Misschien moet "men" ook niet zo naar rassen kijken maar eerder naar types. Die types zoals mijn honden bestaan al eeuwenlang en zullen ook nooit uitsterven. Ook niet als niemand ze meer mèt stamboom zou fokken.Muk schreef:Kan, maar je kunt je ook afvragen óf je al die rassen nog wel wilt behouden. Is er nog wel bestaansrecht voor hele kleine rassen (en dan bedoel ik met klein de populatie, niet de grootte van de hond)?YvetteJ schreef:Of eerder een andere weg inslaan dus. Zouden ze bij meer rassen moeten doenMuk schreef: Dat is absoluut mogelijk. Maar ik zie niet wat mijn meerwaarde als fokker van kruisingen is ten opzichte van de kruisingen op MP is. Behalve dat ik dan wel verantwoord zou fokken. Als een ras echt zo ongezond is, dan zou ik stoppen met fokken. Een ras moet je niet altijd koste wat kost in stand willen houden.
De populatie is zeer klein als je naar het aantal honden met FCI papiertje kijkt. Als je kijkt wat er voldoet aan het type zonder papiertje met en zonder haar dan lopen er genoeg op deze aardbol rond.
Nogmaals, "mijn" ras is niet ongezond, ik ben aan het kijken naar wegen om mijn ras gezond te houden voor de toekomst (en dan ook nog eens leuk voor mezelf, anders keek ik niet naar sportief).