Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondensport? Mishandeling!

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Hondensport? Mishandeling!

Ongelezen bericht door Inge »

Nanna schreef:
Inge schreef: Wij hebben nu zelfs een Amerikaans aspirant-lid die 2x per week vanuit Duitsland komt rijden om bij ons te trainen (Duisburg, dus dik een uur rijden enkele reis). Er zijn genoeg clubs waar hij voorbij rijdt, dus er zal wel een reden zijn waarom hij juist bij ons komt trainen.
Maar vind je dat dan zelf ook niet veelzeggend?
Het is natuurlijk fijn dat er een beweging richting diervriendelijker trainen is maar ik denk zelf dat er idd nog genoeg clubs zijn waar de honden fiks geslagen/geschopt worden. Het is een cultuurtje, en daar kom je meestal maar moeilijk vanaf.
Ik kan toch niet voorkomen dat er op andere verenigingen anders getraind wordt?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

Inge schreef:
crutz schreef:
frank1985 schreef:
Inge schreef:Geen idee. Dat zul je aan die mensen zelf moeten vragen. Want tja... ik zit op een club waar het dus wel meevalt.
'' dus wel meevalt '' hahaha!
Ja Frank, bij Inge op de club wordt (wat ik gezien heb) met beloning & zonder extreem straffen getraind...
Yep, balletjes en voerbeloningen. Momenteel zijn we ook met 2 man bezig met de clicker bij een bepaalde oefening :wink: en er raken meer mensen in geïnteresseerd.
Wij hebben ook regelmatig discussies over hoe een "probleem" aan te pakken is zonder direct in fiks straffen te verzanden.
Tuurlijk wordt er ook gecorrigeerd, daar ontkom je niet altijd aan, maar er wordt heel wat meer beloond.
Wij hebben nu zelfs een Amerikaans aspirant-lid die 2x per week vanuit Duitsland komt rijden om bij ons te trainen (Duisburg, dus dik een uur rijden enkele reis). Er zijn genoeg clubs waar hij voorbij rijdt, dus er zal wel een reden zijn waarom hij juist bij ons komt trainen.
Bij mijn club is er behoorlijk wat "jongere" aanwas gekomen de laatste jaren en veel jongere leden willen juist zo diervriendelijk mogelijk trainen.
Ja hoor. Ik geloof direct dat jullie het allemaal anders doen. Maar laten we nou gewoon eens eerlijk zijn. Een groot, dan wel het grootste aantal van dit soort clubjes mept er vrolijk op los.

En dan dit '' Er zijn genoeg clubs waar hij voorbij rijdt, dus er zal wel een reden zijn waarom hij juist bij ons komt trainen. '' Dit zegt toch genoeg ?

Ik ben heel wat KNPV clubjes langs geweest. En ik ben er in die tijd denk ik 2 tegen gekomen waar het op een '' normale '' manier ging. Wat ik vooral heb gezien is honden die flinke klappen en schoppen kregen. Ook bij de zogenaamde namen die war voor stellen in de sport. Tokken gedrag is. En dat trekt een bepaald soort volk.
Maar ik ben natuurlijk nou net op de verkeerde clubs geweest.

Nogmaals, er zijn vast clubs waar het leuk gaat ( en daar zitten jullie natuurlijk bij ) maar geef nou eens toe dat het bij een groot gedeelte niet zo heel erg leuk voor de honden is....
En waarom ? Waarom krijgen die honden klappen ? waarom worden ze flink onder stroom gezet ? Waarom staan mensen met een sjekkie in hun bek te lachen als er een hond aan een paal flinke klappen krijgt ? jawel, voor de puntjes :ok:
'Als je niets bent en je verbeeldt je niets, dan ben je twee keer niets'.
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Mijn ook niet hoor....
Ik grijp wel in als een hond er willens en wetens een potje van maakt, dan krijgen ze echt wel een correctie, maar achteraf een hond in elkaar rammen heeft totaal geen zin.
Daar leert hij toch niks van, worden ze alleen maar angstig...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Nanna schreef: Dat zeg ik ook niet ;-)
Maar dat iemand tig andere verenigingen voorbijrijdt om bij jullie diervriendelijk te trainen, dat zegt dan voldoende over die andere verenigingen? Dat slaan/schoppen/schokken daar dus wèl op redelijk grote schaal gebeurt?
of het zegt meer dan voldoende over de werking op Inge haar club.
Want net zoals die ouwe ventjes die het blijven volhouden bij slaan en schoppen, houden de buitenstaanders evenzeer maar gretig vol bij het slaan en schoppen gebeuren.
Die kicken er evenzeer op als het maar weer eens bevestigd wordt :19:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef: Maar dat iemand tig andere verenigingen voorbijrijdt om bij jullie diervriendelijk te trainen, dat zegt dan voldoende over die andere verenigingen? Dat slaan/schoppen/schokken daar dus wèl op redelijk grote schaal gebeurt?
Dat heb ik ook nooit ontkend.

Het enige wat ik probeer is nuance aan te brengen. Ja, binnen de africhting wordt hard gestraft, maar tegelijkertijd is het ook zo dat er verenigingen zijn waar het anders gaat, waar de leden streven naar een diervriendelijkere manier van africhten en zich daarvoor inzetten.
Je kan echter niet verwachten dat alles binnen een jaar anders is, dat kost tijd. De KNPV zelf doet zijn best door mensen op te leiden, door degenen die te ver gaan te schorsen of te royeren. Ik neem aan dat dat bij de IPO ook het geval is.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
maart
Zeer actief

Inge schreef:
Nanna schreef: Maar dat iemand tig andere verenigingen voorbijrijdt om bij jullie diervriendelijk te trainen, dat zegt dan voldoende over die andere verenigingen? Dat slaan/schoppen/schokken daar dus wèl op redelijk grote schaal gebeurt?
Dat heb ik ook nooit ontkend.

Het enige wat ik probeer is nuance aan te brengen. Ja, binnen de africhting wordt hard gestraft, maar tegelijkertijd is het ook zo dat er verenigingen zijn waar het anders gaat, waar de leden streven naar een diervriendelijkere manier van africhten en zich daarvoor inzetten.
Je kan echter niet verwachten dat alles binnen een jaar anders is, dat kost tijd. De KNPV zelf doet zijn best door mensen op te leiden, door degenen die te ver gaan te schorsen of te royeren. Ik neem aan dat dat bij de IPO ook het geval is.
De kersverse wereldkampioen IPO traint alleszinds op een héééééééél andere manier dan dat hij ettelijke jaren geleden deed.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik heb t idee dat er nu ea door elkaar wordt gehaald.
Er wordt nu veel over de knpv gesproken, maar dit is toch echt n filmpje uit de ipo

Had t al op fb gezien en na 2 sec weggeklikt
Kon er niet naar kijken.

Ik train zelf ook ipo maar never nooit dat dit bij ons op de club getollereerd word.

Het is wel 's voorgekomen , iemand die met pakwerk z'n hond 's ff in elkaar beukte , een ander die de teletact op de ballen van z'n hond had gezet , en n ander die t wel leuk vond om dat knopje zo lang mogelijk op de hoogste stand in te drukken.

Overigens waren dat geen leden van ons.
Maar ze konden meteen t veld af , vertrekken en waren niet meer welkom.

Hier word niet geschopt en geslagen en als jij je hond niet eerlijk behandeld hoor je er meteen van.

En ja mijn hond loopt met apel ook met n prikbandje.
Om de een of andere vage reden word hij daar rustiger van in zijn hoof en is hij beter te bereiken.
Hij loopt dan niet eens aan de lijn, verschil met als hij op de schakelketting loopt is vele malen groter.

En ja Kenji heeft ook n tt omgehad.
Die had n probleem wat ik er op de meest lieve manieren van werken met de clicker tot belonen met vier of bal enz. niet uit kreeg en het werd nog gevaarlijk ook niet alleen op t veld maar ook thuis en op straat

Met tranen in m'n ogen heb ik op t veld gestaan toen ze de tt omkreeg.
1 training met de tt op laagste stand en t probleem was opgelost.

Ik flyball ook trouwens en daar gaat het idd heel anders aan toe.
Het zijn 2 hele verschillende werelden , net als op n gg clubje bijv.

Daar heb ik ook al redelijk wat van gezien en ook in die wereld zijn sommigen niet aardig naar hun hond.
Corrigeren en/of ophangen van de hond van net 6 mnd aan n slipketting bijv.
En dat was ook iemand die dat al jaren doet .
Nou dat vind ik dus niet normaal, en heb daar ook wat van gezegd

Je hebt overal rotte appels zitten , niet alleen in de knpv of ipo

edit : stukje tekst vergeten
Laatst gewijzigd door ** Angela ** op 24 sep 2012 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik vind het eigenlijk wel gewoon stoer dat Inge dit gewoon zo neerzet. Het zal wel met de nodige eh.. afwijzing gepaard gaan van uit de traditionele africhting.

Om dan gewoon open en bloot neer te zetten dat je dat niet meer wilt, dat je op een andere manier traint en dat je daar rond voor uitkomt dat je niet geassocieert wilt worden met hoe anderen het nog doen..... DAT vind ik dus echt stoer ;-)

:E: :E:

En dat je niet alles in een jaar kunt veranderen... dat snapt iedereen ook wel. Het zou wel leuk zijn maar nee, dat gaat 'm niet worden.

Ik hoop van harte dat dit over de komende jaren een nieuwe trent gaat worden maar er zal een jaar of eh... 10 overheen moeten gaan...? Minimaal....!

En ja, ik wijs zo'n keiharde training ook af, laat dat duidelijk zijn.

Suzanne
winniedekoe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door winniedekoe »

als ik in dat plubliek had gezeten was ik naar die vent gegaan, had die zweep afgepakt en had hem eens even lekker lopen martelen!

hoe zielig kan je zijn, die hond kan zich niet verweren!
dan krijg ik liever klappen, maar ik zal voor die hond op komen!
Afbeelding
13/03/2011-18/09/2018 I'm going to miss you little girl :roos:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Suzanne123 schreef:Ik vind het eigenlijk wel gewoon stoer dat Inge dit gewoon zo neerzet. Het zal wel met de nodige eh.. afwijzing gepaard gaan van uit de traditionele africhting.

Om dan gewoon open en bloot neer te zetten dat je dat niet meer wilt, dat je op een andere manier traint en dat je daar rond voor uitkomt dat je niet geassocieert wilt worden met hoe anderen het nog doen..... DAT vind ik dus echt stoer ;-)

:E: :E:

En dat je niet alles in een jaar kunt veranderen... dat snapt iedereen ook wel. Het zou wel leuk zijn maar nee, dat gaat 'm niet worden.

Ik hoop van harte dat dit over de komende jaren een nieuwe trent gaat worden maar er zal een jaar of eh... 10 overheen moeten gaan...? Minimaal....!

En ja, ik wijs zo'n keiharde training ook af, laat dat duidelijk zijn.

Suzanne
Oh, ik word regelmatig door de "traditionele" africhters uitgemaakt voor het "groentje" wat het allemaal zo goed weet en dat ik wel anders zal piepen als ik eens een echte hond in handen heb.
En ik zie ook echt wel een groot verschil in de boxer die ik vroeger had en Numa... daar is een totaal andere aanpak wel nodig. Met Numa red ik het ook echt niet met alleen maar belonen, die krijgt ook een fikse correctie als het nodig is. Maar belonen staat nog steeds voorop. Ik hoef mijn hond niet binnen 2 jaar "klaar" te hebben, ik doe mijn best om hem zo goed als ik kan af te richten en heb daarvoor alle tijd. Dus wanneer ik een probleem tegenkom probeer ik het eerst op een manier op te lossen die gestoeld is op zo weinig mogelijk correctie en zoveel mogelijk belonen. Zo ben ik nu dus met een clicker bezig met het vasthouden van het zoek-voorwerp. Naar aanleiding daarvan is degene die mij altijd helpt hetzelfde gaan doen bij zijn hond. En nu wij daar op die manier mee bezig zijn komen er vragen vanuit andere leden, die geïnteresseerd zijn in de clicker en kijken of ze die zouden kunnen gebruiken.
Groetjes Inge
Afbeelding

Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Ben na een seconde of 30 afgehaakt :kotz:
Snap echt niet mensen hier op zo'n manier lol aan kunnen beleven.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Lola96
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Lola96 »

Ik ben echt geschrokken van dit filmpje!
Had er geen flauw idee van dat dit soort taferelen zich afspelen binnen de hondensport.
Ik besef me nu wel dat ik tijd terug met zo'n zelfde mafketel ruzie heb gehad!
Hij kwam bij ons op stal het erf op met een Mechelaar.
Deze wilde hij over de rand van de longeerbak laten springen die erg hoog is.
Toen dat niet lukte kreeg de hond een pak slaag.
Tot mijn grote verbazing durfde niemand er iets van te zeggen.
Ik heb hem flink uitgescholden en het erf af gestuurd.
Deze man kwam heel dreigend tegenover me staan, dacht even dat ik de volgende zou zijn die een pak slaag zou krijgen.
Het enige dat mijn stalgenoten konden zeggen was dat ik blij moest zijn dat ik geen klappen had gehad.
Hoe hij zijn hond heeft geslagen waren ze alweer vergeten....
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH

Ongelezen bericht door Irta »

Nanna schreef:
Irta schreef: Zo zijn er (zoals jij wel weet) om vergelijkbare redenen ook verscheidene familieleden van Tadej die hun baas op een gegeven moment flink te grazen hebben genomen.
En ja, ook wat dat betreft is het dus een ander soort hond dan een gemiddelde huishond.
Ik durf eigenlijk niet te vragen wat er dan met zo'n hond, die geen andere uitweg zag dan aanvallen, gebeurt......
Die worden meestal teruggebracht naar de fokker, want vertrouwen in de hond is weg :wink:
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

frank1985 schreef:och ja. Bij 9 van de 10 KNPV clubjes kun je deze filmpjes maken hoor.
Het trekt toch een bepaald soort volk aan.

Ja hoor kom maar ...... Dit is een uitzondering :blah:

:kotz: :kotz:

Ik heb het vrij recent nog gezien. Toen ik vroeg of die mnr thuis iets te kort kwam, wenste mnr mij enkel wat ziektes.
tjah.
:ok:
Het feit dat de halve club erbij zit en ernaar kijkt zegt toch genoeg? Die doen w.s. hetzelfde of vinden het in ieder geval volkomen normaal.
Oh ja, en als je zo trainde kwam je toch niet met een gemotiveerde hond op de grote wedstrijdjes terecht? Dat werd mij toch steeds gezegd in de discussies hier op het forum?????

:kotz:
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Zo vend moeten ze aan zijn ballen op zijn kop aan de dakgoot hangen
Afbeelding
Kat1
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Akita

Ongelezen bericht door Kat1 »

Ik heb dat filmpje na een paar seconden al weggeklikt. En dan had ik het geluid nog niet eens aanstaan. Verdomme, wat een .....*piep*

Ik denk dat Aiko allang aan mijn arm had gehangen als ik zo met hem omging.
Bah, ik hoop zo dat iemand die vent eens flink te grazen neemt.
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Dit zijn de kerels die vaak wat eerder dan het gros komen intrainen, zo min mogelijk publiek die dit hoeft te zien.
Ik draai al behoorlijk lang mee en heb genoeg gezien, het heeft niets met trainen te maken, eigen frustraties afreageren en niet zelf zo'n pak op hun donder krijgen.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

winniedekoe schreef:als ik in dat plubliek had gezeten was ik naar die vent gegaan, had die zweep afgepakt en had hem eens even lekker lopen martelen!

hoe zielig kan je zijn, die hond kan zich niet verweren!
dan krijg ik liever klappen, maar ik zal voor die hond op komen!
Die hond kan zich wel verweren, maar als hij dat doet wordt hij afgemaakt omdat hij vals is! :evil:
Tara schreef:
winniedekoe schreef:als ik in dat plubliek had gezeten was ik naar die vent gegaan, had die zweep afgepakt en had hem eens even lekker lopen martelen!
Stoer hoor.
Wat had jij dan gedaan?
Toegekeken zoals de meesten?
Is dat dan stoer?

Denk je dat een gesprek aangaan (op de beschaafde manier) helpt, bij niet-beschaafde mensen?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Irta
Zeer actief

chaos schreef:Dit zijn de kerels die vaak wat eerder dan het gros komen intrainen, zo min mogelijk publiek die dit hoeft te zien.
Ik draai al behoorlijk lang mee en heb genoeg gezien, het heeft niets met trainen te maken, eigen frustraties afreageren en niet zelf zo'n pak op hun donder krijgen.
Precies, frustratie afreageren. Te triest voor woorden. Maar die kom je dus ook in andere hondensporten tegen en ook buiten de hondensport. Hiermee beweer ik dus niet dat het wel meevalt allemaal binnen IPO/KNPV, ik hoor ook de verhalen en zie ook honden terugkomen zoals ik dus al zei. Zelf heb ik het in de IPO niet gezien, maar heb ook maar een hele korte ervaring daarmee. Maar waar ik dus eerder trainde (reddingshonden) was de trainer wel zo'n gefrustreerd mannetje. En buiten de sport ken ik er nog een die nog weer een aantal graden erger is dan de idioot uit het fimpje (tenminste dan wat je op dit filmpje ziet). Maar wat Inge zegt over de ontwikkelingen die deze sport doormaakt juich ik ook alleen maar toe.

Maar dat doet allemaal niks af aan dat ik ook denk dat bepaalde honden soms anders niet te bereiken zijn of soms denken dat ze zelf de baas zijn. Dat is m.i. van totaal andere orde dan dit uit frustratie voortkomende geweld, is nodig uit behoud vd hond (en baas natuurlijk) en ja het gaat idd om een totaal ander kaliber hond dan de gemiddelde huishond.
Zo train ik Tadej ook voornamelijk met bal en mijn stem (daar reageert ze heel goed op). Voor andere dingen brom ik soms tegen haar :LOL: Heb bij toeval ontdenkt dat ze daar enorm van onder de indruk is. Maar toen ze jonger was heeft ze me ook wel eens uitgetest door naar mij te grommen. Ja, dan kreeg ze soms dus wel een draai om dr oren :19: En dat geldt ook voor bepaalde commando's die ze heel goed kent (en mbv bal/voer aangeleerd) maar even niet zo nodig vind. Juist omdat het een felle hond is MOET ze bepaalde commando's opvolgen. Dat komt trouwens niet in de buurt van hard schoppen oid. Dat is totaal niet nodig, ff een tikje (en dan bedoel ik ook echt een tikje!) of ff in haar nek grijpen is al voldoende. Maar dat zegt niet dat dat bij alle honden zo is...

Verder ben ik het ook wel met Angela eens; IPO is weer heel wat anders dan KNPV. KNPV getrainde honden worden in principe verkocht aan politie oid. Tegenwoordig lang niet altijd meer, maar dat is in eerste instantie wel waar het voor bedoeld was. Die honden MOETEN natuurlijk ook luisteren en er is gewoon geen plaats voor even geen zin in presteren. Dingen die aangeleerd kunnen worden mbv bal/clicker/voer etc zijn er natuurlijk ook, en ben ik ook helemaal voor. Maar soms (afhankelijk vd situatie en de hond) kun je bij deze honden niet zonder een lichamelijke straf (maar altijd pas nadat ze weten wat er van ze verwacht wordt en ze er zelf voor kiezen dat niet uit te voeren, of een hond die denkt boven zijn (nieuwe) geleider te staan). Normaal gesproken zijn dit dus ook geen dagelijkse praktijken. Het doel ervan is mi duidelijk de grenzen aangeven en de hond zijn plaats duidelijk maken. In deze/dergelijke situaties vind ik een fysieke correctie niet per see afkeuringswaardig.
Voor de sport vind ik correcties zoals in dit filmpje sowieso te idioot voor woorden. Ik heb 0,0 pretenties, wedstrijden interesseren me niet bij IPO en het zou mi ook iets moeten zijn waar zowel baas als hond (!) plezier aan beleven, de band met je hond optimaliseren, geven waarvoor ze geboren zijn (of iig een goede vervanging; IPO is tenslotte geen KNPV) etc etc. En dat doe je idd niet op deze manier. Dus nogmaals, ik vind deze manier van trainen, helemaal in de sport, onaanvaardbaar. Maar dat betekent niet dat alle fysieke correcties mi slecht zijn en onnodig. Voor de meeste honden miss wel (zou zou ik Caleb bv ook niet zo snel fysiek corrigeren, omdt het een totaal ander type hond is en hij daar in de meeste gevallen echt niet beter van wordt) maar voor honden gefokt voor de africhting niet altijd.
maart
Zeer actief

Irta schreef: Verder ben ik het ook wel met Angela eens; IPO is weer heel wat anders dan KNPV. KNPV getrainde honden worden in principe verkocht aan politie oid. Tegenwoordig lang niet altijd meer, maar dat is in eerste instantie wel waar het voor bedoeld was. Die honden MOETEN natuurlijk ook luisteren en er is gewoon geen plaats voor even geen zin in presteren. Dingen die aangeleerd kunnen worden mbv bal/clicker/voer etc zijn er natuurlijk ook, en ben ik ook helemaal voor. Maar soms (afhankelijk vd situatie en de hond) kun je bij deze honden niet zonder een lichamelijke straf (maar altijd pas nadat ze weten wat er van ze verwacht wordt en ze er zelf voor kiezen dat niet uit te voeren, of een hond die denkt boven zijn (nieuwe) geleider te staan). Normaal gesproken zijn dit dus ook geen dagelijkse praktijken. Het doel ervan is mi duidelijk de grenzen aangeven en de hond zijn plaats duidelijk maken. In deze/dergelijke situaties vind ik een fysieke correctie niet per see afkeuringswaardig.
Dit vind ik zo krom.
Nestgenoten van mijn hond zijn het KNPV in gegaan. Dus die honden zijn van ander kaliber dan mijn hond en hebben een andere aanpak dan mijn hond nodig?
Naar mijn weten vormt de sport het karakter van de hond niet hoor.

O, de nestgenoten zijn trouwens van een ander kaliber dan mijn hond, dat weet ik wel zeker :wink: Ik had bij het op halen de beste en hevigste mee en die heb ik nog steeds. Al is het verder maar een sullig IPO hondje dat graag op mijn bed ligt en dol is op wandelen en zwemmen :19:
Had ik er KNPV mee gedaan, was het blijkbaar een ontembare leeuw geworden... :blah:
Laatst gewijzigd door maart op 24 sep 2012 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Irta
Zeer actief

maart schreef:
Irta schreef: Verder ben ik het ook wel met Angela eens; IPO is weer heel wat anders dan KNPV. KNPV getrainde honden worden in principe verkocht aan politie oid. Tegenwoordig lang niet altijd meer, maar dat is in eerste instantie wel waar het voor bedoeld was. Die honden MOETEN natuurlijk ook luisteren en er is gewoon geen plaats voor even geen zin in presteren. Dingen die aangeleerd kunnen worden mbv bal/clicker/voer etc zijn er natuurlijk ook, en ben ik ook helemaal voor. Maar soms (afhankelijk vd situatie en de hond) kun je bij deze honden niet zonder een lichamelijke straf (maar altijd pas nadat ze weten wat er van ze verwacht wordt en ze er zelf voor kiezen dat niet uit te voeren, of een hond die denkt boven zijn (nieuwe) geleider te staan). Normaal gesproken zijn dit dus ook geen dagelijkse praktijken. Het doel ervan is mi duidelijk de grenzen aangeven en de hond zijn plaats duidelijk maken. In deze/dergelijke situaties vind ik een fysieke correctie niet per see afkeuringswaardig.
Dit vind ik zo krom.
Nestgenoten van mijn hond zijn het KNPV in gegaan. Dus die honden zijn van ander kaliber dan mijn hond en hebben een andere aanpak dan mijn hond nodig?

O, de nestgenoten zijn trouwens van een ander kaliber dan mijn hond, dat weet ik wel zeker :wink: Ik had bij het op halen de beste en hevigste mee en die heb ik nog steeds. Al is het verder maar een sullig IPO hondje dat graag op mijn bed ligt en dol is op wandelen en zwemmen :19:
Had ik er KNPV mee gedaan, was het blijkbaar een ontembare leeuw geworden... :blah:
Nee, dat zeg ik helemaal niet. Wel lezen wat ik schrijf. De hond is niet per see anders, zijn TAAK is anders. En voor de sport vind ikhet niet nodig dingen te gaan eisen of afdwingen dmv fysieke staffen. Als een hond getraint wordt voor echt werk (bij bv politie), dan is er geen ruimte voor afwijken vd eisen. Daarom zeg ik ook dat ik totaal geen pretenties heb in de IPO sport, en dat een hond gefokt voor de africhting heel wat anders is dan DE GEMIDDELDE HUISHOND
Even voor de goede orde, ik train geen KNPV hoor. Ik weet niet of het zo is, maar het lijkt bijna wel of je denkt dat ik IPO "hondjes" minderwaardig vind ofzo? :scratch: Als dat idd zo is, dan bij deze; dat vind ik zeker niet. Het is alleen gewoon wat anders, en naar mijn idee zijn de verwachtingen ook anders. Ik zou zelf met Tadej ook weer IPO gaan doen, maar dat zegt idd niet dat ze niet geschikt zou zijn voor KNPV. Maar zij is huishond, en hoeft van mij dus niet alles vd sport perfect te doen. Het gaat mij om het plezier met haar en voor haar, niet om punten, wedstrijden, goed burgerbijten etc etc etc. Het is en blijft een sport.
Frapant toch dat mensen er allerlei dingen omheen verzinnen. :roll: En ook snap ik niet wat op bed rollen hier mee te maken heeft. Doet Tadej ook, maar dat doet er toch helemaal niet toe :U:
maart
Zeer actief

Irta schreef:
maart schreef:
Dit vind ik zo krom.

Nee, dat zeg ik helemaal niet. Wel lezen wat ik schrijf. De hond is niet per see anders, zijn TAAK is anders. En voor de sport vind ikhet niet nodig dingen te gaan eisen of afdwingen dmv fysieke staffen. Als een hond getraint wordt voor echt werk (bij bv politie), dan is er geen ruimte voor afwijken vd eisen. Daarom zeg ik ook dat ik totaal geen pretenties heb in de IPO sport, en dat een hond gefokt voor de africhting heel wat anders is dan DE GEMIDDELDE HUISHOND
Even voor de goede orde, ik train geen KNPV hoor. Ik weet niet of het zo is, maar het lijkt bijna wel of je denkt dat ik IPO "hondjes" minderwaardig vind ofzo? :scratch: Als dat idd zo is, dan bij deze; dat vind ik zeker niet. Het is alleen gewoon wat anders, en naar mijn idee zijn de verwachtingen ook anders. Ik zou zelf met Tadej ook weer IPO gaan doen, maar dat zegt idd niet dat ze niet geschikt zou zijn voor KNPV. Maar zij is huishond, en hoeft van mij dus niet alles vd sport perfect te doen. Het gaat mij om het plezier met haar en voor haar, niet om punten, wedstrijden, goed burgerbijten etc etc etc. Het is en blijft een sport.
Frapant toch dat mensen er allerlei dingen omheen verzinnen. :roll:
jij vindt het anders en heeft er andere verwachtingen van, maar dat maakt het nog geen feit.

Ik neem IPO even serieus als dat ik KNPV neem. Beide zijn hobby's, niemand zegt dat je ze moet beoefen, daar kies je zelf voor. :19:
Ik stond vandaag niet te schudden van de koude en in weer en wind een spoor te leggen voor de jonge hond om dan over een maand even gezellig 70 punten te gaan scoren.
Of rij niet enkel voor het amusement 150 km heen en 150 km terug om te gaan keuvelen op een veld.

Het is niet omdat ik mijn hond niet heb met het doel te verkopen dat het daarom maar een lachtertje is wat ik doe.
Als ik kijk naar Mario zijn trainingsschema, dan is dat heel wat meer dan de gemiddelde KNPV'er aan zijn hond besteed denk ik :schrik:

Tuurlijk mag jij voor de lol wat gaan trainen met je hond en doen waar je hond zin in heeft. maar dat is geen maatstaf voor de serieuze wedstrijdspeler met ambitie. laat staan voor iemand die aan de wereldtop staat.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik snap wel wat Irta bedoeld hoor, zij maakt alleen verschil in doel. Niet in kwaliteit, tsja beter weet ik het even niet te zeggen. En ik voel heel erg hetzelfde als haar. Ik ben ook volkomen ambitieloos, volgens mij Irta ook. Dus martelen en mieren voor een paar puntjes doe ik ook niet. Als ik sta te schudden van de kou met mijn sporthondje op de speurwei doe ik dat omdat mijn hondje dat prachtig vindt. Verder nergens om. Ik geniet van zijn genieten en van zijn kunnen.
Aan mijn werkhond stel ik noodgedwongen andere eisen. Waar ik in de lach schiet als mijn sporthondje een middelvinger op steekt tegen mij soms, kan ik dat niet accepteren van mijn werkhond want dan zit ik in no time bij Brenninkmeijer op de stoel.
Gr. Aniek

Afbeelding
Irta
Zeer actief

maart schreef:
Ik neem IPO even serieus als dat ik KNPV neem. Beide zijn hobby's, niemand zegt dat je ze moet beoefen, daar kies je zelf voor. :19:
Ik stond vandaag niet te schudden van de koude en in weer en wind een spoor te leggen voor de jonge hond om dan over een maand even gezellig 70 punten te gaan scoren.
Of rij niet enkel voor het amusement 150 km heen en 150 km terug om te gaan keuvelen op een veld.

Het is niet omdat ik mijn hond niet heb met het doel te verkopen dat het daarom maar een lachtertje is wat ik doe.
Als ik kijk naar Mario zijn trainingsschema, dan is dat heel wat meer dan de gemiddelde KNPV'er aan zijn hond besteed denk ik :schrik:

Tuurlijk mag jij voor de lol wat gaan trainen met je hond en doen waar je hond zin in heeft. maar dat is geen maatstaf voor de serieuze wedstrijdspeler met ambitie. laat staan voor iemand die aan de wereldtop staat.
Ooh,iemand voelt zich weer eens op z'n teentjes getrapt, met je doen waar je hond zin in heeft :roll: Ik zeg gewoon dat harde fysieke straffen van mij in de sport niet hoeft. Maar als jij dat met je "tophond die de pittigste uit het nest was en is" wel wilt doen, nouja veel succes dan maar :U:
maart
Zeer actief

Irta schreef:
maart schreef:

Ooh,iemand voelt zich weer eens op z'n teentjes getrapt, met je doen waar je hond zin in heeft :roll: Ik zeg gewoon dat harde fysieke straffen van mij in de sport niet hoeft. Maar als jij dat met je "tophond die de pittigste uit het nest was en is" wel wilt doen, nouja veel succes dan maar :U:
helemaal niet op mijn teentjes getrapt hoor, die liggen mooi op tafel voor de moment :wink:
ik heb het verder helemaal niet over al dan niet nodige fysieke straffen, dat maak jij er dan weer van.

het zal de hond overigens een zorg zijn als hij die schop krijgt voor een puntje op de i of de schop voor het stoppen van een dief. In beide gevallen kiest de mens om hem al dan niet uit te delen. De rechtvaardiging ervan vul je zelf in.
Irta
Zeer actief

Budkes schreef:Ik snap wel wat Irta bedoeld hoor, zij maakt alleen verschil in doel. Niet in kwaliteit, tsja beter weet ik het even niet te zeggen. En ik voel heel erg hetzelfde als haar. Ik ben ook volkomen ambitieloos, volgens mij Irta ook. Dus martelen en mieren voor een paar puntjes doe ik ook niet. Als ik sta te schudden van de kou met mijn sporthondje op de speurwei doe ik dat omdat mijn hondje dat prachtig vindt. Verder nergens om. Ik geniet van zijn genieten en van zijn kunnen.
Aan mijn werkhond stel ik noodgedwongen andere eisen. Waar ik in de lach schiet als mijn sporthondje een middelvinger op steekt tegen mij soms, kan ik dat niet accepteren van mijn werkhond want dan zit ik in no time bij Brenninkmeijer op de stoel.
Juist, dat is precies wat ik bedoel! :ok:
maart
Zeer actief

Budkes schreef:Ik snap wel wat Irta bedoeld hoor, zij maakt alleen verschil in doel. Niet in kwaliteit, tsja beter weet ik het even niet te zeggen. En ik voel heel erg hetzelfde als haar. Ik ben ook volkomen ambitieloos, volgens mij Irta ook. Dus martelen en mieren voor een paar puntjes doe ik ook niet. Als ik sta te schudden van de kou met mijn sporthondje op de speurwei doe ik dat omdat mijn hondje dat prachtig vindt. Verder nergens om. Ik geniet van zijn genieten en van zijn kunnen.
martelen zou ik een werkhond ook niet doen :19:
als het zo nodig is om een hond te martelen vooraleer hij iets serieus voor je wil doen, zou het fokbeleid dringend eens moeten aangepast worden lijkt me.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

maart schreef:
als het zo nodig is om een hond te martelen vooraleer hij iets serieus voor je wil doen, zou het fokbeleid dringend eens moeten aangepast worden lijkt me.
Martelen is uiteraard niet letterlijk bedoeld, dat is een nederlandse uitdrukking; "martelen en mieren"
Dat betekend dat je van alles uit de kast moet halen om met veel pijn en moeite tot resultaat te komen.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

En pijn is uiteraard ook niet letterlijk bedoeld, voordat ik dat weer uit moet leggen......
Gr. Aniek

Afbeelding
maart
Zeer actief

Budkes schreef:
maart schreef:
Martelen is uiteraard niet letterlijk bedoeld, dat is een nederlandse uitdrukking; "martelen en mieren"
Dat betekend dat je van alles uit de kast moet halen om met veel pijn en moeite tot resultaat te komen.
o ok, kende ik niet. Is wel ff iets anders dan ja.
ik martel en mier dan weer wel :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”