Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

TT en anti-jachttraining

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

TT en anti-jachttraining

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik heb diverse topics gelezen waarin de bedoeling is om te voorkomen dat de hond weg rent vanwege jachtdrift. De TT komt ook regelmatig ter sprake. In hoeverre biedt een TT een blijvende oplossing? Moet je dan voor altijd een TT omdoen bij de hond?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: TT en anti-jachttraining

Ongelezen bericht door malinois »

ik heb hem voor Xena gebruikt tegen het jagen en ze heeft hem al een hele tijd niet meer om.... :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Valerie schreef:Ik heb diverse topics gelezen waarin de bedoeling is om te voorkomen dat de hond weg rent vanwege jachtdrift. De TT komt ook regelmatig ter sprake. In hoeverre biedt een TT een blijvende oplossing? Moet je dan voor altijd een TT omdoen bij de hond?
Als het je niet lukt door goed appèl te trainen ( en door bijv. de voerdummy in te zetten om belangrijker te worden voor je hond) om je hond bij je te houden is er de mogelijkheid om een TT te gebruiken.
Bij de ene hond kan die na verloop van tijd af en bij de andere hond niet.
Dat is gewoon hond-afhankelijk (en ook baas-afhankelijk).
Als je die TT al zou willen inzetten zorg dan dat je daar goed bij wordt begeleid.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik heb geen ervaring met de TT en het afleren van jagen daarmee maar wel een hele tijd er serieus over nagedacht om het te gebruiken . Gebruik uiteraard onder zeer goede begeleiding.
Uiteindelijk niet gedaan omdat ik echt álles geprobeerd wilde hebben voordat ik met een TT aan de slag ging. Een TT is voor mij de meest drastische maatregel en ik had toch nog wat weerstand.
Ik heb alles op alles gezet en heel veel tijd en energie gestoken in het werken met de voerdummy. Ik had ook elke week prive training en dat had ik ook echt nodig. Voor het stapsgewijs leren werken met de dummy maar ook mijn manier van doen en reageren op bepaalde gedragingen. Dat heeft uiteindelijk zijn vruchten afgeworpen waardoor het jaaggedrag van Fien onder controle is en ze tijdens wandelingen op het pad blijft. Het is niet makkelijk, zeker niet met meerdere honden. Ik ging bijvoorbeeld bijna alle wandelingen eerst alleen met fien op pad omdat ze natuurlijk moest eten en dat gaat echt niet als je er 1 of meerdere stoorzenders bij hebt lopen :wink:
Ik was in het begin heel sceptisch en ook bang voor mijn eigen falen hierin want het valt of staat (naar mijn idee) met heel consequent zijn en zeker in het begin goed opbouwen en gemakzuchtig zijn als het even niet uitkomt om 2 wandelingen te doen s'ochtends en dan eten toch jn haar bak te geven. Dan moest ik toch echt de wekker een uurtje eerder zetten :schrik:
Toen het er eenmaal goed in zat, kon ik naarmate de tijd vorderde, wel wat makkelijker worden.
Nu gebruik ik de dummy soms tijdens wandeling met fien alleen. Omdat ze het gewoon ontzettend leuk vindt en ze heeft een alternatief voor het jagen :wink:

Als het toch echt mis was gegaan, had ik absoluut de TT gebruikt, daar is het loslopen mij te belangrijk voor.

Succes met wat je gaat doen!
Valerie
Zeer actief

Bedankt voor de reacties. Wat ik ga doen weet ik nog niet vooral ook omdat ik nog niet alles geprobeerd heb en ze niet erg vatbaar is voor pijn. Tijdens het jagen verliest ze bijna haar duim alles onder het bloed en ze rent gewoon door zonder een piep te geven.
Ik denk dat ik sowieso moet beginnen met uit de deur lopen want ook al zit ze aan de lijn ze is ontzettend gefocust op "beest". Van de week liep Kiyoshi naar een bosje en plast ertegen aan, Jigzy hoort dus de blaadjes ritselen en valt de bosjes aan :19: dat geritsel had zomaar een egel of een vogel kunnen zijn aldus mevrouw.
Daarnaast ben ik ook bang dat het alleen zin heeft zolang je de TT blijft gebruiken dus ik ben nu nog bezig met appèl, afleiden en meer aanlijnen.
christina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.

Ongelezen bericht door christina »

Ik ga komende twee woensdagen een training krijgen om met een tt mijn hond weer "benaderbaar" te maken als ze helemaal door het lint gaat als ze een andere hond ziet. Ze heeft ook een enorme jachtdrift maar ik laat haar momenteel niet los ivm haar hondagressie. Volgens de trainer zou ze straks zelfs los moeten kunnen lopen. Voor mij is het al voldoende als ze "normaal" aan de lijn mee kan lopen zonder stress. En ook dat ik niet langer als een KGB agent de omgeving af moet speuren naar andere honden en dan mijn route moet veranderen. Over twee weken weet ik dus meer en kan ik hopenlijk melden dat een tt helpt.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jion schreef: En ik weet niet hoe je het jachtgedrag met een TT zou kunnen doseren. Ik neem aan dat het dan 'alles of niets' wordt.
bij mij is het zwart-wit en geen grijs... grijs is imo erg onduidelijk voor een hond. Dus het is wel of niet jagen... en niet soms wel en soms niet... Hier is het dus niet jagen, dus ook nooit.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Jion schreef:Als ik mijn honden hun gang liet gaan tijdens een boswandeling zouden ze alleen maar jagen. Ik zou ze gewoonweg minstens een paar uur niet meer terugzien. In bos en op de hei gaan ze dus aan de flexlijn. Het eerste jaar was zelfs dat niet mogelijk, dan hingen ze alleen maar gillend en trekkend aan de lijn. Nu zijn we zover dat ze wel redelijk opgewonden zijn en we in een behoorlijk tempo lopen, maar dat ze we toch op een vrij normale manier een boswandeling kunnen maken. Als ze echt een konijn zien gillen en trekken ze een minuut of twee en kunnnen we daarna weer verder. Een jaar geleden waren ze dan een paar dagen helemaal hyper.

De ochtendwandeling doe ik in een park waar weinig wild zit (wat eenden, eekhoorns, muizen en een paar konijnen). In het midden is een omheind losloopgebied. Daar ben ik begonnnen met ze los te laten, daar mogen ze van mij ook van de paden af en jagen op eekhoorns en muizen.

In de rest van het park ben ik ze stap voor stap (dus stukje bij stukje van ongeveer 30 meter) gaan trainen om op het pad te blijven. Uiteindelijk had ik een wandeling van anderhalf uur waarbij ze non-stop los konden.

Daarna ben ik iets gaan versoepelen: Ze mochten van het pad af, maar moesten wel in het zicht blijven, wat meestal betekende dat ze alleen aan de waterkant van het pad af mochten.
Nog iets later ben ik nog meer gaan versoepelen en was het voldoende als ze zich regelmatig (om de 3 minuten ongeveer) even kwamen melden en kwamen als ik ze riep.

Op het moment ben ik de teugels voor Rosca weer even aan het aanhalen; ze heeft me een paar keer genegeerd toen ik haar riep en is toen meer dan 10 minuten weggebleven. Dus die gaat nu weer regelmatig even aan de lijn, en moet als ze los is buiten het losloopgebied op het pad blijven.
Duende is ook wel wat meer aan het jagen momenteel maar komt wel direct als ik hem roep, dus die mag los blijven.

Heel verhaal en mijn punt is eigenlijk dat ik mijn honden het jagen niet wil ontzeggen maar het wel enigszins wil reguleren. Als ik zie hoeveel plezier ze hebben in het de boom injagen van een eekhoorn, of het uitgraven van ene muizennest, dan zou ik het erg voor ze vinden als dat helemaal niet meer mocht. Het is tenslotte hun grootste passie.

En ik weet niet hoe je het jachtgedrag met een TT zou kunnen doseren. Ik neem aan dat het dan 'alles of niets' wordt.
Je kunt dit niet doseren. Je hond(en) kunnen simpelweg niet los met dank aan het begripvolle baasje.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Valerie
Zeer actief

Ik ben nu ook mijn appèl aan het verhogen en ik verbied haar van het pad te gaan maar dat is best arbeidsintensief. Als ik even opzij kijk zit ze alweer in de bosjes. Ze kan het dus wel. Het probleem hier is denk ik dat er zoveel wild zit. Je loopt rustig en dan rent er ineens een konijn over het pad. Zorg dan maar eens dat jouw hond bij je blijft.

@Tamara voerdummy klinkt goed alleen heeft ze fikse voedernijd en nu loop ik in losloopgebieden omdat in de afgelegen gebieden herten lopen. Ik kan met zoiets niet makkelijk trainen want dan heb ik weer problemen met andere honden.
Valerie
Zeer actief

Jion schreef:
Valerie schreef:Ik ben nu ook mijn appèl aan het verhogen en ik verbied haar van het pad te gaan maar dat is best arbeidsintensief. Als ik even opzij kijk zit ze alweer in de bosjes. Ze kan het dus wel. Het probleem hier is denk ik dat er zoveel wild zit. Je loopt rustig en dan rent er ineens een konijn over het pad. Zorg dan maar eens dat jouw hond bij je blijft.
Is er geen park oid in de buurt waar weinig wild zit? Wij hebben het geluk dat er in 'ons' park een vos zit die de konijnen decimeert. :wink:

Verder is het inderdaad zeker in het begin een kwestie van als een havik op de lichaamssignalen van de hond letten. Zodra er een oor omhoog gaat (dus nog voordat de ogen en de rest van het lichaam volgen) ingrijpen door af te leiden en een commando te geven, gevolgd door een beloning.
Nee overal zit veel wild hier. Vossen ook trouwens :mrgreen: maar de konijnenpopulatie fokt aardig door, gelukkig zie ik geen zieke konijnen dus daarin heeft ze geen succes. Ze plukt wel even makkelijk een vogel uit de lucht. Dat is ook het lastige ze jaagt werkelijk op alles.
Valerie
Zeer actief

Jion schreef:
Valerie schreef: Nee overal zit veel wild hier. Vossen ook trouwens :mrgreen: maar de konijnenpopulatie fokt aardig door, gelukkig zie ik geen zieke konijnen dus daarin heeft ze geen succes. Ze plukt wel even makkelijk een vogel uit de lucht. Dat is ook het lastige ze jaagt werkelijk op alles.
Wauw, dat is wel knap van haar! :mrgreen:

Het fijne van vogels en eekhoorns is dat ze gelijk de lucht in vluchten, waardoor je hond niet zo ver weg gaat. Hazen is de grootste ramp, die kunnen kilometers weg vluchten. Konijnen vluchten meestal hun hol in, dat is maximaal 100 meter afstand. Maar dan gaan ze vervolgens wel graven...

Zwemt jouw hond? Zo niet, dan zou je een weg met brede sloten aan beide kanten kunnen zoeken om te oefenen.
Ja ze zwemt, en ze gaat ook te water achter beesten aan :roll: soms lijkt het hopeloos :LOL: maar verder is ze echt heel erg lief :engel:
Ik ga met een jachtfluit trainen ook vanwege Kiyoshi die wat minder goed luistert en ik denk dat ik wat spelletjes ga bedenken die ze kan doen tijdens het wandelen. Ze wilt wel graag samenwerken dus daar moet winst te behalen zijn.
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.

Ongelezen bericht door sky »

TT is net zo intensief als dat je nu bezig bent.

Mijn herder teef had er een om omdat ze bovenop iedere hond dook die ze zag al was het 1 km verder.
Als ik pas de TT gebruikte als ze onderweg was ging ze er dwars doorheen.
(Toen ze ooit een kat achterna zad heeft ze ook doorgerend met een voetzoltje minder zonder mank te lopen.)
Gebruikte ik hem voordat ze de aanval inzette dus tegelijk met het zien van de hond werkte het wel.
Stapje verder pas drukken als ze aanstalten deed naar een andere hond te gaan en nu dus loopt ze los langs vreemde honden die dus genegeerd worden. En nu al jaren zonder band.
Met jagen zou ik het zelfde doen.
Veenmug
Zeer actief

Tara schreef:
Jion schreef:
malinois schreef:
Jion schreef: En ik weet niet hoe je het jachtgedrag met een TT zou kunnen doseren. Ik neem aan dat het dan 'alles of niets' wordt.
bij mij is het zwart-wit en geen grijs... grijs is imo erg onduidelijk voor een hond. Dus het is wel of niet jagen... en niet soms wel en soms niet... Hier is het dus niet jagen, dus ook nooit.
Duidelijk. :wink: Dan zou de TT voor mij nooit een optie zijn, want ik ga dat beetje jagen niet van ze afnemen, daar vinden ze het echt te leuk voor.
Er zijn meer dingen die leuk zijn, en zelfstandig jagen is gewoon een dikke vette nee.
Mijn honden zouden het ook enig vinden om hier het bos op stelten te zetten, en dat mag dus niet, ik wil het niet hebben.
Doordat jij niet duidelijk stelling wilt nemen, ontzeg jij je honden een wandeling waarbij ze los kunnen lopen.
Dat vind ik eerlijk gezegd zieliger dan een paar keer een correctie met een TT.
Als jij voor ze bepaalt wat ze wel mogen, kun je ze zeeën van ruimte geven hoor. :wink:
Jij verwoordt exact wat ik ook bedoelde. Nog maar eens je corrigeert niet voor jagen, agressie etc. maar voor het niet opvolgen van een bekend commando: hier, zit ....
Veenmug
Zeer actief

Tara schreef: Wij hebben wel een beetje dezelfde mening hè? :wink:
Toeval maar 14 oktober ligt de Dogtra wel aan de lader :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
Jion schreef:
Tara schreef:
Jion schreef:
Duidelijk. :wink: Dan zou de TT voor mij nooit een optie zijn, want ik ga dat beetje jagen niet van ze afnemen, daar vinden ze het echt te leuk voor.
Er zijn meer dingen die leuk zijn, en zelfstandig jagen is gewoon een dikke vette nee.
Mijn honden zouden het ook enig vinden om hier het bos op stelten te zetten, en dat mag dus niet, ik wil het niet hebben.
Doordat jij niet duidelijk stelling wilt nemen, ontzeg jij je honden een wandeling waarbij ze los kunnen lopen.
Dat vind ik eerlijk gezegd zieliger dan een paar keer een correctie met een TT.
Als jij voor ze bepaalt wat ze wel mogen, kun je ze zeeën van ruimte geven hoor. :wink:
Zoals ik in de eerste post hier al beschreef; ze lopen hier elke ochtend anderhalf uur los. :wink:
In het bos lukt dat niet, althans nog niet, maar in een wild-arm park dus wel.
En dat vind ik dus armoei.
Ik wil kunnen lopen waar ik wil, en de honden gedragen zich maar gewoon.
Het is de keus die je zelf maakt natuurlijk, maar ik zou daar echt geen zin hebben, elke dag dezelfde wandeling.
En ik vind het fijn als de honden ook kunnen genieten van de wandelingen, en dat kan alleen als ze binnen de door mij gestelde kaders blijven.
Alleen dán kunnen ze loslopen.
Ik doe mijn honden namelijk echt geen lol met aangelijnde wandelingen. :wink:
Dit dus :ok:
Ik kom op zoveel verschillende plaatsen met wedstrijden zowel in NL als in het buitenland. Dan zou ik ze dus soms 10 dagen niet los kunnen laten omdat ik ergens ben (met een WK bijvoorbeeld) waar ik niet weet of er wel of geen wild zit....
Overigens moet je idd. corrigeren, dus ook met TT, VOOR de hond gaat jagen, als hij al in volle vaart achter een nijntje aan zit heeft het totaal geen zin meer, dan gaan ze er dwars doorheen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ik vind met stroom corrigeren altijd wel heftig.
Je kunt het ook met een trilfunctie doen, die vind ik zelf vriendelijker.
De hond schrikt evengoed wel maar krijgt geen klap. Je kunt het vergelijken met een mobieltje in de trilstand.
Voor gevoelige honden lijkt me dat prettiger.
Als je er niet veel geld aan uit wilt geven, HIER staan vriendelijk geprijsde trainsets.
Je moet wel iets hebben wat ALTIJD werkt, goedkope prul doet dat dus meestal niet... de ene keer wel de andere keer niet... afstanden kloppen niet waarop ze zouden moeten werken. Een trilfunctie zou voor mijn huidige honden totaal niet werken, die reageren daar niet op. Xantos wel, die reageerde daar wel op bijvoorbeeld. Ook bij Xena heeft hij nooit op een hoge stand gestaan overigens... altijd zo rond de 20 - 30 van de 127. Ze sprong er ook geen meter van in de lucht maar het was net genoeg om haar weer bereikbaar te maken.
Afbeelding
kleine2758
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder

Ongelezen bericht door kleine2758 »

Ergens schreef iemand dat de hond ongevoelig is voor pijn, datmaakt niet echt uit.
Je kan de TT op meerdere manieren gebruiken. Ik gebruik hem bijvoorbeeld alleen op de trilstand bij mijn reu. Dan is hij even uit zijn fixatie en reageert hij wel op een commando. Heb nog nooit stroom gebruikt bij hem. Op een andere manier lukt dat niet als hij los loopt en buiten 'grijp' afstand is.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Valerie schreef:Ik ben nu ook mijn appèl aan het verhogen en ik verbied haar van het pad te gaan maar dat is best arbeidsintensief. Als ik even opzij kijk zit ze alweer in de bosjes. Ze kan het dus wel. Het probleem hier is denk ik dat er zoveel wild zit. Je loopt rustig en dan rent er ineens een konijn over het pad. Zorg dan maar eens dat jouw hond bij je blijft.
@Tamara voerdummy klinkt goed alleen heeft ze fikse voedernijd en nu loop ik in losloopgebieden omdat in de afgelegen gebieden herten lopen. Ik kan met zoiets niet makkelijk trainen want dan heb ik weer problemen met andere honden.
Haha dat dikgedrukte ken ik. Het lukt mij alleen als ik het konijntje/haas/kat een seconde eerder zie dan mijn teef of tegelijkertijd. Ziet zij het eerder of schiet het ineens weg dan ben ik te laat om door te dringen (met of zonder tt :wink: )
Maar toen ik haar net had ging ze gewoon, wat ik er ook van vond. Bij mij zou tt gebruik ook pas als laatste middel ingezet worden (en dan had ik begeleiding gevraagd), het is me gelukt met behulp van veel appel oefeningen en een lange lijn waardoor ik als ze toch ging ondanks mijn nee ervoor kon zorgen dat het een consequentie had als ze ging ondanks mijn nee. Dat kwartje viel toen snel.
Heb toen overigens een hele tijd écht alles verboden. Ook het opjagen van eenden die rustig naast de sloot zaten en waar veel mensen geen kwaad in zien als die even de sloot in worden gejaagd. Kreeg best commentaar dat ze écht niets mocht van mij. In mijn visie was het gewoon als ik dat wel zou toestaan zonder terug te fluiten ik weer van vooraf kon beginnen.
Een beetje dat zwart/wit effect waar Mal het ook over heeft. Tegenwoordig kijkt ze schuin naar me als ze toch echt even wat eenden wil doen opvliegen. En heel soms mag het dan wel. Maar als ik merk dat ze er dan weer een sport van gaat maken dan is het weer een paar dagen pas op de plaats. (je geeft ze een vinger :roll: )
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik ben er, vanaf dat ik Ushi heb, altijd maar vanuit gegaan dat ze een extreme jager zou worden. En dus heb ik daar ook vanaf het begin op getraind.
Ik kan haar altijd prima terug roepen, als ze wild ziet. Als ze eenmaal joelend achteraan zit, is het wat lastiger, maar ik win toch altijd. Zonder stroom :mrgreen:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
blondie
Zeer actief

nathalie schreef:Ik ben er, vanaf dat ik Ushi heb, altijd maar vanuit gegaan dat ze een extreme jager zou worden. En dus heb ik daar ook vanaf het begin op getraind.
Ik kan haar altijd prima terug roepen, als ze wild ziet. Als ze eenmaal joelend achteraan zit, is het wat lastiger, maar ik win toch altijd. Zonder stroom :mrgreen:
Het is ook een verschil denk ik als je vanaf jongs afaan al begint met wat je niet wilt hebben. De baas van mijn reu is daar gok ik zo maar heel duidelijk in geweest. Die heeft nul interesse om iets op te jagen. Het teefje is daar vrijer in gelaten en als je dan een andere baas krijgt en in een andere omgeving terecht komt waar dat gedrag gewoon niet wenselijk is, is het best lastig om af te leren.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

blondie schreef:
nathalie schreef:Ik ben er, vanaf dat ik Ushi heb, altijd maar vanuit gegaan dat ze een extreme jager zou worden. En dus heb ik daar ook vanaf het begin op getraind.
Het is ook een verschil denk ik als je vanaf jongs afaan al begint met wat je niet wilt hebben. De baas van mijn reu is daar gok ik zo maar heel duidelijk in geweest. Die heeft nul interesse om iets op te jagen. Het teefje is daar vrijer in gelaten en als je dan een andere baas krijgt en in een andere omgeving terecht komt waar dat gedrag gewoon niet wenselijk is, is het best lastig om af te leren.
Dat denk ik wel. En ik heb natuurlijk een jachthond gekocht en wist waar ik eventueel aan zou moeten gaan werken. Toen dus bedacht dat dat weleens jagen kon gaan worden :engel:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Valerie
Zeer actief

blondie schreef:
Ik denk dat het hier ook mis is gegaan op die manier. Ik heb heel veel met haar getraind op andere honden. Dat is prima gelukt die negeert ze en ik kan haar altijd terugroepen ook al staat ze neus aan neus met een hond. Daar heb ik ook veel tijd in gestoken. Dat ze af en toe eens een sprint nam achter een konijn aan boeide mij niet zo. En nu is het van kwaad tot erger gegaan :ugh:
blondie
Zeer actief

nathalie schreef:
blondie schreef:
Dat denk ik wel. En ik heb natuurlijk een jachthond gekocht en wist waar ik eventueel aan zou moeten gaan werken. Toen dus bedacht dat dat weleens jagen kon gaan worden :engel:
En ik een herder als eerste die niet dat jachtgedrag had, en dan een teef erbij die soms als een jachthond konijnen in het duin stond te verwijzen :oohja:
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief

@Jion,

Wat jij schrijft over de podenco met zijn oncontroleerbare jachtdrift die jij ze van harte gunt zou een reden kunnen vormen zijn om terug te gaan naar een oude regel dat zgn. lange honden niet los zouden mogen. Meende hier herhaaldelijk gelezen hebben dat mensen hun podenco's wel onder controle kunnen houden.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jion schreef: Wellicht kan ik ze met een TT zover krijgen dat ze niet meer durven jagen en lusteloos achter me aan op het pad lopen te sjokken of constant zenuwlijend naast me lopen te wachten op het volgende commando. Maar op dat soort honden zit ik dus niet te wachten.
Mijn honden zijn de gelukkigste en meest levenslustige honden die ik ken, en dat wil ik graag zo houden. Dat ik daarvoor wat aanpassingen moet doen en en wat werk in moet stoppen, om het allemaal veilig te houden, heb ik er graag voor over.
Ik wil hier toch even op reageren, daar zit ik zeker niet op te wachten en dat doen mijn honden ook zeker niet...
Mijn honden zijn nog minstens zo vrolijk en vrij als voorheen, ondanks gebruik van een TT bij Xena voor tegen het jagen.
Het gaat wat al eerder gezegd is een correctie op het negeren van een commando en dat krijgen ze wel vaker, hetzij met stem, hetzij met een riemcorrectie en in dit geval dus een TT correctie.
In geen enkele van deze gevallen reageren mijn honden uit angst, lusteloos of zenuwlijend :roll:
Ze zijn minstens zo levenlustig en blij als die van jou... ondanks hun jachtbeperking.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Valerie schreef:
blondie schreef:
Ik denk dat het hier ook mis is gegaan op die manier. Ik heb heel veel met haar getraind op andere honden. Dat is prima gelukt die negeert ze en ik kan haar altijd terugroepen ook al staat ze neus aan neus met een hond. Daar heb ik ook veel tijd in gestoken. Dat ze af en toe eens een sprint nam achter een konijn aan boeide mij niet zo. En nu is het van kwaad tot erger gegaan :ugh:
Nou troost je, het is te trainen. Bluf was ook erg van de focus, als er maar iets ritselde dan dook ze er opaf, aan de lijn of niet. Regelmatig ineens een egel in de bek :80:. Omdat ik dat dus niet verwachtte. Zoals je getraind hebt om naar je te luisteren bij andere honden kun je nu toch ook weer aan de slag?
Het vergt wel wat energie, ik had op een bepaald moment ook alle zintuigen op scherp m.n. in de schemering. En de focus op haar zodra ik maar iets zag veranderen in de houding was het al UH! Bij reageren op mijn Uh weer de beloning enz. heb wel vaker gezegd dat het er nooit helemaal uit gaat. Het blijft opletten en op tijd ingrijpen. Maar volledig mij negeren is het gelukkig niet meer.
Voor mezelf ben ik er wel mee aan de slag gegaan omdat ik het bloedirritant vond om die controle niet te hebben over de hond, en daarmee dus haar vaak aan de lijn deed. Ik wilde gewoon relaxed met de honden los lopen zonder maar telkens me moeten afvragen of er weer wat wilds zou lopen waar ze achteraan zou gaan. Heb dus wel een paar keer een correctie gebruikt om duidelijk te maken dat ik het écht niet accepteerde. Maar die correctie kon alleen als ik de controle had. Los en gaan om vervolgens na de "daad" weer vrolijk bij me terug te komen kon ik niet corrigeren. Ze kwam immers weer vrolijk voor me zitten, iets later dan mijn hier, maar toch :ugh:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Overigens ben ik thuis overal vrij zwart wit in hoor, niet op de bank is nooit op de bank..., niet rennen binnen is nooit rennen binnen ook niet als het spel zo leuk is, kijken naar mij voor ze vrij mogen is altijd kijken voor ze vrij mogen en niet een keertje niet omdat ik er geen tijd voor heb...
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Jion schreef: Maar lees dan ook even de eerste post die ik in dat topic schreef. :19:

Mijn honden hebben zoveel jachtpassie dat ik ze in het begin alleen in omheind gebied los kon laten. In het bos konden we zelfs niet aangelijnd lopen omdat ze zich zó druk maakten dat ze bijna stikten in hun tuigjes.
En een jaar en heel wat training later kunnen ze in een wild-arm park (dat is overigens een behoorlijk groot park hoor, niet zo'n klein stadsparkje ofzo) een lange wandeling los mee, en in het bos kunnen we nu met een flexlijn redelijk rustig lopen, zonder dat ze zichzelf constant verwurgen.

Ik ben trots op wat ik met die jaagmonsters van mij heb bereikt. Ik heb er hard voor gewerkt en heb op een positieve manier getraind. En dat heeft vruchten afgeworpen. Misschien niet naar jouw maatstaven, maar wel naar die van mij. Ik heb vele mensen met honden met minder jachtinstinct zien falen in hun aanpak, ook met TT. Die honden zijn nu óf altijd aangelijnd, óf vrijwel de hele wandeling uit het zicht aan het jagen. Mij is het wel gelukt, en hopelijk komt er een moment dat ik ze ook in het bos los kan laten zonder dat ze verdwijnen voor de jacht. Maar daar zal nog wel wat tijd en moeite in gaan zitten.

Maar het is blijkbaar moeilijk voor te stellen dat andere honden meer, veel meer, jachtpassie kunnen hebben dan de jouwe. Net als dat het moeilijk voor te stellen is dat andere mensen andere dingen zoeken in hun hond dan jijzelf.

:ok: Wat fijn voor je dat je op een maand tijd zo vooruit bent gegaan.
Jion schreef: Mijn honden zien BUITEN zowel katten als konijnen als prooi, ze hadden vorige week in het park bijna een kat te pakken, die kon nog net een boom in vluchten. De honden stonden onder aan de stam te joelen, hetzelfde joelen als bij een konijn of eekhoorn.
Maar onze eigen kat is deel van de roedel. Het scheelt wellicht dat de kat zijn mannetje staat en ongeveer even groot is. :19:
Valerie
Zeer actief

Tara schreef:
malinois schreef:
Jion schreef: Wellicht kan ik ze met een TT zover krijgen dat ze niet meer durven jagen en lusteloos achter me aan op het pad lopen te sjokken of constant zenuwlijend naast me lopen te wachten op het volgende commando. Maar op dat soort honden zit ik dus niet te wachten.
Mijn honden zijn de gelukkigste en meest levenslustige honden die ik ken, en dat wil ik graag zo houden. Dat ik daarvoor wat aanpassingen moet doen en en wat werk in moet stoppen, om het allemaal veilig te houden, heb ik er graag voor over.
Ik wil hier toch even op reageren, daar zit ik zeker niet op te wachten en dat doen mijn honden ook zeker niet...
Mijn honden zijn nog minstens zo vrolijk en vrij als voorheen, ondanks gebruik van een TT bij Xena voor tegen het jagen.
Het gaat wat al eerder gezegd is een correctie op het negeren van een commando en dat krijgen ze wel vaker, hetzij met stem, hetzij met een riemcorrectie en in dit geval dus een TT correctie.
In geen enkele van deze gevallen reageren mijn honden uit angst, lusteloos of zenuwlijend :roll:
Ze zijn minstens zo levenlustig en blij als die van jou... ondanks hun jachtbeperking.
Hier hetzelfde hoor, een stel geleide projectielen is het.
Ik heb allerminst slaafse honden, wel honden die graag bij me komen, die graag luisteren, en die al hun energie kwijt kunnen binnen de door mij gestelde kaders.
En ze lopen trouwens allemaal zonder TT. :mrgreen:
Heb je nog een geheim truukje wat je zou willen delen :mrgreen: want de omschrijving is zowat hetzelfde als Jigzy. Ze wilt ook graag luisteren en contact houden zonder daarin slaafs te zijn. En energie heeft ze voor 10 :mrgreen:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Jion schreef: O komt Dagmar ook nog even gezellig meezuigen! :ok:

Wat wil je nou zeggen Dagmar?
Ja, er zat een kat in het park en ja die hebben ze de boom in gejaagd en toen heb ik ze aangelijnd en de volgende dagen op dat stuk aangelijnd gehouden. Je verwacht geen kat in zo'n park, net zomin als in het bos. En zoals ik al eerder schreef: Soms ben ik wel eens te laat en moet ik een stapje terugdoen. Dat doet toch niks af aan het feit dat ik heel wat heb bereikt met mijn honden?

Is 1 bericht tegenwoordig al zuigen? Daar was ik niet van op de hoogte.
Vind het gewoon vrij apart om een ander aan te kijken op zijn/haar manier, terwijl je eigen honden achter de eerste de beste kat aan schieten.

:mrgreen: Maar goed; mijn hond (met flinke dosis jachtpassie) jaagt ook niet waar geen wild zit. *schouderklopje voor mezelf!*
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”