Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Goede fokkers Italiaans windhondje gezocht!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Puma
Actief
Mijn ras(sen): Podenco
Aantal honden: 1

Goede fokkers Italiaans windhondje gezocht!

Ongelezen bericht door Puma »

Hallo,

Ik ben mij aan het orienteren op wellicht een nieuw hondje in huis. Ik zoek een hond die goed bij mijn actieve Podenco past, maar die wat minder jachtinstinct heeft. Nu zal een windhondje gerust ook jagen, maar mijn Podenco gaat gerust de bossen in als er geen konijn te zien is, die komt ze dan onderweg wel tegen. Ik zoek dus eigenlijk een hond die niet gaat speuren, want als ze dat samen gaan doen ben ik bang dat ik ze echt lang kwijt ben. Ook moet het hondje qua formaat wat handzamer zijn dan Evi nu. En zo kwam ik op het Italiaans windhondje.
Wie kan mij een website geven van een betrouwbare fokker? Ik kan zelf 2 adressen vinden op internet, maar er moet toch nog wel meer zijn? En wat zijn goede dingen om op te letten bij het uitkiezen van een Italiaans windhondje?
Afbeelding
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Re: Goede fokkers Italiaans windhondje gezocht!

Ongelezen bericht door chaos »

Fokkers weet ik zo niet, heb begrepen dat het wel een heel ras is, actief maar wel zeer fragiel.
Afbeelding
Saba
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saba »

Het Italiaans windhondje heeft in Nederland geen op zichzelf staande rasvereniging maar is opgenomen bij de Nederlandse Whippet Club. Neem contact op met Maria Buerman, zij doet de pupbemiddeling en herplaatsers en weet waar op dit moment nestjes zijn en waar er pupjes worden verwacht. http://www.whippetclub.nl/DeClub/Pupbem ... fault.aspx

Toch, ik zou nog eens nadenken over het Italiaantje. Het zijn ontzettend actieve maar uiterst kwetsbare hondjes, je wilt niet weten hoeveel iggies hun pootjes breken als pup, en vaak nog complexe breuken ook. Ik wil je niet afschrikken maar het "ontzettend actieve" zou door een hoop mensen als "neurotisch" kunnen worden omschreven en zindelijkheid is een groot issue voor de meesten. Epilepsie komt veel voor. Ze zijn absoluut leuke, vrolijke hondjes maar hebben wel veel aandacht nodig, alleen zijn vinden ze vaak niet bepaald een succes. Just sayin'. :engel: Ga eens op oriënterend bezoek bij fokkers en eigenaren en vraag hen het hemd van het lijf.

Hou er ook rekening mee dat het heel goed kan dat er wel mee gaat worden gejaagd met je andere hond als het spelletje eenmaal duidelijk is, zelfs al valt er niets te zien.
Cabasja
Actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cabasja »

Ik ken de blaylock kennel in spanje......
Afbeelding
Puma
Actief

Bedankt voor de reacties!

Ik heb inderdaad ook gelezen dat ze erg fragiel zijn en snel iets breken als pup. Als ik youtube filmpjes bekijk zie ik eigenlijk alleen maar stuiterballen die van de ene bank naar de andere springen. En toch trekt het ras mij wel, ik houd wel van slanke, snelle hondjes. Ook Evi was in het begin erg wild en na een jaar is dit veel minder geworden, dus een jaar afzien kan ik wel overwegen. Wat voor mij het belangrijkste is, is dat het een hondje wordt die goed bij Evi past.. En nog een Spaans schatje erbij zou ik heus wel willen, maar ik ben toch bang dat ze samen overal achteraan vliegen en dat houdt mij tegen. Evi heeft diverse cursussen doorlopen en luistert perfect, maar dat jachtinstinct... Dat zie ik liever niet versterkt.. Ook heb ik graag een handzamer formaat hond, en zo kwam ik op het Italiaans windhondje.

Ik ga even op zoek naar die Kennel Fiefoerniek. En inderdaad nog veel vragen stellen en nadenken.. Moeilijk!
Afbeelding
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

Ik zou dus echt geen Italiaantje bij een Podenco zetten hoor, dat italiaantje is zo stuk man!!
Kit
Erelid

Jion schreef:Is een whippet niks?

En er zijn ook zat buitenlandse hondjes die weinig of geen jachtdrift hebben hoor.

Ze wil een Italiaantje :wink:
Saba
Zeer actief

Kit schreef:Ik zou dus echt geen Italiaantje bij een Podenco zetten hoor, dat italiaantje is zo stuk man!!
Ik heb dit eigenlijk ook wel, ja.. :ugh:

TS, ik heb net het clubblad binnen en daarin staan twee nestjes met italianen, pb me maar als je de contactgegevens wil hebben.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Kit schreef:Ik zou dus echt geen Italiaantje bij een Podenco zetten hoor, dat italiaantje is zo stuk man!!
nou ze heeft zo te zien geen ibicenco, maar een stuk kleinere podenco " variant" ik denk een Orito als het al een raszuivere is, maar hoe dan ook die zijn een stuk kleiner dan een ibicenco en daardoor waarschijnlijk ook een stuk minder lomp.

Ik zou zelf nog geen whippet bij mijn ibicencos zetten, zeker geen pup, of zonder toezicht. De zus van mn vriendin heeft whippets, en dat gaat super goed met mijn ibicencos maar die zijn altijd onder toezicht samen. Een italiaantje lijkt mij echt geen goed idee.

Ik denk dat een whippet beter zou passen bij de hond van de TS, lijkt mij ongeveer dezelfde grootte , een italiaantje lijkt mij ook veel te fragiel.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Kit
Erelid

Podenji schreef:
nou ze heeft zo te zien geen ibicenco, maar een stuk kleinere podenco " variant" ik denk een Orito als het al een raszuivere is, maar hoe dan ook die zijn een stuk kleiner dan een ibicenco en daardoor waarschijnlijk ook een stuk minder lomp.

Ik zou zelf nog geen whippet bij mijn ibicencos zetten, zeker geen pup, of zonder toezicht. De zus van mn vriendin heeft whippets, en dat gaat super goed met mijn ibicencos maar die zijn altijd onder toezicht samen. Een italiaantje lijkt mij echt geen goed idee.

Ik denk dat een whippet beter zou passen bij de hond van de TS, lijkt mij ongeveer dezelfde grootte , een italiaantje lijkt mij ook veel te fragiel.
Ik weet, maar dat mag je tegenwoordig niet meer zeggen he :mrgreen:
Een whippet is veel steviger, maar ook die zou ik er niet bij zetten, Falera hier is iets groter als een Whippet en die krijgt het soms ook flink voor de kiezen hier hoor met die Ibicenco's
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

wat mag je tegenwoordig niet meer zeggen?

nou barry redde het hier trouwens aardig hoor :mrgreen:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Kit
Erelid

Podenji schreef:wat mag je tegenwoordig niet meer zeggen?

nou barry redde het hier trouwens aardig hoor :mrgreen:

Ja maar Barry was een sniper :pffff:
Puma
Actief

Nou Evi zal dan geen 'standaard' Podenco zijn, want die is absoluut niet lomp of slopend richting andere (kleine) hondjes. Evi trekt graag haar eigen plan, wilt wel met honden spelen maar dan mogen ze alleen achter haar aanrennen. Bij de uitlaatservice doet ze het met alle honden goed en mijn ouders hebben een whippet kruising die kleiner is en haar spel is echt dat ze achter haar aan moet rennen, niet andersom en als ze 'wild' spelen is dit heel vriendelijk, dus daar maak ik me echt niet druk om eigenlijk...
Ik maak me er meer druk om of zo'n hyperactief puppietje haar niet gek maakt!

Een ander buitenlands hondje kan ook natuurlijk, maar ik heb niet zulke goede ervaringen met de maat van de hond inschatten. Evi zou niet groter worden dan 30cm, en is nu tegen de 50cm aan.. Niet dat je haar daarom weg doet maar ik zou niet nog een keer dit formaat willen. En daarnaast vind ik het uiterlijk en de vrolijkheid en zachtaardigheid van een Italiaans windhondje echt wat hebben.

Voordat ik reageer op nestjes zou ik nog wel meer van het ras willen weten. Weten jullie of die grote hondenshow (die 1x per jaar is, ben er weleens geweest lang geleden) binnenkort weer is en of daar ook Italiaanse windhondjes geshowd worden?
Afbeelding
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Alle 'grote hondenshows' zijn eens in het jaar, en op alle grote hondenshows worden zeker italiaantjes geshowd :) Twee weken terug zat ik nog naast de ring waar ze gekeurd werden toevallig :)

Komend weekend is er show in Bleiswijk, in de hallen van flora holland. Italiaantjes worden op zondag gekeurd en er zijn er 8 ingeschreven zie ik op de site :) Voor verdere shows kun je het best de kalender van de Raad aanhouden, grote shows zijn de nationale (CAC) en internationale (CACIB) tentoonstellingen voor alle rassen :)
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

ik denk dat je de Winner in amsterdam bedoeld, de windhonden zijn dan op zondag 25 november :wink:
Puma
Actief

Ja die bedoel ik! De Winner, bedankt zeg dan ga ik daar naartoe!
Afbeelding
Saba
Zeer actief

Puma schreef: Voordat ik reageer op nestjes zou ik nog wel meer van het ras willen weten.
Nee, dat snap ik en is heel erg verstandig. Maar die nu in het clubblad staan (het ene nestje zal allang weg zijn want dat is in mei geboren) zijn dus twee fokkers die fokken volgens de reglementen van de rasvereniging en aan bepaalde eisen voldoen zoals gezondheidstesten. Contact opnemen met die mensen met vragen en wellicht een bezoekje om kennis te maken met het ras in een alledaagse situatie lijkt me een eerste stap, dus vandaar dat ik het zei. De Winner is ook een goed idee.

In februari is trouwens in Zutphen de clubmatch van de NWC, daar komen ook italiaantjes.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”