Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Welk ras ?
Moderator: moderatorteam
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Welk ras ?
Bedankt voor alle reacties.
De Lapinporokoira was het enige ras met de Manchester waar ik zelf nooit aan gedacht had. Ik ken ze niet in het echt, behalve dat ik ze wel eens op een show heb gezien.
Ik zal eens over het ras gaan lezen. Zijn er mensen die ze persoonlijk goed kennen ?
Grappig is wel dat ik in Peru ook Lapinporokoira types heb zien lopen. Ik liet eens een foto aan een NL keurmeester zien van zo'n hond en vroeg wat voor ras dit was. Het was een hond met onbekende afstamming, gewoon een kruising. Hij zal geen Finnen in zijn directe voorouders hebben zitten want die lopen daar echt niet. Toch gokte de km dus ook meteen op een Lap.
Mij spreekt de Working Kelpie het meeste aan en daarna de HH en de MH. Het liefst zou ik denk ik een kruising Whippet met iets herderigs gebruiken. Omdat ze volgens mij qua bouw en ook karakter het dichtst in de buurt komen. Maar een kruising vinden waar je ook nog iets over de achtergrond te weten kan komen is wellicht erg moeilijk.
Er stond van de week een nest Whippet X HH op MP. Zoiets lijkt me wel wat.
De Lapinporokoira was het enige ras met de Manchester waar ik zelf nooit aan gedacht had. Ik ken ze niet in het echt, behalve dat ik ze wel eens op een show heb gezien.
Ik zal eens over het ras gaan lezen. Zijn er mensen die ze persoonlijk goed kennen ?
Grappig is wel dat ik in Peru ook Lapinporokoira types heb zien lopen. Ik liet eens een foto aan een NL keurmeester zien van zo'n hond en vroeg wat voor ras dit was. Het was een hond met onbekende afstamming, gewoon een kruising. Hij zal geen Finnen in zijn directe voorouders hebben zitten want die lopen daar echt niet. Toch gokte de km dus ook meteen op een Lap.
Mij spreekt de Working Kelpie het meeste aan en daarna de HH en de MH. Het liefst zou ik denk ik een kruising Whippet met iets herderigs gebruiken. Omdat ze volgens mij qua bouw en ook karakter het dichtst in de buurt komen. Maar een kruising vinden waar je ook nog iets over de achtergrond te weten kan komen is wellicht erg moeilijk.
Er stond van de week een nest Whippet X HH op MP. Zoiets lijkt me wel wat.
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Een behaarde naakthond? Of wil je echt compleet ander bloed? Op het forum is toch ook een kruising naakthond/mechelse herder? Misschien uit dat nest een hondje gebruiken?
Als het compleet iets anders moet zij, vind ik dit qua uiterlijk prachtig
Als het compleet iets anders moet zij, vind ik dit qua uiterlijk prachtig
Dapper schreef:Misschien de Laplandse herdershond (Lapinporokoira)?
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Heb je nog een Longfieldsje in de aanbieding ?LongFields schreef:Ik vind een Mechelaar uit niet-werklijnen wel een goede optie. Of anders een Laekense misschien? Lijkt mij ook wel wat, zo'n kruising.
Een Mechelaar of Laeken vind ik zeker wel wat hoor. Met een Laeken is de vacht voor mij wel een nadeel. De rasstandaard vraagt (straks) wel gladhaar.
Als jij nou van Pasha een reu maaktnathalie schreef:Ik zou een Pasha doen
Korthaar borders vind ik heel aantrekkelijk. Wel de echt ranke types dan, een beetje hoog op de poten. Niet te lang van lichaam.Sassy schreef:Ik dacht ook meteen aan een korthaar border collie, of alternatief een kelpie...
Dit is bijvoorbeeld mijn korthaar border collie teef Jacky op 8 maand, een van de eerste keren aan de schapen:
Uit een gezonde goede werklijn, heel cool in de kop ook, geweldig leuk hondje.
En iets vergelijkbaars heb ik meer van, nog een korthaar bc, uit deense lijnen:
Scott (Kaceyx Phil)
Die zwarte (Scott) heeft als vader een van deze fokker uit Denemarken:
Dat zijn echt wel gezonde degelijke honden, die lopen al jaren mee in de top met allemaal eigengefokte honden, die ook met 10,11, en 12 jaar nog op een EK of WK starten kunnen.
Zijn natuurlijk niet de doorsnee borders die je gemiddeld ziet![]()
Rest alleen de vraag waarom je aan zo een kruising wil beginnen, zijn er niet genoeg gezonde honden binnen je eigen ras die aan je wensen voldoen?
Om op je laatste vraag terug te komen. De populatie van ons ras is heel klein. Ik weet genoeg gezonde honden maar er zijn echt veel te weinig onverwante honden.
Ik vind ze mooi maar ik heb net wat filmpjes en foto's bekeken en oha vind ik ze te grof en log. Het lijf vind ik niet elegant genoeg. Te lang en te zwaar. Ook vind ik de voorsnuiten en profil bij veel honden niet mooi. Te kort en te weinig onderkaak (die op jouw foto niet hoor).Dapper schreef:Misschien de Laplandse herdershond (Lapinporokoira)?
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Een goede reu vinden zal bij de meeste rashondenmensen niet makkelijk zijn denk ik. Onmogelijk zal het niet zijn hoor. Ik kan het toch uitleggen ? Ik denk trouwens dat het bij juist mensen met wat meer werkhonden wat makkelijker zal gaan als je tenminste laat zien dat je serieus bent en ook zorgt dat de pups goed terecht komen met hun werklust. Maar misschien heb ik dat mis, dat kan.-Saskia- schreef:Ik denk niet dat werklijn border collie fokkers staan te wachten om hun honden uit te lenen om naakte kruisingen te gaan fokken eerlijk gezegd. Althans, dat is mijn indruk. En ja, epilepsie is een groot probleem.
Tja, meningen verschillen. Sommige honden zijn zo oogverblindend mooi, die hebben geen haar nodig om alles te bedekkenIk vind de reden erachter wel bewonderenswaardig, zouden meer fokkers moeten doen![]()
Alleen jammer dat er dan weer deels naakte honden uit komen want die vind ik drie keer niets, de harige variant des te meer![]()
Wat zou er beter zijn aan een ongeholpen straathond uit Peru waar ik niets van weet dan een rashond(kruising) van hier waar wel achtergrond van bekend is ?Lopen er in het land van herkomst dan niet genoeg ongeholpen straathonden van hetzelfde type rond? Die hebben in grote lijnen hetzelfde type en karaktereigenschappen, dat lijkt me de meeste logische keuze.
Al ken je daarvan de achtergrond dan weer niet. Én je moet helemaal naar daar maar door er een herderachtige in te kruisen verander je wel meteen de typische karaktereigenschappen van je ras.
Ik heb al 6 honden uit Peru gehaald en ik geloof niet meer zo in onverwante honden uit Peru. Er lopen heel erg veel honden zonder stamboom rond die allemaal ook weer directe familie zijn van stamboomhonden daar en hier.
Qua karakter ben ik er niet zo bang voor als je daarna gewoon weer verder gaat met Peruanen. Ik ga niet nestje na nestje kruisen hè ? Nu een kruising en dan weer een paar generaties wel een echte. Ons ras is niet puur, veel honden hebben maar een aantal generaties bekend. De karakters lopen zo erg uiteen dat je echt niet van een naakte hond door zijn karakter kunt zeggen wat voor ras het is.
-
_Jules_
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Haha ja dat is Diaz dus..de kruising Peruaan/Mechelse herderTamara. schreef:Een behaarde naakthond? Of wil je echt compleet ander bloed? Op het forum is toch ook een kruising naakthond/mechelse herder? Misschien uit dat nest een hondje gebruiken?

- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
- Aantal honden: 3
Grapje uiteraard. Ik vind het wel een goeie zet denk ik. Ook ik zit regelmatig te rekenen hoe wij de gbgv gezond gaan houden met de kleine populatie en om me heen te kijken met wat dan de mogelijkheden zouden zijn tot inkruising
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Deze misschien?sirene schreef: Heb je nog een Longfieldsje in de aanbieding ?
Een Mechelaar of Laeken vind ik zeker wel wat hoor. Met een Laeken is de vacht voor mij wel een nadeel. De rasstandaard vraagt (straks) wel gladhaar.

(Sorry, foto is wat groot denk ik, heb hem rechtstreeks van FB geplukt)
Is nu nog wel erg jong (van juni 2011) maar denk dat hij wel redelijk elegant zal blijven. Heeft niet heel veel vacht trouwens.
Maar ik begrijp dat de ruwhaarvacht wat lastiger zal zijn dan een korthaarvacht.
- klaproos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse boxermix
Hmmm...
En wat te denken van een werktype Samojeed?
Stukken meer pit dan een Showlijn, werklustig en intelligent en voor een poolhond nog bijzonder gehoorzaam ook.

Stukken meer pit dan een Showlijn, werklustig en intelligent en voor een poolhond nog bijzonder gehoorzaam ook.

- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
- Aantal honden: 1
Opeens weet je het, een Lakeland Terrier
Snel, behendig, leergierig, eigenwijs op zijn tijd en will to please waar je simpel van wordt
Snel, behendig, leergierig, eigenwijs op zijn tijd en will to please waar je simpel van wordt
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Hij is leuk en mooi! Heb meteen wat meer foto's van hem op FB zitten kijken. Idd een mooie elegante hond.LongFields schreef:Deze misschien?sirene schreef: Heb je nog een Longfieldsje in de aanbieding ?
Is nu nog wel erg jong (van juni 2011) maar denk dat hij wel redelijk elegant zal blijven. Heeft niet heel veel vacht trouwens.
Maar ik begrijp dat de ruwhaarvacht wat lastiger zal zijn dan een korthaarvacht.
De rasstandaard zal straks ws vragen om gladhaar. Wat ze met de andere vachttypen dan gaan doen weet ik niet (foutje of NEV). Ik vind het zelf wel logisch dat ze gladhaar moeten zijn hoor, dat wel (gezien de afkomst) maar ik vind het zelf niet heel erg als er een ander type vacht uit komt. Ik zou niet specifiek op zoek gaan naar een andere type vacht. Dat niet.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Hij heeft tot op heden ook een heerlijk karakter, wat ik van de eigenaren begrijp.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
loony schreef:Stig
Leuke honden hoor, maar niet helemaal wat ik zoek.Caat* schreef:Lijkt me idd een leuke kruising, maar of die voldoet aan de eis niet té eigenwijs te zijn....Lysette schreef:Een picardische herder?![]()
Je kan er mee werken en op hondensport gaan, maar ze vergen wel heel vaak een speciale aanpak zodat de bezigheid interessant blijft. Ze verliezen heel snel hun interesse
@ Marjoleine, de Lapinporokoira vind ik dus te grof en te lang van lichaam.
Er zit wel verschil in type zag ik maar de meerderheid vind ik veel te lang.
Epilepsie vrije lijnen ? Bestaat dat ? Zolang er geen DNA test voor is zou ik dat niet geloven hoor. Maar een oudere bewezen reu die nooit epi heeft gegeven zou ik best kunnen gebruiken natuurlijk.Boutje schreef:Working kelpie of een border collie van het type van mijn Jinn, voor zover ik weet epilepsie-vrije lijnen en ik ken er vrij veel persoonlijk van.
Alhoewel ze dan misschien te intens worden? Maar bij genoeg uitdaging is ze heel rustig in huis.
Ik ken een working kelpie reu die aan je plaatje voldoet, hij is echt mooi en heel werklustig, heeft alleen een hele slechte vacht, te weinig ondervacht en vrij dun, maar voor jou lijkt me dat niet echt een probleem.
Stirling ken ik ook. Leuke hond ja. Zijn vacht vind ik ook wat minder. Qua bouw zou ik liever ene nog ranker kelpietje gebruiken.
Dat geeft met de mijne vast ook een prachtig gangwerk

-
loony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel - Aantal honden: 4
- Contacteer:
Oor degene die ik voorstelde valt vast wel te onderhandelen, hij heeft alleen geen fci papieren.
- YvetteJ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Helemaal niet zelfssirene schreef: Maar niet heel erg als er een ander type vacht uit komt.
Groetjes Yvette
Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat maakt niet uit voor een kruising hè.loony schreef:Oor degene die ik voorstelde valt vast wel te onderhandelen, hij heeft alleen geen fci papieren.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
We kunnen natuurlijk ook 2 reuen gebruikenYvetteJ schreef:Helemaal niet zelfssirene schreef: Maar niet heel erg als er een ander type vacht uit komt.straks komt er maar één nakerd uit dat nest
Of 3 of 4!
Voor ieder wat wils.
- YvetteJ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
- Contacteer:
In belgië kun je toch voor babies je embryo (op illegale wijze) laten samenstellen alvorens het in de baarmoeder te plaatsen, soort veredelde ivf. Als we dat nou eens regelen voor de kinders van Don!sirene schreef:We kunnen natuurlijk ook 2 reuen gebruikenYvetteJ schreef:Helemaal niet zelfssirene schreef: Maar niet heel erg als er een ander type vacht uit komt.straks komt er maar één nakerd uit dat nest
![]()
Of 3 of 4!![]()
Voor ieder wat wils.
Groetjes Yvette
Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
billy schreef:Opeens weet je het, een Lakeland Terrier![]()
![]()
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Die zijn er toch niet of nauwelijks in Nl ?Dapper schreef:Hmmm...
- klaproos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse boxermix
Er zitten sowieso twee fokkers in Nederland.sirene schreef: Die zijn er toch niet of nauwelijks in Nl ?
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Met werkhondjes ?Dapper schreef:Er zitten sowieso twee fokkers in Nederland.sirene schreef: Die zijn er toch niet of nauwelijks in Nl ?
Ik heb wel eens sammen gezien bij een sledehondenwedstrijd hier. Misschien waren die wel van 1 van die kennels. Maar van wat ik me herinner vind ik die ook niet echt het type wat ik zoek. Ik zal de foto's nog eens zoeken.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:

Gevonden. Ik kan het niet goed uitleggen maar ik vind ze te popperig. Het hoofdje is me te afwijkend.
-
-Saskia-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
sirene schreef:Tja, meningen verschillen. Sommige honden zijn zo oogverblindend mooi, die hebben geen haar nodig om alles te bedekken![]()
Bedankt voor je uitleg, ik had geen idee dat de straathonden al zo aan elkaar verwant zijn.
Dat het karakter erg varieert besefte ik daarna ook pas, aangezien men niet echt van een "ras" kan spreken.
Dan is helemaal naar Peru vliegen inderdaad nogal verspilde moeite
Ik weet niet hoe het zit met epilepsie binnen de working kelpie maar ik geloof ook niet zo in epilepsie vrije lijnen binnen de border.
Ik zou het in ieder geval niet aandurven.
-
teckeltoos
- Zeer actief
Voor een echt mooie kruising zou je dit kunnen gebruiken

kelb tal-fennek
en voor een "doe" hond....een stabij erbij

kelb tal-fennek
en voor een "doe" hond....een stabij erbij
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dit snap ik niet, wat bedoel je hiermee?teckeltoos schreef: en voor een "doe" hond....een stabij erbij
Een Stabij heeft denk ik verre van het ideale lichaam en koptype om in te kruisen bij de Peruaan. Ook de hangende oren zijn niet echt handig. Lijkt mij hoor, maar ik ben natuurlijk Sonja niet.
- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Contacteer:
Ik wist niet dat er werk- en showlijnen Samojeed bestonden. Weer iets geleerd.
Shadow is gewoon veel te grof, maar die zou geen moeite hebben om vader en moedertje met Doña te spelen
.
Ik vind zo'n kroatische herder ook wel leuk om te kruisen met een naakthond.
Shadow is gewoon veel te grof, maar die zou geen moeite hebben om vader en moedertje met Doña te spelen
Ik vind zo'n kroatische herder ook wel leuk om te kruisen met een naakthond.
-
teckeltoos
- Zeer actief
Ik doel ermee puur en alleen op het gebruik van de hond.LongFields schreef:Dit snap ik niet, wat bedoel je hiermee?teckeltoos schreef: en voor een "doe" hond....een stabij erbij
Een Stabij heeft denk ik verre van het ideale lichaam en koptype om in te kruisen bij de Peruaan. Ook de hangende oren zijn niet echt handig. Lijkt mij hoor, maar ik ben natuurlijk Sonja niet.
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
dat is gewoon een pharaohhondteckeltoos schreef:Voor een echt mooie kruising zou je dit kunnen gebruiken
kelb tal-fennek
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
En dan waarom een stabij?teckeltoos schreef:
Ik doel ermee puur en alleen op het gebruik van de hond.
Dat zijn toch geen fantastische werkhonden? Niet te vergelijken met een kelpie vind ik.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Nee, inderdaad, daarom begreep ik het ook niet zo goed.Machie schreef:En dan waarom een stabij?teckeltoos schreef:
Ik doel ermee puur en alleen op het gebruik van de hond.
Dat zijn toch geen fantastische werkhonden? Niet te vergelijken met een kelpie vind ik.
Maar als je een hond in zou kruisen puur en alleen op het gebruik ervan, dan nóg heb je te maken met de exterieurkenmerken die die hond met zich meebrengt. Daar kun je natuurlijk niet omheen, dat valt niet uit te sluiten of weg te poetsen.