Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welke reu zouden jullie kiezen? ( nu met foto's )

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Re: welke reu zouden jullie kiezen? ( nu met foto's )

Ongelezen bericht door Podenji »

laeken schreef:Reu 1 en wel omdat hij binnen de marge van het ras de mooiste hoekingen heeft. Hij is de enige hond met een natuurlijk front. Hij is ook de enige hond met een mooie diepe kleur en hij is daarnaast de enige hond met een echt duidelijk reuenhoofd. Ik vind het een zeer mooi dier waarbij de overdrijvingen in het ras als slankheid, stijle fronten en geen voorborst etc allemaal net wat minder sterk tot uitting komen zonder dat hij rastype verliest. Prachtig dier met ook nog eens een zeer mooie uitstraling in zijn kop. Hij steekt er voor mij met kop en schouders bovenuit. De rest is ook prachtig maar ze zijn allemaal overtypisch op verschillende fronten in mijn ogen. :wink:
de reuen staan op volgorde van mijn keuze.
Gelukkig duurt het nog zeker 2 jaar voor ik Garuda laat dekken,Maar als ik nu moest kiezen zou ik ook voor reu 1 gaan, ik denk dat hij garuda ook als beste complimenteert, en ik behoud met de meeste zekerheid bepaalde punten die ik niet wil verliezen in mijn fokkerij.
al met al heb ik daar ook het fijnste gevoel bij, en mijn gevoel heeft me nog nooit in de steek gelaten, ook al kan je gevoel niet lekker onderbouwen :mrgreen:

tot die tijd , nog lekker rondkijken , onderzoeken en zwijmelen :D
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Lizzy
Actief
Mijn ras(sen): De Dalmatische Hond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lizzy »

ja hoor, nu begrijp ik het :ok:
Fijn :ok:
door je (eerdere) korte formulering had ik dus verkeerdelijk begrepen dat je tegen outcross op zich was maar inderdaad, ik ben het met je eens dat een veel gevariëerdere inzet van reuen zeker zo belangrijk is.
Oh nee, ik ben zeker niet tegen outcross, maar ik snap dat er door mijn eerdere tekst wel verwarring is ontstaan.

Wat ik wel ietsje zo-zo vind is dat de trend nu wel eens de andere kant op lijkt te slaan. Als je over 10 generaties niet een COI kunt bewerkstelligen in je combinatie van onder de 5% ben je een slechte fokker. Terwijl ik denk dat het zo zwart/wit nou ook niet ligt. Ik heb het niet over de trend op dit forum maar in een deel van hondenland in z'n algemeen.

Ik heb bij mijn aanstaande toekomstige combinatie bijv. een COI van 8.3% (over 10 complete generaties). En ik kan dat voor mijzelf en mijn pupkopers prima verantwoorden. COI is namelijk niet het enige waar ik op let. Ja, ik let er zeker op, maar het is ook niet het enige. En ik denk dat COI ook niet het enige belangrijke is. Waarmee ik niet wil zeggen dat je maar strakke inteelt combinaties moet kiezen! Want ik vind dat iedere fokker ook de plicht heeft om naar de gezondheid van de individuele pups die hij fokt te kijken (en geen risico's zou moeten mogen nemen met krappe inteelt).

Maar naast COI zijn er volgens mij nog meer belangrijke dingen. Nu lijkt het wel eens "ik fok een COI onder de 5% dus ben ik een geweldige fokker". En zo kort door de bocht werkt het volgens mij niet.

Ik heb zelf gekozen voor dit COI van 8.3%. En mijn overweging om toch voor hem te kiezen is als volgt tot stand gekomen: ik wilde sowieso een reu met een zachtaardig, prettig karakter. Dalmatier reuen kunnen nog wel eens onverdraagzaam zijn tegen sexe genoten dus ik wilde een reu die niet te macho is (de reuen worden de laatste jaren al zeker beter van karakter). Mijn teefje is ook een zachtaardig wijfie. Niet een die nou het kaas van haar brood laat eten hoor, maar wel zachtaardig/lief en vrolijk. Ik zocht dus een reu met een vriendelijk, zachtaardig, stabiel karakter, niet te macho maar wel vrolijk. Deze reu heeft dit temperament. En nou weet ik wel dat karakter nog niet eens ZO vreselijk erfelijk is. Maar het karakter is waar je mee leeft. Dus vond ik dat het hele hoge prioriteit verdiende.

De gezondheid van de reu, de gezondheid van zijn ouders en voorouders speelde ook een belangrijke rol. Deze reu is super gezond (vooralsnog..., hij is nog jong, 4 jaar), heeft nooit huidproblemen, nooit maag/darmproblemen, zeer goede heupen (evenals zijn voorouders), en een goede rug, etc. etc. Ik heb wel reuen op mijn lijstje gehad die een lagere COI gaven. Maar die bijv. heel veel dove pups geven. Nu zegt dat op zich niet alles.... Deze reu scoort goed, maar ik moet afwachten hoe hij met mijn teefje scoort... Het gebeurd gewoon dat reuen 10 volledig BAER +/+ nesten krijgen en ze ineens een nest krijgen met 5 BAER -/-. En nu kan ik niet selecteren op doofheid maar een reu kiezen die qua gehoor uit echt slechte lijnen komt en zelf ook veel doof geeft: dat wil je ook weer niet opzoeken....

Ik heb ook reuen op mijn lijstje gehad die een lagere COI gaven, maar ik vraagtekens had bij de gezondheid van honden die in die stamboom voorkwamen (en dan heb ik het niet over 3 haren die verkeerd staan maar echt grote gezondheidsissues zoals bovenmatig veel honden overleden aan bijv. leverkanker). Die heb ik gauw weer van m'n lijst afgevoerd. Dan kan de COI wel laag zijn in combinatie met mijn hond, maar als er binnen zo'n lijn bovenmatig veel kanker voor komt, serveer ik 'm liever af. Want niet alles wordt erger door het verdubbelen, 1 keer zo'n hond in je stamboom kan al genoeg ellende geven....

Er waren nog wel meer reuen te vinden waarmee ik zelfs een COI van 0% over 10 generaties had. En toch heb ik daar niet voor gekozen. Ik vind COI echt wel belangrijk, daarom wilde ik persee niet de 10% overstijgen en ik wilde ook in de eerste 4 generaties geen gemeenschappelijke voorouders. En dat is gelukt.

Maar, ik had ook voor een 0% reu kunnen gaan. En daar komt toch uiterlijk om de hoek kijken..... De aanstaande verloofde van mijn teefje is qua uiterlijk precies perfect op de punten waar ik 'm perfect moet hebben. Hij is bovendien ook (in mijn ogen dan he) van een subliem type, super gangwerk, niet te hoog, wel veel bone/substantie maar niet te grof. En ja, we kunnen discussieren over of dit ethisch is (en dat mag hoor!!), om ook het uiterlijk mee te laten wegen maar als ik uiterlijk niet belangrijk vind, dan kan ik net zo goed een kruising fokken. Dan heb ik nog veel meer keus uit geweldig karakter en geweldige gezondheid en ook 0% COI. Uiterlijk is voor mij toch een punt. Het weegt niet het zwaarst, maar het weegt wel mee. En de reden hiervoor is ook omdat ik met een dochter van Biscuit naar een LUA reu wil.

LUA staat voor Low Urine Acid. Men heeft 20 generaties geleden (ongeveer) een Pointer in Amerika ingekruist om het uraatprobleem (dat foute gen heeft iedere Dalmaat!) eruit te fokken. Deze afstammelingen werden weer gekruist met "raszuivere" Amerikaanse Dalmaten. En nu beginnen deze LUA honden langzaam ook in Europa door te dringen, want inmiddels zijn ze toegestaan door de Kennel Clubs.

Ik had natuurlijk rechtstreeks naar een LUA reu kunnen gaan. En een 0% combinatie kunnen fokken. Om onder andere 'uiterlijk technische redenen' heb ik besloten dat niet te doen. De meeste LUA's komen voor de Europese "mooi" norm namelijk her en der wat te kort. Ze zijn te klein en te tenger. Ik denk dat een nakomeling van Biscuit x haar huidige verloofde beter geschikt is om naar een LUA reu te gaan dan met Biscuit direct. Ik heb nu 3 LUA reuen op het oog en in combinatie met een dochter van Biscuit zal dat een COI van tussen de 2% en 5% geven. Twee van die reuen zijn misschien wel geschikt voor Biscuit (zij zijn al gekruist met een Europese Dalmaat) maar ze zijn nog te jong voor Biscuit. Tegen de tijd dat ze oud genoeg zijn, is Biscuit te oud om haar eerste nest te krijgen. Een andere reden om nog niet naar LUA te gaan nu is omdat de fokker van Biscuit naar de USA is verhuist. Zij zit nu het dichtst bij de bron. Zij leert nu zoveel ze kan over de 'raszuivere' Amerikaanse lijnen en de LUA's. Zij leert nu dingen, hoort nu dingen, weet nu dingen die je gewoon niet weet als je niet daar diep in die wereld zit. We hebben inmiddels al een veel beter inzicht gekregen in de gezondheidsproblemen en temperament van de honden daar. Ik ben niet zo vooruitstrevend dat ik zelf wel in het diepe durf te springen. Ik profiteer dus nu voorlopig mee van wat zij daar allemaal leert en durf dan over een jaar of 3 a 4 meer met een gerust hart die sprong naar LUA te wagen.

Pfft, wat een verhaal! Maar ik wilde graag beschrijven welke overwegingen allemaal mee kunnen spelen bij het kiezen van een reu bij mijn ras. En ja, het COI mag van mij zo laag mogelijk en nee, ik ben absoluut niet tegen outcrossen maar voor mij zijn er meer hoge prioriteiten die meewegen.
jammer genoeg heb je als individu alleen het eerste in de hand - voordat het tweede ook echt structureel zal gaan toegepast worden zal er nog heel veel water naar de zee stromen vrees ik :oeps: .
Ik ben bang dat je gelijk hebt :jank:
Het erge daarvan is alleen dat tegen de tijd dat men erachter komt dat het toch anders moet, er weer meer rassen om zeep zijn geholpen... Maar goed, ik ben (misschien tegen beter weten in) toch positief ingesteld. Ik hoop dat fora zoals dit en fokkerstours zoals de RvB ze georganiseerd heeft er mede toe gaan leiden dat RV's in gaan zien dat het roer om moet. En ergens heb ik het gevoel dat het her en der wel begint te dagen. En ja, het is strijden tegen de (in mijn ogen zeer ouderwetse ideeen) "je moet vooral vaak met 1 matador reu fokken want dan openbaren ziektes zich snel en kun je dat eruit fokken". Maar ik geloof toch dat dit soort fokkers het beginnen te verliezen van de fokkers die zeggen "nee, het moet anders".
Afbeelding
Foto met dank aan Chien Noble.

Siamsa Dalmatische Honden
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik vind het iig interessant om je lange verhaal te lezen :) ben niet zo thuis in de fokwereld maar vind het wel boeiend. dus tnx!
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Podenji schreef: ik denk echter dat inkruisen van andere rassen op een gegeven moment ook geen zin meer heeft, want je fokt daarna toch terug om dat je met een ras bezig bent en niet met kruisingen/bastaarden.
Tuurlijk heeft dat altijd zin. Je fokt daarna inderdaad terug maar als er een aantal honden van andere rassen in een populatie gebracht worden wordt je COI over het gehele ras ineens een stuk lager. Natuurlijk ga je daarna terug in je ras, die COI loopt dan geleidelijk weer op. Na een aantal generaties, 5 ofzo kun je de verschillende nakomelingen van raskruisingen ook weer kruisen met elkaar. Zo blijft de COI een hele tijd laag. Het is niet iets wat je eenmalig doet en eeuwigdurend effect heeft. Je moet dat wel met verschillende honden doen en héél af en toe. Afhankelijk van de grote van de populatie waar mee gefokt wordt.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

sleutel tot alles blijft volgens mij selectie, en helaas zijn heel veel mensen daar al dan niet bewust de mist mee in gegaan gedurende weet ik veel hoeveel jaar en dat knappen de goedwillende fokkers echt niet zo even op, door outcross, lijnteelt of een ander ras inkruisen. Dat is allemaal leuk, maar als het gros van de fokkers zich er niets van aantrekt heeft het op de lange termijn dus nog steeds geen zin.
Als die andere fokkers vastlopen dan rennen ze ineens naar hetgeen dat wel tot stand is gekomen door een goede selectie ( en waarvan vele ongetwijfeld op dat moment zeiden dat het achtelijk was en niet kon blabla ) en woppa dan zit hetzelfde bloed weer door het hele ras, en begin je weer van voren af aan.
waar ik overigens niet mee wil zeggen dat je het daarom niet moet doen, maar het zou makkelijker zijn en beter voor het ras op de lange termijn als alle neuzen dezelfde kant opstonden, helaas weet ik zeker dat DAT niet gaat gebeuren.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Lizzy schreef: Oh nee, ik ben zeker niet tegen outcross, maar ik snap dat er door mijn eerdere tekst wel verwarring is ontstaan.

Wat ik wel ietsje zo-zo vind is dat de trend nu wel eens de andere kant op lijkt te slaan. Als je over 10 generaties niet een COI kunt bewerkstelligen in je combinatie van onder de 5% ben je een slechte fokker. Terwijl ik denk dat het zo zwart/wit nou ook niet ligt. Ik heb het niet over de trend op dit forum maar in een deel van hondenland in z'n algemeen.

*knip*
Wat leg je het goed uit Lizzy :ok: Maar hoe bereken je een COI?
Afbeelding
Lizzy
Actief
Contacteer:

Ik ben blij te lezen dat het deze keer wel is gelukt om mijn ideeen onder woorden te brengen. Soms is dat zo lastig, via geschreven tekst. En ik ben zo langggg van stoffffff (ik weet het en toch kan ik het niet helpen :ugh: ).
Elmo/maureen schreef:
Lizzy schreef: Oh nee, ik ben zeker niet tegen outcross, maar ik snap dat er door mijn eerdere tekst wel verwarring is ontstaan.

*knip*
Wat leg je het goed uit Lizzy :ok: Maar hoe bereken je een COI?
Ik laat dat Zoo Easy doen, de COI berekenen :mrgreen:

Ik heb Zoo Easy, de standalone versie en daar voer ik stambomen in van Dalmatische Honden. Zo heerlijk om te doen! De stamboom van Biscuit is tot soms wel 30 plus generaties ingevoerd, waarbij ik bijv. ook bij Lucky James (1930) en zijn vader (de beroemde) Snow Leapard (1927) uit kom. Zoooo leuk! Maar goed, van elke potentiele dekreu die de afgelopen 2,5 jaar voorbij is gekomen heb ik de stamboom tot 10 generaties uitgewerkt/in Zoo Easy gezet en daarmee een proefnest gemaakt met Biscuit om de COI van de combinatie te berekenen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op 01 nov 2012 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Lizzy
Actief
Contacteer:

sirene schreef:
Podenji schreef: ik denk echter dat inkruisen van andere rassen op een gegeven moment ook geen zin meer heeft, want je fokt daarna toch terug om dat je met een ras bezig bent en niet met kruisingen/bastaarden.
Tuurlijk heeft dat altijd zin. Je fokt daarna inderdaad terug maar als er een aantal honden van andere rassen in een populatie gebracht worden wordt je COI over het gehele ras ineens een stuk lager. Natuurlijk ga je daarna terug in je ras, die COI loopt dan geleidelijk weer op. Na een aantal generaties, 5 ofzo kun je de verschillende nakomelingen van raskruisingen ook weer kruisen met elkaar. Zo blijft de COI een hele tijd laag. Het is niet iets wat je eenmalig doet en eeuwigdurend effect heeft. Je moet dat wel met verschillende honden doen en héél af en toe. Afhankelijk van de grote van de populatie waar mee gefokt wordt.
Ja, zo zie ik het ook voor me. Het is iets dat je van tijd tot tijd moet blijven doen om de vruchten te kunnen blijven plukken van het omlaag brengen van de verwantschap binnen je ras. En afhankelijk van de grootte van de populatie moet je vaker meerdere andere rashonden inkruisen.

Ik zou denken dat we nog even verder moeten dromen, hier is hondenland nog niet aan toe. Maar ze moeten daar vooral niet te lang meer mee wachten. Stap 1 is (denk ik) per ras in kaart brengen wat de verwantschap is (stamboom databases vullen). En stap 2 is om te kijken of deze verwantschap uberhaubt nog acceptabel is. Stap 3 is om de verwantschap niet te snel te laten stijgen (door vooral veel verschillende reuen te gebruiken). Volgens mij zijn stap 1 tot en met 3 al voldoende ingewikkeld om de komende tijd lekker zoet mee te zijn binnen de RV's.
Afbeelding

Podenji
Zeer actief
Contacteer:

met veel verschillende reuen wordt neem ik aan wel bedoeld, veel verschillende reuen die niet direkt verwant zijn aan elkaar, om allemaal broertjes te gebruiken hou je in principe dezelfde soort genenspreiding als dat je 1 reu zou gebruiken.
of zie ik dat verkeerd? :denken:
Lizzy
Actief
Contacteer:

sbientje schreef:ik vind het iig interessant om je lange verhaal te lezen :) ben niet zo thuis in de fokwereld maar vind het wel boeiend. dus tnx!
Graag gedaan maar ik lees nog even jouw opmerking hierboven en volgens mij onderschat je jezelf! Ik vond het wel een mooie zin die je daar schreef "op een gegeven moment zijn de combinaties op" :mrgreen:
Afbeelding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Podenji schreef:met veel verschillende reuen wordt neem ik aan wel bedoeld, veel verschillende reuen die niet direkt verwant zijn aan elkaar, om allemaal broertjes te gebruiken hou je in principe dezelfde soort genenspreiding als dat je 1 reu zou gebruiken.
of zie ik dat verkeerd? :denken:
Onverwante reuen is natuurlijk beter maar broertjes is al veel beter dan steeds dezelfde reu. Ze hebben dezelfde (voor)ouders maar ze zijn genetisch toch niet identiek.
Als je in lijn zou fokken krijg je toch al een andere COI als je vader x dochter doet dan oom x dochter (van die andere vader dus) terwijl die vader en oom dus broers zijn ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Elmo/maureen
Zeer actief

Lizzy schreef:
Ik laat dat Zoo Easy doen, de COI berekenen :mrgreen:

Ik heb Zoo Easy, de standalone versie en daar voer ik stambomen in van Dalmatische Honden. Zo heerlijk om te doen! De stamboom van Biscuit is tot soms wel 30 plus generaties ingevoerd, waarbij ik bijv. ook bij Lucky James (1930) en zijn vader (de beroemde) Snow Leapard (1927) uit kom. Zoooo leuk! Maar goed, van elke potentiele dekreu die de afgelopen 2,5 jaar voorbij is gekomen heb ik de stamboom tot 10 generaties uitgewerkt/in Zoo Easy gezet en daarmee een proefnest gemaakt met Biscuit om de COI van de combinatie te berekenen.
ow dat is wel gaaf :ok: (lucky james ken ik niet. Snow leapard wel ). Gebruik je dan alleen de dekreuen die al "dienst" hebben gedaan?

(sorry Podenji voor het off topic) :roos:
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

maakt niet uit maureen, is erg interessant hoe anderen hierover denken!!! dus ga maar lekker door met dit off topic :ok:
en anders gewoon je kind extra uit mijn buurt houden :lol1:
Elmo/maureen
Zeer actief

Podenji schreef:maakt niet uit maureen, is erg interessant hoe anderen hierover denken!!! dus ga maar lekker door met dit off topic :ok:
en anders gewoon je kind extra uit mijn buurt houden :lol1:
:tong:
Afbeelding
Dalmarieke
Actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: welke reu zouden jullie kiezen?

Ongelezen bericht door Dalmarieke »

Elmo/maureen schreef:
Podenji schreef:
vind je dat ik die het meest positief omschrijf? :lol1:

en ik ben er dus niet over uit in hoeverre ik gebrek aan pigment geen probleem vind
weet je pigment staat toch vaak wel in verband met doofheid en wellicht andere slechte zaken, en een rode reu die geen goed gepigmenteerde neus heeft? ik weet het niet, je ziet het ook steeds vaker bij podencos, aan de andere kant heb ik ontzettend goed pigment in mijn lijnen, ook bij de bijna helemaal witte honden...
dus die gok zou ik eventueel durven te wagen, al zegt mn gevoel dat ik he tniet moet doen, maar ik zou het graag wat beter willen kunnen berargumenteren voor mezelf :Q:
ik vind het trouwens ook lelijk, zo een vlekkenneus :roll:
En dat is dus volgens mij niet zo ;) sommige dalmaten pups, hebben een prachtig donker pigment. Maar zijn gewoon eenzijdig of beiderzijds doof.

Ik wacht nog even de foto's af :ok:
Hier zijn wel onderzoeken naar geweest en het is toch wel zo dat het pigment in verband staat tot het doofheids verhaal (ook die met de witte vacht, blauwe ogen etc), alleen zijn er bij die die testen doen tegenspreken, doordat ze bijv een kopvlek hebben (overvloed aan pigment) en dan daaraan doof,.
http://www.dalmindys.nl
Afbeelding
Besmet met het spikkelvirus
Dalmarieke
Actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dalmarieke »

Sorry..ik wijk weer af met dat citaat haha

Lizzy...heb je nog geen lamme vingers ;)
Maar fijn dat ZOO Easy, met dank aan Lizzy heb ik daar ook eens wat van kunnen berekenen.
http://www.dalmindys.nl
Afbeelding
Besmet met het spikkelvirus
Elmo/maureen
Zeer actief

Dalmarieke schreef:
Elmo/maureen schreef:
Podenji schreef:

en ik ben er dus niet over uit in hoeverre ik gebrek aan pigment geen probleem vind
weet je pigment staat toch vaak wel in verband met doofheid en wellicht andere slechte zaken, en een rode reu die geen goed gepigmenteerde neus heeft? ik weet het niet, je ziet het ook steeds vaker bij podencos, aan de andere kant heb ik ontzettend goed pigment in mijn lijnen, ook bij de bijna helemaal witte honden...
dus die gok zou ik eventueel durven te wagen, al zegt mn gevoel dat ik he tniet moet doen, maar ik zou het graag wat beter willen kunnen berargumenteren voor mezelf :Q:
En dat is dus volgens mij niet zo ;) sommige dalmaten pups, hebben een prachtig donker pigment. Maar zijn gewoon eenzijdig of beiderzijds doof.

Hier zijn wel onderzoeken naar geweest en het is toch wel zo dat het pigment in verband staat tot het doofheids verhaal (ook die met de witte vacht, blauwe ogen etc), alleen zijn er bij die die testen doen tegenspreken, doordat ze bijv een kopvlek hebben (overvloed aan pigment) en dan daaraan doof,.
Ja daar doelde ik ook op ;)
Afbeelding
Lizzy
Actief
Contacteer:

Dalmarieke schreef:
Elmo/maureen schreef:
Podenji schreef:

Er zijn sterke vermoedens (Strains) waaruit blijkt dat fokken met honden met kopvlekken het gemiddelde doofheidspercentage wel eens omlaag zou kunnen halen. Dat is wat anders als dat er ook wel eens bij iemand een pup wordt geboren met kopvlek die toevallig ook doof is. Zouden wij willen kijken of fokken met kopvlekken de gemiddelde doofheid omlaag haalt, zou het zeer zeker de moeite waard zijn om (vrijwillig, vanzelfsprekend) fokkers met hondjes met kopvlekjes te laten fokken. Als er dan 50 of 100 nesten zijn geboren uit combinaties waarbij 1 (of 2) van de ouder(s) een kopvlek heeft en je legt de BAER test ernaast en je vergelijkt dat met de BAER cijfers van 'normale' nesten, pas dan kun je wat zeggen over wat kopvlekken in relatie tot doofheid doet.
Afbeelding

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Lizzy schreef:
sbientje schreef:ik vind het iig interessant om je lange verhaal te lezen :) ben niet zo thuis in de fokwereld maar vind het wel boeiend. dus tnx!
Graag gedaan maar ik lees nog even jouw opmerking hierboven en volgens mij onderschat je jezelf! Ik vond het wel een mooie zin die je daar schreef "op een gegeven moment zijn de combinaties op" :mrgreen:
Ja maar dat is wiskunde haha, en laat ik daar nou net wel wat van weten :D

Leuk topic dit!
Elmo/maureen
Zeer actief

Lizzy schreef:
Er zijn sterke vermoedens (Strains) waaruit blijkt dat fokken met honden met kopvlekken het gemiddelde doofheidspercentage wel eens omlaag zou kunnen halen. Dat is wat anders als dat er ook wel eens bij iemand een pup wordt geboren met kopvlek die toevallig ook doof is. Zouden wij willen kijken of fokken met kopvlekken de gemiddelde doofheid omlaag haalt, zou het zeer zeker de moeite waard zijn om (vrijwillig, vanzelfsprekend) fokkers met hondjes met kopvlekjes te laten fokken. Als er dan 50 of 100 nesten zijn geboren uit combinaties waarbij 1 (of 2) van de ouder(s) een kopvlek heeft en je legt de BAER test ernaast en je vergelijkt dat met de BAER cijfers van 'normale' nesten, pas dan kun je wat zeggen over wat kopvlekken in relatie tot doofheid doet.
Maar als je op die manier gaat fokken, worden de vlekjes (wat kenmerkend is voor de dalmaat) uiteindelijk alleen maar platen?
Afbeelding
Lizzy
Actief
Contacteer:

Elmo/maureen schreef:
Lizzy schreef:
Maar als je op die manier gaat fokken, worden de vlekjes (wat kenmerkend is voor de dalmaat) uiteindelijk alleen maar platen?
Het is een hardnekkig en vervelend misverstand Maureen, dat je Dalmaten met koeienvlekken krijgt. Wat je krijgt zijn hondjes met normale vlekken maar het aantal hondjes met een kopvlek zal toenemen. En wat is nou erger, Dalmaten met kopvlekken of dove pups (die we tussende 4 en 7 weken inslapen)? Dus is dat zo'n zware prijs om te betalen, meer hondjes met een fout vlekje (kopvlekje)?

Maar goed, daarom zeg ik, het fokken met kopvlekken moet op vrijwillige basis. Ik snap best dat fokkers die tot op de dag van vandaag hun kopvlekjes direct na de geboorte 'elimineren' geen zin hebben om meer risico te lopen op kopvlekken en nooit mee zullen doen aan zo'n test. Dat moeten zij weten. Ik zou graag zien dat je op basis van vrijwilligheid wel kunt fokken met een hond met kopvlek, net als in Duitsland (CDF). En na 20 of 50 of 100 nesten gaan we eens kijken hoe de BAER cijfers ervoor staan.

En ik zeg ook niet dat het werkt, dat fokken met kopvlekken het aantal dove pups omlaag brengt. Maar we kunnen niet roepen dat het niet zo is, gebaseerd op niks! We moeten het eerst proberen. En dan meten. En meten is weten. En uit de voorlopige onderzoeken die gedaan zijn, kan ik links of rechtsom niets anders concluderen dan dat het wel werkt, fokken met kopvlekken, om de doofheid terug te dringen.

Dan even wat Engelse tekst over het onderzoek dat is gedaan naar doofheid/witte honden/bevlekkingen/blauwe ogen:

The association of pigmented patches with a reduced risk of deafness

Many investigators have pointed to the reduced incidence of deafness in Dalmatians with pigmented patches (Strain et al 1992; Holliday 1992, Greibrokk 1994, Famula et al 1996; Strain and Tedford 1996).

The most compelling data are presented in Table 4. Bilateral deafness in patched animals was consistently lower (about 2%) than that found in dogs without patches (about 8.4%). Likewise, the frequency of unilateral deafness was also substantially reduced (8.5% to 23.5%).

Noot Lizzy: zie hier, het aantal dove honden met kopvlekken gewoon lager is dan bij honden zonder kopvlekken. En nee, het percentage is niet nul! Maar wel veel lager. Links of rechtsom. Dus ja, er worden wel eens pups met kopvlek geboren die toch doof zijn. Maar dat zegt niks over dat je doofheid niet kunt verminderen door met honden met kopvlekken te fokken!

The relationship between patching and lower incidence of deafness was also seen among the progeny of the single male described by Strain et al (1992) that produced a low incidence of deafness. Among his 210 puppies a high proportion (21.9%) were patched compared with the lower overall frequency (9.8%) in the main study.

Consistent with the association between patching and a reduced incidence of deafness in Dalmatians is the observation that in Bull Terriers, where there appears to be breeder tolerance of head patching, the incidence of deafness is lower than found in Dalmatians ( Table 1 ).

In laboratory mice it has also been noted that the more extreme the amount of white areas in the coat, the greater the likelihood of an absence of pigment cells in the inner ear and the greater the risk of deafness (Steel 1995).

Just as selection against blue eyes has been found to reduce the incidence of deafness, it may be expected that selection for patches would have the same effect.

A way forward

I understand that Dalmatian breeders are generally giving a significant support to BAER testing. This, however, records only the one character, hearing. As far as I am aware, no note is made of eye colour or patches.
In view of the association between the three characters it would seem wise to record all the data at the same time and consolidate them in a way that breeders can see for themselves the association. It would not be difficult to produce diagrams that could allow left/right eye colour, and patch size and location to be recorded as well as BAER results on each ear.

The critical question is how to utilise the results to reduce the incidence of deafness in the breed.

Here I would suggest that compromise should be the byword.

There would seem to be no justification at all for breeding from bilaterally deaf dogs and I would imagine that few breeders would disagree with this. But, what about the unilaterally affected dogs? They are outwardly perfectly normal, yet the breeding results show that such partially affected animals are likely have more affected offspring than those with normal hearing ( Table 5 ).

It would therefore be most effective to take all of these dogs out of the breeding population. However, they are too numerous, making up perhaps 20% of the Dalmatian breed. Such stringent selection is too severe to be tolerated.

A compromise solution might be to give some leeway to bitches according to individual breeder needs but treat stud dogs more rigorously. However, anything that would favour the truly normal dogs for breeding could be considered.

The data accumulated further indicate that risks of deafness can be reduced by discarding blue eyed dogs from the breeding population, and I suspect few UK breeders would find any difficulty with this. However, the more controversial issue is the patching.

Selection against patched animals must already be a burden on the breed, as well as enhancing the risks of deafness. Surely there must be scope for compromise.

Were limited patching around the ear or eye made acceptable within the Standard, the incidence of deafness might drop as low as that found in white Bull Terriers (Table 1) and there might be scope for further improvement by selection.

This would virtually eliminate totally deaf animals from the breed, which is the most that Dalmatian breeders can realistically hope for and all that is essentially needed.

Dit is de link naar table 1: http://www.steynmere.com/TABLES.html#table1. Ik word dan verdrietig hoor, als ik daar naar kijk.....

============

Kortom, niet alleen genentechnisch is het een buitengewoon slecht idee om kopvlekken uit te sluiten van de fokkerij, ook voor doofheid valt er naar alle waarschijnlijkheid wel het e.e.a de verbeteren.
Afbeelding

Elmo/maureen
Zeer actief

Lizzy schreef:
Het is een hardnekkig en vervelend misverstand Maureen, dat je Dalmaten met koeienvlekken krijgt. Wat je krijgt zijn hondjes met normale vlekken maar het aantal hondjes met een kopvlek zal toenemen. En wat is nou erger, Dalmaten met kopvlekken of dove pups (die we tussende 4 en 7 weken inslapen)? Dus is dat zo'n zware prijs om te betalen, meer hondjes met een fout vlekje (kopvlekje)?

Maar goed, daarom zeg ik, het fokken met kopvlekken moet op vrijwillige basis. Ik snap best dat fokkers die tot op de dag van vandaag hun kopvlekjes direct na de geboorte 'elimineren' geen zin hebben om meer risico te lopen op kopvlekken en nooit mee zullen doen aan zo'n test. Dat moeten zij weten. Ik zou graag zien dat je op basis van vrijwilligheid wel kunt fokken met een hond met kopvlek, net als in Duitsland (CDF). En na 20 of 50 of 100 nesten gaan we eens kijken hoe de BAER cijfers ervoor staan.

En ik zeg ook niet dat het werkt, dat fokken met kopvlekken het aantal dove pups omlaag brengt. Maar we kunnen niet roepen dat het niet zo is, gebaseerd op niks! We moeten het eerst proberen. En dan meten. En meten is weten. En uit de voorlopige onderzoeken die gedaan zijn, kan ik links of rechtsom niets anders concluderen dan dat het wel werkt, fokken met kopvlekken, om de doofheid terug te dringen.
Liever kopvlekken natuurlijk ;) Het aantal dove pups was toch geloof ik al verminderd?

En hoe groot acht je de kans dat men met kopvlekken gaat fokken, er moet 1 fokker opstaan. Omdat te doen (i.s.m dekreu eigenaar).Zou jij het doen?

Het engelse stuk heb ik even gauw gelezen, maar dat lees ik vanavond even goed door (word afgeleid door Joann :mrgreen: )
Afbeelding
Lizzy
Actief
Contacteer:

Liever kopvlekken natuurlijk ;) Het aantal dove pups was toch geloof ik al verminderd?

En hoe groot acht je de kans dat men met kopvlekken gaat fokken, er moet 1 fokker opstaan. Omdat te doen (i.s.m dekreu eigenaar).Zou jij het doen?

Het engelse stuk heb ik even gauw gelezen, maar dat lees ik vanavond even goed door (word afgeleid door Joann :mrgreen: )
Ja, het aantal dove pups is afgenomen doordat er niet meer met honden met blauwe ogen wordt gefokt en niet meer met eenzijdig horende honden wordt gefokt. Maar het kan dus naar alle waarschijnlijkheid nog lager.

Het is niet een kwestie van dat er 1 fokker op moet staan. De Ras Vereniging moet eerst zijn regels aanpassen. Nu staat een monocle en een kopvlek als disqualificerende fout in de rasstandaard:

DISQUALIFYING FAULTS:
• Aggresive or overly shy.
• Any dog clearly showing physical or behavioural abnormalities shall be disqualified.
• Converging head line.
• The lack of more than 6 premolars, the lack of M3 is not noted and will not be considered as a fault.
• Entropion, ectropion, wall eye, eyes of different colours (heterochromia), blue
• eyes, partially blue coloured iris.
• Lack of nose pigment.
• Curled tail.
• Monocle (patching around one or both eyes) or patching elsewhere.
• Tricolour (black and brown spots on the same dog), brindle coloured spots, lemon coloured spots,
orange coloured spots, blue spots and pure white colour without spots.
• Wirehaired or longhaired
• Deafness

En in het fokregelement staat:
Kwalificatie: de beide ouderdieren moeten minimaal 1 keer hebben deelgenomen aan een door de Raad van
Beheer en/of FCI gereglementeerde expositie, een door de rasvereniging georganiseerde
kampioenschapsclubmatch of een fokgeschiktheidskeuring georganiseerd door de rasvereniging en daar
minimaal de kwalificatie 'zeer goed' hebben behaald.

En of ik zou fokken met een kopvlek hond? Als het karaktertechnisch een bijdrage levert aan het ras en als de hond er verder qua exterieur en gangwerk goed uit ziet: volmondig 200% ja!
Afbeelding

Elmo/maureen
Zeer actief

ach ja de rv :F: Op zich word dat wel moeilijk denk ik. Om de rv dat te laten schrappen?
Afbeelding
Lizzy
Actief
Contacteer:

erg toch dat zoiets zelfs een bijna onbespreekbare issue moet zijn, wat hébben mensen toch met uiterlijke perfectie :ugh: .
Ja.

Ik moet in alle eerlijkheid bekennen dat ik Dalmaten zonder kopvlek ook mooier vind. Maar een verkeerd vlekkie lijkt me een kleine prijs om te moeten betalen om de doofheid nog verder terug te dringen. We hebben het wel over het fokken van een dermate gehandicapte hond dat we (als in fokkers) ze in laten slapen :ugh:
Afbeelding

Elmo/maureen
Zeer actief

Lizzy schreef:
erg toch dat zoiets zelfs een bijna onbespreekbare issue moet zijn, wat hébben mensen toch met uiterlijke perfectie :ugh: .
Ja.

Ik moet in alle eerlijkheid bekennen dat ik Dalmaten zonder kopvlek ook mooier vind. Maar een verkeerd vlekkie lijkt me een kleine prijs om te moeten betalen om de doofheid nog verder terug te dringen. We hebben het wel over het fokken van een dermate gehandicapte hond dat we (als in fokkers) ze in laten slapen :ugh:
wat mij ontzettend moeilijk lijkt :ugh:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”