Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Info Spinone Italiano

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Vitalia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 4

Info Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Vitalia »

Wij gaan een pupje bijnemen, een Spinone.
Zijn er hier mensen die ervaring met ze hebben ?
Hoe gaat het bij jullie? Leuke hond?
Aan de karakterbeschrijving te zien zal het voor ons een leuke hond zijn. Toch graag ervaringen aub?
Afbeelding
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Re: Info Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Sas »

leukleukleuk!!!
Afbeelding
Vitalia
Zeer actief
Lagotto Romagnolo

Moooooi!

Lijken ze kwa karakter op een Spinone?
Afbeelding
Afbeelding
Saskia241
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saskia241 »

*Esther heeft een heel leuk spinone-meisje gehad.
Vitalia
Zeer actief
Lagotto Romagnolo

:LOL:
grapjas!

Neen, lijken ze op een basset fauve enz.?
Afbeelding
Afbeelding
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Mijn Spinone teefje is afgelopen juni overleden op 8 jarige leeftijd.
Ik zie dat je al een Truffeltje hebt dus je hebt al ervaring met een gevoelig ras.
Mijn Delphi was een hond met een goede neus, gevoelig en een beetje dommig en superlief naar mensen.
Actief maar wel zo dat je er niet gek van werd in huis. Ze was ontzettend graag buiten en struinde het liefst door veldjes met wat water, langs slootkantjes enz.
Het zijn honden waar we wat samen mee moet doen maar niet op de manier van een Duitse Staande Draadhaar ofzo. Ze doen niet alles omdat de baas dat zonodig wil.
Delphi was wit/oranje maar met weinig oranje :wink:
Kijk goed naar de ouders qua jachtpassie en kijk of dat bij je past.
Kan ik mooi ongestraft wat foto's hier neerzetten van haar :wink:

Afbeelding
Dit deed ze altijd graag!
Afbeelding
De 3 dames samen toendertijd...
Afbeelding
Op jonge leeftijd, wat een bekkie he?
Afbeelding
Met de konijnendummy.
Wat zijn jouw plannen met je Spinone?
Vitalia
Zeer actief
Lagotto Romagnolo

Ik wil met onze meid gaan speuren. Voorlopig hebben we voor de naam Fortunata gekozen, maar we hebben nog tijd :D

Wat was ze mooi! Is het normaal dat ze zo jong sterven? Ik dacht dat ze ook rond de 12 jaar kunnen worden?
Ze leek me een echte lieverd trouwens. Het spijt me voor je dat ze je zo jong verlaten heeft :(:
Afbeelding
Afbeelding
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Als je wilt speuren en een maatje kleiner wilt kun je ook een Grand Basset Griffon Vendéen kiezen ;-)
Ik heb best getwijfeld tussen beide rassen en omdat ik al eerder voor de 'grand' was gevallen is die het uiteindelijk geworden.......maar die kan over het algemeen wat minder makkelijk los dan een Spinone omdat dat toch een staande hond is.
Sandra
Afbeelding
Vitalia
Zeer actief
Lagotto Romagnolo

Neen hoor ik ben verliefd op een Spinone. Leuke Lagotto trouwens :I:
Onze Gioia is 8 jaar en ik heb wel spijt dat we met haar niet zijn gaan speuren toen ze jonger was, haar neusje werkt als de beste! Ze vindt ook altijd haar balletje terug, waar het ook maar ligt.
Hoe heet jouw Lagotto? Hoe oud? enz... :wink:
Afbeelding
Afbeelding
*Esther
Zeer actief

Vitalia schreef:Ik wil met onze meid gaan speuren. Voorlopig hebben we voor de naam Fortunata gekozen, maar we hebben nog tijd :D

Wat was ze mooi! Is het normaal dat ze zo jong sterven? Ik dacht dat ze ook rond de 12 jaar kunnen worden?
Ze leek me een echte lieverd trouwens. Het spijt me voor je dat ze je zo jong verlaten heeft :(:
Dankjewel! Mooie naam, kun je ook echt Italiaans laten klinken als je haar roept! Delphi haar stamboomnaam van Dolce Vita Delphina, ze was een Stannamore trouwens. Nee, het is niet gebruikeljk maar ze werd geveld door lymfeklierkanker en dan nog weer een aparte vorm. De fokster zegt: tien jaar en alles daarboven is mazzel. Het was ook en echte goedzak en een grote lieverd.
Speuren zal je haar een plezier mee doen, Delphi had echt een heel goede neus. En die stond al voor op een merel :wink: Heb jij al een fokker op het oog?
Delphi kon super loslopen, eigenlijk bizar voor een Staande hond. Ik heb haar getraind met een fluitje maar kwam ook altijd. Dat was gewoon haar idee, niet omdat het er zo ingestampt was. Dat werkt trouwens averechts bij een Spinie :-)
empyree
Zeer actief
Contacteer:

Vitalia schreef:Neen hoor ik ben verliefd op een Spinone. Leuke Lagotto trouwens :I:
Onze Gioia is 8 jaar en ik heb wel spijt dat we met haar niet zijn gaan speuren toen ze jonger was, haar neusje werkt als de beste! Ze vindt ook altijd haar balletje terug, waar het ook maar ligt.
Hoe heet jouw Lagotto? Hoe oud? enz... :wink:

In mijn onderschrift staat Google , officieel Gloire de l'Empyrée du Mas de Rognard en ze is nu 18 maanden, geboren in Frankrijk uit Italiaanse ouderhonden en dan hebben we ook nog een wit-oranje lagotto-dame die nu 6 maanden is en zij heet Bice spreek uit Bietchè en zij komt uit Italië.
Sandra
Afbeelding
Vitalia
Zeer actief
Lagotto Romagnolo

Onze Gioia heet officieel DiGioia del Pippa Casita en komt van een fokker in België, spijtig genoeg, fokt hij geen Lagotto's meer dus als er ooit iets met Gioia gebeurt, zal ik op zoek moeten gaan :(:

Voor de Spinone heb ik trouwens een fokker met pups gevonden in Nederland, dus die zal het worden!
Rubyhills Spinone, mama is in ieder geval heel mooi en bij de pups zitten er een paar die ik wel leuk vind.
Afbeelding
Afbeelding
Sas
Zeer actief

Wij doen aan zweetwerk met ozne fauven, dat is inderdaad super leuk om te doen. De hond is helemaal in z`n element, wat wil je nog meer. De spinone en de fauve zijn wel erg anders denk ik, maar ik weet niet veel van de spinone behalve dat ik ze prachtig vind!
Afbeelding
Vitalia
Zeer actief
Lagotto Romagnolo

Ik ben helemaal niet thuis in de jachthonden wereld, wat is zweetwerk?
Ondanks dat onze Argies ook voor de jacht gebruikt worden, heb ik me er nooit in verdiept; jacht hou ik niet van en everzwijnen of poema jagen zag ik zeker niet zitten :lol1:
Afbeelding
Afbeelding
Sas
Zeer actief

Wat is zweetwerk?

Zweetwerk is het terugvinden, opsporen van ziek dan wel gewonde in het wild levende dieren. In Nederland leven we met heel veel mensen en dieren op een relatief klein stukje grond. Dat leidt met grote regelmaat tot aanrijdingen. Bijna iedere dag worden er in Nederland dieren aangereden omdat ze simpel weg op het verkeerde moment op de verkeerde plaats stonden of omdat bestuurders van motorvoertuigen net even wat anders deden als het besturen van hun voertuig of eventjes haast hadden en daardoor niet meer konden anticiperen op wat er op de weg gebeuren kan als je bijvoorbeeld een natuurgebied doorkruist.
Dit heeft dan meestal tot gevolg blikschade een gedeukt imago maar vooral beschadigde dieren. Deze dieren zijn dan geheel afhankelijk van ons opdat ze gevonden worden en dan al dan niet geholpen kunnen worden of in het uiterste geval mogelijk zelfs behoed worden voor onnodig leiden.

Daarnaast kennen we dan ook nog de "ziek" geschoten dieren. Dat dieren die tijdens de jacht om welke reden dan ook niet goed geraakt zijn en dus ook terug gevonden moeten worden.

De zweethond combinatie is er op getraind om aan de hand van een onderzoek op de plaats van het gebeurde vast te stellen of een zogenaamde nazoek al dan niet nodig is. Soms, zijn de tekenen ter plaatsen zo duidelijk dat er besloten kan worden om geen nazoek te doen. Meestal is het anders om omdat de hondengeleider ten opzichte van het dier geen risico's neemt. Liever een uurtje werken en dan toch alsnog besluiten het is echt niet nodig als weg gaan met de gedachten: "had ik misschien toch even moeten nazoeken".

Een goede combinatie is niet iets wat eventjes in twee of drie maanden trainen ontstaat. Goede combinaties trainen velen jaren dragen veel ervaring mee en hebben niet tel bare uren doorgebracht in het veld. Alles met het doel om te ondersteunen op het moment dat de vraag daar is.

Een zweethond zonder zijn of haar vaste geleider is dan ook gehandicapt. Vaak krijg ik de vraag kun je niet even een hond opleiden voor mij en standaard zal het antwoordt zijn NEE. Omdat het succes van combinatie in het Samenwerken zit. De hond en zijn geleider moeten perfect op elkaar ingespeeld zijn en blindelings kunnen vertrouwen op elkanders kunnen. Dit is een situatie die enkel en allen kan ontstaan als er geregeld goed getraind wordt waarbij de lat steeds hoger komt te liggen.

De hond moet leren een spoor goed uit te werken, de geleider moet leren dat hij/zij het niet beter weet. Een hond heeft het vermogen om duizenden geur sporen te herkennen. Mensen hebben vaak al moeite om de meest elementaire geuren te beschrijven. Daarnaast zal de zweethondenman m/v zich moeten verdiepen in sporen, denk hierbij aan soorten haar, prenten, schottekens, types zweet (bloed), verstoringen in de vegetatie et cetera maar ook wetgeving en lokale regelgeving en gebruiken.

Maar als dit dan na velen uren trainen goed zit dan heb je ook wat. CSI in het veld.

Dan is het ook een feest om te zien hoe hond en baas samenwerken en met welk een rust dit gaat. Want wat velen niet weten of zich realiseren. Het zogenaamde zweetwerk gebeurd in alle rust zonder toeters of bellen. Want een dier wat gewond is zal in alle rust benaderd moeten worden en de minste verstoring is al reden voor een dier om verder te vluchten. Vandaar dat het zweetwerk ook niet vaak gezien wordt en daardoor relatief onbekend is bij niet jagende.

Wel valt steeds weer op dat zodra publiek er mee in contact komt men unaniem positief is over het zweetwerk.
Afbeelding
Vitalia
Zeer actief
Lagotto Romagnolo

Oh wat leuk! En fantastisch! Jullie staan in Nederland echt wel verder met dieren dan hier, ik zou niet weten waar we dit in België zouden kunnen doen.
Kan je hierover niet wat meer vertellen? Is er een mogelijkheid om jullie aan het werk te zien?
Afbeelding
Afbeelding
Sas
Zeer actief

haha, nee ik kan er niet echt meer over vertellen. Mijn man doet dit met de honden (puur recreatief hoor) en bovenstaaande info heb ik even gejat van de website van onze trainer. UItgebreider dan dat kan ik het niet vertellen ;-) Zoek maar eens op zweetwerk.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat ze dat in Belgie ook wel kennen? Oh, check ook eens de topics hier onder " jacht en speuren"
Laatst gewijzigd door Sas op 25 okt 2012 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Sas
Zeer actief

Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ohh een spinone :I:
ik zal er wel nooit een nemen , maar ik vind ze prachtig!!
empyree schreef: zij heet Bice spreek uit Bietchè en zij komt uit Italië.
klinkt als BITCHY :LOL:
maar ik vermoed dat dat ook de bedoeling is? :mann:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
empyree
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:ohh een spinone :I:
ik zal er wel nooit een nemen , maar ik vind ze prachtig!!
empyree schreef: zij heet Bice spreek uit Bietchè en zij komt uit Italië.
klinkt als BITCHY :LOL:
maar ik vermoed dat dat ook de bedoeling is? :mann:

Neuh, das niet de bedoeling, het is gewoon een italiaanse naam die met name voorkomt in de streek Emilia Romagna waar de Lagotto Romagnolo zijn oorsprong heeft.
Maar de naam geeft inderdaad wel wat hoofbrekens want de fransen denken sowieso dat ik het over bitch heb want zij horen die verschillen niet en denken dan ook alleen aan de foute versie ;-)
Toen we dachten haar Bieke te noemen werden we ook uitgelachen want dat is hier een scheldwoord voor een domme geit.....
Manlief heeft het dus steevast over het brabantse bietje (beetje).
Maar ach als het beessie maar een naam heeft en de fokker wilde haar graag zo noemen, dus dan ga ik niet zeuren!
Sandra
Afbeelding
*Esther
Zeer actief

Jouw moederhond is ook een Stannamore, wat geweldig! Die uitdrukking!!
Er zit aan moederskant zeker ook nog bekende familieleden tussen.
Je moet ons echt op de hoogte houden hoor!
Vitalia
Zeer actief
Lagotto Romagnolo

Ik kan bijna niet wachten tot ik de pups kan zien :wachten:
Afbeelding
Afbeelding
lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV

Ongelezen bericht door lijn »

De spinone is inderdaad ook echt geweldig! Er zou er bij ons maar zo ooit 1 kunnen komen als vriendlief beseft dat grotere honden ook leuk zijn :F: Maar ik moet zeggen dat Vedette voor een grand basset (nog) best goed luistert met loslopen.

Heeft dat stannamore iets met kleur te maken of zo?

Plaats je heel veel foto's??
*Esther
Zeer actief

Stannamore is de kennelnaam :wink:
lijn
Zeer actief

Ooh hahah!
empyree
Zeer actief
Contacteer:

Oh ik zie een scottisch fold in je onderschrift ?
Sandra
Afbeelding
vosse
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Poedels

Ongelezen bericht door vosse »

We hebben momenteel een reu te logeren.
Geweldig leuke hond. Luisterd goed. Af en toe wil die wel eens in zijn werkmodus schieten
en komt dan bijv. een konijn keurig apporteren.
Het is een goedzak, maar laat zich niet het kaas van zijn brood eten.
Hij is ook goed waaks en kom je zonder aandringen op zijn terrein kan het
zijn dat hij wel even laat weten dat hij daar niet van gediend is.
lijn
Zeer actief

vosse schreef:We hebben momenteel een reu te logeren.
Geweldig leuke hond. Luisterd goed. Af en toe wil die wel eens in zijn werkmodus schieten
en komt dan bijv. een konijn keurig apporteren.
Het is een goedzak, maar laat zich niet het kaas van zijn brood eten.
Hij is ook goed waaks en kom je zonder aandringen op zijn terrein kan het
zijn dat hij wel even laat weten dat hij daar niet van gediend is.
Dat vraagt om een foto!
vosse
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Poedels

Ongelezen bericht door vosse »

Afbeelding
Afbeelding
Vitalia
Zeer actief
Lagotto Romagnolo

Zoooo mooi, die foto's!
empyree schreef:Oh ik zie een scottisch fold in je onderschrift ?
Ja, hij is dertien jaar nu en is geadopteerd toen ie 10 jaar was. Zijn naam is Ceasar. Een vriend ging samenwonen met iemand die twee poezen had, en het lukte niet zo goed. Toen ik haar eens alleen sprak, vertelde ze me dat ze al een paar maanden samenwoonden maar dat hij nog op het oude adres zat (alleen), ze zei me dat haar vriend niemand vond en dat ze hem de week daarop naar de DA zou doen om te laten inslapen. Dat vond ik zo verschrikkelijk dat ik hem genomen heb, alhoewel ik bang was voor de honden en hem tesamen. Hij heeft in die 10j bij zijn oude baas nooit buiten geweest en geen andere dieren gezien. Alles is echter goed gekomen en hij slaapt nu bij ons beneden waar de honden ook zijn maar hij kan zich afzonderen als hij wil (kattendeur).
Onze andere poes staat nooit mooi op een foto, zij is een straatkat en zwart met witte teentjes, je ziet altijd alleen maar een vlek :ugh:
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”