Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
welke leeftijd (hond) beginnen met hardlopen
Moderator: moderatorteam
-
- Actief
welke leeftijd (hond) beginnen met hardlopen
met een herderreu van 8 maanden? Hij is nog niet volgroeid dus nog even wachten of kunnen we gaan beginnen met opbouwen? (vanaf 0 beginnen uiteraard). Hij loopt niet los maar aan een heupgordel.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Re: welke leeftijd (hond) beginnen met hardlopen
Ik zou dat rustig al aandurven hoor. Het is een rechtlijnige beweging en dus juist heel goed voor de spieropbouw. Ik neem aan dat je ook niet constant op sprinttempo loopt en dat je opbouwt.

Linda, Izzie en Bram
-
- Actief
Zoek stok! schreef:Ik zou dat rustig al aandurven hoor. Het is een rechtlijnige beweging en dus juist heel goed voor de spieropbouw. Ik neem aan dat je ook niet constant op sprinttempo loopt en dat je opbouwt.
Hoi,
Dankjewel voor je antwoord. De opbouw gaat heel geleidelijk en het hoogste tempo is draf. Een groot voordeel van hardlopen vind ik dat je niet per ongeluk ongemerkt teveel kilometers aflegt zoals bv. met de fiets; aangezien je met hardlopen zelf ook moe wordt na een aantal kilometers.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Klopt. En op de fiets gaat het ook een stuk harder. Het zou het mooiste zijn als je onverhard gaat hardlopen. Dan krijgt de hond ook geen klappen in z'n lijf van de ondergrond.
Ik geloof erg in spieropbouw juist om problemen te voorkomen. En een van de beste manieren daarin (zonder blessures) is rechtlijnig lopen.
Ik geloof erg in spieropbouw juist om problemen te voorkomen. En een van de beste manieren daarin (zonder blessures) is rechtlijnig lopen.

Linda, Izzie en Bram
- poembaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik blijf het lastig vinden. Er zijn schema's zat. Maar die stoppen bij zes maanden. Dan kan hondlief een half uur aaneengesloten wandelen. Ja, voor de gemiddelde Nederlander meer dan ze ooit met die hond zullen doen. Maar niet voor mij. Ik wil 1 tot 1,5 uur kunnen lopen. Maar dat is vanaf (ja, vanaf wanneer) 6 maanden niet meer de regel van vijf minuten per maand/leeftijd, toch.
Fietsen staat in de boeken vanaf een jaar. Maar hardlopen? Ik loop drie keer per week zes kilometer verhard met een gemiddelde snelheid van 11 kilometer per uur. Das ong 35 tot 40 minuten. Dus ik ben geen beginnende hardloper, maar mijn pup wel. Wanneer, op welke leeftijd, begin ik? En begin ik met bv 2 kilometer? 1 week? Of 1 maand? Zes weken? En dan naar vier? Zucht. Schema's zat, maar vooral voor de niet-actieve baasjes. En overbelasten is net zo gevaarlijk als onderbelasten. Dus als jij de schema's weet voor de actieve baasjes, gráág. Ik ben heel goed in me houden aan schema's. Ik ben heel slecht in ze verzinnen.....
Fietsen staat in de boeken vanaf een jaar. Maar hardlopen? Ik loop drie keer per week zes kilometer verhard met een gemiddelde snelheid van 11 kilometer per uur. Das ong 35 tot 40 minuten. Dus ik ben geen beginnende hardloper, maar mijn pup wel. Wanneer, op welke leeftijd, begin ik? En begin ik met bv 2 kilometer? 1 week? Of 1 maand? Zes weken? En dan naar vier? Zucht. Schema's zat, maar vooral voor de niet-actieve baasjes. En overbelasten is net zo gevaarlijk als onderbelasten. Dus als jij de schema's weet voor de actieve baasjes, gráág. Ik ben heel goed in me houden aan schema's. Ik ben heel slecht in ze verzinnen.....
-
- Actief
poembaa schreef:Ik blijf het lastig vinden. Er zijn schema's zat. Maar die stoppen bij zes maanden. Dan kan hondlief een half uur aaneengesloten wandelen. Ja, voor de gemiddelde Nederlander meer dan ze ooit met die hond zullen doen. Maar niet voor mij. Ik wil 1 tot 1,5 uur kunnen lopen. Maar dat is vanaf (ja, vanaf wanneer) 6 maanden niet meer de regel van vijf minuten per maand/leeftijd, toch.
Bij de dierenarts geïnformeerd en daar zeggen ze toch te wachten tot hij een jaar oud is. Dus om het zekere voor het onzekere te nemen doen we dat maar braaf, aangezien ik niet wil dat hij blessures oploopt.
M.b.t. hardloopschema's: voor hardlopen geldt dezelfde opbouw dan voor een mens dus die van start to run http://www.start-to-run.be/ is ook voor een hond die een jaar oud is en begint met hardlopen goed te gebruiken. Je hebt schema's van 0-5km en van 5-10km. Met onze andere en volwassen hond zit ik op 7km maar dat moet nog verder worden opgebouwd naar 10km.