Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
5 dekpogingen stelt RVB voor
Moderator: moderatorteam
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
In het nieuwe voorstel van het BRS mag van de RVB slechts 5x een teef gedekt worden, daarna mag het niet meer. Ook niet als er geen (levende) pups geboren worden.
Wat vinden jullie daarvan?
Dus als de reu onvruchtbaar blijkt,zwanger worden niet is gelukt...en je moet dus na die dekpoging ook de zelfde tijd overslaan alsof je een normaal nest had...
want in het BRS-voorstel word gesproken van de volgende definitie van een nest:
'Nest; situatie waarbij een teef uit 1 dracht 1 of meer volgroeide of onvolgroeide pups heeft die al dan niet natuurlijke wijze levend dan wel dood geboren zijn geboren'
Er zal dus na insturing van dekaangifte van worden uit gegaan dat je altijd een nest hebt. (al dan niet levend geboren).
Dus als de reu onvruchtbaar blijkt,zwanger worden niet is gelukt...en je moet dus na die dekpoging ook de zelfde tijd overslaan alsof je een normaal nest had...
want in het BRS-voorstel word gesproken van de volgende definitie van een nest:
'Nest; situatie waarbij een teef uit 1 dracht 1 of meer volgroeide of onvolgroeide pups heeft die al dan niet natuurlijke wijze levend dan wel dood geboren zijn geboren'
Er zal dus na insturing van dekaangifte van worden uit gegaan dat je altijd een nest hebt. (al dan niet levend geboren).
Laatst gewijzigd door Es op 26 sep 2012 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Re: 5 dekpogingen stelt RVB voor
Hoe is dat te controleren wanneer een teef gedekt is zonder resultaat ? Of moet je tegenwoordig de dek meteen melden ?
Ik vind het belachelijk dat je na een mislukte dekking niet meteen een volgende loopsheid zou mogen gebruiken.
Ik vind het belachelijk dat je na een mislukte dekking niet meteen een volgende loopsheid zou mogen gebruiken.
Sandra

- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Contacteer:
Binnen 10 dagenempyree schreef:Hoe is dat te controleren wanneer een teef gedekt is zonder resultaat ? Of moet je tegenwoordig de dek meteen melden ?

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Tara schreef:Ik geloof dat ik dat een beetje betutteling ga vinden.Es schreef:In het nieuwe voorstel van het BRS mag van de RVB slechts 5x een teef gedekt worden, daarna mag het niet meer. Ook niet als er geen (levende) pups geboren worden.
Ik snap trouwens ook niet helemaal wat je bedoelt met het roodgemaakte in die zin.
Het komt op mij over als het zoveelste doekje voor het bloeden ingaande de misstanden in de rashondenfokkerij.
Idd weer een te betuttelende aktie er bij.....NL t braafste jongetje vd klas......
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
ik bedoel dus dat ook al heb je geen pups, het toch als nest telt, erger nog, je moet dan dus de volgende loopsheid (indien deze binnen 10 maanden komt) ook overslaan.
Reuen mogen daarin tegen volop dekken en wat hebben we nu geleerd tijdens de fokkerstour? Dat de invloed van aantal reuen op genenpoel veel groter is dan teven die slechts 5 nestjes bijdragen, nu nog minder soms.
Reuen mogen daarin tegen volop dekken en wat hebben we nu geleerd tijdens de fokkerstour? Dat de invloed van aantal reuen op genenpoel veel groter is dan teven die slechts 5 nestjes bijdragen, nu nog minder soms.
Op elke wandeling is
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
empyree schreef:Hoe is dat te controleren wanneer een teef gedekt is zonder resultaat ? Of moet je tegenwoordig de dek meteen melden ?
Dit voorstel is daarom vorige keer ook weg gestemd.
Op elke wandeling is
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Dus dit topic gaat over een weggestemd voorstel, begrijp ik dat goed?
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
En anders krijg je een administratieve boete van ik meen 25 euro als je alsnog dekaangifte doet.nathalie schreef:Binnen 10 dagenempyree schreef:Hoe is dat te controleren wanneer een teef gedekt is zonder resultaat ? Of moet je tegenwoordig de dek meteen melden ?
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Maar dan nog.... als de teef überhaupt niet drachtig is, en er dus sowieso geen pups zijn / worden geboren, al dan niet prematuur, levend of dood, is er GEEN sprake van een nest en kun je dus gewoon een volgende loopsheid weer laten dekken.Tara schreef:Ik geloof dat ik dat een beetje betutteling ga vinden.Es schreef:In het nieuwe voorstel van het BRS mag van de RVB slechts 5x een teef gedekt worden, daarna mag het niet meer. Ook niet als er geen (levende) pups geboren worden.
Ik snap trouwens ook niet helemaal wat je bedoelt met het roodgemaakte in die zin.
Het komt op mij over als het zoveelste doekje voor het bloeden ingaande de misstanden in de rashondenfokkerij.
Dit is dus de situatie waarin een teef daadwerkelijk "leeg" is gebleven.
Als een teef "leeg" blijft is er geen sprake van een situatie die valt onder de strekking van de betekenis van het woord "nest" in de zin hierboven. Gewoon puur taalkundig gezien (en waarschijnlijk ook zo bedoeld).
Dit is waarschijnlijk bedacht omdat het (bijna) voldragen van dracht waaruit dode pups worden geboren ook belastend is en ik vind dat geen slecht idee op het eerste gezicht.
Suzanne
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
ja dat nu weer voorgestelt gaat worden in dec. Dus vervalt straks het hele voorstel en is het nutteloos.
De hele formulering omtrent de regels van het BRS praat nu over 'nesten' (je mag dit en dat niet na een nest) en een nest is dus een nest als er al dan niet levende pups worden geboren, omschrijving nest gaat worden toe gevoegd aan KR.
Want als jij een dekaangifte instuurt na de dekking is je hond gedekt en blijkbaar zwanger, of je moet voor insturen weten dat 'het' niet gelukt is en geen aangifte doen???
De hele formulering omtrent de regels van het BRS praat nu over 'nesten' (je mag dit en dat niet na een nest) en een nest is dus een nest als er al dan niet levende pups worden geboren, omschrijving nest gaat worden toe gevoegd aan KR.
Want als jij een dekaangifte instuurt na de dekking is je hond gedekt en blijkbaar zwanger, of je moet voor insturen weten dat 'het' niet gelukt is en geen aangifte doen???
Op elke wandeling is
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
En ondertussen zijn en blijven de dekreuen nog steeds vogelvrij voor het aantal dekkingen voor zover ik weet.
Als het de Raad te doen zou zijn om de genenpoel bij rashonden zo breed mogelijk te houden, dan zou daar wellicht beter iets over gereguleerd kunnen worden lijkt mij.
Als het de Raad te doen zou zijn om de genenpoel bij rashonden zo breed mogelijk te houden, dan zou daar wellicht beter iets over gereguleerd kunnen worden lijkt mij.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Suzanne123 schreef:Maar dan nog.... als de teef überhaupt niet drachtig is, en er dus sowieso geen pups zijn / worden geboren, al dan niet prematuur, levend of dood, is er GEEN sprake van een nest en kun je dus gewoon een volgende loopsheid weer laten dekken.Tara schreef:Ik geloof dat ik dat een beetje betutteling ga vinden.Es schreef:In het nieuwe voorstel van het BRS mag van de RVB slechts 5x een teef gedekt worden, daarna mag het niet meer. Ook niet als er geen (levende) pups geboren worden.
Dit is dus de situatie waarin een teef daadwerkelijk "leeg" is gebleven.
Als een teef "leeg" blijft is er geen sprake van een situatie die valt onder de strekking van de betekenis van het woord "nest" in de zin hierboven. Gewoon puur taalkundig gezien (en waarschijnlijk ook zo bedoeld).
Dit is waarschijnlijk bedacht omdat het (bijna) voldragen van dracht waaruit dode pups worden geboren ook belastend is en ik vind dat geen slecht idee op het eerste gezicht.
Suzanne
Maar hoe bewijs je dat? Verschil in dode pups heb of een teefje die niet dragend werd? Ik heb nestjes dekaanifte gedaan binnen 10 dagen.
Op elke wandeling is
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Juist! (en dan hebben we het nog maar niet over alles wat nog steeds wel mag en veel slechter is voor welzijn en genenpoel).LongFields schreef:En ondertussen zijn en blijven de dekreuen nog steeds vogelvrij voor het aantal dekkingen voor zover ik weet.
Op elke wandeling is
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Je rasver. EN je KC mag hierover gaan stemmen.Tara schreef:De Raad is alleen de bonafide fokkers maar tegen zich in het harnas aan het jagen.
En wie beslissen hier eigenlijk over?
Het is zo zonde van de tijd er moeten zoveel andere dingen geregeld...
Op elke wandeling is
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Goeie tip!LongFields schreef:En anders krijg je een administratieve boete van ik meen 25 euro als je alsnog dekaangifte doet.nathalie schreef:Binnen 10 dagenempyree schreef:Hoe is dat te controleren wanneer een teef gedekt is zonder resultaat ? Of moet je tegenwoordig de dek meteen melden ?
Op elke wandeling is
-
Melanie 74
Ik lees hier niets over een teef die geen dracht heeft doorlopen, ik lees wel wat de definitie is van een nest.Nest; situatie waarbij een teef uit 1 dracht 1 of meer volgroeide of onvolgroeide pups heeft die al dan niet natuurlijke wijze levend dan wel dood geboren zijn geboren'
En ik vind dat niet slecht om een teef te beschermen als ze wel een dracht/geboorte heeft doorlopen maar haar pups heeft verloren, door haar een rustperiode te gunnen.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik heb dat 1x gehad namelijk, was overigens helemaal per ongeluk. Ik had de dekaangiftekaart gewoon netjes laten tekenen maar had hem daarna niet op de bus gedaan maar in een niet veel gebruikte tas laten zitten...Es schreef:Goeie tip!LongFields schreef:En anders krijg je een administratieve boete van ik meen 25 euro als je alsnog dekaangifte doet.nathalie schreef:Binnen 10 dagenempyree schreef:Hoe is dat te controleren wanneer een teef gedekt is zonder resultaat ? Of moet je tegenwoordig de dek meteen melden ?
- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Dekaangifte moet binnen 3 weken worden opgestuurd, geboorteaangifte na 10 dagen. Overigens heb je het eerste bericht alweer aangepast waardoor de inhoud verandert. Zoals je het nu in tweede instantie opschrijft, telt een leeg gebleven teef helemaal niet mee.
Misschien eerst zelf 's goed uitzoeken waar het precies over gaat?
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb niks aangepast maar toegevoegd.
Op elke wandeling is
- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
waardoor de inhoud verandert. Want in de topictitel en in je oorspronkelijke bericht heb je het over 5 keer dekken c.q. 5 dekpogingen. Dat is nogal een verschil met 5 keer pups krijgen.Es schreef:Ik heb niks aangepast maar toegevoegd.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Een teef mag volgens het BRS toch maar maximaal 4x pups krijgen, of ben ik nou zo in de bonen?under the red sky schreef:waardoor de inhoud verandert. Want in de topictitel en in je oorspronkelijke bericht heb je het over 5 keer dekken c.q. 5 dekpogingen. Dat is nogal een verschil met 5 keer pups krijgen.Es schreef:Ik heb niks aangepast maar toegevoegd.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Nu die 3 weken en 10 dagen dek- en geboorteaangifte heb ik even omgedraaid dan, maar als ze van de geboorte aangifte uitgaan dan heeft de regel al helemaal geen nut: iedereen met doodgeboren pups zal dan de geboorteaangifte niet insturen want de teef was niet drachtig immers?under the red sky schreef:Dekaangifte moet binnen 3 weken worden opgestuurd, geboorteaangifte na 10 dagen. Overigens heb je het eerste bericht alweer aangepast waardoor de inhoud verandert. Zoals je het nu in tweede instantie opschrijft, telt een leeg gebleven teef helemaal niet mee.
Misschien moet je wel gaan bewijzen dat je teef niet drachtig was.
Die BRS regel is veel te ingewikkeld.
Het gaat om deze regels:
(nieuw)
'5. Een teef mag niet worden gedekt binnen 10 maanden na de dag van een dekking van een vorig nest van die teef
6. Een teef mag niet worden gedekt binnen 24 maanden na de dag van een dekking van een voor vorig nest van die teef'
(noot van mij: al dan niet geslaagde dekkingen dus)
Op elke wandeling is
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
LongFields schreef:Een teef mag volgens het BRS toch maar maximaal 4x pups krijgen, of ben ik nou zo in de bonen?under the red sky schreef:waardoor de inhoud verandert. Want in de topictitel en in je oorspronkelijke bericht heb je het over 5 keer dekken c.q. 5 dekpogingen. Dat is nogal een verschil met 5 keer pups krijgen.Es schreef:Ik heb niks aangepast maar toegevoegd.
5.
Op elke wandeling is
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja maar dat doet de raad dus juist, die heeft het over 5 x mogen dekken. het slechte is dat ze het NIET over pups krijgen hebben.under the red sky schreef:waardoor de inhoud verandert. Want in de topictitel en in je oorspronkelijke bericht heb je het over 5 keer dekken c.q. 5 dekpogingen. Dat is nogal een verschil met 5 keer pups krijgen.Es schreef:Ik heb niks aangepast maar toegevoegd.
ik zal de pdf ff op mijn eigen site uploaden.
Op elke wandeling is
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
http://www.worthwaitingfor.nl/foto%27s/ ... 2-2012.pdf
Op elke wandeling is
-
Caat*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Volgens mij staat op de eerste pagina van je pdf dat ze de definitie van een nest willen veranderen, zodat het gaat om situaties waarbij er zeker pups bij de moeder aanwezig zijn, al dan niet levend. Dus adn gaat het niet om 5 dekpogingen maar 5 succesvolle dekkingen (al dan niet resulterend in levende pups)

- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Dus als je doogeboren pups hebt stuur je gewoon in dat je teef leef gebleven is, zoals nu ook moet.
Wat heeft deze regel dan voor zin?
Straks willen ze ook rassen gaan monitoren om te kijken naar effecten van lijnteelt e.d.: kijken hoeveel pups er geboren worden, hoeveel teefjes er leeg blijven, hoe groot de nesten zijn en of dat veranderd, als ze zo streng zullen worden krijg je echt geen juiste feiten meer, juist niet.
Straks willen ze ook rassen gaan monitoren om te kijken naar effecten van lijnteelt e.d.: kijken hoeveel pups er geboren worden, hoeveel teefjes er leeg blijven, hoe groot de nesten zijn en of dat veranderd, als ze zo streng zullen worden krijg je echt geen juiste feiten meer, juist niet.
Op elke wandeling is
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Zie het nu staan inderdaad, was ik dus in de bonen.Es schreef:LongFields schreef:Een teef mag volgens het BRS toch maar maximaal 4x pups krijgen, of ben ik nou zo in de bonen?under the red sky schreef:waardoor de inhoud verandert. Want in de topictitel en in je oorspronkelijke bericht heb je het over 5 keer dekken c.q. 5 dekpogingen. Dat is nogal een verschil met 5 keer pups krijgen.Es schreef:Ik heb niks aangepast maar toegevoegd.
5.
Vraag me trouwens af hoe je 5 nesten kunt hebben bij 1 teef met de rest van de regelgeving erbij (minimumleeftijd eerste dekking en maximumleeftijd laatste nest en de periode tussen 2 nesten in). Dat is volgens mij technisch niet mogelijk.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Caat1988 schreef:Volgens mij staat op de eerste pagina van je pdf dat ze de definitie van een nest willen veranderen, zodat het gaat om situaties waarbij er zeker pups bij de moeder aanwezig zijn, al dan niet levend. Dus adn gaat het niet om 5 dekpogingen maar 5 succesvolle dekkingen (al dan niet resulterend in levende pups)
Volgens mij was er geen definitie.
Ja maar die al dan niet levende pups, daar gaat het om...je doet gewoon straks alleen aangifte als levende pups hebt, en anders was de teef gewoon niet zwanger. Want als je eerlijk was zou je ieder geval 10 maanden moeten wachten.
Er is niet te werken met deze regelgeving, geen hond (laat staan een mens) die het nog snapt.
De enige fout die in het eerste voorstel stond was dat mensen er van uitgingen dat wanneer je 10 maanden tussen nesten had, je ook binnen 24 maanden niet meer dan 2 nesten had, maar dat kon blijkbaar wel.
Gewoon 1 nest per kalenderjaar toestaan, en 5 maximaal, (plus minimum en max. leeftijd tuurlijk. enz.)
Mochten er rassen zijn die minder willen kan dat per ras aangepast. Evt. 10 maanden tussen de dekkingen verplicht stellen zou ook nog kunnen.
Als je dit leest is het NIET te volgen allemaal.
En een goede rekenmodule is er ook niet. Ook nooit geweest want die er was klopte niet.
http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/b ... kenmodule/
Er is nog genoeg te regelen wat welzijn (ras)honden betreft!
Laatst gewijzigd door Es op 26 sep 2012 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Op elke wandeling is
-
Caat*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
hmm, dat is wel een goede ja. Eerlijke fokkers zullen dan zeker de dupe zijn van deze regel. Broodfokkers negeren dat gewoon.Es schreef:Dus als je doogeboren pups hebt stuur je gewoon in dat je teef leef gebleven is, zoals nu ook moet.
Misschien is hun volgende idee om een echo verplicht te stellen halverwege de dracht en de resultaten door te geven aan RvB?