Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Doden van straathonden.....

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Doden van straathonden.....

Ongelezen bericht door laeken »

Doden van straathonden is natuurlijk zeer onprettig. Wat zouden jullie willen als jullie hier zouden wonen? Deze honden zijn schat ik zo in niet plaatsbaar. Ze geven duidelijk extreem overlast en ik moet bekennen dat ik nooit zou durven wandelen met een eigen hond in deze buurt. Hoe moet dit opgelost worden? De honden zijn niet vredelievend zoals op dit filmpje te zien is. Ik zou voor inslapen zijn ben ik bang. Want hier wonen zou ik dus niet willen met deze groep honden voor de deur. Je zou snachts thuis komen en deze roedel komt op je af. Of je wil wandelen met je eigen hond.

http://www.youtube.com/watch?v=qDF6QvYN ... re=related
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Re: Doden van straathonden.....

Ongelezen bericht door Rami »

Ik weet het niet... de auto wordt dan wel aangeblaft maar ik zie wel mensen lopen die met rust gelaten worden. :19:
Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Ik vind het een dubieus filmpje..
fijn dat je nadenkt over de oplossing, maar mij lijkt focussen op het ontstaanvan zo'n probleem noodzakelijker.
Kwam vaak in landen met een dergelijke plaag, grote verhalen over doodschieten, gebeurde regelmatig.
Maar het probleem lijkt daardoor nooit kleiner te worden.
laeken
Zeer actief

Rami schreef:Ik weet het niet... de auto wordt dan wel aangeblaft maar ik zie wel mensen lopen die met rust gelaten worden. :19:

Zou jij daar met je honden van je terrein af durven gaan? Mijn zus woonde op St. Maarten en daar is ook een dergelijk probleem. Ze had zelf 3 straathonden gevonden en meegenomen. Wandelen was zeer lastig omdat elk stuk strand en elke wijk zijn eigen roedel had. Die lieten je niet door hun straat lopen en ze beten zo nu en dan ook kinderen en vrouwen. Een vriendin mijn van zus had een rottweiler daar. Zij was zo bang dat ze alleen met die hond in de avond op straat durfde. Blijkbaar wisten de straathonden dat deze rottweiler stond voor zijn zaak en dus lieten ze haar wel met rust. Mijn zus niet en haar vaste hond werd dan dus gepakt als ze niet uitkeek. Best latig en ik vind het fikse dieren op dit filmpje. Geen honden die zo afgebluft kunnen worden. In mijn ogen een seriues probleem en ook wel een gevaar voor de mensen en honden daar.

Misschien heb ik het mis, maar het roedelgedrag is in mijn ogen niet prettig van deze honden. :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Ik ben bang dat het doden van deze honden slechts symptoombestrijding is. :ugh:
Ik denk dat castratie-projecten en, vooral!, voorlichting over het houden en verzorgen van honden (te beginnen op scholen) meer zoden aan de dijk legt.
Afbeelding
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Deze honden hebben er gewoon een sport van gemaakt om een auto te 'omsingelen' zoals ze ook zouden doen als daar een koe of paard langs zou lopen of een jogger. Het ziet er niet agressief uit maar ik vind niet dat dit kan, zo veel los lopende honden in een buurt. Je zal maar kinderen hebben die daar langs moeten lopen van en naar school en door de honden omringd worden. Als een kind gaat rennen, wat heel logisch is gaat zo'n groep honden dat als een spelletje zien en dat kan dan wel eens fout aflopen zonder dat het agressief bedoelt is door de honden!

Als deze honden echt van niemand zijn zou ik ze laten oppakken en kijken of er belangstelling voor is om te herplaatsen en anders denk ik dat euthanasie de beste oplossing is.
Sandra
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja, het afmaken van straathonden is op zich denk ik geen slecht idee, de manier waarop, is vaak de issue.
als het snel en pijnloos gebeurt, is het t voorkomen van heel wat leed
laeken
Zeer actief

De mens die langsloopt in het begin kijkt wel en slaat meteen een straat in. Ik weet dus niet of ze altijd zo relaxed zijn. :wink: De persoon houdt ze in de gaten en ik kan me zelf niet voorstellen dat ze relaxed zijn gezien het type hond en het aantal. Als je goed kijkt zie je ineens links van de auto op de stoep ook nog verschillende honden lopen. Dit zijn pittige waakse honden verwacht ik en ik vraag me af of 1 relschopper niet voldoende is om de hele roedel in de grote problemen te helpen. Ik denk niet dat deze honden van iemand zijn. Het lijkt mij een aangefokt zooitje ongeregeld dat misschien ergens voer haalt? Restaurant in de buurt die voer in een steeg gooien? Containers? Vuilnisbelt? Geen van de honden heeft ook een halsband om.
Afbeelding
kooi
Zeer actief

S@ndr@ schreef:tja, het afmaken van straathonden is op zich denk ik geen slecht idee, de manier waarop, is vaak de issue.
Geen slecht idee, nee, maar alleen als je ook iets doet aan het ontstaan van het probleem.
Alleen afmaken is water naar de zee dragen.
( zie ook mijn eerdere reactie).

ook in Nederland is het ooit eens zo geweest en andere meestal westerse landen.
Daar bestaat dit probleem niet meer.
als je op zoek gaat naar het waarom vind je een hondvriendelijkere oplossing!
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ja hier werden vroegah de honden ook gewoon, gelijk de kids op straat gekeild, net zo hard :wink: , er zal dus een mentaliteits-verandering moeten komen.
of binnen houden, of castreren.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

kooi schreef:
S@ndr@ schreef:tja, het afmaken van straathonden is op zich denk ik geen slecht idee, de manier waarop, is vaak de issue.
Geen slecht idee, nee, maar alleen als je ook iets doet aan het ontstaan van het probleem.
Alleen afmaken is water naar de zee dragen.
( zie ook mijn eerdere reactie).

ook in Nederland is het ooit eens zo geweest en andere meestal westerse landen.
Daar bestaat dit probleem niet meer.
als je op zoek gaat naar het waarom vind je een hondvriendelijkere oplossing!
Met zulke hondenroedels? :80:
Over welke tijd spreken we dan?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Icecold81 »

Ah aan de letters erboven te zien zou het wel eens Griekenland kunnen zijn....

Op Corfu hadden ze ook zo'n roedel, die waren lief, die gingen ook achter de auto's aan.
Toen werd de leukste aangereden en ben ik iedere dag naar de dierenarts daar geweest met hem en heb die zwerfhond de rest van mijn vakantie verzorgd :)

Ik zou 's avonds best een beetje angstig zijn als ze ook echt op me af zouden komen en grommen, maar anders niet hoor...
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Het filmpje niet gekeken, maar ik heb er totaal geen moeite mee als straathonden (in bv turkije :jank: ) op een nette en snelle manier dood gemaakt worden.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Rami
Zeer actief

Icecold81 schreef:Ah aan de letters erboven te zien zou het wel eens Griekenland kunnen zijn....

Op Corfu hadden ze ook zo'n roedel, die waren lief, die gingen ook achter de auto's aan.
Toen werd de leukste aangereden en ben ik iedere dag naar de dierenarts daar geweest met hem en heb die zwerfhond de rest van mijn vakantie verzorgd :)

Ik zou 's avonds best een beetje angstig zijn als ze ook echt op me af zouden komen en grommen, maar anders niet hoor...
Het is Russisch. :wink:
Afbeelding
Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Icecold81 »

ook een vreemde taal :)
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
kooi
Zeer actief

Hier in Nederland kennen we het probleem nog met zwerfkatten.
De strategie afmaken werkt niet, populaties worden gewoon weer aangevuld.
Dit schijnt niet te gebeuren wanneer de dieren worden gevangen, gecastreerd en opnieuw uitgezet.
Zo'n territorium is dan 'bezet'.

Verder vangen we loslopende dieren op en plaatsen die in een asiel en we doen aan voorlichting bij nieuwe huisdier bezitters om te kiezen voor castratie en demotiveren het krijgen van pretnesten.

In landen als op dat filmpje wordt niet diervriendelijk gedood, maak je geen illusie.
Wanneer de overlast te groot wordt gaat een groep mannen met geweren op pad om een killer orgie te houden.

die geeft dan wat respijt....meer niet. :ugh:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik weet wel dat een vriendin in Texas de straat niet op durft met haar hond omdat daar extreem veel zwerfhonden zijn, die dus inderdaad aanvallen.

Ik heb er dan ook geen probleem mee, als ze op humane wijze verwijderd worden. Of dat het probleem verhelpt, denk het niet.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

kooi schreef:Hier in Nederland kennen we het probleem nog met zwerfkatten.
Dit schijnt niet te gebeuren wanneer de dieren worden gevangen, gecastreerd en opnieuw uitgezet.
waar gaan die nieuwe gedumpte dieren dan heen :denken:
die vaporiseren niet lijkt mij.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Neeltje

Podenji schreef:
Het castreren zorgt ervoor dat de bestaande populatie zich niet verder kan voortplanten. Maar inderdaad, het zorgt er niet voor dat nieuwe 'los gebroken' katten zich aansluiten bij de bestaande groepen. Ook een beetje dweilen met de kraan open.
Rami
Zeer actief

Neeltje schreef:
Podenji schreef:
Het castreren zorgt ervoor dat de bestaande populatie zich niet verder kan voortplanten. Maar inderdaad, het zorgt er niet voor dat nieuwe 'los gebroken' katten zich aansluiten bij de bestaande groepen. Ook een beetje dweilen met de kraan open.
Maar als die 'nieuwe' losgebroken katten wel gecastreerd zijn wordt de groep in ieder geval niet onhandelbaar groot.
En daarnaast is dus die voorlichting o zo belangrijk. Ontmoedig mensen om onbezonnen dieren in huis te halen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb geen idee eigenlijk... ik heb met mijn honden de straathonden in Hongarije meegemaakt en die kwamen echt niet in de buurt van mijn honden... ze blaften uit de verte en hoe verder ik doorliep hoe verder ze naar achteren gingen en uiteindelijk gewoon wegliepen. Dat waren 'echte' straathonden. De honden die daar 's nachts buiten liepen waren gewoon honden van mensen daar uit de buurt... en die liepen daar samen met de 'echte' straathonden ... ook daar eigenlijk weinig tot geen last van. De enige overlast die je er van had was het constante geblaf, dag en nacht 24/7... maar ook daar wen je aan en vrij snel ook moet ik zeggen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rami
Zeer actief

Cleva schreef: Maar dat gezwets over bezette territoria en dat er dan geen nakomelingen uit niet gecastreerde beesten meer komen is zo'n raar fabeltje.
Waarom bedienen castratie-activisten zich toch altijd zo makkelijk van dergelijke sprookjes?
Als ze niet beweren dat het gezonder is dan heeft het wel weer een magisch effect op andere, niet gecastreerde beesten.
Nou, daar heb ik ook nog nooit van gehoord. Wie zegt dat dan?

En ik ben helemaal geen castratie-activist, maar ik weet dat in Istanbul 'neuter & release' wel effect heeft. Het zwerfhonden-probleem is daarmee natuurlijk nog lang niet mee opgelost, daar is inderdaad die lange adem van voorlichting en bewustwording voor nodig, maar er worden in die desbetreffende wijken in ieder geval veel minder zwerfhonden-pups geboren.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Cleva schreef:
Jahaaaa...natuurlijk krijg je minder nakomelingen als je een groot deel van de populatie noetert.
Het gaat om het gezwets dat door het rieliesen van de genoeterden de niet genoeterden minder nakomelingen zouden bekomen.
Jahaaaa, maar van wie komt dat gezwets dan. Heb er echt nog nooit van gehoord.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

laeken schreef:Doden van straathonden is natuurlijk zeer onprettig. Wat zouden jullie willen als jullie hier zouden wonen? Deze honden zijn schat ik zo in niet plaatsbaar. Ze geven duidelijk extreem overlast en ik moet bekennen dat ik nooit zou durven wandelen met een eigen hond in deze buurt. Hoe moet dit opgelost worden? De honden zijn niet vredelievend zoals op dit filmpje te zien is. Ik zou voor inslapen zijn ben ik bang. Want hier wonen zou ik dus niet willen met deze groep honden voor de deur. Je zou snachts thuis komen en deze roedel komt op je af. Of je wil wandelen met je eigen hond.

http://www.youtube.com/watch?v=qDF6QvYN ... re=related
Goed, de woede van het forum over me heen:
Nee, ik zou dan "geen problemen" hebben met het doden van een dier wat echt overlast veroorzaakt, hond, kat, tijger.. whatever ;-)
Wel op een dierwaardige manier dus niet afslachten maar in 1 x raakschieten of verdoven en daarna doden.

1 Kanttekening: je moet ook iets doen aan opvoeding van de mensen; anders schiet je er 10 af, en komen er weer 11 loslopend bij, bij wijze van spreke.

Suzanne
Rami
Zeer actief

Inge O schreef:
Rami schreef:
Cleva schreef:
Jahaaaa...natuurlijk krijg je minder nakomelingen als je een groot deel van de populatie noetert.
Het gaat om het gezwets dat door het rieliesen van de genoeterden de niet genoeterden minder nakomelingen zouden bekomen.
Jahaaaa, maar van wie komt dat gezwets dan. Heb er echt nog nooit van gehoord.
letterlijk zo heb ik het ook nog niet gehoord maar het komt er wel op neer bij wat 'ze' zeggen want in heel veel overbevolkingsverhalen hoor je telkens hetzelfde : niet afmaken maar onvruchtbaar maken en in hun woongebied laten, zo zou je de populatie niet laten stijgen. zou je ze daarentegen doodmaken dan komen er gewoon nieuwe voor in de plaats die weer lekker doorfokken tot je aan of hoger dan het oorspronkelijke getal zit.

klinkt leuk hoor tot aan dat punt van het verhaal maar wat zouden die 'nieuwe' dan doen als ze niet naar een vrijgekomen plaats kunnen migreren? ophouden met zich voort te planten? nee natuurlijk, die krijgen gewoon lekker verder kindertjes, twee straten of wijken of dorpen verderop :wink: .
Ja, allicht. :ugh:
Naast het onvruchtbaar maken van zwerfhonden moet je er ook voor zorgen dat er geen 'nieuwe' meer bijkomen (door mensen bewust te maken van het feit dat je voor je hond moet zorgen, geboortebeperkende maatregelen moet nemen etc.). Maar goed, dan komt die lange adem weer om de hoek kijken... :wink:
Afbeelding
kooi
Zeer actief

Precies, lange adem.....en de wens om er wat aan te veranderen, is ook een cultureel gegeven, in dat soort landen worden die zwerfdieren gehaat en mishandeld.
( "Dogs.....no good dogs.....")
En een heel klein clubje liefhebbers werkt zich uit de naad aan opvang, verzorging en adoptie naar westerse landen.
Neeltje

kooi schreef:Precies, lange adem.....en de wens om er wat aan te veranderen, is ook een cultureel gegeven, in dat soort landen worden die zwerfdieren gehaat en mishandeld.
En een heel klein clubje liefhebbers werkt zich uit de naad aan opvang, verzorging en adoptie naar westerse landen.
En wat dan betreft alle zwerfkatten in Nederland?? Moeten wij die dan ook door andere landen laten adopteren? De oudjes vinden de zwerfkatten zielig en voeren ze iedere dag volop. Er zijn hier wijken in Eindhoven waar het stikt van die beesten.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Neeltje schreef:
kooi schreef:Precies, lange adem.....en de wens om er wat aan te veranderen, is ook een cultureel gegeven, in dat soort landen worden die zwerfdieren gehaat en mishandeld.
En wat dan betreft alle zwerfkatten in Nederland?? Moeten wij die dan ook door andere landen laten adopteren? De oudjes vinden de zwerfkatten zielig en voeren ze iedere dag volop. Er zijn hier wijken in Eindhoven waar het stikt van die beesten.
Nederland moet moet ook de zwerfkatten laten castreren... zorgen dat ze zich niet meer kunnen voortplanten.... beter nog kunnen mensne die ene kat nemen er gewoon voor gaan zorgen , dan hebben we een stuk minder zwerfkatten en minder " overlast" ervan.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Neeltje schreef:
De symapthie druipt er weer vanaf. Dat jij niks met katten hebt is duidelijk. "Die beesten" zijn voor anderen wel belangrijk. Ik zou me er gewoon niet mee bemoeien als je er niks van begrijpt. :wink:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ik heb er geen last van en ze doen dus maar wat goed lijkt.
Al schieten ze de hele bende af dan ben je gelijk ook van het probleem af in aanvallen en roedelgedrag .
Alles castreren lost het probleem niet op ,het duurd alleen wat langer voordat het uitgestorven is.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”