Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wanneer starten met wedstrijden? (agility)
Moderator: moderatorteam
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Wanneer starten met wedstrijden? (agility)
Wanneer zijn jullie begonnen met het lopen van wedstrijden?
En waarom toen?
En waarom toen?
- jenn90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel - Aantal honden: 4
Re: Wanneer starten met wedstrijden? (agility)
Wij hebben eerst een debutanten gelopen en ik heb gekeken hoe hij er toen op reageerde en aangezien hij wel jolig deed maar keurig in de ring bleef heb ik de keus gemaakt om voor het eggie te gaan lopen. Als hij echt de ring uit zou zijn gegaan of echt helemaal stijf stond van de stress had ik het niet gedaan.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
En wanneer ben je debutanten gaan lopen dan?
- Pumi
- Zeer actief
- Contacteer:
Nadat we de A-cursus klaar hadden begon het te kriebelen en tijdens onze B-cursus de licentie aangevraagd en toen in de buurt begonnen. En omdat ik met Isis toch al heen ging, heb ik bij Ayla toen ze wat betreft leeftijd mocht ook een licentie aangevraagd, want dan kon ze nog een paar wedstrijden in de debutanten mee lopen. Anders had ze toen direct in de A moeten starten.
Ik zou met een volgende hond het wel anders doen, eerst helemaal zorgen dat ie klaar is en dan pas starten. Maar ik zou mijn volgende hond ook anders trainen, scheelt natuurlijk wel dat we nu thuis een baan hebben en dus ook de tijd en mogelijkheden hebben om het anders te doen
En wat met alleen in de buurt is begonnen, is geheel uit de hand gelopen en nu reizen we alles af
Ik zou met een volgende hond het wel anders doen, eerst helemaal zorgen dat ie klaar is en dan pas starten. Maar ik zou mijn volgende hond ook anders trainen, scheelt natuurlijk wel dat we nu thuis een baan hebben en dus ook de tijd en mogelijkheden hebben om het anders te doen

En wat met alleen in de buurt is begonnen, is geheel uit de hand gelopen en nu reizen we alles af

- Pumi
- Zeer actief
- Contacteer:
Zo goed alsMachie schreef:En wanneer ben je debutanten gaan lopen dan?

- Machie
- Zeer actief
Ik wil dus ook pas starten als ze helemaal klaar zijn. Al kreeg ik met Dumas juist de tip wel te gaan starten omdat het zo'n druktemaker is en ervaring opdoen voor hem misschien juist wel goed zou werken...
Ergens begint het bij mij ook wel te kriebelen ondertussen. Helemaal nu Luca (pas 4 lessen
) het al super oppakt! Ok, de wip en de palen beheerst hij nog niet en de kattenloop nog wat twijfelachtig... Maar toch. Ik hoop volgend voorjaar te starten en dan Dumas ook maar mee, voor de ervaring 
Ergens begint het bij mij ook wel te kriebelen ondertussen. Helemaal nu Luca (pas 4 lessen

- laura86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik ben begonnen met wedstrijden toen in de les alles goed ging en een parcoursje van ongeveer 20 hindernissen te doen was. Ben toen wat debutanten wedstrijden gaan lopen. Kaya zet op wedstrijd een extra tandje bij waardoor hij daar voor mij lastiger te handlen is op een wedstrijd, dus dat is al lastig genoeg. Ik zou persoonlijk geen wedstrijden gaan lopen als je hond de toestellen nog niet beheerst. Tenzij je hond bijvoorbeeld nog geen palen kan en je zeker weet dat er geen palen in het parcours komen.
-
- Zeer actief
Ik ben wedstrijden gaan op het moment dat het parcours tijdens de lessen lekker weg liep, alle toestellen goed beheerst werden en ik een goed gevoel had over ons samen.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik denk dat je bij het gaan starten met agilitywedstrijden vooral je eigen gevoel moet volgen, en daar niet een bepaald aantal lessen die je gehad hebt of een bepaalde termijn aan moet willen koppelen.
Als je hond zo ver is dat hij de toestellen beheerst en je een goede controle hebt in het parcours tijdens de trainingen, dan kun je je best eens opgeven voor een debutantenwedstrijd. Er zijn debutantenwedstrijden waar géén paaltjes in het parcours staan, en/of geen wip. De officiële debutantenklasse bij de FHN heeft volgens mij 6 paaltjes staan en wel de wip, maar aangezien ik alleen Cyno loop weet ik dat niet zeker.
Maar er worden best regelmatig door verenigingen debutanten/open wedstrijden gehouden die ook open zijn voor mensen zonder startlicentie en die dus niet officieel geregistreerd worden bij de FHN of Cyno.
Ik heb eerst een stuk of 3 benefiet/debutantenwedstrijden gelopen met Tapas, toen zij nog niet helemaal de paaltjes beheerste maar verder wel een aardig parcoursje kon lopen en daarna heb ik mijn startlicentie aangevraagd.
Voor mij persoonlijk was het lopen van wedstrijden, ook al ging het niet om officiële, een behoorlijke stap en ik ben blij dat ik mezelf de tijd heb gegeven om daar een beetje aan te wennen door wat debutantenwedstrijden te lopen. Het lopen van een parcours op een wedstrijd is toch anders dan het trainen van (een deel van) een parcours tijdens je agilitytraining.
Als je hond zo ver is dat hij de toestellen beheerst en je een goede controle hebt in het parcours tijdens de trainingen, dan kun je je best eens opgeven voor een debutantenwedstrijd. Er zijn debutantenwedstrijden waar géén paaltjes in het parcours staan, en/of geen wip. De officiële debutantenklasse bij de FHN heeft volgens mij 6 paaltjes staan en wel de wip, maar aangezien ik alleen Cyno loop weet ik dat niet zeker.
Maar er worden best regelmatig door verenigingen debutanten/open wedstrijden gehouden die ook open zijn voor mensen zonder startlicentie en die dus niet officieel geregistreerd worden bij de FHN of Cyno.
Ik heb eerst een stuk of 3 benefiet/debutantenwedstrijden gelopen met Tapas, toen zij nog niet helemaal de paaltjes beheerste maar verder wel een aardig parcoursje kon lopen en daarna heb ik mijn startlicentie aangevraagd.
Voor mij persoonlijk was het lopen van wedstrijden, ook al ging het niet om officiële, een behoorlijke stap en ik ben blij dat ik mezelf de tijd heb gegeven om daar een beetje aan te wennen door wat debutantenwedstrijden te lopen. Het lopen van een parcours op een wedstrijd is toch anders dan het trainen van (een deel van) een parcours tijdens je agilitytraining.
- YvetteJ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik ga komend seizoen met Chupa starten bij de debutanten, kan ie mooi wennen want hij vindt alles wat nieuw en anders is heel spannend.
Als ik dan kijk naar Arno en Tobias die dit jaar zijn begonnen, die zijn zo ontzettend gegroeid mede door die wedstrijden, echt super om te zien, ik hoop dat het met Chupa ook zo gaat. Moet alleen nog wel komende maanden de slurf erin krijgen, die durft ie nog niet maar goed, het is nog geen maart
Als ik dan kijk naar Arno en Tobias die dit jaar zijn begonnen, die zijn zo ontzettend gegroeid mede door die wedstrijden, echt super om te zien, ik hoop dat het met Chupa ook zo gaat. Moet alleen nog wel komende maanden de slurf erin krijgen, die durft ie nog niet maar goed, het is nog geen maart

Groetjes Yvette
Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
- Joera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Ik ben in mei begonnen met debutantenwedstrijden. We hebben er nu iets van 6 gehad denk ik. We hadden op dat moment ongeveer een half jaar les. Mijn honden kunnen nog steeds de paaltjes niet zelfstandig, met wires wel. De wip vinden ze ook nog eng dus daarbij begeleid ik ze ook nog steeds door ze te leiden en eventueel af te remmen.
Dus ze zijn wat dat betreft nog helemaal niet "wedstrijdklaar". Maar ik vind dat dat ook helemaal niet hoeft als je debutanten loopt. Die wedstrijden zijn er juist om eens te proeven hoe het is om een wedstrijd te doen en om meer ervaring op te doen. Dus ik vind dat je niet klaar hoeft te zijn.
Wel blijf ik het jammer vinden dat er teveel mensen blijven hangen in de debutanten die allang naar de A zouden moeten.
Dus ze zijn wat dat betreft nog helemaal niet "wedstrijdklaar". Maar ik vind dat dat ook helemaal niet hoeft als je debutanten loopt. Die wedstrijden zijn er juist om eens te proeven hoe het is om een wedstrijd te doen en om meer ervaring op te doen. Dus ik vind dat je niet klaar hoeft te zijn.
Wel blijf ik het jammer vinden dat er teveel mensen blijven hangen in de debutanten die allang naar de A zouden moeten.

- Pumi
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik weet niet waar je wil gaan lopen Cyno/ FHN. Mocht je besluiten FHN te gaan lopen; advies vraag voor beide honden gelijktijdig een start licentie aan voor de debutanten klasse. Ook al wil je Luca pas later gaan starten, als je nl pas later voor Luca eentje aanvraagt wordt je uit de debutanten gegooid en moet je direct de A in. Heeft een kennisje van mij meegemaakt. En dat maakt in hoogte behoorlijk wat uit!Machie schreef:Ik wil dus ook pas starten als ze helemaal klaar zijn. Al kreeg ik met Dumas juist de tip wel te gaan starten omdat het zo'n druktemaker is en ervaring opdoen voor hem misschien juist wel goed zou werken...
Ergens begint het bij mij ook wel te kriebelen ondertussen. Helemaal nu Luca (pas 4 lessen) het al super oppakt! Ok, de wip en de palen beheerst hij nog niet en de kattenloop nog wat twijfelachtig... Maar toch. Ik hoop volgend voorjaar te starten en dan Dumas ook maar mee, voor de ervaring
Hoe groot is Dumas?
- Machie
- Zeer actief
Dumas is rond de 45 cm.
Ik wilin principe cyno lopen. Maar heb ook geen haast met starten hoor. Hoop van het voorjaar zo ver te zijn. Volgens mij zin hier in de omgeving amper FHN wedstrijden namelijk...
Dumas beheerst alles wel maar hij is zoooo druk. Zodra ik 1 tel iets verkeerd doe gaat ie blaffen en is hij slecht bereikbaar. We kunnen een parcoursje lopen als ik niks verkeerd doe
Luca is heel anders, die accepteert fouten van mijn kant gewoon heel braaf.
Maar wel bedankt voor je tip! Dat zijn wel dingen om rekening mee te houden
Ik wilin principe cyno lopen. Maar heb ook geen haast met starten hoor. Hoop van het voorjaar zo ver te zijn. Volgens mij zin hier in de omgeving amper FHN wedstrijden namelijk...
Dumas beheerst alles wel maar hij is zoooo druk. Zodra ik 1 tel iets verkeerd doe gaat ie blaffen en is hij slecht bereikbaar. We kunnen een parcoursje lopen als ik niks verkeerd doe

Maar wel bedankt voor je tip! Dat zijn wel dingen om rekening mee te houden

- AnneBP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel - Aantal honden: 3
- Contacteer:
ik ga morgen met Noa voor het eerst een debutantenwedstrijd doen. Ze beheerst niet alle toestellen perfect maar ik wil heel graag meedoen voor de drukte en het hele gebeuren eromheen. Dat ze dat een keer meegemaakt heeft.

- Veronique & Kyra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner - Aantal honden: 2
Met Kyra heb ik eerst een paar onderlinge wedstrijden gelopen. Gewoon om te oefenen en dan eerst in de debutanten klasse. Wel met wip en alle palen (op de eerste wedstrijd na)
Na 2 of 3 wedstrijden doorgestroomd naar de A klasse en daar nog een onderlinge wedstrijd van gelopen.
En nu zondag dan onze eerste Cyno wedstrijd
Waarom nu? Omdat het op de trainingen gewoon lekker loopt en je vroeg of laat toch moet beginnen. Ze beheerst alle toestellen netjes, wij zijn steeds meer op elkaar ingespeeld dus dan maar voor het "echie".
Na 2 of 3 wedstrijden doorgestroomd naar de A klasse en daar nog een onderlinge wedstrijd van gelopen.
En nu zondag dan onze eerste Cyno wedstrijd

Waarom nu? Omdat het op de trainingen gewoon lekker loopt en je vroeg of laat toch moet beginnen. Ze beheerst alle toestellen netjes, wij zijn steeds meer op elkaar ingespeeld dus dan maar voor het "echie".
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Met Jip redelijk laat. In die zin dat ze alles al lang beheerste, maar ik wilde eerst een debutanten wedstrijd lopen en die kwamen toen maar niet
Ik was een dik jaar met haar aan het trainen.
Met een "nieuw" hondje zou ik eerder starten, gewoon om ervaring op te doen inderdaad. Maar dan moet je het zelf ook zien zitten, anders schiet het niet op denk ik.

Met een "nieuw" hondje zou ik eerder starten, gewoon om ervaring op te doen inderdaad. Maar dan moet je het zelf ook zien zitten, anders schiet het niet op denk ik.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- Plumeau
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie
Ik ben geen fanatiek wedstrijdloper. Ik heb binnen de vereniging meegedaan met de competitie (valt voor de lagere groepen ook samen met examen
) en buiten de vereniging 1x debutanten gelopen. Voor mijn meiden had het ook best meer gemogen, maar ik heb meer hobbies...
Komende zondag ga ik voor het eerst in de A starten. Ik heb geen licentie, maar dat is voor deze wedstrijd ook niet vereist. Ook voor de wintercompetitie, die ik deze winter voor het eerst meemaak, is geen licentie nodig. Of ik ooit een licentie voor beide meiden aanvraag weet ik nog niet. Met plakkertje Salina ga ik niet erg ver komen en met gevoelige Pipra (ze heeft een minder goede achterpoot) wil ik de lat niet te hoog leggen.

Komende zondag ga ik voor het eerst in de A starten. Ik heb geen licentie, maar dat is voor deze wedstrijd ook niet vereist. Ook voor de wintercompetitie, die ik deze winter voor het eerst meemaak, is geen licentie nodig. Of ik ooit een licentie voor beide meiden aanvraag weet ik nog niet. Met plakkertje Salina ga ik niet erg ver komen en met gevoelige Pipra (ze heeft een minder goede achterpoot) wil ik de lat niet te hoog leggen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
- Contacteer:
Ik wil met Aismee zo langzamerhand ook gaan beginnen.
We hebben 3kwart van de gevorderden cursus gehad en dat gaat heel lekker.
Ikzelf moet wel nog het nodige leren denk ik maar de wissels beginnen al ergens op de lijken dus ik heb goede hoop dat we in een debutanten klasse best leuk mee kunnen komen.
Zijn er nog goede aanbevelingen van leuke wedstrijden om mee te beginnen deze winter?
Karen
We hebben 3kwart van de gevorderden cursus gehad en dat gaat heel lekker.
Ikzelf moet wel nog het nodige leren denk ik maar de wissels beginnen al ergens op de lijken dus ik heb goede hoop dat we in een debutanten klasse best leuk mee kunnen komen.
Zijn er nog goede aanbevelingen van leuke wedstrijden om mee te beginnen deze winter?
Karen

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Ik ben wat afwijkend geloof ik mbt wedstrijden. Dat komt vooral omdat ik 100% betrouwbare raakvlakken wil. En aangezien mijn opbouw nogal lang duurt, duurt het ook lang voordat we met wedstrijden starten. Met Izzie ben ik gewoon in de A gestart en haalde volgens mij direct een U'tje. Daarna kreeg ik haar niet meer foutloos rond, maar dat lag niet aan de basistraining 

Linda, Izzie en Bram
- **Nancy**
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie's
- Aantal honden: 3
Wij beginnen met de officiele wedstrijden als ze de toestellen beheersen.
Wel doen we mee aan de onderlinge wedstrijdjes op de hondenschool.
Wel doen we mee aan de onderlinge wedstrijdjes op de hondenschool.

- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Als ze de toestellen voldoende beheersen om redelijk rond te kunnen komen. Cara heeft van de zomer haar eerste debutantenwedstrijd gelopen. We hadden wat moeite met sturen, ze beheerste de paaltjes nog helemaal niet, en de vreemde slurf was nog te moeilijk, maar ze was voor het niveau waarop we trainden echt superbraaf bezig. Maar goed, daar had ik haar ook echt ingeschreven om eens te zien hoe ze het op wedstrijd deed. Niet anders dan op training, dus dat was mooi. Ik ga haar voor de kerstwedstrijd weer inschrijven, dan beheerst ze als het goed is alle toestellen wel. Voor volgend jaar ga ik ook voor Cara licenties aanvragen, als ik dan toch met Jamey naar wedstrijd ga, waarbij zij mee gaat, kan ze net zo goed ook meedoen en wedstrijdervaring opdoen. En zoals het er nu uitziet zou je bijna verwachten dat ik Cara nog eerder de A uit krijg dan Jamey 

You'll be in my heart... Always...
- Machie
- Zeer actief
Ik verwacht met Luca in maart/april/mei te starten. Raakvlakken mist hij nooit en de palen gaan ook al erg goed. Dumas is een 2e verhaal... Die druktemaker mag mee naar wedstrijden om sfeer te proeven maar ik betwijfel of ik hem ooit echt ga starten 
Luca is echt fantastisch. Elke les sta ik weer versteld van zijn kunnen en doen en laten. Hij denkt zo fijn mee! Mijn mietjeshond groeit met de week uit tot een meer zelfverzekerdere hond. Dus van het voorjaar maar eens zien hoe hij het op een wedstrijd doet

Luca is echt fantastisch. Elke les sta ik weer versteld van zijn kunnen en doen en laten. Hij denkt zo fijn mee! Mijn mietjeshond groeit met de week uit tot een meer zelfverzekerdere hond. Dus van het voorjaar maar eens zien hoe hij het op een wedstrijd doet

- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
- Aantal honden: 1
Toya liep na 10 lessen al haar eerste vriendschappelijke wedstrijd en had ook neit heel veel lessen gehad bij haar eerste officiele wedstrijd.
Nu is zijn nogal zelfverzekerd en niet snel onder de indruk.
Heb er voor gekozen om toch te starten ondanks dat ze verre van stabiel was (kende wel de toestellen)
Insteek was om op zoveel mogelijk vreemde plaatsen te kunnen lopen. Ervaring opdoen.
Voor haar was dit ook goed.
Nu is zijn nogal zelfverzekerd en niet snel onder de indruk.
Heb er voor gekozen om toch te starten ondanks dat ze verre van stabiel was (kende wel de toestellen)
Insteek was om op zoveel mogelijk vreemde plaatsen te kunnen lopen. Ervaring opdoen.
Voor haar was dit ook goed.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley

- Machie
- Zeer actief
Ik ben zo iemand die alleen wedstrijden wil lopen als ik weet dat mijn hond alles goed beheerst 

-
- Zeer actief
Lekker beginnen met debutantenwedstrijdjes, is super om ervaring op te doen voor zowel jezelf als voor je hond. En hij hoeft dan nog niet alles te beheersen, paaltjes staan er vaak niet in of maar zes.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Machie
- Zeer actief
Gaan we ook doen 
Eerst maar eens uitzoeken hoe het allemaal werkt met licenties en inschrijven enzo

Eerst maar eens uitzoeken hoe het allemaal werkt met licenties en inschrijven enzo

-
- Zeer actief
Vraag maar hoor als je er niet uitkomt. Voor de debutantenwedstrijden heb je geen licentie nodig. Wel als je in de FHN mee wilt lopen in de debutantenklasse. Cynophilia kent geen debutantenklasse en dan start je meteen in de A.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ach weet je het kan allemaal. Ik denk dat je voor de eerste keer niet moet verwachten dat je hond het goed gaat doen. Dus of je hond alles beheerst op eigen terrein zonder spanning tegenover vreemd terrein met een beetje een raar baasje (zenuwen). Met mijn eerste hond ben ik gewoon gestart na de eerste twee cursussen van elk 12 lessen. Was al een oud hondje toen (9 jaar ofzo?). En ja we haalden gewoon prijzen tussen het jonge grut. Met Kay ben ik ook begonnen na de twee cursussen, maar na 1 jaar heb ik hem vanwege blessure terug moeten trekken en hij heeft dit jaar niet heel veel getraind, en ook totaal geen wedstrijden gelopen. Het is de vraag of ik hem sowieso nog wel weer op wedstrijden uitbreng, want hij sloopt zichzelf nogal op wedstrijden (flyers op wip, springt altijd niet door de band met er vol tegen aan, gelukkig nu de breekband ) iets wat op trainingen in veel mindere mate gebeurd (ja wel veel latjes eraf gooien).
Voor elke hond geld weer wat anders. Voor de ene hond kan ervaring op wedstrijd soms heel fijn zijn, zeker als er dan vanuit de baas ook totaal geen verwachting is. Voor de ander kan het heel prima werken dat je pas met 2 jaar op een wedstrijd verschijnt. Maar misschien eerst een paar keer gaan kijken? Misschien kan je een keer helpen bij bijvoorbeeld schrijven? Is vaak fijn als je zelf weet wat er allemaal gebeurd?
Voor elke hond geld weer wat anders. Voor de ene hond kan ervaring op wedstrijd soms heel fijn zijn, zeker als er dan vanuit de baas ook totaal geen verwachting is. Voor de ander kan het heel prima werken dat je pas met 2 jaar op een wedstrijd verschijnt. Maar misschien eerst een paar keer gaan kijken? Misschien kan je een keer helpen bij bijvoorbeeld schrijven? Is vaak fijn als je zelf weet wat er allemaal gebeurd?