Inge schreef:Gos hier op het forum heeft een nakomeling van Robbie, wellicht dat zij jou wat over het karakter kan vertellen?
Ik weet eigenlijk niet of Robbie veel donkere honden heeft gebracht. Als ik snel door de foto's van zijn nakomelingen scrol op bloedlijnen lijkt dat niet zo te zijn in ieder geval.
We hebben al een telefoongesprek met elkaar gehad

. Robbie heeft best wat donkere honden voortgebracht, hangt van de combinatie af, maar het hangt er ook vanaf wat je onder donker precies verstaat. Oscar bijvoorbeeld zou ik wel donker noemen (maar goed die komt van een andere teef, dezelfde als mijn Faiza, en daar ken ik de meeste nakomelingen van). TS weet al dat er een behoorlijke kop op kan zitten en dat ze ook wat stug kunnen uitvallen. Dat ze een heel duidelijke baas nodig hebben en dat je ze niet even kunt uitzetten als je een paar weken geen tijd/zin/wat dan ook hebt.
Maar goed, wat betreft de andere dingen: ik zie niet in waarom ze scherp zouden gaan pakken naar andere dingen als je er bijtwerk mee zou doen, dat is bij een fatsoenlijke opvoeding en training echt niet gebruikelijk. Mijn Robbie-dochter is in opleiding PH1, doet het goed en is echt nog nooit uitgevallen naar fietsers e.d. Ben er onlangs mee op de plaatselijke kermis geweest en daar keek ze haar ogen uit, maar toonde geen enkele agressie naar voorbij rennende kinderen etc, enkel nieuwsgierigheid. met een stabiel karakter en een beetje opvoeding (wat je bij elke hond nodig hebt) zie ik daarin niet het specifieke probleem.
Ik ben in ieder geval blij dat TS zich zo voorbereid als ze nu doet, met veel mensen praten, rondkijken op verschillende plaatsen. Ze moet kijken wat bij haar past, of dat nu een mechel of een duitser is, dat is persoonlijke voorkeur denk ik. Ik heb haar ook de minder leuke dingen verteld, dus als ze dat erbij accepteert en ervoor wil gaan, waarom dan niet?
We hebben zelf een reu (xMH/DH) die van karakter niet erg sociaal is met vreemden maar zelf ook het contact niet opzoekt met anderen, en die dit najaar naar de keuring gaat (PH1), en ook die was mee op wandelvakantie in Oostenrijk. Iin een accomodatie zonder kennel, zonder muilkorf oid, en hij heeft zich de hele tijd perfect gedragen, ook als je op een terras zat waar de obers bijna over hem heen moesten om bij de tafel te komen. Naast hem hadden we de jonge teef en de oudere van 7.5 bij ons (die enkele zoekhondencertificaten en PH1 op haar naam heeft staan). We kregen alleen maar complimenten over hun stabiele gedrag. Dus vooropgesteld dat je er serieus en verantwoordelijk mee om wilt gaan en erin wilt blijven investeren, dan zie ik echt het probleem niet.