Wij hebben op het moment geen hond, maar zitten in een orienterende fase.
We zoeken het hele internet af naar een voor ons mogelijk geschikte hond.
Soms zien we er een van een bepaald ras. Dan kijken we eerst in de hondenencyclopedie die we thuis hebben liggen om te kijken wat voor karakter/jachtinstinct/aard en dergelijke heeft om te kijken of de hond bij ons past. Het komt alleen vaak voor dat er dan staat dat de hond een bepaalde aard/karakter heeft en als je op internet verder gaat zoeken op sites van fokkers/rasverenigingen er heel wat anders staat. Het wordt zo onmogelijk om een goede keuze te maken

Ik zal de situatie even schetsen waarin we zitten:
Omdat dit onze eerste hond is, willen we een herplaatser en geen pup.
3 katten (ivm jachtinstinct)
eengezinswoning met tuin en een natuurgebied in aanleg vlakbij

Verder zijn we geen marathonlopers ofzo, maar als het even kan, maken we een wandeling/fietstocht in het bos (waar we een hond bij missen

We zijn op zoek naar een middelgrote hond (waarbij ik voorkeur heb voor de grotere en mijn vriendin voor de wat kleinere middelmaat

We hebben ontdekt dat we vaak ruwharige honden leuk vinden.
Los gezien van het formaat vinden we de volgende rassen leuk: Berner Sennen/Grote Zwitser, Rotweiler, ruwharige teckel. Verder zijn we in onze zoektocht tegen de volgende rassen aangelopen waar we wel wat in zagen: Hovawart, Welsh springer spaniel, Boston Terrier, Franse Bulldog. Waar we niet naar op zoek zijn: Labrador, Golden Retriever, (Am.) Stafford, Amerikaanse Bulldog, Engelse Bulldog, Sharpei.
Qua beschikbare tijd zit het zo dat we beiden (4) hele dagen werken waarbij ik zelf veel reistijd heb en mijn vriendin 15 min. van deur tot deur. Voor overdag zullen we dan een uitlaatservice nemen

We hebben een half jaar terug een ruwharige herplaatsteckel van 1 jaar voor 2 weken in huis gehad. Deze wilde de hele tijd spelen met de katten, maar de katten werden daar bang van en moesten er niets van weten