens je je hond echt niet toe!!! Dan kan je lopen zeuren over: Ja bij een reu is het een kleine ingreep en bij een teef een veel grotere... Nou dat kan, maar dan wel met veel meer risico's uitgesloten voor de toekomst!!
Pres is gecastreerd ivm medische redenen.. Maar beter voorkomen dan genezen in dit geval hoor!!

Het kwam er op neer dat ik ook absoluut tegenstander ben van reuen, zonder medische reden laten castreren!!
En ik in deze casus dus absoluut voor de teef zou kiezen! Ook zeker met het oog op de toekomst.. (baarmoederontsteking e.d

Pres is gecastreerd ivm medische redenen.. Maar beter voorkomen dan genezen in dit geval hoor!!
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat zal zeker voor een deel eigen projectie zijn, maar ook wel degelijk een waarheid. Dat is ook logisch als je een heel belangrijk hormoon weghaald, dat hormoon regelt meer dingen dan alleen (behoefte aan )dekken...Jion schreef:In hoeverre is dat dan realiteit, en in hoeverre jouw eigen projectie?malinois schreef: Ik vind dat idd. verschrikkelijk een hond zonder ballen... en hoop ook dat ik het nooit mee hoef te maken dat een van mijn reuen ooit gecastreerd moeten worden. Vind het over het algemeen geen schim meer van de hond die het voorheen was.

Wat ik al zei, kijk alleen al naar de bespiering en karakter. Honden die echt daarin veranderd zijn in de tijd dat ik hier ben komen wonen bijv. en na nu ruim 2 jaar echt geen schim meer zijn van wat ze waren, en dat zijn dan nog jonge honden, nu een jaar of 4-5.
Zie er hier al zo een stuk of 3 lopen die ik regelmatig tegenkom.

- dagmar88
- Zeer actief
Niet zo moeilijk hoor.Jion schreef:Jij hebt je verdiept in het kontje van mijn Duende?dagmar88 schreef: En heb mij eens verdiept in dat kontje, maar had er toch meer van verwacht.
Of eigenlijk ook niet![]()
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... hilit=http
Ziet er uit als een lief hondje.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vubara
ik zou ook de teef castreren.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
OMG....Jion schreef: Castratie bij reuen is overigens een veel lichtere ingreep dan bij teven, dus als dat een argument is zou ik voor de reu gaan.

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Staat dat artikel uit de Hondenwereld ergens online? Daarin is te lezen dat voor reuen castratie medisch meer nadelen heeft dan voordelen. Bij teven is het om het even.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
dat heeft niks met het snijvlak te maken maar een castratie bij een reu is een relatief lichte operatie inderdaad, helemaal tov castratie bij de teef, hetgeen een buikoperatie is.Badu schreef:OMG....Jion schreef: Castratie bij reuen is overigens een veel lichtere ingreep dan bij teven, dus als dat een argument is zou ik voor de reu gaan.Denk je echt dat het snijvlak de zwaarte van een operatie bepaalt....?
ik zou voor de teef kiezen, mocht het toch moeten. reuen worden er wel vaak anders van, slomer, minder bespiering, etc. zonde.
overigens heeft kiefer een heul mooi klokkenspel hoor

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Ik laat Diaz ook nooit castreren hoor, vind ik ook niet mooi en niet nodig. En de dames worden ook alleen geholpen als het echt nodig zou zijn. Alleen Nacho heeft geen ballen, die hebben ze er in Spanje afgehaald 

- Valerie
- Zeer actief
Die bedoel ik inderdaadTara schreef:Ja hoor: klikkerdeklikValerie schreef:Staat dat artikel uit de Hondenwereld ergens online? Daarin is te lezen dat voor reuen castratie medisch meer nadelen heeft dan voordelen. Bij teven is het om het even.
Hier in huis wordt niks zomaar gecastreerd. en mijn reu al helemáál niet.

Bedankt voor het meedenken iedereen! Als we voor Belle kiezen (en dat denk ik) dan zou dat in november zijn, 3 maanden na haar loopsheid.
- Valerie
- Zeer actief
Het aantal nadelen van castratie is in de meeste gevallen groter dan de voordelen.
Dus.
Dus.
-
- Zeer actief
Ik zou ook zeker Belle laten helpen, Hessel kan zijn ballen goed gebruiken. Hij is toch gedrongen en kortsnuitig, en dan is een bespierd en slank lijf belangrijk. Niet dat elke gecastreerde reu een slappe dikkerd is hoor, maar je kan het verschil toch altijd wel zien. Zeker als een reu op jonge leeftijd gecastreerd wordt. Kenzo zal ook nooit gecastreerd worden, tenzij het niet anders kan. Maar daar zou ik ontzettend van balen. Misschien dat ik Nova wel laat helpen, omdat het makkelijker is maar ook omdat ik bang ben voor een baarmoederontsteking. En als ze dan wat pinniger wordt is het geen probleem. Integendeel zelfs 

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Bij reuen dusValerie schreef: Het aantal nadelen van castratie is in de meeste gevallen groter dan de voordelen.
Dus.

Bij afweging blijkt dat het niet duidelijk aantoonbaar is dat castratie van reuen problemen in de toekomst voorkomt. Het aantal nadelen van castratie is in de meeste gevallen groter dan de voordelen.
Bij teven ligt het ingewikkelder.