Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Af-in-zicht... wel kunnen maar niet meer doen!

Moderator: moderatorteam

Marion en Clover
nieuw lid
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Af-in-zicht... wel kunnen maar niet meer doen!

Ongelezen bericht door Marion en Clover »

Hallo allemaal,

Even een verzoek tot met mij mee denken; anders haal ik mijn examen G&G 3 niet!
Clover zit aan de voet, ik zeg, Clover gaat af. Ik geef laatste af-commando en stap weg. Draai me op ongeveer 15 meter om en kijk over haar heen. So far, so good.... tot 15 seconden. Dan begint ze al kruipend naar voren te smokkelen, richting mij dus.

Dilemma; ze wil contact, krijgt dit doordat ik haar terug stuur naar de plek waar ze oorspronkelijk lag. Dus smokkelen loont! Maar ik kan het ook niet gaan negeren want dan breekt ze zelf het commando af en dat is al helemaal niet de bedoeling!

Belonen is lastig; Met iets lekkers heeft ze binnen twee beloningen door waar het weg komt en is dat veel belangrijker en de focus dus verkeerd (let alleen op mijn jaszak niet op commando's). Aaien, ze vindt de af zo vreselijk dat ze onderdanig op de rug gaat als ik haar met een aai wil belonen. En ze moeten in af beloond worden... wat een gedoe! Dus nu beloon ik met stem, dat werkt beter!

Maar nu is mijn vraag dus; duur van de oefening te lang of afstand te groot? Het is lastig te ontdekken, want in de tuin doet ze het wel redelijk tot goed. Prikkels van andere honden? Of gewoon erg baasgericht?

Nouja, ik hoor graag eventuele tips van jullie!

Marion en Clover
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Re: Af-in-zicht... wel kunnen maar niet meer doen!

Ongelezen bericht door joyce83 »

Is het mogelijk om haar een riem om te doen en dat iemand haar tegen kan houden? of dat je haar ergens aan vast kan maken dat ze de mogelijkheid niet meer krijgt.

Eventueel dat iemand anders haar terug op de plek zet, geen aandacht van jou maar toch correctie.

tja en eventueel idd weer even korter beginnen en belonen als ze het goed doet en dan weer steeds iets langer doen.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

ik zou een stap terug gaan en de wachttijd dus verkorten, als je omgedraait bent, mss eerst eens een paar secnden blijven staan en dan terug lopen. Dan kan ze nog niet de fout in gaan en is ze super!! en dan uitbreiden
Afbeelding
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Caat* »

Het is op de cursus neem ik aan? Als er een mogelijkheid is om de oefening af te breken en even een andere oefening te doen, zou dat mijn idee zijn. Dus dat je haar ophaalt maar geen beloning geeft omdat ze is gaan smokkelen. Dan een andere korte oefening die wel wat oplevert en daarna weer het af en blijf oefenen? Zo doe ik dat wel eens met Fien als zij haar hele trukendoos open trekt om maar een beloning te krijgen ;) En dat begrijpt ze dan donders goed.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik heb de indruk dat het af-gaan verprutst is door teveel druk. Ik zou dat opnieuw aanleren, met een nieuw commando. En dan niet met druk erop.
Het is maar een aardigheidje, zo'n spelletje.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Ik zou achter haar belonen door of voer of speeltje te gooien (niet handig als je dit op een rij met andere honden oefent, maar wel als je alleen oefent) of achter haar een beloningsbakje te plaatsen en daar het voer uit te halen (zodat naar voren kruipen niet loont) (dan maar even niet belonen in de af).

in combinatie met dit!
Jeannettebo schreef:ik zou een stap terug gaan en de wachttijd dus verkorten, als je omgedraait bent, mss eerst eens een paar secnden blijven staan en dan terug lopen. Dan kan ze nog niet de fout in gaan en is ze super!! en dan uitbreiden
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”