Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tijdens de dracht bloedverlies

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: tijdens de dracht bloedverlies

Ongelezen bericht door carine »

proficiat met de 7 ling... :cheer: :cheer:
jammer van de ks maar wat niet kan kan niet hé...gelukkig was je op tijd...
veel plezier en vooral genieten!!!
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Gefeliciteerd met de pups.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Gefeliciteerd met de pupjes. Niet ongewoon hoor, dat het op een ks uitdraait... Maar bedoel je met masseren dat de melkgift nog niet goed op gang is? Of alleen bij de achterste tepels, dat zijn toch meestal degenen die het snelste op gang zijn (alleen bij mijn Iza waren die tepels heel smal en lang en daarom wilden haar laatste pups die niet zo graag, ze hebben blijkbaar liever korte en brede tepeltjes...).
Die melkgift zal wel snel los komen, hoor en ja, er breekt nu een hele drukke tijd aan met weinig slaap... Niet alle onervaren bulleteefjes zijn namelijk moeders die het direct snappen dat zij warmte- en voedingsbron tegelijk zijn, maar komt vast goed!

Hoe was de verdeling van de pups? Reutje en teefjes bedoel ik, en welke kleur(en)? Ben niets nieuwsgierig, hoor, lijkt maar zo haha :mrgreen: maar aaaals je tijd hebt en het gaat goed, doe dan eens een fotootje alsjeblieft?
Afbeelding
francientje
Actief
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door francientje »

Het zullen wel kraamtranen zijn maar vanmorgen na een zware nacht ff flink zitten brullen.
Pupjes kreunen eigenlijk continu,reden er is geen melk. Ze liggen zich suf te drinken maar je hoort ze gelijk mopperen. Er komt niks. De laatste week van de dracht waren de laatste tepels al uiers die op springen stonden. Vanacht heb ik een pup zo gek gekregen om idd aan een dunne lange tepel te gaan lebberen en ik masseren. Inmiddels is hij weer gewoon dik en gespannen. Een komende ontsteking vrees ik dan ook.
Moeders vondt het gisteren niks. Vanacht heel lief gelegen met de melkbar ontbloot.
Plasjes en poepjes doen het goed. Maar ik heb niet langer dan 5 minuten de pups stil. Honger.
Vanacht dus eerst bij moeder aanleggen. Die wil niet hier en die niet daar je kent het wel:-)
Daarna toch bij geflest. 3x maar dan gaat er 1,5 ml per pupje in. Ze tutten nog na bij mama en dan begint het gemekker weer. Ook 2 spuitjes piton gegeven en ze eet goed haar vlees. Waarom nu dan geen melk.
De pups zien er goed uit maar zijn dus niet tevreden. Klapper was dat het hele span 15 gram pp was afgevallen.
Toen een vriendin vanmorgen belde wasd dat dus goed voor een flinke brulpartij!
Maar ik hou vol tot het bittere eind. Positieve is, ze leven allemaal nog.
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Het is niet ongewoon dat puppen na de eerste 24 uur zijn afgevallen, zeker niet na een keizersnede. Ik had overigens bij mijn allereerste nest ook pups die nogal pieperig waren.
Hoe heb je de pups geflest? Want voor veel pupjes is een flesje ook erg eng en onnatuurlijk. Die keer dat ik een nestje had dat bijgevoed moest worden (teef had zulke brede dikke tepels en de pups waren zo klein, een aantal konden de tepels niet hebbben dus die moest ik wel bijvoeden) kregen dan met een heel klein spuitje, pipetje wordt ook wel gebruikt.

De piton zou wel moeten werken om de melkgift op gang te krijgen. Het gebeurt meer na een keizersnede dat de melk op zich laat wachten, het is wat Boutje zegt: blijven aanleggen, met 7 puppies moet die melkgift uiteindelijk toch op gang komen. En rust natuurlijk, voor moeders. Er overkomt haar nogal wat.

Ik denk niet direct aan een ontsteking van de melkklieren, hoor, eerder stuwing... Grote kans dat de melk er dan bijna spontaan begint uit te lopen!
Laatst gewijzigd door Riboet op 05 okt 2012 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik kreeg na de keizersnede bij Zarah het advies om metocloperamide te geven om de melkgift te stimuleren.
Dat heeft geholpen, hoewel ik de pups tot 3 weken heb bijgevoerd. Maar dat kwam ook omdat 8 pups best aardig is voor een Jack..
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
francientje
Actief

Dank voor de tips. Ik kreeg van een fokker ook nog een andere die ik zo ga toepassen. Met een kolf even de stuwing op gang helpen. Inmiddels zie ik ook witte echte melk,joehoe!

Zelfs die dikke klonten gaan nu melk geven en inmiddels zijn er vrijwilligers onder de pups :-)

Ze doen het goed,zijn nu met combi mama en mij tevreden pups maaaaaar......ze waren ondanks dat toch weer wat afgevallen. De weegschaal is echt goed.

Het zijn allemaal red-fawntjes. Er is een teefje met behoorlijk wit op haar borstkast een streepje op haar koppie en een vlekje in haar nek. Ook een reu met een witte streep over zijn koppie. Ervenisje van opa die een fawn-bontje is?
Het zijn overigens 3 teefjes en 4 reutjes en zoals het er nu naar uit ziet hebben ze allemaal een baasje.

Foto's heb ik plenty maar ik heb geen idee hoe ik deze op het forum krijg.
Zelfs een filmpje van de keizersnede in Sleeuwijk. Als ik weer meer beweegingsvrijheid heb zal ik eens kijken hoe het foto's plaatsen werkt.
fransoos
Zeer actief
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 10
Contacteer:

Ongelezen bericht door fransoos »

als eerste gefeliciteerd met je 7 tal

en wat de melk betreft, heb het liever zo, dan dat de melk er uitspuit en het bij de pups de neus weer uit komt, lijkt leuk, maar is o zo gevaarlijk

afvallen na een ks is echt niet ongewoon, de melkgift stopt door de operatie
groetjes Ida en de fransoosjes
Afbeelding

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
francientje
Actief

Melkgift komt lekker op gang nu. Ze zijn allemaal goed aangekomen. De kleinste voed ik bij met de fles.
Moeder is nogal lomp. Bij elke kik is ze erbij en wil ze het liefst op haar pups liggen.
Gisteren hebben we ze allemaal om het uur aangelegt en vol laten drinken.
Moeder ze laten wassen en dan de pups in een klein stoffen mandje. Dit is even DE truc voor rust. Pups slapen en moeder vindt dat ook rustig. Vandaag weer eens wat langer bij mams helemaal laten liggen.
Melkbatterij heeft nu helemaal een volume maar wordt redelijk leeg getrokken. Eigenlijk ben ik gewoon heel tevreden.
Ik slaap lekker bij ze voel me net zo'n grote moederkloek als de echte mama :-)

Ik blijf het een wonder vinden na die bloederige weken dat er nu gewoon een heerlijk gezond nest ligt.
Eind goed al goed zal ik maar zeggen:-)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

tijdens de dracht bloedverlies

Ongelezen bericht door crutz »

Fijn dat t nu allemaal goed gaat. Even nog een tip om juist de grootste bij te voeren zodat er voor de kleintjes meer van de melkbar beschikbaar blijft, zij hebben dat "harder" nodig de echte melk dan hun forsere broertjes & zusjes....;-)
francientje
Actief

Melkgift komt lekker op gang nu. Ze zijn allemaal goed aangekomen. De kleinste voed ik bij met de fles.
Moeder is nogal lomp. Bij elke kik is ze erbij en wil ze het liefst op haar pups liggen.
Gisteren hebben we ze allemaal om het uur aangelegt en vol laten drinken.
Moeder ze laten wassen en dan de pups in een klein stoffen mandje. Dit is even DE truc voor rust. Pups slapen en moeder vindt dat ook rustig. Vandaag weer eens wat langer bij mams helemaal laten liggen.
Melkbatterij heeft nu helemaal een volume maar wordt redelijk leeg getrokken. Eigenlijk ben ik gewoon heel tevreden.
Ik slaap lekker bij ze voel me net zo'n grote moederkloek als de echte mama :-)

Ik blijf het een wonder vinden na die bloederige weken dat er nu gewoon een heerlijk gezond nest ligt.
Eind goed al goed zal ik maar zeggen:-)
Rosan's Sandra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herdertjes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosan's Sandra »

Wat Carmen hier boven ook al schreef: De kleinste heeft de moedermelk het hardst nodig. Bijvoeren met fles is niet nodig. Op het moment dat je haar de fles zou geven, kan je de pup toch ook aanleggen? Desnoods leg je de andere pups dan even apart (in een bak/krat met kruik ofzo).
Groetjes Sandra
francientje
Actief

De fles is inmiddels opgeborgen. Moeder doet het prima met de pups. Melkgift is goed op gang. De pups komen lekker aan en zijn erg tevreden. Ik ben een tevreden en trots mens :-)
Maria_M
nieuw lid
Mijn ras(sen): Amerikaanse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Maria_M »

Misschien nog een tip voor de kleine, laat eerst even een sterke pup de melk op gang brengen dan haal je hem eraf
en legt de kleine aan. Dat scheelt veel energie voor de kleine.
IK heb het hele verhaal gevolgd en gefeliciteerd! Bijzonder na zo'n dracht, geniet maar van het hele stel.

groetjes Marja
francientje
Actief

Maria M schreef:Misschien nog een tip voor de kleine, laat eerst even een sterke pup de melk op gang brengen dan haal je hem eraf
en legt de kleine aan. Dat scheelt veel energie voor de kleine.
IK heb het hele verhaal gevolgd en gefeliciteerd! Bijzonder na zo'n dracht, geniet maar van het hele stel.

groetjes Marja
Wonderlijk toch dat je echt denkt tijdens de dracht hier kan nooit meer wat van komen en dan ligt er ineens een prachtig,wat zeg ik, het mooiste nest
:I:

We laten eerst een vetklep aan een goede tepel beginnen en geven hem dan aan een kleiner pupje.
Moet je het protest van die dikke horen,hihi!
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Zo dan nu handjes op de rug en genieten :I: :cheer: :cheer: :cheer:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”