Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Keuze hondenras.
Moderator: moderatorteam
-
Maaiike-1989
- geregistreerd lid
- Aantal honden: 0
Keuze hondenras.
Beste Hondenliefhebbers,
Ik ben al langere tijd op zoek naar een hondje. De afgelopen maanden heb ik mij verdiept in de verschillende rassen,maar ik kom er maar niet uit welk ras het best geschikt is voor mij.
De volgende eigenschappen zoek ik in mijn nieuwe maatje:
- Sociaal richting kinderen,katten, honden en andere mensen.
- Geen ras wat berucht staat om overmatig blaffen.
- De hond moet goed af te richten zijn, dus geen probemen met zindelijk maken. Ik vind het leuk als ik ook met de hond kan trainen of makkelijk dingen kan aanleren.
- Niet al te groot formaat i.v.m. ruimte in woning. Maar ook niet te klein.
- Ik vind het leuk om een aantal keer per week een lange wandeling te maken, maar als ik een dag minder tijd heb moet de hond ook tevreden zijn met een ommetje.
Als ik ga werken( 4dg pw) dan kan de hond terecht bij een hondenoppas. Hier kan hij de hele dag binnen/buiten spelen met andere honden en krijgt de nodige aandacht van mensen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een pup. Ik heb vroeger een hond gehad, maar nog nooit eerder een pup opgevoed. Ik ben wel bereid om alle aandacht hierop te vestigen.
Ik heb al een beetje georienteerd bij verschillende rassen. De rassen die mij aanspreken zijn spaniels.
Bijvoorbeeld de cavalier king charles spaniel, engelse cocker spaniel, engelse springer spaniel.
Een groot probleem met de cavalier king charles spaniel is de gezondheid. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit ras en de gezondheid ervan?
Ik heb vernomen dat engels cocker spaniels bekend staan om bezitterigheid en dat dit geen goede combo zou zijn met kinderen?
In boeken wordt de engelse springer spaniel aangeschreven als ras dat zeer veel beweging nodig heeft. Heeft iemand ercvaring hiermee? Wat wodt verstaan onder zeer veel?
In ieder geval ben ik er nog steeds niet uit welk ras het wordt. Zijn er mensen die ervaring hebben hiermee of met de rassen? Ik hoor het graag!!
Alvast bedankt voor de moeite!
Ik ben al langere tijd op zoek naar een hondje. De afgelopen maanden heb ik mij verdiept in de verschillende rassen,maar ik kom er maar niet uit welk ras het best geschikt is voor mij.
De volgende eigenschappen zoek ik in mijn nieuwe maatje:
- Sociaal richting kinderen,katten, honden en andere mensen.
- Geen ras wat berucht staat om overmatig blaffen.
- De hond moet goed af te richten zijn, dus geen probemen met zindelijk maken. Ik vind het leuk als ik ook met de hond kan trainen of makkelijk dingen kan aanleren.
- Niet al te groot formaat i.v.m. ruimte in woning. Maar ook niet te klein.
- Ik vind het leuk om een aantal keer per week een lange wandeling te maken, maar als ik een dag minder tijd heb moet de hond ook tevreden zijn met een ommetje.
Als ik ga werken( 4dg pw) dan kan de hond terecht bij een hondenoppas. Hier kan hij de hele dag binnen/buiten spelen met andere honden en krijgt de nodige aandacht van mensen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een pup. Ik heb vroeger een hond gehad, maar nog nooit eerder een pup opgevoed. Ik ben wel bereid om alle aandacht hierop te vestigen.
Ik heb al een beetje georienteerd bij verschillende rassen. De rassen die mij aanspreken zijn spaniels.
Bijvoorbeeld de cavalier king charles spaniel, engelse cocker spaniel, engelse springer spaniel.
Een groot probleem met de cavalier king charles spaniel is de gezondheid. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit ras en de gezondheid ervan?
Ik heb vernomen dat engels cocker spaniels bekend staan om bezitterigheid en dat dit geen goede combo zou zijn met kinderen?
In boeken wordt de engelse springer spaniel aangeschreven als ras dat zeer veel beweging nodig heeft. Heeft iemand ercvaring hiermee? Wat wodt verstaan onder zeer veel?
In ieder geval ben ik er nog steeds niet uit welk ras het wordt. Zijn er mensen die ervaring hebben hiermee of met de rassen? Ik hoor het graag!!
Alvast bedankt voor de moeite!
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Keuze hondenras.
De cavalier zou ik al meteen afschrijven als mogelijke keuze. Volgens de laatste onderzoeken lijdt 97% in meer of mindere mate aan syringomyelia en hartafwijkingen.
Als je dus geen hondje wilt hebben dat a) ernstig ziek is en b) zijn hele leven afschuwelijke pijnen lijdt, dan raad ik je aan om niet voor dit ras te kiezen.
Als je dus geen hondje wilt hebben dat a) ernstig ziek is en b) zijn hele leven afschuwelijke pijnen lijdt, dan raad ik je aan om niet voor dit ras te kiezen.

-
Maaiike-1989
- geregistreerd lid
Ik vind het inderdaad ook erg jammer, want de cavalier voldeed aan alle punten. Maar ik vind het zielig voor de hond en ik wil wel een maatje voor een langere periode.
Weet jij meer informatie over de verschillende lijnen binnen het ras engelse springer spaniel? Ik vind zelf ook de springer spaniel en de welsh het leukste ras wat bij mij past. Er wordt alleen bijna op elke website of boek aangegeven dat ze ontzettend veel beweging nodig hebben.. Ik vraag me af of ze binnenshuis rustig zijn en of ze echt elke dag uren aan lange wandelingen nodig hebben..
Weet jij meer informatie over de verschillende lijnen binnen het ras engelse springer spaniel? Ik vind zelf ook de springer spaniel en de welsh het leukste ras wat bij mij past. Er wordt alleen bijna op elke website of boek aangegeven dat ze ontzettend veel beweging nodig hebben.. Ik vraag me af of ze binnenshuis rustig zijn en of ze echt elke dag uren aan lange wandelingen nodig hebben..
- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Ik spreek even alleen voor mezelf, maar mijn Ollie is thuis een ware couch-potato. Heerlijk huishondje, maar ook ALTIJD klaar voor actie en geen rem. Gemiddeld ben ik toch best wel heel veel bezig met 'm op een dag, wandelen, fietsen, probeer dagelijks ook naar het losloopgebied te gaan en we trainen verder ook regelmatig, maar als het eens een dagje minder is dan is dat ook niet direct een ramp hoor, dan is ie hooguit wat drammeriger als het gaat om aandacht, want daar leeft ie voor
Verder zijn het over het algemeen ook leuke hondjes om mee te werken, hoewel ze wel ongelofelijk eigenwijs kunnen zijn
Ollie heeft best een portie will to please, maar ik moet 'm wél op de juiste manier kunnen motiveren. We zijn sinds kort begonnen met behendigheid en das echt het grootste succes ever, maar ik moet er gewoon hard aan werken om 'm bij de les te houden, want de nijntjes huppelen over het veld en verderop staat toevallig iemand die ie kent en dat is ook superinteressant en ooooh ziet ie daar de baas lopen misschien? Nouja, hij is wat snel afgeleid zeg maar
Verder is ie echt een aandachtsgeil monster, hij vindt eigenlijk alles best, als ie maar mee mag 
Ik heb het idee dat dit voor veel Welshjes opgaat, maar er zitten ook gewoon exemplaren tussen die nooit moe zijn én exemplaren die lang niet zo actief zijn
Het zijn wel allemaal leuke, vrolijke hondjes met een behoorlijke portie eigen wil 
Ik heb het idee dat dit voor veel Welshjes opgaat, maar er zitten ook gewoon exemplaren tussen die nooit moe zijn én exemplaren die lang niet zo actief zijn
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik weet helemaal niets van spaniels, maar mijn vader had toevallig een cocker met bezitsagressie en nu de ouders van een goede vriend. Het komt dus zeker wel voor, maar dat kan bij elk ras voorkomen natuurlijk.Tara schreef:Ik heb nog nooit gehoord van cockers met bezitsagressie, maar ik hoor natuurlijk ook niet alles.
- klaproos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse boxermix
Een leuke Field Spaniël!

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
De Cockers die ik ken vind ik wel wat ehm..pittig. Niet gemeen ofzo maar ze moeten wel heel duidelijk en consequent opgevoed worden, het zijn geen honden waarbij je je kunt permiteren om alleen op bed te laten als jij daar zin in hebt bijvoorbeeld. Ik denk dat ze vaak onderschat worden, ze zien er heel schattig uit natuurlijk
Maar ben er zeker van dat met een goede, consequente opvoeding het een prima hond is in een gezin met kinderen.
Overigens, makkelijk te trainen staat volledig los van zindelijkheid. Ik heb twee honden die zeer makkelijk te trainen zijn, erg intelligent en veel will-to-please. Nummer 1 was met 8 weken al zo goed als zindelijk maar nummer 2 is nu 4 maand en heeft nog steeds af en toe ongelukjes. Dit verschilt echt per individu en heeft niets te maken met raseigenschappen.
Overigens, makkelijk te trainen staat volledig los van zindelijkheid. Ik heb twee honden die zeer makkelijk te trainen zijn, erg intelligent en veel will-to-please. Nummer 1 was met 8 weken al zo goed als zindelijk maar nummer 2 is nu 4 maand en heeft nog steeds af en toe ongelukjes. Dit verschilt echt per individu en heeft niets te maken met raseigenschappen.
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
bezitsagressie bij de Cockerspaniel, zou dat niet meer met opvoeding te maken hebben?
Cockerspaniel deskundigen ?? (roept u maar).
-
Muk
Je hebt binnen de ESS inderdaad een werk- en een showlijn. De werklijn is iets anders gebouwd en die zul je ook niet op een show te zien krijgen, gewoon omdat die nooit hoog scoren op shows (vanwege het andere uiterlijk).Maaiike-1989 schreef: Weet jij meer informatie over de verschillende lijnen binnen het ras engelse springer spaniel? Ik vind zelf ook de springer spaniel en de welsh het leukste ras wat bij mij past. Er wordt alleen bijna op elke website of boek aangegeven dat ze ontzettend veel beweging nodig hebben.. Ik vraag me af of ze binnenshuis rustig zijn en of ze echt elke dag uren aan lange wandelingen nodig hebben..
Mocht je een ESS willen, bedenk dat dat die dagelijks wel wat beweging nodig hebben. Die zijn niet tevreden met 4x per dag een wandeling in de wijk. Daarvoor heeft een ESS gewoon teveel energie. Daarnaast is het ook saai ook, voor elke hond. Dagelijks minimaal een lange wandeling (van 1 uur of meer) waarin de hond lekker los kan lopen is wel nodig. Maar dat geldt voor heel veel rassen.
Een ESS heeft wat jachtpassie, maar dat is makkelijk met training onder controle te houden. De jachtlijn heeft hier meer van, maar dat zijn dan ook echte werkhonden. Ik zou daarom in jouw situatie voor een showlijn kiezen.
Er zijn weinig ESS-fokkers in Nederland. En dan zitten er tussen de ESS-fokkers ook nog wel een paar rotte appels, zoals helaas bij alle rassen het geval is.
Ik zou gewoon eens informatie zoeken over de fokkers op het internet en een paar shows bezoeken om met de fokkers te spreken. En spreek eens bij een ESS-fokker thuis af op het moment dat er geen pups aanwezig zijn. Dan zie je direct hoe de dieren zijn en hoe de dieren verzorgd worden.
Succes met de zoektocht.
-
Muk
Is dat niet het Cocker syndroom, wat hier bedoeld wordt? En speelt daar geen erfelijke factor in mee?Emma schreef:bezitsagressie bij de Cockerspaniel, zou dat niet meer met opvoeding te maken hebben?
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Het Cockersyndroom is regelrechte agressie, die honden flippen compleet en dat zonder redenMuk schreef:Is dat niet het Cocker syndroom, wat hier bedoeld wordt? En speelt daar geen erfelijke factor in mee?Emma schreef:bezitsagressie bij de Cockerspaniel, zou dat niet meer met opvoeding te maken hebben?
-
Muk
Het Cockersyndroom lijkt mij ook vele malen erger dan bezitsagressie, maar ik denk dat je bezitsagressie voor een heel groot deel zelf in de hand hebt met de opvoeding. En je kunt ook kijken of de moeder van de pups dat ook heeft.Maeve schreef:Het Cockersyndroom is regelrechte agressie, die honden flippen compleet en dat zonder redenMuk schreef:Is dat niet het Cocker syndroom, wat hier bedoeld wordt? En speelt daar geen erfelijke factor in mee?Emma schreef:bezitsagressie bij de Cockerspaniel, zou dat niet meer met opvoeding te maken hebben?
Cockerspaniel deskundigen ?? (roept u maar).Heel eng maar lijkt me meer een aandoening/afwijking dan een karaktertrek dus zal ook volledig los staan van bezitsagressie.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Oh ik zie het al, ik las je opmerking verkeerd, mijn foutMuk schreef:Het Cockersyndroom lijkt mij ook vele malen erger dan bezitsagressie, maar ik denk dat je bezitsagressie voor een heel groot deel zelf in de hand hebt met de opvoeding. En je kunt ook kijken of de moeder van de pups dat ook heeft.Maeve schreef:Het Cockersyndroom is regelrechte agressie, die honden flippen compleet en dat zonder redenMuk schreef:Is dat niet het Cocker syndroom, wat hier bedoeld wordt? En speelt daar geen erfelijke factor in mee?Emma schreef:bezitsagressie bij de Cockerspaniel, zou dat niet meer met opvoeding te maken hebben?
Cockerspaniel deskundigen ?? (roept u maar).Heel eng maar lijkt me meer een aandoening/afwijking dan een karaktertrek dus zal ook volledig los staan van bezitsagressie.
Ik denk ook dat het grotendeels opvoeding is. Binnen elk ras heb je pittige en minder pittige lijnen natuurlijk dus daar zouden ze een fokker op kunnen uitkiezen. En inderdaad consequent opvoeden dus.
-
Muk
Kan gebeuren, tenminste mij overkomt het ook zo vaak.Maeve schreef: Oh ik zie het al, ik las je opmerking verkeerd, mijn foutIk dacht dat je bedoelde dat die bezitsagressie komt door dat Cocker syndroom.
Ik denk ook dat het grotendeels opvoeding is. Binnen elk ras heb je pittige en minder pittige lijnen natuurlijk dus daar zouden ze een fokker op kunnen uitkiezen. En inderdaad consequent opvoeden dus.
Zelf kan ik mij niet voorstellen dat bezitsagressie een probleem is bij een pup, aangezien dit voor het grootste deel een opvoedkundig probleem is. Het Cockersyndroom is wel iets wat een probleem is en dat is vooral een erfelijk probleem denk ik.
- annemick
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer
- Aantal honden: 1
Ik heb begrepen dat er ook wel verschil in pittigheid kan zijn m.b.t. de kleur van de cocker spaniel.
De rood/witte kunnen wat pittiger zijn, toevallig was dat ook zo hier in de buurt, zowel wat betreft bezitsdrang als sociaal zijn naar andere honden toe.
Mijn broer heeft een zwart/witte en dat is echt een schatje naar alles en iedereen. Een jaar geleden is een straat verderop ook een ontzettend lieve zwart/ witte cocker komen wonen, toevallig een halfbroertje. Weet dus niet of het in dit geval te maken heeft met familietrekjes of de kleur dat deze ook zo zacht is.
De rood/witte kunnen wat pittiger zijn, toevallig was dat ook zo hier in de buurt, zowel wat betreft bezitsdrang als sociaal zijn naar andere honden toe.
Mijn broer heeft een zwart/witte en dat is echt een schatje naar alles en iedereen. Een jaar geleden is een straat verderop ook een ontzettend lieve zwart/ witte cocker komen wonen, toevallig een halfbroertje. Weet dus niet of het in dit geval te maken heeft met familietrekjes of de kleur dat deze ook zo zacht is.
- Irta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xHH
Mooi, ik hoopte al dat iemand daar iets over gezegd zou hebbenMaeve schreef:Overigens, makkelijk te trainen staat volledig los van zindelijkheid.
-
Ellen Bas en pien
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniël.
Het duurde even voordat ik kon reageren want ik moest mijzelf eerst aanmelden.
Jij wilt weten of jij geschikt bent voor een spaniël want daar komt het toch op neer.
Elke spaniël heeft veel beweging en uitdaging nodig, het zijn allemaal jachthonden die vanuit hun instinct werken. Dat betekend dat ze als ze vrijheid krijgen hun jachteigenschappen zullen gaan gebruiken de een wat meer dan de ander. Aan jou de eer te zorgen dat dit binnen de perken blijft.
Naar mijn mening leer je dit niet op puppycurses.
Ik heb twee cocker spaniëls deze komen uit een showlijn.
De zwarte reu heeft op gehoorzaamheid en op behendigheid gezeten, Pien. Lever bonte teef heeft op gehoorzaamheid en jachttraining voor spaniëls gezeten.
Mijn cockers lopen iedere dag twee uur, zij lopen ook beide aan de fiets.
Beide kunnen los volgen ook in het bos.
Ze zijn zoals het hoort bij cockers zacht in de bek. Dat betekend dat als ik zeg "los"zij dit ogenblikkelijk doen en wel zonder dat wat ze in de bek hebben te beschadigen.
De zwarte vond een klein ziek konijntje en bracht dit naar mij zonder het beestje te beschadigen.
Cockers willen heel graag voor je werken maar hebben wel een beetje de pest aan continue dezelfde oefeningen te doen.
Speuren in en buitenshuis vonden ze prachtig. Hondenpuzzels vinden ze geweldig.
Ze gaan overal mee naar toe, speeltuin,dierentuin restaurant en gedragen zich goed. Ook de dierenarts wordt niet opgegeten
Mijn honden slaan aan als er bezoek komt maar die worden met veel enthousiasme begroet, beide zijn lief voor kinderen en zijn tolerant. Ik heb geen kinderen maar de honden zijn erg geliefd bij de buurtkinderen.
Dat neemt niet weg dat ik wil dat je mijn honden als hond behandeld en niet als intertoys hond.
Dan schreef iemand nog iets over dat zij niet op de bank kunnen ivm bezittingdrang???
Beide liggen hier op de bank en ook wel eens op bed waarom niet? Als ik wil dat ze eraf gaan doen ze dat
Opvoeding heet dat.
Ik vind het dan ook onzin te beweren dat cockers bezittingsdrang hebben en niet met kinderen kunnen. Dat ligt aan de baas en opvoeding.
Ik ben het wel eens dat kleur vd cocker een rol speelt. De éenkleur is over het algemeen pittiger qua karakter maar dat maakt hem niet direct agressief en in het bezit van een het ragesyndroom. Dit komt trouwens bij meer rassen voor, ik noem maar de golden retriever....
Wat veel mensen onderschatten is dat de cocker een jachthond is en wil werken. Denk jij dat je met een aantal keren in week grote wandelingen hem blij maakt NEE. Maar dat geldt mijnsinziens ook voor de springer en welsh.
Wil je een advies van mij?
Ga eens kijken bij jachttrainingen van spaniëls daar zie je diverse spaniël soorten. EN je ziet direct waar ze voor bedoeld zijn en dan is het aan jou zelf om te beslissen of dat wat voor jullie is.
Heb je nog vragen hoor ik het graag!
Succes met je zoektocht.
Jij wilt weten of jij geschikt bent voor een spaniël want daar komt het toch op neer.
Elke spaniël heeft veel beweging en uitdaging nodig, het zijn allemaal jachthonden die vanuit hun instinct werken. Dat betekend dat ze als ze vrijheid krijgen hun jachteigenschappen zullen gaan gebruiken de een wat meer dan de ander. Aan jou de eer te zorgen dat dit binnen de perken blijft.
Naar mijn mening leer je dit niet op puppycurses.
Ik heb twee cocker spaniëls deze komen uit een showlijn.
De zwarte reu heeft op gehoorzaamheid en op behendigheid gezeten, Pien. Lever bonte teef heeft op gehoorzaamheid en jachttraining voor spaniëls gezeten.
Mijn cockers lopen iedere dag twee uur, zij lopen ook beide aan de fiets.
Beide kunnen los volgen ook in het bos.
Ze zijn zoals het hoort bij cockers zacht in de bek. Dat betekend dat als ik zeg "los"zij dit ogenblikkelijk doen en wel zonder dat wat ze in de bek hebben te beschadigen.
De zwarte vond een klein ziek konijntje en bracht dit naar mij zonder het beestje te beschadigen.
Cockers willen heel graag voor je werken maar hebben wel een beetje de pest aan continue dezelfde oefeningen te doen.
Speuren in en buitenshuis vonden ze prachtig. Hondenpuzzels vinden ze geweldig.
Ze gaan overal mee naar toe, speeltuin,dierentuin restaurant en gedragen zich goed. Ook de dierenarts wordt niet opgegeten
Mijn honden slaan aan als er bezoek komt maar die worden met veel enthousiasme begroet, beide zijn lief voor kinderen en zijn tolerant. Ik heb geen kinderen maar de honden zijn erg geliefd bij de buurtkinderen.
Dat neemt niet weg dat ik wil dat je mijn honden als hond behandeld en niet als intertoys hond.
Dan schreef iemand nog iets over dat zij niet op de bank kunnen ivm bezittingdrang???
Beide liggen hier op de bank en ook wel eens op bed waarom niet? Als ik wil dat ze eraf gaan doen ze dat
Opvoeding heet dat.
Ik vind het dan ook onzin te beweren dat cockers bezittingsdrang hebben en niet met kinderen kunnen. Dat ligt aan de baas en opvoeding.
Ik ben het wel eens dat kleur vd cocker een rol speelt. De éenkleur is over het algemeen pittiger qua karakter maar dat maakt hem niet direct agressief en in het bezit van een het ragesyndroom. Dit komt trouwens bij meer rassen voor, ik noem maar de golden retriever....
Wat veel mensen onderschatten is dat de cocker een jachthond is en wil werken. Denk jij dat je met een aantal keren in week grote wandelingen hem blij maakt NEE. Maar dat geldt mijnsinziens ook voor de springer en welsh.
Wil je een advies van mij?
Ga eens kijken bij jachttrainingen van spaniëls daar zie je diverse spaniël soorten. EN je ziet direct waar ze voor bedoeld zijn en dan is het aan jou zelf om te beslissen of dat wat voor jullie is.
Heb je nog vragen hoor ik het graag!
Succes met je zoektocht.
Laatst gewijzigd door Ellen Bas en pien op 16 okt 2012 12:27, 2 keer totaal gewijzigd.
- Marlieke met Boris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
nee bezitagressie bij cockertjes is geen onbekend verschijnsel inderdaad. Boris (blauwschimmel) is ook ernstig op zn bezit gesteld en dan vooral mij en mijn man (en waarschijnlijk straks over ons kindje). Wij kunnen niet zomaar een andere hond aaien en andere honden krijgen vreselijk op hun kop als ze tegen ons opspringen. Vooral over zn roedeltje heeft hij dus bezitsagressie, al vind ik het niet echt agressie. Bovendien geldt het ook alleen maar ten opzichte van andere honden (vooral reuen). Hier is dan ook prima mee te leven.
Ik aai alleen maar pupjes of bekende hondjes en nooit zomaar een hond die ik tijdens een wandeling tegen kom (zou ik sowieso al niet doen).
Verder heeft hij ook dat hij moeilijk zn tennisballen lost en dat komt voort uit het te weinig oefenen toen hij jong was, want dat is prima aan te leren. Nu werken we met 2 ballen en een lange lijn als we met ballen spelen, gaat ook prima.
Veel cockerreutjes kunnen wat macho zijn naar andere reuen. In jouw geval zou een teefje beter passen. Verder is het erg af te raden om cockertjes te laten helpen, want daar krijg je vaak vreselijke vachten van. Voor vachtonderhoud moet je toch zeker 1,5 uur per week rekenen en dan af en toe de trimster (of zelf doen).
Ook werd er gezegd dat er verschil in karakter is bij elke kleur. Dit klopt ook! vooral de eenkleuren (rood, choco en zwart en black/tan) zijn vaak wat meer einzelgangers en pittiger, al is dit zeker geen vaste regel. De schimmeltjes en bonte zijn vaak wat stuitiger. De meeste cockers zijn ook kroelkonten en hebben wel uitdaging nodig. Ook om het jachtgedrag in toom te houden, ze gaan graag hun neus achterna en dan is terug roepen niet altijd een optie.
naast wandelen is het dan ook goed om wat speuren en zoekwerk met ze te doen om het samenwerkend te laten zijn en ze niet leren om alleen te gaan jagen.
Over het rode cockersysteem, dit lijkt gelukkig uit het ras te zijn gefokt. Wel goed op blijven letten waar je je cockertje vandaan haalt, ook qua gezondheid. Ze kunnen wel snel last hebben van oorontstekingen en lipplooiexceem (gelukkig heeft boris beide nog nooit gehad).
er zijn ook cockerforums, misschien goed om daar aan te melden? vragen mag ook altijd aan mij hoor.
Ik aai alleen maar pupjes of bekende hondjes en nooit zomaar een hond die ik tijdens een wandeling tegen kom (zou ik sowieso al niet doen).
Verder heeft hij ook dat hij moeilijk zn tennisballen lost en dat komt voort uit het te weinig oefenen toen hij jong was, want dat is prima aan te leren. Nu werken we met 2 ballen en een lange lijn als we met ballen spelen, gaat ook prima.
Veel cockerreutjes kunnen wat macho zijn naar andere reuen. In jouw geval zou een teefje beter passen. Verder is het erg af te raden om cockertjes te laten helpen, want daar krijg je vaak vreselijke vachten van. Voor vachtonderhoud moet je toch zeker 1,5 uur per week rekenen en dan af en toe de trimster (of zelf doen).
Ook werd er gezegd dat er verschil in karakter is bij elke kleur. Dit klopt ook! vooral de eenkleuren (rood, choco en zwart en black/tan) zijn vaak wat meer einzelgangers en pittiger, al is dit zeker geen vaste regel. De schimmeltjes en bonte zijn vaak wat stuitiger. De meeste cockers zijn ook kroelkonten en hebben wel uitdaging nodig. Ook om het jachtgedrag in toom te houden, ze gaan graag hun neus achterna en dan is terug roepen niet altijd een optie.
naast wandelen is het dan ook goed om wat speuren en zoekwerk met ze te doen om het samenwerkend te laten zijn en ze niet leren om alleen te gaan jagen.
Over het rode cockersysteem, dit lijkt gelukkig uit het ras te zijn gefokt. Wel goed op blijven letten waar je je cockertje vandaan haalt, ook qua gezondheid. Ze kunnen wel snel last hebben van oorontstekingen en lipplooiexceem (gelukkig heeft boris beide nog nooit gehad).
er zijn ook cockerforums, misschien goed om daar aan te melden? vragen mag ook altijd aan mij hoor.

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Welshen kom ik minder vaak tegen, maar wat ik zie leuke honden, maar minder enthousiast en minder makkelijker t trainen dan een cocker. Vaakiet serieuser als de cocker. de cockers die ik ken, vind ik vrolijke pretletters. bezitsagressielijkt mij iets honds en niet specifiek voor een ras en veel mensn zijn niet bij machte om daar goed mee om te gaan. cockers zijn bekender en populairder dan welshen en daarmee waarschijnlijk ook sneller bij wat minder kundige eigenaren, waardoor een probleem mischien niet geheel realistisch is. en die kleuren en bepaaldegedragspatronen laat je daar niet te veel door leiden. ik ken vooral leuke eenkleurige en tan(isdat eenkleurig?) en een aanta minder enthousiaste schimmelcockers... laat je daarin vooral leiden door hoe de ouders zijn. zegt je 1000x meer.

-
Maaiike-1989
- geregistreerd lid
Heel erg bedankt voor jullie reacties!!!
Hoe meer ervaringen en kennis er wordt gedeeld des te beter ik kan inschatten welk ras bij mij past! Een hond is en hele verantwoordelijkheid en ik wil graag een maatje hebben waarmee ik een lange tijd veel plezier mee kan hebben!
De spaniels vind ik een leuk ras, alleen ik weet niet of ik elke dag uren aan beweging kan voorzien voor een hond. Ik wil sowieso dagelijks een wat langere wandeling met de hond maken,maar dat zullen geen uren worden.
De hond zal wel naar de hondenoppas gaan waar hij de hele dag kan rond rennen met andere honden op een groot veld,maar ook binnen kan uitrusten.
Ik ga zeker even kijken of ik een keer een show kan bijwonen, dat lijkt me erg leuk en kan ik meteen informatie vragen aan fokkers.
Hebben jullie overigens ook een idee of er nog andere rassen dan de spaniels overeenkomen met de punten die ik heb genoemd? Hetis zo zonde dat de cavalier king charlesspaniel wegvalt, want hij voldeed aan alle punten.
Ik zoek echt een leuke gezelschapshond, die sociaal is en niet voortdurend blaft. Qua beweging vind ik het leuk om een aantal keren een lange wandeling te maken(dus wel het uithoudingsvermogen om een lange wandeling te kunnen maken), maar de hond moet het ook een enkele keer tevreden zijn met een ommetje.
Ik hoor het graag als jullie ideen hebben!!!
Hoe meer ervaringen en kennis er wordt gedeeld des te beter ik kan inschatten welk ras bij mij past! Een hond is en hele verantwoordelijkheid en ik wil graag een maatje hebben waarmee ik een lange tijd veel plezier mee kan hebben!
De spaniels vind ik een leuk ras, alleen ik weet niet of ik elke dag uren aan beweging kan voorzien voor een hond. Ik wil sowieso dagelijks een wat langere wandeling met de hond maken,maar dat zullen geen uren worden.
De hond zal wel naar de hondenoppas gaan waar hij de hele dag kan rond rennen met andere honden op een groot veld,maar ook binnen kan uitrusten.
Ik ga zeker even kijken of ik een keer een show kan bijwonen, dat lijkt me erg leuk en kan ik meteen informatie vragen aan fokkers.
Hebben jullie overigens ook een idee of er nog andere rassen dan de spaniels overeenkomen met de punten die ik heb genoemd? Hetis zo zonde dat de cavalier king charlesspaniel wegvalt, want hij voldeed aan alle punten.
Ik zoek echt een leuke gezelschapshond, die sociaal is en niet voortdurend blaft. Qua beweging vind ik het leuk om een aantal keren een lange wandeling te maken(dus wel het uithoudingsvermogen om een lange wandeling te kunnen maken), maar de hond moet het ook een enkele keer tevreden zijn met een ommetje.
Ik hoor het graag als jullie ideen hebben!!!
-
Maaiike-1989
- geregistreerd lid
Hoevaak laten jullie jullie hond uit? Of gemiddeld hoeveel tijd/keer per dag? Hoe zijn cockers binnenshuis? Zijn ze dan rustiger of ook uitgelaten?Marlieke met Boris schreef:nee bezitagressie bij cockertjes is geen onbekend verschijnsel inderdaad. Boris (blauwschimmel) is ook ernstig op zn bezit gesteld en dan vooral mij en mijn man (en waarschijnlijk straks over ons kindje). Wij kunnen niet zomaar een andere hond aaien en andere honden krijgen vreselijk op hun kop als ze tegen ons opspringen. Vooral over zn roedeltje heeft hij dus bezitsagressie, al vind ik het niet echt agressie. Bovendien geldt het ook alleen maar ten opzichte van andere honden (vooral reuen). Hier is dan ook prima mee te leven.
Hoe gaan ze trouwens om met andere mensen? Zijn ze heel erg gebonden aan 1 persoon of vinden ze het ook prima als ze bijvoorbeeld een dag bij iemand zijn?
- Naima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradinges
Hoe lang is een ommetje en hoe lang is een lange wandeling ongeveer? Je kunt het beste kijken naar wat jij een hond te bieden hebt en daar dan een ras bij zoeken. Ik heb bijv wel tijd om iedere dag een lekkere losloopwandeing te doen, zij het op wisselende tijdstippen, maar ik wilde geen hond waarmee ik moest gaan 'werken' om haar tevreden te houden. Ik heb een druk gezin en j ook hier is het weleens een dagje minder, als ik een ziek kind thuis heb bijv zal ze het moeten doen met een plasje op de hoek en wat ballengooien in de tuin totdat mijn partner er is en een van ons een flinke wandeling met haar kan doen. Ik kwam uit bij de golden retriever maar dat is denk ik te groot voor jullie? Hoewel ze in huis vooral ligt, dus van die grootte zie je niet zoveel haha. Is perfect met de kinderen, schikt zich in een dagje minder maar heeft ook echt wel een uur per dag los rennen/apporteren/moddderrollen nodig om tevreden te zijn. Makkelijk op te voeden en ik heb mijn 17 maanden oude hond nog geen 5 keer horen blaffen.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
- Marlieke met Boris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
Maaiike-1989 schreef:Hoevaak laten jullie jullie hond uit? Of gemiddeld hoeveel tijd/keer per dag? Hoe zijn cockers binnenshuis? Zijn ze dan rustiger of ook uitgelaten?Marlieke met Boris schreef:nee bezitagressie bij cockertjes is geen onbekend verschijnsel inderdaad. Boris (blauwschimmel) is ook ernstig op zn bezit gesteld en dan vooral mij en mijn man (en waarschijnlijk straks over ons kindje). Wij kunnen niet zomaar een andere hond aaien en andere honden krijgen vreselijk op hun kop als ze tegen ons opspringen. Vooral over zn roedeltje heeft hij dus bezitsagressie, al vind ik het niet echt agressie. Bovendien geldt het ook alleen maar ten opzichte van andere honden (vooral reuen). Hier is dan ook prima mee te leven.
Hoe gaan ze trouwens om met andere mensen? Zijn ze heel erg gebonden aan 1 persoon of vinden ze het ook prima als ze bijvoorbeeld een dag bij iemand zijn?
boris is intussen 5 jaar en heeft al zeker iets minder behoefte aan lange wandelingen dan zo rond zn 2de jaar. Maar gemiddeld genomen gaat hij 3 of 4x uit, waarvan 1 lange wandeling van een uur, waarin we dus ook balspelletjes/speur/zoek-werk doen. De andere wandelingen zijn 15min ongeveer en soms gaat hij nog een extra rondje met de buurmeiden die met hem rennen en gek doen (is niet persee nodig maar vindt hij wel enorm gezellig). Verder vaak in het weekend een iets langere middagronden en de andere dag juist geen lange middag wandeling, maar wel mee naar de markt, etc. 1x in de week behendigheid en Boris is prima tevreden. Het zijn echt hondjes die je gewoon lekker moet wennen aan mee gaan naar van alles. Zo is boris ook gewend aan meegaan naar het zwembad als baasje moet waterpoloen. Indrukken opdoen en dingen die op appel aankomen maken ze ook lekker moe.
Boris is een echte mensenhond en de meeste honden om hem heen kunnen hem gestolen worden. Als zn roedeltje van mensen compleet is, is boris het gelukkigst. Hem bij een oppas met honden brengen, zou hem dan ook niet gelukkig maken. Maar ik denk dat wel goed komt wanneer je jouw pup vanaf jongs af aan daaraan went. En dan lijkt een teefje mij geschikter.
In huis is boris een vloerkleedje die je wel het liefst de hele tijd volgt en bij je in de buurt is. Boris is ook een echte uitslaper, maar dat moet je treffen. De meeste cockers zijn eenmaal volwassen in huis behoorlijk rustig en kunnen ook wel aardig even alleen zijn (geen uren lang en zeker niet meerdere malen op 1 dag).
De meeste cockers zijn erg op hun roedel gesteld en hebben vaak ook 1 favoriet in huis, bij ons is dat baasje, omdat die ook het meeste thuis is en de belangrijkste behoeftes van boris voorziet. Vaak zie je wel dat ze 1 favoriet hebben, maar er zijn er niet zo veel die de rest dan negeren hoor. Boris ziet mij ook erg graag en luistert ook prima naar mij (misschien wel beter).
Het zijn leuke hondjes hoor cockertjes, maar trap niet in die mooie oogjes en droepie gedrag ze hebben een consequente baas nodig die ook voorziet in wat uitdaging.