Volgens mij hangt het heel erg van de situatie, de hond in kwestie en de baas-hond relatie af of het gebruik van een TT wel of niet een goed idee is. Ik verbaas me er vaak over dat sommigen
principeel tegen het gebruik van een TT zijn. Ik denk dat het een hulpmiddel is wat je hond veel duidelijkheid kan verschaffen in waar de grenzen liggen. Dat is mi een van de belangrijkste dingen voor een hond. Ook is ten alle tijden luisteren naar de baas iig voor ij een voorwaarde om ook vrijheid te kunnen geven aan een hond. Hence snap ik niet wat er zo op tegen kan zijn. Ik heb soms het idee dat het meer het idee van mensen is dat er stroom aan te pas komt. Zelf zie ik niet in wat er nou erger is aan een afgepaste correctie met een TT (niet sterker dan noodzakelijk is voor de betreffende hond in de betreffende situatie, dus) dan aan een rukje aan een slipketting.
Het is denk ik ook vaak niet zo dat er geen andere manier is om hetzelfde te bereiken. Maar dat zal denk ik ook erg afhangen van de hond zelf, wat werkt wel en wat werkt niet. M.i. is het eigenlijk niet mogelijk om van een hond wat dit aangaat eenheidsworst te maken. Net als bij kinderen

reageert nou eenmaal iedere hond weer anders op een bepaalde manier van opvoeden (of training, zo je wilt). Wel denk ik dat het vaak met een TT voor de hond heel snel duidelijk is waar de grens ligt. Dat lijkt mij toch een behoorlijk voordeel, en nee niet primair voor de baas maar juist voor de hond. Als baas lijkt het mij nog knap lastig om de TT op een goede manier te leren gebruiken, en dan heb ik het nog niet eens over de trainingen die er evt. nog aan vooraf gaan. Overigens bedoel ik dus niet dat het de enige manier is om snel duidelijkheid te geven, en dat het per see te verkiezen is boven andere manieren. En vooral ook niet dat men er niet zorgvuldig mee om hoeft te gaan. Zeker ook hulp inschakelen van mensen die heel goed weten hoe de TT te gebruiken.
Ik vind het een niet beter dan het andere. Wat mij betreft doet iedereen het fijn op zijn/haar eigen manier. Het belangrijkste is dat je als baas eerlijk naar jezelf en je hond kijkt, daar op inspeelt en er vooruitgang is op die punten die voor jou belangrijk zijn. En ik geloof niet dat als een TT een vorm van dierenmishandelin zou zijn, honden die daarmee getraint zijn nog vrij, vrolijk en idolaat van hun baas rond zouden lopen
Edit: toevoeging