Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Info over Old English Bulldog + andere OEB eigenaren gezocht
Moderator: moderatorteam
- Chnn
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Divo, Chihuahua reu van 2 jaar.
Hummer, Old English Bulldog pup. - Aantal honden: 2
Info over Old English Bulldog + andere OEB eigenaren gezocht
Hallo iedereen,
Ik zou nog een aantal dingen willen weten over de Old English Bulldog.
- Hoe groot moet de bench zijn als hij/zij volwassen is?
- Hoe lang kun je met ze wandelen?
- Zijn er nog tips om groeipijnen te voorkomen?
We hebben nu zelf een OEb van 12 weken en we hebben nog een aantal vraagjes.
Een fokker die fokt in flatcoated retrievers zegt juist dat we een flinke afstand mogen afleggen
om spieren op te kweken en om zo HD te voorkomen. En dat hij binnenkort ook al op de adult
voer moet om groeipijnen en HD te voorkomen.
Hebben jullie tips voor ons?
Het lijkt mij ook leuk om met andere OEB eigenaren in contact te komen om zo ervaringen enzo
te kunnen delen.
Groetjes Chantal
Een fokker die fokt in flatcoated retrievers zegt juist dat we een flinke afstand mogen afleggen
om spieren op te kweken en om zo HD te voorkomen. En dat hij binnenkort ook al op de adult
Het lijkt mij ook leuk om met andere OEB eigenaren in contact te komen om zo ervaringen enzo
te kunnen delen.
Groetjes Chantal
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Re: Info over Old English Bulldog + andere OEB eigenaren gez
nee, ik heb daar niet veel verstand van. Wel een Flatcoat gehad. Leuke honden zijn dat.Chnn schreef:Hallo iedereen,
te kunnen delen.
Groetjes Chantal
- Chnn
- geregistreerd lid
Oké leuk, maar hier heb ik niet zoveel aan. 
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
Ik heb absoluut geen ervaring met een OEB, vrienden van ons hebben er wel 1tje
zij lopen daar gewoon mee zoals met hun Aussie, dus redelijk veel en lang
over het eten: Ik zet zelf mijn honden (dogo canario's) redelijk snel over op volwassen voer, omdat ik vind (is puur eigen ondervinding) dat de pup/hond dan veel gelijkmatiger op groeit
voorbeeldje: een reutje uit ons nest, kreeg tot hij 6 maanden was puppy brokken, eigenaar belde om te zeggen dat hij wel ineens enorm groot geworden was, 64cm (een volwassen DC is ergens tussen de 61 en 66cm, met max 2cm er boven of eronder), zijn broertje is overgezet op volwassen voer toen hij 4.5 maand was en is ook redelijk groot geworden, maar veel trager/gelijkmatiger
zowel onze eigen teef (Jänta) als haar zus (Jarana, die hier nu logeert) zijn redelijk grote teven (63 en 64cm standaard zegt 57 tot 61, met max 2 cm er boven of er onder) maar zijn beide heel vroeg (op 3.5 maand) op volwassen voer gezet en gelijkmatig opgegroeit (Jarana is nog steeds een langpootmug, maar zij is op 10maand oude leeftijd gecastreerd (ze zijn nu 22 maanden))
HD kan je niet voorkomen, als het niet in je hond zit, kan het er ook niet uitkomen. Ik laat al mijn honden eigenlijk zelf bepalen hoe en wat ze doen tot een bepaalde hoogte, Jänta en Guapa (dochter en moeder) waren beide pups die niet van ophouden wisten (nu nog niet trouwens
) en die stopte ik snamiddags ff verplicht een uurtje of 2 in de bench
Er zijn mensen die hun pup heel erg tegen houden en de hond als nog (zware) HD heeft (was bij mijn schoonzus zo, DH alles volgens de regels gedaan en toen hij 3 was, had hij HD D) en er zijn mensen die alle regels aan hun laars lappen en waar de honden nooit HD krijgen
zij lopen daar gewoon mee zoals met hun Aussie, dus redelijk veel en lang
over het eten: Ik zet zelf mijn honden (dogo canario's) redelijk snel over op volwassen voer, omdat ik vind (is puur eigen ondervinding) dat de pup/hond dan veel gelijkmatiger op groeit
voorbeeldje: een reutje uit ons nest, kreeg tot hij 6 maanden was puppy brokken, eigenaar belde om te zeggen dat hij wel ineens enorm groot geworden was, 64cm (een volwassen DC is ergens tussen de 61 en 66cm, met max 2cm er boven of eronder), zijn broertje is overgezet op volwassen voer toen hij 4.5 maand was en is ook redelijk groot geworden, maar veel trager/gelijkmatiger
zowel onze eigen teef (Jänta) als haar zus (Jarana, die hier nu logeert) zijn redelijk grote teven (63 en 64cm standaard zegt 57 tot 61, met max 2 cm er boven of er onder) maar zijn beide heel vroeg (op 3.5 maand) op volwassen voer gezet en gelijkmatig opgegroeit (Jarana is nog steeds een langpootmug, maar zij is op 10maand oude leeftijd gecastreerd (ze zijn nu 22 maanden))
HD kan je niet voorkomen, als het niet in je hond zit, kan het er ook niet uitkomen. Ik laat al mijn honden eigenlijk zelf bepalen hoe en wat ze doen tot een bepaalde hoogte, Jänta en Guapa (dochter en moeder) waren beide pups die niet van ophouden wisten (nu nog niet trouwens
Er zijn mensen die hun pup heel erg tegen houden en de hond als nog (zware) HD heeft (was bij mijn schoonzus zo, DH alles volgens de regels gedaan en toen hij 3 was, had hij HD D) en er zijn mensen die alle regels aan hun laars lappen en waar de honden nooit HD krijgen
- Tank
- Zeer actief
Hier een OEB eigenaar!
Hou er rekening mee dat OEbjes (en andere zware en steil gebouwde honden) niet alleen HD kunnen hebben maar ook vaak problemen met de knieën krijgen (kruisband).
Laat je hond niet urenlang achter stokken of ballen aanrennen, en spieren kweken hoef je niks speciaals voor te doen ze zijn gewoon erg gespierd van zichzelf. Met een pup van 12 weken kan je natuurlijk wel gewoon een stuk wandelen, maar geen uuuren. Je kan beter vaker kleine stukjes lopen dan 1 keer een groot stuk.
Over dat voer: ik zou hem op vers vlees zetten, geen poging om je te bekeren het is puur dat ik er zelf een goed gevoel bij heb. het schijnt dat ze dan ook gelijkmatiger opgroeien waardoor er ook minder kans is op[ afwijkingen in het skelet.
Als je verder nog wat wil weten PB me gerust
Hou er rekening mee dat OEbjes (en andere zware en steil gebouwde honden) niet alleen HD kunnen hebben maar ook vaak problemen met de knieën krijgen (kruisband).
Laat je hond niet urenlang achter stokken of ballen aanrennen, en spieren kweken hoef je niks speciaals voor te doen ze zijn gewoon erg gespierd van zichzelf. Met een pup van 12 weken kan je natuurlijk wel gewoon een stuk wandelen, maar geen uuuren. Je kan beter vaker kleine stukjes lopen dan 1 keer een groot stuk.
Over dat voer: ik zou hem op vers vlees zetten, geen poging om je te bekeren het is puur dat ik er zelf een goed gevoel bij heb. het schijnt dat ze dan ook gelijkmatiger opgroeien waardoor er ook minder kans is op[ afwijkingen in het skelet.
Als je verder nog wat wil weten PB me gerust
- RachelleAmericanBulldog
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl - Aantal honden: 2
- Contacteer:
ook geen oeb...helemaal geen bullachtige meer..maar wel een ambull gehad, de maat bench ik zou maat 4 of 5 nemen..denk eerder 5 ( www.witjesverzendhuis.nl)
hoe lang wandelen...nu nog niet lang...een paar keer per dan 5 minuutjes plassen en poepen en een keer per dag 15 minuutjes lopen is nu zat op..spieren komen wel als hij groter is..nu eerst even veilig groot worden. als je de pup los laat let dan op dat hij alleen kan rennen over vlakke ondergrod,dus niet over een geploegd veld..ook ruw spelen met grote honden zou ik vermijden..balletjes e.d. gooien ook beperken tot een enkele keer..kortom alles met mate..en die mate kunnen steeds wat meer worden als hij weer een maandje ouder is.
HD is inderdaad erfelijk bepaald en inderdaad kan voeldoende bespiering voor verlichting zorgen..maar laat de hond eerst rustig groot worden en ga dan spieren kweken (je laat een jochie van 5 ook niet gewichtheffen) bij de bullachtige is het niet alleen HD en kniebanden maar ook ED en zeker ook de luchtwegen waar je rekening mee moet houden.
veel succes met je pup!
hoe lang wandelen...nu nog niet lang...een paar keer per dan 5 minuutjes plassen en poepen en een keer per dag 15 minuutjes lopen is nu zat op..spieren komen wel als hij groter is..nu eerst even veilig groot worden. als je de pup los laat let dan op dat hij alleen kan rennen over vlakke ondergrod,dus niet over een geploegd veld..ook ruw spelen met grote honden zou ik vermijden..balletjes e.d. gooien ook beperken tot een enkele keer..kortom alles met mate..en die mate kunnen steeds wat meer worden als hij weer een maandje ouder is.
HD is inderdaad erfelijk bepaald en inderdaad kan voeldoende bespiering voor verlichting zorgen..maar laat de hond eerst rustig groot worden en ga dan spieren kweken (je laat een jochie van 5 ook niet gewichtheffen) bij de bullachtige is het niet alleen HD en kniebanden maar ook ED en zeker ook de luchtwegen waar je rekening mee moet houden.
veel succes met je pup!

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)
in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
- jennifer
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old englisch bulldog
- Aantal honden: 1
Ik heb net een OEB bulldog pup!
Hoe groot moet zijn bench zijn als hij/zij volwassen is?
Ik heb er nu eentje zodat hij later nog in past. Volgens mij is die van mij iets van 75 bij 55 cm..
Hoe lang kun je met ze wandelen?
Als hij pup is moet je niet al te lange wandelingen maken want dat is ook niet goed voor zijn heupjes. Ik zou een paar korte wandelingen maken van rond de 10 min. En een keer een wat langere van 20 min. Maar eigenlijk moet je een beetje rekenen van hij is nu 12 weken oud en dan loopt hij 12 minuutjes ongeveer en per week een stukje langer
Zijn er nog tips om groeipijnen te voorkomen?
Dit weet ik eigenlijk niet...
Nu heb ik nog even een paar vragen aan jou
Ik las dat jou OEB pup Hummer Junior heet en mijn vragen zijn: heet de vader van jou pup ook Hummer en komt de pup uit Emmen vandaan?
De dekreu van mijn pup Teun heette namelijk Hummer en die was zwart/wit en Teun lijkt ongeveer even oud te zijn als jou pup. Ik zag ook dat deze dekreu al voor meerdere nestjes dit jaar was gebruikt. Misschien hebben ze wel dezelfde vader of zelfs ook dezelfde moeder.
Hoe groot moet zijn bench zijn als hij/zij volwassen is?
Ik heb er nu eentje zodat hij later nog in past. Volgens mij is die van mij iets van 75 bij 55 cm..
Hoe lang kun je met ze wandelen?
Als hij pup is moet je niet al te lange wandelingen maken want dat is ook niet goed voor zijn heupjes. Ik zou een paar korte wandelingen maken van rond de 10 min. En een keer een wat langere van 20 min. Maar eigenlijk moet je een beetje rekenen van hij is nu 12 weken oud en dan loopt hij 12 minuutjes ongeveer en per week een stukje langer
Zijn er nog tips om groeipijnen te voorkomen?
Dit weet ik eigenlijk niet...
Nu heb ik nog even een paar vragen aan jou
Ik las dat jou OEB pup Hummer Junior heet en mijn vragen zijn: heet de vader van jou pup ook Hummer en komt de pup uit Emmen vandaan?
De dekreu van mijn pup Teun heette namelijk Hummer en die was zwart/wit en Teun lijkt ongeveer even oud te zijn als jou pup. Ik zag ook dat deze dekreu al voor meerdere nestjes dit jaar was gebruikt. Misschien hebben ze wel dezelfde vader of zelfs ook dezelfde moeder.

-
Annamarie
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Bullmastiff - Aantal honden: 2
Hoi ik heb geen oeb maar een Bullmastiff.
Ik heb Bonke toen hij 7 maanden was op adult brok gezet.
Dit om de groei een beetje te remmen.
Bonke heeft nooit groeipijn gehad.
Met wandelen heb ik rustig aan gedaan.
Elke week 1 minuut er bij.
Het spelen met zijn fransebullen vriendinnetje heb ik vaak moeten stoppen.
Toen Bonke 1 jaar was ben ik opbouwend met hem gaan fietsen.
Dit doe ik nu nog ongeveer 4x per week.
Niet als een ophol geslagen paard, maar in een mooie draf.
Probeer je pup zo min mogelijk te laten springen of trap lopen.
En net wat de mensen boven mij al zeggen: ED is bij deze honden erger als HD.
Want jou pupje krijgt de massa aan de voorkant.
Heel veel plezier en geluk met je puppekind.
Ik heb Bonke toen hij 7 maanden was op adult brok gezet.
Dit om de groei een beetje te remmen.
Bonke heeft nooit groeipijn gehad.
Met wandelen heb ik rustig aan gedaan.
Elke week 1 minuut er bij.
Het spelen met zijn fransebullen vriendinnetje heb ik vaak moeten stoppen.
Toen Bonke 1 jaar was ben ik opbouwend met hem gaan fietsen.
Dit doe ik nu nog ongeveer 4x per week.
Niet als een ophol geslagen paard, maar in een mooie draf.
Probeer je pup zo min mogelijk te laten springen of trap lopen.
En net wat de mensen boven mij al zeggen: ED is bij deze honden erger als HD.
Want jou pupje krijgt de massa aan de voorkant.
Heel veel plezier en geluk met je puppekind.
- Chnn
- geregistreerd lid
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Wij lopen nu al langer met de hond dan 20 min. Soms wel een half uur tot 3 kwartier, maar de rest van de wandelingen zijn dan hooguit een 5 minuten. Is dit te veel? Want hij heeft echt energie te veel, het is net alsof hij ADHD heeft. Wanneer hij zijn zak voer op heeft (puppy brokken van renske), gaat hij al over op de adult. We hebben een poos in twijfel gestaan, maar hebben toch besloten om het te gaan doen.
Zijn er nog OEB eigenaren met volwassen honden? Ivm de bench die aangeschaft moet gaan worden. Hij is namelijk al zo goed als zindelijk en dus durven we het wel aan om een grotere bench aan te schaffen.
Wij lopen nu al langer met de hond dan 20 min. Soms wel een half uur tot 3 kwartier, maar de rest van de wandelingen zijn dan hooguit een 5 minuten. Is dit te veel? Want hij heeft echt energie te veel, het is net alsof hij ADHD heeft. Wanneer hij zijn zak voer op heeft (puppy brokken van renske), gaat hij al over op de adult. We hebben een poos in twijfel gestaan, maar hebben toch besloten om het te gaan doen.
Zijn er nog OEB eigenaren met volwassen honden? Ivm de bench die aangeschaft moet gaan worden. Hij is namelijk al zo goed als zindelijk en dus durven we het wel aan om een grotere bench aan te schaffen.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old englisch bulldog
Nee, volgens mij is dit niet te veel, zolang je de andere wandelingen wat korter houdt, zoals je al doet
helemaal prima.
maar anders dan je topic, ik zou nog zo graag willen weten:
Ik las dat jou OEB pup Hummer Junior heet, maar heet de vader van jou pup ook Hummer en komt de pup uit Emmen vandaan?
maar anders dan je topic, ik zou nog zo graag willen weten:
Ik las dat jou OEB pup Hummer Junior heet, maar heet de vader van jou pup ook Hummer en komt de pup uit Emmen vandaan?

- sam2011
- Actief
- Mijn ras(sen): amerikaanse bulldog
bench maatje 5 doe maar, hier loopt een ambull die ook dat formaat bench had.. doe vooral kalm met dat wandelen, en laat ze rustig groeien, ook hier een pro vers vlees voerder, daar groeit de bull heerlijk rustig van op.. het duurt dan wel iets langer voordat alle bespiering er op zit maar de hond zit naar mijn mening wel beter in elkaar... spieren kweken kun je wel als de hond ong anderhalf is ga dan lekker fietsen met de hond en voila de spiertjes komen vanzelf.
a dog is a dog, it isn't a child
- Chnn
- geregistreerd lid
Wij willen niet op vers vlees, geen idee waarom, maar dit willen ze gewoon niet.
De grootste bench lijkt me wel erg groot voor een OEB, wat ook niet zo zeer nodig is lijkt mij.
Wij vinden het ook niet een bijzonder ras, gewoon net zoals onze vorige honden, maar goed.
Ik wou alleen graag dat er meer informatie over het ras te vinden is, want dat is er nauwelijks.
De grootste bench lijkt me wel erg groot voor een OEB, wat ook niet zo zeer nodig is lijkt mij.
Wij vinden het ook niet een bijzonder ras, gewoon net zoals onze vorige honden, maar goed.
Ik wou alleen graag dat er meer informatie over het ras te vinden is, want dat is er nauwelijks.
- geregistreerd lid
De ontlasting is goed sinds hij op volwassen voer zit. Hij kan nu zijn brokken niet in 1 keer doorslikken
en dus word de ontlasting hard. Een fokker raadde ons aan om volwassen voer te voeren, om onder
andere pijngroeien te kunnen voorkomen, hoeft natuulijk niet.
Zijn er nog andere OEB-eigenaren of broertjes/zusjes van deze? Zou het leuk vinden om in contact te
komen!
en dus word de ontlasting hard. Een fokker raadde ons aan om volwassen voer te voeren, om onder
andere pijngroeien te kunnen voorkomen, hoeft natuulijk niet.
Zijn er nog andere OEB-eigenaren of broertjes/zusjes van deze? Zou het leuk vinden om in contact te
komen!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
vers voeren, 5 minuten per maand als maatstaf aanhouden qua afstand lopen (dus niet ergens gaan zitten en de pup lekker zijn gang laten gaan dit kan veel langer). dus als de pup 3 maanden is dan een kwartier per keer, als hij een half jaar is een half uur per keer. waarom moet de hond perse in een bench? hier geen benches maar als je dan toch een gaat gebruiken dan zo groot mogelijk?

- Vlinder
- Actief
- Mijn ras(sen): Bulldoggen
- Aantal honden: 3
Hier een eigenaar van verschillende OEB's (nu nog eentje). Vooral rustig aan opbouwen met bewegen, je kan wel een keer 45 minuten lopen, maar niet dagelijks met zo'n jonge hond. Meerdere keren op de dag korter wandelen is beter (geldt voor alle jonge honden) anders loop je het risico dat je je hond "kapotloopt" als hij ouder wordt.
Qua voeren: bij onze eerste kregen wij ook het advies om snel over te stappen op voer voor de volwassen hond......en dit hebben we ook gedaan, maar ik was niet tevreden over hoe zij uitgroeide. Later zijn we overgestapt op KVV en daar is ze toen ze 4 was alsnog mooier op uitgegroeid. Bij onze latere honden hebben we gewoon de "normale" richtlijnen gevolgd: pup tot 5 maanden, junior tot ca een maand of 10 a 12 en daarna pas volwassen voer. Honden in de groei hebben andere behoeften dan volwassen honden, dus denk hier aan!
Qua bench....wij hadden ook een bench van 55 * 75, maar ze hebben er weinig ingezeten. Als je hond er veel tijd in doorbrengt is mijn mening ook: hoe groter hoe beter. Succes!
Qua voeren: bij onze eerste kregen wij ook het advies om snel over te stappen op voer voor de volwassen hond......en dit hebben we ook gedaan, maar ik was niet tevreden over hoe zij uitgroeide. Later zijn we overgestapt op KVV en daar is ze toen ze 4 was alsnog mooier op uitgegroeid. Bij onze latere honden hebben we gewoon de "normale" richtlijnen gevolgd: pup tot 5 maanden, junior tot ca een maand of 10 a 12 en daarna pas volwassen voer. Honden in de groei hebben andere behoeften dan volwassen honden, dus denk hier aan!
Qua bench....wij hadden ook een bench van 55 * 75, maar ze hebben er weinig ingezeten. Als je hond er veel tijd in doorbrengt is mijn mening ook: hoe groter hoe beter. Succes!
Groetjes!

-
martin88
Ik ben ook sinds een paar maanden in het bezit van een prachtige old english bulldog genaamd Jay die 4 maandjes oud is! Mijn vraag is of er in dit topic ook broertjes aanwezig zijn van onze Jay in de omgeving Emmen(drenthe)/Ter apel(Groningen), daar zijn wij namelijk heel erg nieuwschierig naar
.
Hebben mensen trouwens nog tips of tricks in het algemeen over deze schitterende honden?
groetjes Martin
Hebben mensen trouwens nog tips of tricks in het algemeen over deze schitterende honden?
groetjes Martin
- dagmar88
- Zeer actief
martin88 schreef:Ik ben ook sinds een paar maanden in het bezit van een prachtige old english bulldog genaamd Jay die 4 maandjes oud is! Mijn vraag is of er in dit topic ook broertjes aanwezig zijn van onze Jay in de omgeving Emmen(drenthe)/Ter apel(Groningen), daar zijn wij namelijk heel erg nieuwschierig naar.
groetjes Martin
Ik zou een goede verzekering afsluiten.
- Irta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xHH
- Aantal honden: 2
Ik zou hem ook op vers voer zetten, mijn ervaring is dat pups daarop langzamer en gelijkmatiger opgroeien (waardoor minder groeipijn). Zelf geen OEB, maar wel een Duitse Dog reu van pup af aan meteen op vers gezet. Hij heeft nooit last gehad van groeipijnen.
Wat betreft beweging, lange wandelingen voorlopig nog maar even niet (zelf hou ik altijd ongeveer een jaar aan, daarna ga ik er in principe vanuit dat een hond lange wandelingen aankan. En idd 5 minuten x de leeftijd in maanden). Maar beweging wat een pup uit zichzelf thuis doet rem ik in principe niet af als een pup zelf een rem heeft (!). Mijn DD had dat niet, dus die moest ik regelmatig tot rust manen.
Zoals iemand al zei zijn OEBs van zichzelf al gespierde honden, maar mocht je aan de bespiering willen werken, dan zou ik zelf voor zwemmen kiezen. Misschien is dat een optie? (geen flauw idee of dat wat is hoor, voor een OEB)
Wat betreft beweging, lange wandelingen voorlopig nog maar even niet (zelf hou ik altijd ongeveer een jaar aan, daarna ga ik er in principe vanuit dat een hond lange wandelingen aankan. En idd 5 minuten x de leeftijd in maanden). Maar beweging wat een pup uit zichzelf thuis doet rem ik in principe niet af als een pup zelf een rem heeft (!). Mijn DD had dat niet, dus die moest ik regelmatig tot rust manen.
Zoals iemand al zei zijn OEBs van zichzelf al gespierde honden, maar mocht je aan de bespiering willen werken, dan zou ik zelf voor zwemmen kiezen. Misschien is dat een optie? (geen flauw idee of dat wat is hoor, voor een OEB)