Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Waar te beginnen? De keuze voor een hond..
Moderator: moderatorteam
-
Kim87
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Ruwharige teckel
- Aantal honden: 1
Waar te beginnen? De keuze voor een hond..
Ja ja, en dan ben je officieel lid van het hondenforum.
Zoals sommige misschien al hebben gelezen in het voorsteltopic ben ik opzoek naar een geschikte hond voor mij en mijn gezin (man + zoontje van 14 maanden). De vraag is dus kortweg: welk ras past bij ons? Of beter gezegd bij welk ras passen wij?
Wat wij hebben te bieden: wij zijn een jong, actief gezin dat van bewegen houdt. We wandelen graag en sporten allebei. Zondag is sowieso onze gezamelijke sportdag waarbij we de hond graag zouden meenemen naar de sportvelden (hockey en voetbal). We werken wel beiden, dus de hond zal gemiddeld 12 tot 16 uur per week alleen zijn. Soms misschien nog minder, aangezien oppas voor de kleine meestal bij ons thuis is. De dinsdag zal de hond wel wat langer alleen zijn, dat zal neerkomen op 6-7 uur. We willen voor die dag dan ook zeker een uitlaatservice inschakelen.
We hebben nooit een eigen hond gehad, maar mijn ouders hebben wel een rottweiler, bouvier, pekinees en cavalier king charles spaniël gehad. Dus ik heb wel altijd honden gehad toen ik nog bij mijn ouders woonde.
Wat wij zoeken in een hond: een rustige, kindvriendelijke hond die houdt van bewegen. Daarnaast vinden we het ook erg leuk als onze hond los kan lopen, dus graag een hondvriendelijke hond. De hond mag waakzaam zijn, maar dat is zeker geen vereiste. We zouden graag een wat grotere hond willen.
We hebben natuurlijk al vollop informatie proberen te vinden. In eerste instantie op uiterlijk afgegaan, maar dat bleek voor ons niet te werken. Wat we mooi vonden bleek totaal niet te passen bij ons
gezin (lees: bordeaux dog, rottweiler, bull terier, enz.).
We denken nu zelf sterk aan een labrador, puur vanwege de karaktereigenschappen die op papier prima lijken aan te sluiten bij wat wij kunnen bieden en willen. Verder denk ik dat de optie golden retriever nog wel geopperd zal worden, maar dat wil ik absoluut niet. Ik ben zelf namelijk in het verleden nogal ernstig gebeten door een golden retriever en sindsdien heb ik een beetje een antipathie voor dit ras (wil niemand beledigen, want ik weet dat er heel erg veel super lieve golden retrievers zijn).
Wat is jullie idee hierbij? Als jullie nog meer informatie willen, hoor ik het natuurlijk ook graag.
Zoals sommige misschien al hebben gelezen in het voorsteltopic ben ik opzoek naar een geschikte hond voor mij en mijn gezin (man + zoontje van 14 maanden). De vraag is dus kortweg: welk ras past bij ons? Of beter gezegd bij welk ras passen wij?
Wat wij hebben te bieden: wij zijn een jong, actief gezin dat van bewegen houdt. We wandelen graag en sporten allebei. Zondag is sowieso onze gezamelijke sportdag waarbij we de hond graag zouden meenemen naar de sportvelden (hockey en voetbal). We werken wel beiden, dus de hond zal gemiddeld 12 tot 16 uur per week alleen zijn. Soms misschien nog minder, aangezien oppas voor de kleine meestal bij ons thuis is. De dinsdag zal de hond wel wat langer alleen zijn, dat zal neerkomen op 6-7 uur. We willen voor die dag dan ook zeker een uitlaatservice inschakelen.
We hebben nooit een eigen hond gehad, maar mijn ouders hebben wel een rottweiler, bouvier, pekinees en cavalier king charles spaniël gehad. Dus ik heb wel altijd honden gehad toen ik nog bij mijn ouders woonde.
Wat wij zoeken in een hond: een rustige, kindvriendelijke hond die houdt van bewegen. Daarnaast vinden we het ook erg leuk als onze hond los kan lopen, dus graag een hondvriendelijke hond. De hond mag waakzaam zijn, maar dat is zeker geen vereiste. We zouden graag een wat grotere hond willen.
We hebben natuurlijk al vollop informatie proberen te vinden. In eerste instantie op uiterlijk afgegaan, maar dat bleek voor ons niet te werken. Wat we mooi vonden bleek totaal niet te passen bij ons
gezin (lees: bordeaux dog, rottweiler, bull terier, enz.).
We denken nu zelf sterk aan een labrador, puur vanwege de karaktereigenschappen die op papier prima lijken aan te sluiten bij wat wij kunnen bieden en willen. Verder denk ik dat de optie golden retriever nog wel geopperd zal worden, maar dat wil ik absoluut niet. Ik ben zelf namelijk in het verleden nogal ernstig gebeten door een golden retriever en sindsdien heb ik een beetje een antipathie voor dit ras (wil niemand beledigen, want ik weet dat er heel erg veel super lieve golden retrievers zijn).
Wat is jullie idee hierbij? Als jullie nog meer informatie willen, hoor ik het natuurlijk ook graag.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Re: Waar te beginnen? De keuze voor een hond..
Zondag is sowieso onze gezamelijke sportdag waarbij we de hond graag zouden meenemen naar de sportvelden (hockey en voetbal).
Dit lijkt me voor de hond niet echt een uitje?
-
Kim87
- Vaste gebruiker
Bij ons lijkt dit prima te gaan, hier liggen veel grasvelden naast waar vaak honden aan het spelen zijn. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk, geef vooral tipsRosita Compagner schreef:Zondag is sowieso onze gezamelijke sportdag waarbij we de hond graag zouden meenemen naar de sportvelden (hockey en voetbal).
- Lin851
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Witte herder
Misschien een witte herder?
Mijn hond blaft als hij iets niet vertrouwd (glazenwasser bij de buren of als de deurbel gaat) maar verder hoor je hem niet.
Het is een grote hond (33 kilo nu en hij is 9 maanden oud).
Hij is dol op kinderen, ze kunnen alles met hem doen, terwijl wij zelf geen kinderen hebben.
Wandelen vind hij geweldig, en ik ken een aantal witte herders die goed kunnen loslopen (de mijne zit nu in de pubertijd, als de bananen zijn verdwenen lukt het hem waarschijnlijk ook)
Mijn hond blaft als hij iets niet vertrouwd (glazenwasser bij de buren of als de deurbel gaat) maar verder hoor je hem niet.
Het is een grote hond (33 kilo nu en hij is 9 maanden oud).
Hij is dol op kinderen, ze kunnen alles met hem doen, terwijl wij zelf geen kinderen hebben.
Wandelen vind hij geweldig, en ik ken een aantal witte herders die goed kunnen loslopen (de mijne zit nu in de pubertijd, als de bananen zijn verdwenen lukt het hem waarschijnlijk ook)
-
Roo
- Zeer actief
Willen jullie persee een rashond? In het asiel is het soms moeilijk om een hond te vinden die aan alle eisen voldoet, maar op internet zijn een hoop vriendelijke herplaatsers te vinden die hard naar een nieuw thuis opzoek zijn.
http://link.marktplaats.nl/601798621
http://link.marktplaats.nl/601785132
http://link.marktplaats.nl/601588458
http://link.marktplaats.nl/600618247
Als je wel een rashond wilt, en dan toch iets dat enigzins op de bordeauxdog en rottweiler lijkt, kan je misschien eens kijken naar de Grote Zwitserse Sennenhond.
Succes
http://link.marktplaats.nl/601798621
http://link.marktplaats.nl/601785132
http://link.marktplaats.nl/601588458
http://link.marktplaats.nl/600618247
Als je wel een rashond wilt, en dan toch iets dat enigzins op de bordeauxdog en rottweiler lijkt, kan je misschien eens kijken naar de Grote Zwitserse Sennenhond.
Succes
-
Kim87
- Vaste gebruiker
Persee is een groot woord, maar voor nu gaat onze voorkeur er wel naar uit.
Witte herder hebben we ook naar gekeken inderdaad, vind het alleen erg moeilijk om daar een oordeel over te vellen aangezien ik eigenlijk niemand ken die een hond heeft van het type herder. We gaan ons er maar even in verdiepen. Het zijn in ieder geval prachthonden!
Bedankt voor de suggesties tot nu toe!
Nog even een kleine, maar belangrijke aanvulling: we hebben thuis twee heilige birmanen rondlopen, de hond zal dus ook nog eens katvriendelijk moeten zijn.
Witte herder hebben we ook naar gekeken inderdaad, vind het alleen erg moeilijk om daar een oordeel over te vellen aangezien ik eigenlijk niemand ken die een hond heeft van het type herder. We gaan ons er maar even in verdiepen. Het zijn in ieder geval prachthonden!
Bedankt voor de suggesties tot nu toe!
Nog even een kleine, maar belangrijke aanvulling: we hebben thuis twee heilige birmanen rondlopen, de hond zal dus ook nog eens katvriendelijk moeten zijn.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
dat laatste zul je hem/haar zelf moeten leren, katvriendelijk zijn lijkt me niet direct een raseigenschap 
wat voor honden spelen er op dat veld bij jullie sportgebeuren, weet je dat?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
Kim87
- Vaste gebruiker
In ieder geval een teckel, een border collie en een golden retriever. Er zijn er nog twee die er vaak zijn, maar daarvan durf ik niet te zeggen wat het zijn.renee-uk schreef:dat laatste zul je hem/haar zelf moeten leren, katvriendelijk zijn lijkt me niet direct een raseigenschap
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
ik vind een lab prima passen in jullie plaatje, het is natuurlijk niet zo, dat die opgevoed geboren worden en een beetje leuke lab, wil ook geen vloerkleed zijn 
wel vind ik een jonge lab over het algemeen behoorlijk onstuimig/lomp, dit is zeker wel in de hand te houden hoor, maar daar zal wel aan gewerkt moeten worden.
tegenwoordig vind ik aardig wat labradors te rond, te stevig, men ( lees: vele lab fokkers) schijnen dat mooi te vinden en vinden dat dat hoort, mijn mening is dat niet helemaal, ik zou dan ook kijken naar een meer sportief type, er zullen hier vast andere mensen zijn, die je op dat gebied wat fokkers kunnen aanraden
wel vind ik een jonge lab over het algemeen behoorlijk onstuimig/lomp, dit is zeker wel in de hand te houden hoor, maar daar zal wel aan gewerkt moeten worden.
tegenwoordig vind ik aardig wat labradors te rond, te stevig, men ( lees: vele lab fokkers) schijnen dat mooi te vinden en vinden dat dat hoort, mijn mening is dat niet helemaal, ik zou dan ook kijken naar een meer sportief type, er zullen hier vast andere mensen zijn, die je op dat gebied wat fokkers kunnen aanraden
- Lin851
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Witte herder
"Op de eerste plaats is de Zwitserse Witte Herder een fantastische huishond, vooral een band met kinderen is zeer snel gesmeed. Je ziet dan ook vaak dat de Zwitserse Witte Herder en kinderen een onafschei-delijk team gaan vormen. Ook een kat sluit hij snel in zijn hart. 'Leven als kat en hond gaat voor de Witte dan ook niet op"
Aldus de site van 1 van de 2 ras verenigingen
De fokker van onze hond heeft 6 witte herders en 3 katten. En mijn ouders hebben 1 kat, denk niet dat het ooit vrienden zullen worden (dat ligt aan de kat) maar hij heeft heilig ontzag voor haar.
De fokker van onze hond heeft 6 witte herders en 3 katten. En mijn ouders hebben 1 kat, denk niet dat het ooit vrienden zullen worden (dat ligt aan de kat) maar hij heeft heilig ontzag voor haar.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik dacht eigenlijk ook meteen aan een Labrador toen ik je bericht las, maar pas later viel mijn oog op het woord 'rustig'. En dat zijn de meeste (jonge) Labradors niet echt.
Misschien een Leonberger, of is dat te groot? Of een Toller?
- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Contacteer:
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
- Aantal honden: 2
Ik vind een witte herder geen beginnershond. Inderdaad, een leuke herplaatser, er zitten zat labradors in het asiel, of soortgelijk.
-
Kim87
- Vaste gebruiker
Ja rustig is inderdaad niet het goede woord voor een jonge labrador, mijn zus heeft er één en dat was een behoorlijk spring in het veld toen hij jong was. Met rustig bedoel ik denk ik meer dat we geen neurotische hond zoeken. Of nog beter: toch maar geen heel waakzame hond ( eye opener voor mij). We zijn in ieder geval ook niet opzoek naar een vloerkleedje waar geen energie in zit.DeDiana schreef:Ik dacht eigenlijk ook meteen aan een Labrador toen ik je bericht las, maar pas later viel mijn oog op het woord 'rustig'. En dat zijn de meeste (jonge) Labradors niet echt.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ik heb een witte herder gehad die helemaal niet goed met kinderen was, ik vind ook niet dat je dat als raseigenschap van de witjes kunt zien.Lin851 schreef:"Op de eerste plaats is de Zwitserse Witte Herder een fantastische huishond, vooral een band met kinderen is zeer snel gesmeed. Je ziet dan ook vaak dat de Zwitserse Witte Herder en kinderen een onafschei-delijk team gaan vormen. Ook een kat sluit hij snel in zijn hart. 'Leven als kat en hond gaat voor de Witte dan ook niet op"
bovendien wordt er ontzettend gewildfokt met witte herders (ook door officiele fokkers) en is het terughoudende wat ze 'horen' te hebben bij een heleboel witjes omgeslagen naar angst en dat laatste lijkt me een heel vervelende eigenschap in een huishouden met kinderen.
ik zeg niet dat het persé een slechte keus is (ik ben gek op witte herders
ik dacht eigenlijk wel meteen golden toen ik je verhaaltje hierboven las, maar die doet niet mee begrijp ik
ik geloof dat ik dan bij yamie aansluit en de labrador wel zie passen.
maar inderdaad kunnen de labradormensen hier je daar veel meer over vertellen dan ik.
*typo
Laatst gewijzigd door renee-uk op 04 okt 2012 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
Kim87
- Vaste gebruiker
Naar wat ik nu lees is het inderdaad geen beginnershond, helaas. Maar we moeten wel realistisch blijven natuurlijk. Het is er blijft een prachtige hond.Fizgig schreef:Ik vind een witte herder geen beginnershond. Inderdaad, een leuke herplaatser, er zitten zat labradors in het asiel, of soortgelijk.
Asiel is iets waar we nog over na moeten denken, het heeft z'n voordelen maar ook zeker nadelen. Het blijft in ieder geval een optie.
- Fizgig
- Zeer actief
Als je voor een herplaatser gaat, ik was ook niet zo dol op honden uit asiels, juist omdat ik nog onervaren was en de mensen in asiels vaak erg weinig konden vertellen over de hond. Ik zou iig kijken of het mogelijk is om veel vragen te stellen over de hond. Het is het best als die hond al in een pleeggezin woont, want die mensen weten van alles natuurlijk te vertellen. Ik weet dat het niet politiek correct is, maar om die reden heb ik allebei mijn honden van marktplaats, gewoon van gezinnen die hun hond wilden herplaatsen maar die ze niet naar het asiel wilden brengen. En die kon ik dagenlang de oren van het hoofd vragen over ze, alles wat ik maar kon bedenken. En dan komen mensen zelf met verhalen waardoor je een inschatting kunt maken van hoe de hond zal funktioneren in je eigen gezin. En je kunt ook eens langskomen om alleen te kijken en dat afspreken van tevoren. Doe je een wandeling met de hond. Ik vond het ideaal. Je moet dan natuurlijk wel het geluk hebben dat je mensen treft die al je vragen willen beantwoorden. Soms krijg je weinig antwoord, behalve 'kom maar langs om te kijken!', wat ik best wilde doen, maar wel als ik er vrij zeker van ben dat het wat kan worden.
En als je net begint met een hond, is het belangrijk dat je niet voor grote verrassingen komt te staan. Natuurlijk kan de hond altijd veranderen door de herplaatsing, of omdat ie in een andere situatie zit. Maar de meeste volwassen honden zullen niet heel erg veranderen. Zou ik wel eentje kiezen van minstens een jaar oud.
En als je net begint met een hond, is het belangrijk dat je niet voor grote verrassingen komt te staan. Natuurlijk kan de hond altijd veranderen door de herplaatsing, of omdat ie in een andere situatie zit. Maar de meeste volwassen honden zullen niet heel erg veranderen. Zou ik wel eentje kiezen van minstens een jaar oud.
- AnneBP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel - Aantal honden: 3
- Contacteer:
... Poedel? Misschien niet qua uiterlijk, maar die zijn wel heel erg leuk!

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Perry is het grootste gedeelte van de zaterdag te vinden op de voetbalvereniging. Inclusief werparm en tennisbal. Als ik geen zin meer heb is er altijd wel een reservespeler die hem bezighoudt.Kim87 schreef:Bij ons lijkt dit prima te gaan, hier liggen veel grasvelden naast waar vaak honden aan het spelen zijn. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk, geef vooral tipsRosita Compagner schreef:Zondag is sowieso onze gezamelijke sportdag waarbij we de hond graag zouden meenemen naar de sportvelden (hockey en voetbal).
Hij wordt al gek als we in de buurt van de voetbalverenigng komen. Hij vindt het geweldig.
Gr. Aniek

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
En wat dacht je van een boxer? Teefje, reutjes willen nog wel eens niet al te vriendelijk zijn naar sexegenoten.
Gr. Aniek

- Fizgig
- Zeer actief
Daar heb ik me in eerste instantie ook heel erg in vergist inderdaad, ik was begonnen met een pup. Zo dat was echt heel zwaar, ik had ook nog eens helemaal het verkeerde soort pup gekozen. Als je nog niet zoveel weet van honden behalve van wat je hebt gelezen of van anderen hebt gehoord, is een pup opvoeden echt te moeilijk. Ik had als kind en puber ook veel honden in de familie en in de straat maar zelf hebben we nooit een hond gehad, dus ik was nog iets meer onervaren dan jullie. Ze lijken zo leuk en het lijkt of je als beginner dat best kunt doen. Maar dat valt vies tegen. En ik heb geen werk en kinderen, moet je nagaan.
- annemick
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer
Budkes schreef:Perry is het grootste gedeelte van de zaterdag te vinden op de voetbalvereniging. Inclusief werparm en tennisbal. Als ik geen zin meer heb is er altijd wel een reservespeler die hem bezighoudt.Kim87 schreef:Bij ons lijkt dit prima te gaan, hier liggen veel grasvelden naast waar vaak honden aan het spelen zijn. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk, geef vooral tipsRosita Compagner schreef:Zondag is sowieso onze gezamelijke sportdag waarbij we de hond graag zouden meenemen naar de sportvelden (hockey en voetbal).
Hij wordt al gek als we in de buurt van de voetbalverenigng komen. Hij vindt het geweldig.
Succes met het zoeken naar een geschikt ras
(de boxer is ook leuk en actief, over het algemeen kindvriendelijk maar ook wel druk als pup/jonge hond. Pup bij ons in gezin gekomen met baby en jonge kinderen, draaide gewoon mee, dit gaat om meerdere boxer en bouvier pups in loop der jaren.)
edit: aanvulling
Laatst gewijzigd door annemick op 04 okt 2012 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Budkes
- Zeer actief
Nou ja, ik kan er niets aan doen maar ik kan een pup opvoeden niet scharen onder hogere wiskunde.
Als je je daar al niet door heen kunt slaan als doorsnee mens.
Beestje is hooguit 17 uur per week alleen, dus tijd zat om op te voeden en normaal mee te draaien in het gezin. Een soprtief gezin ook nog.
Lab pupjes zijn inderdaad nogal bord voor de kop types, een volwassen Duitse Herder daarentegen vind ik ook niet direct een aanrader.
Maar ook daar zal wel eens een rustig gezeglijk exemplaar tussen zitten.
Jullie zijn een sportief jong gezin met tijd, wat mij betreft kun je kiezen wat je wilt. En gezien wat je met je hond wilt zou ik idd voor een hondvriendelijk type hond gaan, maar daar is genoeg in te vinden.
Misschien is een Viszla ook wel wat?
Succes.
Als je je daar al niet door heen kunt slaan als doorsnee mens.
Beestje is hooguit 17 uur per week alleen, dus tijd zat om op te voeden en normaal mee te draaien in het gezin. Een soprtief gezin ook nog.
Lab pupjes zijn inderdaad nogal bord voor de kop types, een volwassen Duitse Herder daarentegen vind ik ook niet direct een aanrader.
Maar ook daar zal wel eens een rustig gezeglijk exemplaar tussen zitten.
Jullie zijn een sportief jong gezin met tijd, wat mij betreft kun je kiezen wat je wilt. En gezien wat je met je hond wilt zou ik idd voor een hondvriendelijk type hond gaan, maar daar is genoeg in te vinden.
Misschien is een Viszla ook wel wat?
Succes.
Gr. Aniek

- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Op de hondenschool heb ik veel jonge gezinnen gezien met labradorpups. In best veel gevallen viel dat tegen. Mensen hebben van labradors vaak de verwachting dat het de ideale gezinshond is, maar ik vind jonge labradors vaak erg onstuimig met kleine kinderen. Dat is wel in goede banen te leiden, maar ik vind het niet de makkelijkste honden om zelfbeheersing bij te brengen.
Toen mijn eigen kinderen klein waren, hadden we een kruising leonberger x sint bernard, een heerlijk rustige, stabiele en makkelijke pup. Onverstoorbaar met drukke kinderen om haar heen. Heeft nooit in broekspijpen of wat dan ook gehapt. Net als Belle, de hond die ik nu nog heb, kruising sint bernard x pyreneese berghond, ook heel rustig en beheerst als pup. Voor mij zijn dat type honden dan ook de ideale gezinshonden.
Toen mijn eigen kinderen klein waren, hadden we een kruising leonberger x sint bernard, een heerlijk rustige, stabiele en makkelijke pup. Onverstoorbaar met drukke kinderen om haar heen. Heeft nooit in broekspijpen of wat dan ook gehapt. Net als Belle, de hond die ik nu nog heb, kruising sint bernard x pyreneese berghond, ook heel rustig en beheerst als pup. Voor mij zijn dat type honden dan ook de ideale gezinshonden.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik denk dat een wetterhoun best zou passen inderdaad. Ja, of die poedel.
Wetters zijn erg leuk, behoorlijk flegmatiek, wel waaks maar geen blaffers, erg dol op baas en gezin en heel verdraagzaam naar en stapelgek op kinderen.
Ze zijn sportief, gezellig en al snel tevreden als ze maar bij hun gezin mogen zijn. Een dagje wat minder boeit ze ook niet zo.
Je moet wel zelf passen bij dit ras: als je het heel belangrijk vindt dat je hond alles stante pede doet en vreselijk gehoorzaam is, is een wetter geen geschikte hond. Want die hebben soms hun eigen tempo en ze zijn bepaald niet slaafs.
Maar kun je dat waarderen, dan heb je er wereldhonden aan.
Uitgebreide karakterbeschrijving vind je op de site van de rasvereniging: http://www.nvsw.nl
Wetters zijn erg leuk, behoorlijk flegmatiek, wel waaks maar geen blaffers, erg dol op baas en gezin en heel verdraagzaam naar en stapelgek op kinderen.
Ze zijn sportief, gezellig en al snel tevreden als ze maar bij hun gezin mogen zijn. Een dagje wat minder boeit ze ook niet zo.
Je moet wel zelf passen bij dit ras: als je het heel belangrijk vindt dat je hond alles stante pede doet en vreselijk gehoorzaam is, is een wetter geen geschikte hond. Want die hebben soms hun eigen tempo en ze zijn bepaald niet slaafs.
Maar kun je dat waarderen, dan heb je er wereldhonden aan.
Uitgebreide karakterbeschrijving vind je op de site van de rasvereniging: http://www.nvsw.nl
- klaproos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse boxermix
Een Leonberger (teef) lijkt me ook wel wat voor jullie.

- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Ik denk dat er vooralsnog best veel honden in het plaatje passen, mits je ze opvoed.
Veel dingen uit de beginpost vind ik persoonlijk vallen onder het plaatje opvoeden.
En ja..dan kan ik het natuurlijk toch niet laten
, de witte Herder wordt wel bestempeld als de 'lievere versie dan de Duitse, meer gezinshond, geweldig met kinderen en andere dieren'. Maar dat ligt toch ook, mijn inziens, echt aan waar je hem/haar vandaan haalt, de fokker, de socialisatie en nogmaals, de opvoeding.
Ze worden niet zo geboren, net als de andere honden lijkt mij.
Dat het geen beginnershond zou zijn..tja. Welke hond is dat wel?
Als je je goed inleest, goed informeert ..maar vooral als de wil er is de hond goed op te voeden, maakt het bij de meeste rassen dan echt uit?
Tuurlijk heb je kenmerken waar je rekening mee moet houden, maar als je daar binnen zoekt..
Ik vind het al wel heel goed dat TS kijkt naar wat ze de hond kunnen bieden
Ben benieuwd wat het gaat worden!
Veel dingen uit de beginpost vind ik persoonlijk vallen onder het plaatje opvoeden.
En ja..dan kan ik het natuurlijk toch niet laten
Ze worden niet zo geboren, net als de andere honden lijkt mij.
Dat het geen beginnershond zou zijn..tja. Welke hond is dat wel?
Als je je goed inleest, goed informeert ..maar vooral als de wil er is de hond goed op te voeden, maakt het bij de meeste rassen dan echt uit?
Tuurlijk heb je kenmerken waar je rekening mee moet houden, maar als je daar binnen zoekt..
Ik vind het al wel heel goed dat TS kijkt naar wat ze de hond kunnen bieden
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Ik denk wel dat de wil om een hond goed op te voeden, niet per definitie gelijk staat aan iemands capaciteiten om een hond goed op te voeden. Ik denk dat ik met een redelijk pittige teef begonnen ben en ik kan je vertellen dat ik met mijn goede wil, mijn handen vol aan haar heb gehad. Met Luna heb ik het geluk gehad dat ze redelijk baasgericht is, ze wil graag iets doen voor de baas, maar had ik een meer zelfstandiger ras gehad, had ik het veel moeilijker gehad en was ik misschien wel verzopen. Met een hond die op den duur hondagressie had vertoond, was ik zeker verzopen. Daar had ik namelijk niet op gerekend en dat paste niet in mijn plaatje/verwachtingen. Daarom heb ik uiteraard ook geen stafford o.i.d. genomen, maar je moet imo wel een hond zoeken die ook bij jouw verwachtingen past. Als ik graag een rustige hond had gewild, had ik niet voor onze kruising moeten gaanDee schreef:Dat het geen beginnershond zou zijn..tja. Welke hond is dat wel?
Als je je goed inleest, goed informeert ..maar vooral als de wil er is de hond goed op te voeden, maakt het bij de meeste rassen dan echt uit?![]()
Ik vind het al wel heel goed dat TS kijkt naar wat ze de hond kunnen bieden![]()
On topic: ik zou kijken naar een herplaatser, labrador of toch golden retriever (al begrijp ik dat die af valt). Eentje die wel leuk en enthousiast is, maar waarbij het lompheidsgehalte wat lager is i.v.m. de kinderen.
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Dat ben ik met je eens, daarom zei ik ook : binnen bepaalde kenmerken.luna2906 schreef:Ik denk wel dat de wil om een hond goed op te voeden, niet per definitie gelijk staat aan iemands capaciteiten om een hond goed op te voeden. Ik denk dat ik met een redelijk pittige teef begonnen ben en ik kan je vertellen dat ik met mijn goede wil, mijn handen vol aan haar heb gehad. Met Luna heb ik het geluk gehad dat ze redelijk baasgericht is, ze wil graag iets doen voor de baas, maar had ik een meer zelfstandiger ras gehad, had ik het veel moeilijker gehad en was ik misschien wel verzopen. Met een hond die op den duur hondagressie had vertoond, was ik zeker verzopen. Daar had ik namelijk niet op gerekend en dat paste niet in mijn plaatje/verwachtingen. Daarom heb ik uiteraard ook geen stafford o.i.d. genomen, maar je moet imo wel een hond zoeken die ook bij jouw verwachtingen past. Als ik graag een rustige hond had gewild, had ik niet voor onze kruising moeten gaanDee schreef:Dat het geen beginnershond zou zijn..tja. Welke hond is dat wel?
Als je je goed inleest, goed informeert ..maar vooral als de wil er is de hond goed op te voeden, maakt het bij de meeste rassen dan echt uit?![]()
Ik vind het al wel heel goed dat TS kijkt naar wat ze de hond kunnen bieden![]()
Ben benieuwd wat het gaat worden!om maar wat te noemen. Daar kan ik tegen opvoeden zoveel als ik wil, maar áls ik haar al rustig krijg, heb ik een ongelukkige hond. En of je dat nu moet willen? Het blijft een nature-nurture discussie, maar ik persoonlijk denk dat opvoeding een heleboel doet, binnen de mogelijkheden. Dus in dat kader lijkt het me verstandig als TS een hond zoekt die past binnen hun verwachtingen (mits die reëel zijn uiteraard) én aan welke hond zij kunnen bieden wat hij/zij nodig heeft.
On topic: ik zou kijken naar een herplaatser, labrador of toch golden retriever (al begrijp ik dat die af valt). Eentje die wel leuk en enthousiast is, maar waarbij het lompheidsgehalte wat lager is i.v.m. de kinderen.
Volgens mij bedoelen we hetzelfde
Daarom denk ik dat er op zich best veel honden in dit plaatje passen.
Als je blijft kijken naar wat je de hond die je op het oog hebt kan bieden, of dat matcht. Qua energie en rekening houdend met de kinders.
- Irta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xHH
Fijn dat het voor jou ideale gezinshonden blijken te zijn. Zelf heb ik daar toch minder positieve ervaring mee. Toen ik werd geboren had mijn vader een sint bernard x pyreneese berghond. Het was verder best een rustig beest, maar heeft meerdere keren mensen (waaronder meerdere keren mijn broer, die toen dus nog heel klein en jong was) gebeten. Jaren later hadden we een sint bernard dame met een nogal dominante inslag. Dat was ook niet bepaald een ideale gezinshond te noemen mi., gezien haar zeer domaniante inslag, waakse aard, wisselende reactie op andere honden en durven happen (ook naar haar baas, mijn vader). En te meer omdat het een nogal groot uitgevallen dame was zou ik haar zelf nooit als pure gezinshond geplaatst hebben.Belle schreef:Toen mijn eigen kinderen klein waren, hadden we een kruising leonberger x sint bernard, een heerlijk rustige, stabiele en makkelijke pup. Onverstoorbaar met drukke kinderen om haar heen. Heeft nooit in broekspijpen of wat dan ook gehapt. Net als Belle, de hond die ik nu nog heb, kruising sint bernard x pyreneese berghond, ook heel rustig en beheerst als pup. Voor mij zijn dat type honden dan ook de ideale gezinshonden.
Nou zijn dit natuurlijk individuele gevallen en zegt ras best wel iets (maar om je van advies te voorzien wat betreft geschikte rassen heb ik te weinig ervaring, ben ik bang
Zelf zou ik dan ook eerder voor een herplaatser gaan, waarbij je "zekerheid" hebt wat betreft karakter en geschiktheid. Of een fokker uitzoeken die al zo veel mogelijk op de door jou gewenste eigenschappen selecteerd. En in dat laatste geval ook zeker op voorhand al aan de fokker laten weten wat je verwachtingen en wensen mbt de pup zijn, zodat de kans dat je teleurgesteld wordt minimaal is. Een goede fokker kan je namelijk helpen met/bij je keuze.