Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Australian shepherd pup heeft behoorlijke bezitsdrang
Moderator: moderatorteam
- fr@ncis
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Australian Shepherd
- Aantal honden: 1
Australian shepherd pup heeft behoorlijke bezitsdrang
Ik heb een Australian shepherd pup (reu) van nu ongeveer 4,5 maand. Al vanaf het begin had hij een behoorlijke drang om spullen (wat altijd met eten te maken heeft) toe te eigenen. Nu heb ik al een keer een bericht geplaatst toen stal hij snel dingen van tafel en ging ermee in zijn bench, om ons dan grommend duidelijk te maken dat het van hem is en dat hij het zo snel mogelijk gaat opeten. Ik ben bezig geweest met ruilen, hem zijn voer uit mijn hand te laten eten (brokjes in zijn bak is eigenlijk nooit een probleem) bot vasthouden en hem dan laten knagen (vindt hij heel gezellig en gemakkelijk), dit overigens op advies van onze trainster. en het wordt wel steeds minder. De hond wordt steeds liever maar er zijn momenten....
Wat mij het meest raakt is het feit dat ik hem niet vertrouw..Hij kan als een engeltje zijn maar als hij dan wat heeft wat hij op dat moment heel belangrijk vindt kan hij gaan grommen. Ik vind dit niet OKE. Ik heb nog 3 kinderen in huis lopen 15,13 en 10 en moet hem kunnen vertrouwen. Ik weet dat het een kwestie is van opbouwen, ik vertrouw hem niet en hij voelt die energie van mij en hij vertrouwt mij dus niet.
Vanmorgen liet ik hem uit en meneer had een plastic zak (met iets erin) in zijn bek en ik merkte dat hij het wilde opeten. Geen paniek.. ik weet als ik begin te gillen van neen hier, dat hij denkt oh dit is vast heel interessant snel opeten.. dus ik bewaar mijn geduld pak iets lekkers en houdt hem dit voor. hij laat los en pakt het snoepje, slikt dit snel weg en grijpt dat zakje weer heel snel om die vervolgens snel naar binnen te willen werken. Dit punt vind ik dus heel lastig. want plastic is slecht, als hij dit binnenkrijgt kan hij verstopping krijgen. dus ik pak het alsnog uit zijn bek. (ik heb geen tijd om te ruilen) hij gromt en haalt uit en bijt. en om heel eerlijk te zijn. ik krijg een reactie van waaaat en geef m een lel voor zijn hoofd. Sorry ik zal nu wel veel dit kun je niet maken en zo voort naar me toe krijgen, maar ik laat me niet bijten door hem. Mijn reactie was ook instinctief. pats....overigens was hij wel onder de indruk en geschrokken en ik heb het uit zijn bek gehaald.
Let wel: Slaan is geen normale reactie want ik wil dat hij mijn hand als positief ervaart maar hij beet en ik reageerde.
Ik heb dus als vanaf het begin van deze problemen met de hond. Dierenarts had al snel in de gaten dat hij dominant gedrag vertoonde. Ik zat er dus al vrij snel bij de dierenarts omdat meneer iets had gegeten wat hem niet goed viel. Ik zit op training met hem, heb via de dierenarts een speciale avond bijgewoond om ook dit soort zaken te bespreken. Fokker gebeld, was daar iets gebeurt? fokker van vader gebeld. Hoe is vader wat dit betreft. helemaal niets..
In het begin was hij veel erger, dit is al veel minder geworden. mensen zeggen ook hij is veel liever (zachter) geworden. Vorige week kwam hij zelfs zijn botje bij mij brengen. dat is echt een unicum. Maar toch wat doe je op zo'n moment je loopt buiten. hij pakt weer iets wat echt slecht voor hem is. en hij is het snel naar binnen aan het werken!!
Ik ben ook al speciaal buiten met plastic aan het werk langslopen met het commando neen. oh en je ziet m kijken. als baasje niet oplet. dan ga ik het snel pakken.
Wat mij het meest raakt is het feit dat ik hem niet vertrouw..Hij kan als een engeltje zijn maar als hij dan wat heeft wat hij op dat moment heel belangrijk vindt kan hij gaan grommen. Ik vind dit niet OKE. Ik heb nog 3 kinderen in huis lopen 15,13 en 10 en moet hem kunnen vertrouwen. Ik weet dat het een kwestie is van opbouwen, ik vertrouw hem niet en hij voelt die energie van mij en hij vertrouwt mij dus niet.
Vanmorgen liet ik hem uit en meneer had een plastic zak (met iets erin) in zijn bek en ik merkte dat hij het wilde opeten. Geen paniek.. ik weet als ik begin te gillen van neen hier, dat hij denkt oh dit is vast heel interessant snel opeten.. dus ik bewaar mijn geduld pak iets lekkers en houdt hem dit voor. hij laat los en pakt het snoepje, slikt dit snel weg en grijpt dat zakje weer heel snel om die vervolgens snel naar binnen te willen werken. Dit punt vind ik dus heel lastig. want plastic is slecht, als hij dit binnenkrijgt kan hij verstopping krijgen. dus ik pak het alsnog uit zijn bek. (ik heb geen tijd om te ruilen) hij gromt en haalt uit en bijt. en om heel eerlijk te zijn. ik krijg een reactie van waaaat en geef m een lel voor zijn hoofd. Sorry ik zal nu wel veel dit kun je niet maken en zo voort naar me toe krijgen, maar ik laat me niet bijten door hem. Mijn reactie was ook instinctief. pats....overigens was hij wel onder de indruk en geschrokken en ik heb het uit zijn bek gehaald.
Let wel: Slaan is geen normale reactie want ik wil dat hij mijn hand als positief ervaart maar hij beet en ik reageerde.
Ik heb dus als vanaf het begin van deze problemen met de hond. Dierenarts had al snel in de gaten dat hij dominant gedrag vertoonde. Ik zat er dus al vrij snel bij de dierenarts omdat meneer iets had gegeten wat hem niet goed viel. Ik zit op training met hem, heb via de dierenarts een speciale avond bijgewoond om ook dit soort zaken te bespreken. Fokker gebeld, was daar iets gebeurt? fokker van vader gebeld. Hoe is vader wat dit betreft. helemaal niets..
In het begin was hij veel erger, dit is al veel minder geworden. mensen zeggen ook hij is veel liever (zachter) geworden. Vorige week kwam hij zelfs zijn botje bij mij brengen. dat is echt een unicum. Maar toch wat doe je op zo'n moment je loopt buiten. hij pakt weer iets wat echt slecht voor hem is. en hij is het snel naar binnen aan het werken!!
Ik ben ook al speciaal buiten met plastic aan het werk langslopen met het commando neen. oh en je ziet m kijken. als baasje niet oplet. dan ga ik het snel pakken.
- fr@ncis
- Vaste gebruiker
Re: Australian shepherd pup heeft behoorlijke bezitsdrang
Hmmm misschien wel een goed idee. Zelf nog niet aan gedacht. ThanksNanna schreef:Ik zou binnen voorlopig doorgaan zoals je dat gewend bent, je zegt zelf dat hij al veel liever is geworden.
Buiten zou ik hem voorlopig met een muilkorfje uitlaten; kan ie niks pakken en heb je ook geen strijd ook.
En ik denk dat die instinctieve klap wel eens heel verhelderend heeft kunnen werken, ik ben benieuwd hoe het vanaf nu gaat
- Aragorn
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): engelse bulldog, amerikaanse bulldog en amstaff
- Aantal honden: 4
misschien gebruik je dit al maar.........neem een stukje leverworst of kaas mee in je zak, het zijn werkhonden dus zal hij meer zijn neus gebruiken en aandacht voor jou hebben.
Groetjes Janny
Pootjes van: Gimli, Arwen, Eowyn en Elessar
R.I.P Pebbles ?-?- 2003 / 13-11-2012
R.I.P. Aragorn 28-01-2007 / 22-02-2011
R.I.P. Elmo 03-12-2009 / 18-06-2011
Al zo'n tijd er niet meer maar nog steeds erbij: Cheetah, Anoes, Tessa, Tommy, Daytona en Jesper
Al zo'n tijd er niet meer maar nog steeds erbij: Cheetah, Anoes, Tessa, Tommy, Daytona en Jesper
- antheman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd
- Aantal honden: 2
mijn aussie is knettergek op zijn balletje
Hou de bench dicht, dan kan hij er ook niet in gaan liggen met eten.
Hou de bench dicht, dan kan hij er ook niet in gaan liggen met eten.
- fr@ncis
- Vaste gebruiker
Aragorn schreef:misschien gebruik je dit al maar.........neem een stukje leverworst of kaas mee in je zak, het zijn werkhonden dus zal hij meer zijn neus gebruiken en aandacht voor jou hebben.
Hoi. Ik heb zelf altijd een tasje bij me met kleine stukjes gedroogde pens. (als beloning) vindt ie erg lekker. maar daar was nu geen tijd mee voor. Hij was het zo snel weer naar binnen aan het werken. Maar meestal kan ik daar al goed mee ruilen
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Zodra hij het laat vallen en aandacht voor jou en beloning heeft een paar stappen achteruit doen weg bij zijn object vandaan.fr@ncis schreef:Aragorn schreef:misschien gebruik je dit al maar.........neem een stukje leverworst of kaas mee in je zak, het zijn werkhonden dus zal hij meer zijn neus gebruiken en aandacht voor jou hebben.
Hoi. Ik heb zelf altijd een tasje bij me met kleine stukjes gedroogde pens. (als beloning) vindt ie erg lekker. maar daar was nu geen tijd mee voor. Hij was het zo snel weer naar binnen aan het werken. Maar meestal kan ik daar al goed mee ruilen
Dan het commando zit of af wat hij kent.
Beloning erin en de aandacht vasthouden door nog een beloning en aanlijnen.
Weer beloning erin en weg gaan uit die situatie.
Vraag mij af of de hond niet een paar stapjes te pittig is voor jullie , vooral als je zegt hem niet te vertrouwen..?
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Aragorn
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): engelse bulldog, amerikaanse bulldog en amstaff
- Aantal honden: 4
ruilen heb ik nooit gedaan met" lekkers uit mijn zak", een hele ferme LOS en dan de hemel in prijzen en de bal als beloning. Even alle aandacht geven en dan weer " back too normal ". Moet er wel bij zeggen dat de bal in de zak met "lekkers" zatfr@ncis schreef:Aragorn schreef:misschien gebruik je dit al maar.........neem een stukje leverworst of kaas mee in je zak, het zijn werkhonden dus zal hij meer zijn neus gebruiken en aandacht voor jou hebben.
Belangrijk is dat jij alle aandacht houd, zoeken naar iets is vaak verveling en erg ras eigen. Tijdens het lopen klep ik wat af tegen ze, kijk een vogel, kijk een kind etc. hierdoor hield ik de aandacht goed bij mij. Succes en zorg dat je weer vertrouwen krijgt dat is het belangrijkste, vind de manier die bij jou/jullie en de hond past.
Groetjes Janny
- fr@ncis
- Vaste gebruiker
Zelf had ik dat ook al bedacht. gisteren met hem geoefend hiervoor op een stuk waar hij los mag lopen. Weg bij het object vandaan maar meneer rent dan heel snel weer terug. daar liep hij trouwens los. ik was echt met hem aan oefenen. maar het is een boef. Of hij een paar stapjes te pittig is voor mij, neen ik denk het niet. Als iemand zo'n hond aan kan ben ik het wel. Alleen dit gedrag is wel nieuw voor mij zo heftig en ik wil hier op de meest goede manier mee omgaan. Als je ziet hoe hij eerst was en hoe hij nu is. is dat al een hele verandering. Voor mij is het een uitdaging. maar omdat ik ook kinderen hebt, wil ik dit er zo snel mogelijk uit hebben. Dat ik hem niet vertrouw is logisch want hij is nu nog onberekenbaar. Voor mij is het aftasten wat voor hem belangrijk is om zo te reageren. Zou jij m dan wel vertrouwen? Ik kan namelijk die opmerking niet helemaal plaatsenbouvierpoedel schreef:Zodra hij het laat vallen en aandacht voor jou en beloning heeft een paar stappen achteruit doen weg bij zijn object vandaan.fr@ncis schreef:Aragorn schreef:misschien gebruik je dit al maar.........neem een stukje leverworst of kaas mee in je zak, het zijn werkhonden dus zal hij meer zijn neus gebruiken en aandacht voor jou hebben.
Vraag mij af of de hond niet een paar stapjes te pittig is voor jullie , vooral als je zegt hem niet te vertrouwen..?
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Hij is niet onberekenbaar of onbetrouwbaar want hij laat duidelijk gedrag zien in wat wel en niet.fr@ncis schreef:Zelf had ik dat ook al bedacht. gisteren met hem geoefend hiervoor op een stuk waar hij los mag lopen. Weg bij het object vandaan maar meneer rent dan heel snel weer terug. daar liep hij trouwens los. ik was echt met hem aan oefenen. maar het is een boef. Of hij een paar stapjes te pittig is voor mij, neen ik denk het niet. Als iemand zo'n hond aan kan ben ik het wel. Alleen dit gedrag is wel nieuw voor mij zo heftig en ik wil hier op de meest goede manier mee omgaan. Als je ziet hoe hij eerst was en hoe hij nu is. is dat al een hele verandering. Voor mij is het een uitdaging. maar omdat ik ook kinderen hebt, wil ik dit er zo snel mogelijk uit hebben. Dat ik hem niet vertrouw is logisch want hij is nu nog onberekenbaar. Voor mij is het aftasten wat voor hem belangrijk is om zo te reageren. Zou jij m dan wel vertrouwen? Ik kan namelijk die opmerking niet helemaal plaatsenbouvierpoedel schreef:Zodra hij het laat vallen en aandacht voor jou en beloning heeft een paar stappen achteruit doen weg bij zijn object vandaan.fr@ncis schreef:Aragorn schreef:misschien gebruik je dit al maar.........neem een stukje leverworst of kaas mee in je zak, het zijn werkhonden dus zal hij meer zijn neus gebruiken en aandacht voor jou hebben.
Als je zegt dat je hem niet vertrouwd en erbij vertelt dat je ook nog kinderen hebt in de x ,x, en x leeftijd plus hij jouw zwakke kanten kan lezen dan lees ik daaruit dat de hond niet echt op zijn plaats zit en nniet bij de juiste eigenaar.
Niet bedoeld dat je slecht voor hem bent of niet van dat beest houd .
Maar hierboven laat je weer een ander verhaal zien ,wat haaks staat op het vorige.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- fr@ncis
- Vaste gebruiker
bouvierpoedel schreef:Hij is niet onberekenbaar of onbetrouwbaar want hij laat duidelijk gedrag zien in wat wel en niet.fr@ncis schreef:Zelf had ik dat ook al bedacht. gisteren met hem geoefend hiervoor op een stuk waar hij los mag lopen. Weg bij het object vandaan maar meneer rent dan heel snel weer terug. daar liep hij trouwens los. ik was echt met hem aan oefenen. maar het is een boef. Of hij een paar stapjes te pittig is voor mij, neen ik denk het niet. Als iemand zo'n hond aan kan ben ik het wel. Alleen dit gedrag is wel nieuw voor mij zo heftig en ik wil hier op de meest goede manier mee omgaan. Als je ziet hoe hij eerst was en hoe hij nu is. is dat al een hele verandering. Voor mij is het een uitdaging. maar omdat ik ook kinderen hebt, wil ik dit er zo snel mogelijk uit hebben. Dat ik hem niet vertrouw is logisch want hij is nu nog onberekenbaar. Voor mij is het aftasten wat voor hem belangrijk is om zo te reageren. Zou jij m dan wel vertrouwen? Ik kan namelijk die opmerking niet helemaal plaatsenbouvierpoedel schreef:Zodra hij het laat vallen en aandacht voor jou en beloning heeft een paar stappen achteruit doen weg bij zijn object vandaan.fr@ncis schreef:
Als je zegt dat je hem niet vertrouwd en erbij vertelt dat je ook nog kinderen hebt in de x ,x, en x leeftijd plus hij jouw zwakke kanten kan lezen dan lees ik daaruit dat de hond niet echt op zijn plaats zit en nniet bij de juiste eigenaar.
Niet bedoeld dat je slecht voor hem bent of niet van dat beest houd .
Maar hierboven laat je weer een ander verhaal zien ,wat haaks staat op het vorige.
Ikzelf doe veel met energie. en heb ook in de gaten bij mezelf wanneer ik een wat onzekere energie in mijn lijf hebt. ben me hier dus heel erg van bewust. Als ik totaal niet bang zou zijn zou mijn energie zeer stabiel zijn. dus als een echte leider, ik ben ook mens en als een hond gromt doet dit toch wat met mijn energie, dit wordt afgezwakt, dit voelt een hond en reageert hierop.
Op zich is het niet echt gedrag wat veel voorkomt bij dit ras. Ze zijn heel geschikt voor een gezin met kinderen die veel met zon hond dien en willen doen. Het is een zeer volhardende reu.
Voor mij is het veel belangrijker om te horen hoe ga je hier slim mee om? dan om te horen je bent waarschijnlijk niet de juiste eigenaar. Wie is dat dan wel? Je zult het wel goed bedoelen hoor, maar het voegt zo weinig toe.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dat denk ik ookNanna schreef:Ik zou binnen voorlopig doorgaan zoals je dat gewend bent, je zegt zelf dat hij al veel liever is geworden.
Buiten zou ik hem voorlopig met een muilkorfje uitlaten; kan ie niks pakken en heb je ook geen strijd ook.
En ik denk dat die instinctieve klap wel eens heel verhelderend heeft kunnen werken, ik ben benieuwd hoe het vanaf nu gaat
Bij zo'n hondje zou ik verder liever hebben dat hij alles wat hij vindt aan mij geeft in rul voor een beloning dan dat ik de strijd aan zou gaan (op dit moment) over wel of niet oppakken van de straat.
Bovendien vind ik het wat apart dat hij dat plastic zakje alsnog te pakken kon krijgen toen je hem een snoepje gaf voor het loslaten.
Zulke losgelaten zaken heb ik in mijn handen voor dat snoepje aan de hond wordt gegeven.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Hoezo bezitsdrang komt niet veel bij dit soort honden voor???? Dat is namelijk heel normaal voor alle honden (ja ook vanaf een week of6!!!!) (ja nu genoeg leestekens weer.) Alles bij honden draait om bezit. Sterker nog: dat er niet veel meer problemen zijn met meer honden op dit gebied is gewoon verbazingwekkend. En dan heb je een pup van 4,5 maand. Ik weet niet of je iets van ontwikkeling weet, maar laat ik het even terug trekken naar je eigen kinderen. Die hebben ook een fase gehad waarbij delen van iets wat eigenlijk van hen is of van hen wordt beschouwd moeilijk is. Dat is een leerfase. Jou hond heeft nog een veel sterkere leerfase.
En nog terugkomend op de vraag waarmee ik begon. Het is een eigenschap die zeer sterk bij dit 'soort' honden voorkomt hoor. Border collies maar ook Aussies hebben daar heel goed kaas van gegeten hoor en dan zit je tegenover de border met je aussie met een stukje koppigheid.
Ben ik dan de enige die het normaal vind dat een pup van die leeftijd gewoon alles van de grond vreet? Want ja dat is heel normaal. Ik trek ook dit even terug naar je eigen kinderen. Ken je de fase nog dat zij alles met de mond ontdekte. De hond heeft dat nog veel sterker. Ze willen alles in hun bek proeven: zo ontdekken ze de wereld. En ja je hebt een pup die niet makkelijk afgeeft, dat maakt het moeilijker, maar ik denk dat je in de aangegeven situatie ook zelf een grote fout hebt gemaakt, namelijk voorkomen dat de pup het daarna kon pakken. Dus niet meteen dat koekje erin, maar even met het koekje wachten totdat je ofwel bent doorgelopen ofwel de riem zo kort hebt dat ie er niet bij kan meer! Ik zou overigens gaan oefenen met ruilen in zin van los en iets superslekkers (dus niet de gewone gedroogde penssnoepjes (of wat je had). Soms is een hond iets moeilijkers aan te leren (ja ook slimme aussies kunnen niet alles) en dan zal je dus meer gewicht (iets lekkerders zoals kaas, of zoiets als bijvoorbeeld rodyworst) in de schaal moeten leggen. Dus ga oefenen met commando los en iets heel lekkers. En als je op stap gaat neem je ook wat heel lekkers mee om in die situatie ook uit de voeten te kunnen. Het eten van de grond of eten van alles wat niet eetbaar is gaat vanzelf over. Dus je zult er even door heen moeten en ja kan je dus volstaan met voorkomen van gedrag (en dan is aan jou, ik keek goed om mee heen en zag die zakjes dus eerder en al voor er interesse was was ik er met iets lekkers of een balletje voor afleiding). Ik ken een verhaal van border collie op de hondenschool. Elke week spuugde ze wel iets raars uit. Het ergste (voor het baasje) was wel de string die ze tijdens een les uitkotste...
En ik ben het wel eens met de vraag van bouvierpoedel of de hond niet te pittig is voor jullie. Je antwoord is dan zelfverzekerd als iemand hem aan moet kunnen ben jij het? (waarom dan?
). Maar dat je een pup niet vertrouwd, ja dat vind ik ook nogal wat. De pup laat heel duidelijk gedrag zien (bezitsagressie). Dus hoezo niet te vetrouwen? Heel simpel: die hond is dus prima te vertrouwen als er geen bezit is??? Dit kan je prima trainen door middel van ruilen. Het heeft echt helemaal niks met dominantie te maken! Een ranglagere zal ook een ranghogere bij zijn hapje weghouden, want bezit (vaak eten) is overleven en dat zit nog wel in de hond. Je geeft ook aan dat je de hond in je gezinssituatie moet passen en dat dit gedrag niet handig is met je kinderen. Dan kan jij hem nog wel aankunnen (ik vraag me nog steeds op basis van wat?), maar als (je denkt dat) de rest van het gezin gevaar loopt, dan past de hond dus niet in deze situatie toch?
En oh ja, ik ben ook wel eens uitgeschoten met mijn hand, mij is ook niets menselijks vreemd en soms werkt het opvoedkundig ook nog eens enorm in je voordeel. Maar maak er niet een gewoonte van
En nog terugkomend op de vraag waarmee ik begon. Het is een eigenschap die zeer sterk bij dit 'soort' honden voorkomt hoor. Border collies maar ook Aussies hebben daar heel goed kaas van gegeten hoor en dan zit je tegenover de border met je aussie met een stukje koppigheid.
Ben ik dan de enige die het normaal vind dat een pup van die leeftijd gewoon alles van de grond vreet? Want ja dat is heel normaal. Ik trek ook dit even terug naar je eigen kinderen. Ken je de fase nog dat zij alles met de mond ontdekte. De hond heeft dat nog veel sterker. Ze willen alles in hun bek proeven: zo ontdekken ze de wereld. En ja je hebt een pup die niet makkelijk afgeeft, dat maakt het moeilijker, maar ik denk dat je in de aangegeven situatie ook zelf een grote fout hebt gemaakt, namelijk voorkomen dat de pup het daarna kon pakken. Dus niet meteen dat koekje erin, maar even met het koekje wachten totdat je ofwel bent doorgelopen ofwel de riem zo kort hebt dat ie er niet bij kan meer! Ik zou overigens gaan oefenen met ruilen in zin van los en iets superslekkers (dus niet de gewone gedroogde penssnoepjes (of wat je had). Soms is een hond iets moeilijkers aan te leren (ja ook slimme aussies kunnen niet alles) en dan zal je dus meer gewicht (iets lekkerders zoals kaas, of zoiets als bijvoorbeeld rodyworst) in de schaal moeten leggen. Dus ga oefenen met commando los en iets heel lekkers. En als je op stap gaat neem je ook wat heel lekkers mee om in die situatie ook uit de voeten te kunnen. Het eten van de grond of eten van alles wat niet eetbaar is gaat vanzelf over. Dus je zult er even door heen moeten en ja kan je dus volstaan met voorkomen van gedrag (en dan is aan jou, ik keek goed om mee heen en zag die zakjes dus eerder en al voor er interesse was was ik er met iets lekkers of een balletje voor afleiding). Ik ken een verhaal van border collie op de hondenschool. Elke week spuugde ze wel iets raars uit. Het ergste (voor het baasje) was wel de string die ze tijdens een les uitkotste...
En ik ben het wel eens met de vraag van bouvierpoedel of de hond niet te pittig is voor jullie. Je antwoord is dan zelfverzekerd als iemand hem aan moet kunnen ben jij het? (waarom dan?
En oh ja, ik ben ook wel eens uitgeschoten met mijn hand, mij is ook niets menselijks vreemd en soms werkt het opvoedkundig ook nog eens enorm in je voordeel. Maar maak er niet een gewoonte van

- laura86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik weet niet door wie je je hebt laten voorlichten, maar ben het met met beide beweringen niet eens. Ik zie veel Aussies met bezitsagressie en daarnaast vind ik het niet bepaald geschikte gezinshonden. Overigens wel sterk afhankelijk van de lijnen achter de hond.fr@ncis schreef: Op zich is het niet echt gedrag wat veel voorkomt bij dit ras. Ze zijn heel geschikt voor een gezin met kinderen die veel met zon hond dien en willen doen.
Er zijn hierboven al verschillende goede tips gegeven. Het belangrijkste is ruilen en voorkomen. Afpakken werkt vaak averechts, hij zal het de volgende keer waarschijnlijk nog feller gaan verdedigen want hij weet immers dat je het af komt pakken. En flink trainen op het los commando.