Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar te beginnen? De keuze voor een hond..

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

S@ndr@
Zeer actief

Re: Waar te beginnen? De keuze voor een hond..

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

nou de boxer die ik ken is dan misschien ook niet standaard, maar het stuitert door het leven :Q: ( en dat was de rustigste uit het nest :schrik: ), daarom had ik al zoiets van begin met een volwassen exemplaar dan weet je ook een beetje wat je krijgt
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

(Even off topic: mooi onderschrift S@ndr@!)
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

dank je wel :wink:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Dapper schreef:
Inge schreef: In mijn ervaring valt dat stuiterballen erg mee. Buiten als ze kunnen rennen wel, maar als ze voldoende beweging krijgen zijn ze binnen helemaal niet druk.
Ik ben opgegroeid met een boxer. Ik vind ze echt geweldig.
Onze reu Danco was totaal geen kinderen gewend toen mijn zusje een tweeling kreeg. Hij heeft ze nog enkele jaren meegemaakt en was de voorzichtigheid zelve. Hetzelfde gold voor mijn teef Nika.
Ik zal wel de verkeerde Boxers kennen. :mrgreen:
En ach, ieders maatstaven zullen ook verschillen. Ik zou bijvoorbeeld gillend gek worden van de gemiddelde herder en de ander zweert erbij.
Ik vind een herder heel wat pittiger iig als een boxer :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Kim87
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Ruwharige teckel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kim87 »

Zo, wat een heerlijke hobby is dit nu al! Ben vanacht tot 1 uur bezig geweest met lezen, heerlijk.
Ben ondertussen heel wat wijzer, op onze 'shortlist' blijven staan: Schotse herder, labrador en misschien wel heel verassend: de newfoundlander. Op de laatste ben ik helemaal verliefd geworden gisteren. Een soort goedaardige beren, geweldig! Waar ik alleen mee door mijn hoofd blijf gaan, is of ze niet érg groot zijn. Maar ja, als het karakter geweldig past? Iemand ervaring met de vachtverzorging? Vind ik op zich niet zo'n probleem trouwens. Ik vond het trouwens ook wel grappig om te zien dat een newfoundlander wel heel erg ver weg staan van wat ik in het begin van mijn zoektocht (circa een maand geleden) mooi vond (rottweiler, bordeaux dog etc.).

Ik denk dat we deze drie rassen maar eens van dichtbij moeten gaan bekijken.
Kim87
Vaste gebruiker

Nanna schreef:Ik heb een Newfoundlander gehad. Bij kinderen kun je je haast geen betere hond wensen.
Laid back, komt het vandaag niet dan komt het morgen wel en we zien het leven voor een doedelzak aan.
Favo hobby: zwemmen. Verdere training en africhttoestanden is niet erg aan ze besteed.

Maar wel genoeg uithoudingsvermogen voor een flinke wandeling? Het zwemmen kan hier perfect, woon vlakbij een hoop water.
Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër

Ongelezen bericht door Lin-C »

Irta schreef:
Lin-C schreef:Duitse Dog?
De dog van mijn zus zou in ieder geval perfect passen...
:80: Lijkt mij GEEN goed idee :schrik: Veeel te LOMP, druk, lomp, eigenwijs, lomp....en lomp :ugh:
Ik geloof wel dat je een DD kent die geschikt zou zijn maar dat lijkt me meer uitzondering dan regel. Ze zijn in mijn ervaring op zich wel lief naar kinderen, maar door hun grootte kunnen ze best gevaarlijk zijn. Bovendien gaf ts al aan dat ze niet zo'n grote hond wilde.

Het zou hier niet mijn eerste keuze zijn, iig. Maar dt is slechts mijn mening natuurlijk :wink:
De Dog van mijn zus is lomp in zijn spel naar andere honden, naar mijn neefje van 1.5 jaar is dat heel anders. :wink:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Kim87 schreef:Zo, wat een heerlijke hobby is dit nu al! Ben vanacht tot 1 uur bezig geweest met lezen, heerlijk.
Ben ondertussen heel wat wijzer, op onze 'shortlist' blijven staan: Schotse herder, labrador en misschien wel heel verassend: de newfoundlander. Op de laatste ben ik helemaal verliefd geworden gisteren. Een soort goedaardige beren, geweldig! Waar ik alleen mee door mijn hoofd blijf gaan, is of ze niet érg groot zijn. Maar ja, als het karakter geweldig past? Iemand ervaring met de vachtverzorging? Vind ik op zich niet zo'n probleem trouwens. Ik vond het trouwens ook wel grappig om te zien dat een newfoundlander wel heel erg ver weg staan van wat ik in het begin van mijn zoektocht (circa een maand geleden) mooi vond (rottweiler, bordeaux dog etc.).

Leuk!

Ik denk dat een newf wel bij jullie zou passen. Ik kam onze hond 1x per week helemaal uit en dat kost een tot twee uur werk. Daarnaast gaat hij maandelijks naar de trimmer, maar dat is niet echt nodig. Het hangt wel af van de lijnen hoe de vacht is. Te lang en te dik moet je niet willen zoeken, dus als dat veel voorkomt in de familie, dan zou ik daar nooit een pup van willen.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Wanneer willen jullie eigenlijk een hond? Als je zegt nog niet direct, wanneer dan wel?
Kim87
Vaste gebruiker

Fizgig schreef:Wanneer willen jullie eigenlijk een hond? Als je zegt nog niet direct, wanneer dan wel?
Ohh sorry, dacht dat ik dat al ergens gepost had. Echt pas over een hele tijd, zo over 1,5 jaar ongeveer. Tijd zat dus..
Fizgig
Zeer actief

Kim87 schreef:
Fizgig schreef:Wanneer willen jullie eigenlijk een hond? Als je zegt nog niet direct, wanneer dan wel?
Ohh sorry, dacht dat ik dat al ergens gepost had. Echt pas over een hele tijd, zo over 1,5 jaar ongeveer. Tijd zat dus..
Nou het kan zijn dat ik eroverheen gelezen heb hoor. Da's wel heel lang zeg! Je bent dus graag echt goed voorbereid, ga je ook hier veel lezen in die tijd? Ik zou niet zo lang kunnen wachten, denk ik. Ik heb 9 maanden gezocht voor we Shelly vonden, vond ik al veel. Shelly is een vuilnisbakkenras herplaatser. En ik heb dus al die tijd gezocht, allerlei mensen gemaild en gebeld. Maar dat lijkt me wel lastig uitkienen, stel dat je je droomhond vind en je moet nog een half jaar wachten?
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH

Ongelezen bericht door Irta »

Lin-C schreef:
Irta schreef:
:80: Lijkt mij GEEN goed idee :schrik: Veeel te LOMP, druk, lomp, eigenwijs, lomp....en lomp :ugh:
Ik geloof wel dat je een DD kent die geschikt zou zijn maar dat lijkt me meer uitzondering dan regel. Ze zijn in mijn ervaring op zich wel lief naar kinderen, maar door hun grootte kunnen ze best gevaarlijk zijn. Bovendien gaf ts al aan dat ze niet zo'n grote hond wilde.

Het zou hier niet mijn eerste keuze zijn, iig. Maar dt is slechts mijn mening natuurlijk :wink:
De Dog van mijn zus is lomp in zijn spel naar andere honden, naar mijn neefje van 1.5 jaar is dat heel anders. :wink:
Ik vind ze over het algemeen genomen behoorlijk-enorm lomp, eerlijk gezegd. Ook met kinderen. Ze zijn wel heel lief naar ze, maar ik vind ze nou niet bepaald voorzichtig, ook als je ze dat geleerd heb. Daarnaast best druk (en vooral heel rusteloos, maar dat is niet per see rasspecifiek denk ik). En de opvoeding kost ook nogal wat engelengeduld. Ook zijn er nog al wat DDen die niet al te lang achtereen kunnen wandelen, wegens gewrichts- en hartproblemen. Caleb (en vele DDen met hem) krijgt voor eerstgenoemde bv iedere dag glucosamine. Zonder dit supplement krijgt hij om de zoveel tijd zomaar weer een ontsteking in (meestal) zijn elleboog waardoor hij mank loopt en wandelen dus pijnlijk is. Dit is een veelvoorkomend probleem binnen dit ras. Maar dagelijks langer dan een uur aaneen wandelen is voor Caleb ook te veel omdat zijn hart dan op hol slaat. Iets dergelijks geldt ook voor rennen; slechts korte stukjes, dan moet hij eerst weer liggen en zijn hart tot rust laten komen.
Zelf zou ik eerlijk gezegd alleen al wegens de gezondheidsproblemen binnen dit ras niemand een DD aanraden :ugh: maar miss ben ik daar wel heel rigoreus in.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar mij lijkt het nou niet bepaald de ideale gezinshond. Zeker niet als eerste hond.
Kim87
Vaste gebruiker

Fizgig schreef:
Kim87 schreef:
Nou het kan zijn dat ik eroverheen gelezen heb hoor. Da's wel heel lang zeg! Je bent dus graag echt goed voorbereid, ga je ook hier veel lezen in die tijd? Ik zou niet zo lang kunnen wachten, denk ik. Ik heb 9 maanden gezocht voor we Shelly vonden, vond ik al veel. Shelly is een vuilnisbakkenras herplaatser. En ik heb dus al die tijd gezocht, allerlei mensen gemaild en gebeld. Maar dat lijkt me wel lastig uitkienen, stel dat je je droomhond vind en je moet nog een half jaar wachten?
Vind het ook lastig, maar ons huis staat nu te koop en we willen eerst dit huis verkocht hebben en gesetteld zijn in ons volgende huis (misschien nog wel verbouwen?). Kortom, genoeg te doen. Ik geniet ook volop van de voorpret hoor, en ik hou er wel van om mezelf goed voor te bereiden. ;)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

oh leuk een newfoundlander, die zie ik best bij jullie passen :ok:
een grote hond neemt misschien wel meer plek in dan een kleine, maar daar staat dan weer tegenover dat ze in het algemeen in huis rustiger zijn en je struikelt er ook niet zo makkelijk over ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Mocht je voor een pup gaan zou ik wel vast zoeken naar geschikte ouderdieren, fokkers, combinaties etc :wink: soms moet je lang wachten op de pup die je wilt.
Ik weet niet hoeveel herplaatsers er aangeboden worden maar dat kan ook lang wachten worden als je bepaalde eisen hebt.
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Kim87 schreef:Zo, wat een heerlijke hobby is dit nu al! Ben vanacht tot 1 uur bezig geweest met lezen, heerlijk.

Volgens mij is dat een geweldige keuze voor jullie. :ok:
En groot? Het valt mee, zeker de teefjes zijn niet gigantisch. Ze zijn zeker niet veel groter dan een Rottweiler of Bordeauxdog.
Een Newfoundlander heeft natuurlijk ook zo zijn overeenkomsten met de dogachtigen die je noemt: brede koppen, log en loeisterk, groot en imposant... Alleen dan met een heerlijk zacht karakter én een hele bos haar. :mrgreen:

Ik zou zeker eens een show bezoeken, daar kan je met eigenaren en fokkers spreken en de honden natuurlijk in levende lijve ontmoeten.
Lin-C
Zeer actief

Irta schreef:
Lin-C schreef:
Irta schreef:

Ik vind ze over het algemeen genomen behoorlijk-enorm lomp, eerlijk gezegd. Ook met kinderen. Ze zijn wel heel lief naar ze, maar ik vind ze nou niet bepaald voorzichtig, ook als je ze dat geleerd heb. Daarnaast best druk (en vooral heel rusteloos, maar dat is niet per see rasspecifiek denk ik). En de opvoeding kost ook nogal wat engelengeduld. Ook zijn er nog al wat DDen die niet al te lang achtereen kunnen wandelen, wegens gewrichts- en hartproblemen. Caleb (en vele DDen met hem) krijgt voor eerstgenoemde bv iedere dag glucosamine. Zonder dit supplement krijgt hij om de zoveel tijd zomaar weer een ontsteking in (meestal) zijn elleboog waardoor hij mank loopt en wandelen dus pijnlijk is. Dit is een veelvoorkomend probleem binnen dit ras. Maar dagelijks langer dan een uur aaneen wandelen is voor Caleb ook te veel omdat zijn hart dan op hol slaat. Iets dergelijks geldt ook voor rennen; slechts korte stukjes, dan moet hij eerst weer liggen en zijn hart tot rust laten komen.
Zelf zou ik eerlijk gezegd alleen al wegens de gezondheidsproblemen binnen dit ras niemand een DD aanraden :ugh: maar miss ben ik daar wel heel rigoreus in.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar mij lijkt het nou niet bepaald de ideale gezinshond. Zeker niet als eerste hond.
Er wordt volgens mij niet gevraagd naar de ideale gezinshond. Ik denk ook dat dit gezin meer kan bieden dan de gemiddelde Karel en Truus van de hoek.

Nu vind ik trouwens dat je van een Newfoundlander ongeveer net zoveel (weinig, net hoe je het ziet) kunt verwachten als van een DD in de opvoeding (zijn beide nou niet echt honden die erg baasgericht of slaafs zijn). Dat van de gezondheidsproblemen ben ik met je eens, de DD van mijn zus heeft HD. Gelukkig (nog) niet in erge mate waardoor hij prima kan wandelen/fietsen en dat ook echt nodig heeft, trouwens. De Dog is ook de eerste (eigen) hond van mijn zus en haar vriend. Het ras en zijn eigenschappen moet je liggen. Dat heeft in mijn optiek weinig te maken met of een hond wel of niet handig is al eerste hond. Maar goed, dat is een andere discussie.
Muk

Dat is zeker waar, de Newfoundlander is zeker niet zo leergierig, makkelijk trainbaar en volgzaam als bijvoorbeeld een Border Collie, Duitse Herder of een Golden Retriever, maar je kunt er best leuk mee trainen, maar je moet geen wonderen verwachten. Behendigheid zul je ook niet kunnen trainen (of Flyball, Frisbee), want daarvoor is het ras niet gebouwd. Waterwerken en speuren zal bij een Newfoundlander zeker in de smaak vallen. Gedrag en Gehoorzaamheid (G&G) of iets in die richting is ook niet aan een Newf besteed, aangezien het ras daarvoor niet slaafs genoeg kan en wil volgen.
Lin-C
Zeer actief

Muk schreef:Dat is zeker waar, de Newfoundlander is zeker niet zo leergierig, makkelijk trainbaar en volgzaam als bijvoorbeeld een Border Collie, Duitse Herder of een Golden Retriever, maar je kunt er best leuk mee trainen, maar je moet geen wonderen verwachten. Behendigheid zul je ook niet kunnen trainen (of Flyball, Frisbee), want daarvoor is het ras niet gebouwd. Waterwerken en speuren zal bij een Newfoundlander zeker in de smaak vallen. Gedrag en Gehoorzaamheid (G&G) of iets in die richting is ook niet aan een Newf besteed, aangezien het ras daarvoor niet slaafs genoeg kan en wil volgen.
Ja, dat bedoel ik inderdaad. Net zoals de DD ongeveer. :F:
Muk

Lin-C schreef:
Muk schreef:Dat is zeker waar, de Newfoundlander is zeker niet zo leergierig, makkelijk trainbaar en volgzaam als bijvoorbeeld een Border Collie, Duitse Herder of een Golden Retriever, maar je kunt er best leuk mee trainen, maar je moet geen wonderen verwachten. Behendigheid zul je ook niet kunnen trainen (of Flyball, Frisbee), want daarvoor is het ras niet gebouwd. Waterwerken en speuren zal bij een Newfoundlander zeker in de smaak vallen. Gedrag en Gehoorzaamheid (G&G) of iets in die richting is ook niet aan een Newf besteed, aangezien het ras daarvoor niet slaafs genoeg kan en wil volgen.
Toch denk ik dat een Newf makkelijker en gezonder is. Makkelijker in de omgang met vreemde honden (vooral reuen) en minder lomp in huis. En, en dat vind ik toch echt een groot nadeel van de DD, ze worden niet zo oud. Het zou mij niet uitmaken, ik zou best een DD willen hebben, maar voor de jonge gezinsleden zou ik dat wel een bezwaar vinden.
Fizgig
Zeer actief

Het is alleen wel zo dat de grotere honden vaak geen steile trappen kunnen lopen. Dat is ook niet echt aan te raden, zegt men, vanwege de druk op de gewrichten. Het is het best als ze de trappen rustig op en af lopen, maar hele steile trappen aflopen lukt niet omdat ze dan zowat over de kop gaan. Dus als je wilt dat je hond overal in huis kan komen, is dat ook wel handig om over na te denken. Als je niet wilt dat ze boven komen, is het juist weer handig misschien. Wij hebben hier ook trappen en Bruno moet ik tegenhouden omdat ie anders in twee sprongen boven is, zucht, zelfs nu zijn teen is gebroken. We zoeken een ander huurhuis nu op de begane grond, dat is toch beter voor hem.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Cleva schreef:Een l;abrador is een prima keuze maar dan geen pup.
Hoe makkelijk ze uiteindelijk ook zijn, als je niet heel erg bedreven bent en gewend bent aan opgroeiende honden gaat een labradorpup je echt tegenvallen.

Een lieve teef of gecastreerde reu van een jaar of drie is ideaal.
Dan heb je ook geen uitlaatservice nodig om 7 uur weg te kunnen.

Nog veel beter ben je af met een volwassen Duitse herder die je uitzoekt op rustig karakter.

Geen pup. Niet denken dat het leuk is of dat het beter is om die zelf op te voeden.
Niet. Niet. Niet. In. Trappen.
Helemaal mee eens :F:

Ik vond het echt enorm veel werk om Gol op te voeden, ik had er niet aan moeten denken er ook nog een kindje van 14 maanden bij te hebben. Ik had pas het idee dat het redelijk was gelukt toen ze een jaar of 2 was. Nu is ze 6 en echt een superleuke en makkelijke hond al zeg ik het zelf.
Kim87
Vaste gebruiker

Ik ben nu een bezoekje aan het plannen naar een tentoonstelling, om eens wat rassen van dichtbij te bekijken. Heeft iemand tips voor een leuke tentoonstelling, of maakt het niet zoveel uit waar ik dan naartoe ga?
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Binnenkort is 'utrecht' aan de beurt (20/21okt.), daar zou je eventueel kunnen kijken. Bleiswijk is 3/4 november. En Amsterdam (de winner)24/25 nov. is heel groot. En zijn heel veel rassen vertegenwoordigt. :ok:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Kim87 schreef:Ik ben nu een bezoekje aan het plannen naar een tentoonstelling, om eens wat rassen van dichtbij te bekijken. Heeft iemand tips voor een leuke tentoonstelling, of maakt het niet zoveel uit waar ik dan naartoe ga?
de utrecht?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Heb even niet verder gelezen, maar even over de schotse herder... hou je er rekening mee dat de meeste langhaarcolliefokkers (leuk scrabblewoord :mrgreen: ) in Nederland haardkleedjes fokken? Vreselijk leuke, lieve, zachtaardige, tolerante honden die geweldig met kinderen en andere dieren zijn. Maar nou niet echt sportief te noemen. Of slim. :mrgreen:
Als je een sportieve slimme collie wilt, zul je of een korthaar moeten nemen of uit moeten wijken naar Duitsland waar Amerikaanse collies te koop zijn (Lassies) met pakken minder vacht en kilo's meer werklust en hersens.
Afbeelding
Irta
Zeer actief

Muk schreef:
Lin-C schreef:
Toch denk ik dat een Newf makkelijker en gezonder is. Makkelijker in de omgang met vreemde honden (vooral reuen) en minder lomp in huis. En, en dat vind ik toch echt een groot nadeel van de DD, ze worden niet zo oud. Het zou mij niet uitmaken, ik zou best een DD willen hebben, maar voor de jonge gezinsleden zou ik dat wel een bezwaar vinden.
Dat denk ik dus ook :wink: Maar goed dat is slechts mijn mening.
Irta
Zeer actief

Lin-C schreef:Er wordt volgens mij niet gevraagd naar de ideale gezinshond. Ik denk ook dat dit gezin meer kan bieden dan de gemiddelde Karel en Truus van de hoek.
Nee, niet expliciet idd. Er wordt gevraagd naar
een rustige, kindvriendelijke hond die houdt van bewegen
Dat klinkt in mijn oren wel min of meer als de ideale gezinshond. Maar goed, hoe het ook zij...
Het enigste van die drie eisen waar een DD imo aan kan voldoen is kindvriendelijk. Rustig vind ik ze zeker niet. Bewegen vinden ze wel heel leuk idd (stilzitten vaak wat minder is mijn ervaring :mrgreen: ) maar kunnen ze dan weer niet zo veel.
Kim87
Vaste gebruiker

Nog even een afsluiter van dit onderwerp: iedereen heel erg bedankt voor alle tips en adviezen! We zijn ons verder aan het verdiepen in onze keuze en stiekem ook al bezig met voeding, kortom al een beetje overenthousiast. We willen BARF gaan doen (zeg je dat zo?). Dus genoeg om over te lezen.
Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Ik heb geen idee of de volgende rassen al genoemd zijn (heb niet alle 5 pagina's gelezen), maar a.d.h.v. je 'wenslijst', is misschien een Flatcoated retriever of 1 van de Setters (Engelse, Ierse, Gordon) interessant voor jullie.
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”