Es schreef:Daarom chippen we onze huisdieren maar niet omdat kinderen ooit gechipt dreigen te worden?Simba's pride schreef:ja en over tien jaar word je kind verplicht gechipped.
toevallig net nog een docu gezien over privacy,
panopticon van peter vlemmix.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Problemen bij invoering hondenchip
Moderator: moderatorteam
-
Caat*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
- Aantal honden: 3
Re: Problemen bij invoering hondenchip

- Barnsley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retrievers
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ik ben voor!! Hier is alles gechipt, en zo zijn Yori en Gordo allebei al een keer thuis gekomen.
Vorig jaar had ik een Jack russeltje gevonden, die was van een oudere man. Die wist van geen instanties end af, hondje heeft in totaal 5 dagen bij mij in huis gezeten tot het baasje naar de politie ging. Die hebben hem doorverwezen naar Amivedi waar ik hem uiteraard ook aangemeld had.
Als dit hondje gechipt was, had hij dezelfde middag weer terug kunnen zijn bij zijn baas.
Vorig jaar had ik een Jack russeltje gevonden, die was van een oudere man. Die wist van geen instanties end af, hondje heeft in totaal 5 dagen bij mij in huis gezeten tot het baasje naar de politie ging. Die hebben hem doorverwezen naar Amivedi waar ik hem uiteraard ook aangemeld had.
Als dit hondje gechipt was, had hij dezelfde middag weer terug kunnen zijn bij zijn baas.

- Omega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
- Aantal honden: 2
Mijn honden zijn niet gechipt en ik wil het eigenlijk ook niet doen.
Ze hebben wel een label aan hun tuigje hangen met mijn telefoonnummer voor het geval ze eens kwijt mochten zijn.
Overigens ben ik nog nooit een hond kwijt geweest.
Mijn probleem is dat het systeem niet waterdicht is. Laatst nog een asielhond getroffen die wel gechipt was maar waarvan de chip niet geregistreerd was.
Dan kun je dus alsnog niets, mensen die 'kwaad' willen krijgen dat toch wel voor elkaar.
Bij paarden wordt er ook veel gerotzooid, chips worden onklaar gemaakt of ook wel uit de hals gesneden.
Er zijn verschillende fabrikanten van chips die ieder hun eigen chipreader nodig hebben, zo gebeurt het dus dat chips niet gezien worden en er nog een chip ingebracht wordt.
Er worden nog steeds paarden gestolen zonder dat ze ooit terug gevonden worden.
Paarden met een nieuwe chip krijgen een nieuwe identiteit, zie maar eens aan te tonen dat het toch een ander paard is.
Voor mij biedt het schijnveiligheid aan mensen die toch al niet de fout in wilden gaan..
Ze hebben wel een label aan hun tuigje hangen met mijn telefoonnummer voor het geval ze eens kwijt mochten zijn.
Mijn probleem is dat het systeem niet waterdicht is. Laatst nog een asielhond getroffen die wel gechipt was maar waarvan de chip niet geregistreerd was.
Dan kun je dus alsnog niets, mensen die 'kwaad' willen krijgen dat toch wel voor elkaar.
Bij paarden wordt er ook veel gerotzooid, chips worden onklaar gemaakt of ook wel uit de hals gesneden.
Er zijn verschillende fabrikanten van chips die ieder hun eigen chipreader nodig hebben, zo gebeurt het dus dat chips niet gezien worden en er nog een chip ingebracht wordt.
Paarden met een nieuwe chip krijgen een nieuwe identiteit, zie maar eens aan te tonen dat het toch een ander paard is.
Voor mij biedt het schijnveiligheid aan mensen die toch al niet de fout in wilden gaan..
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Omega schreef:Mijn honden zijn niet gechipt en ik wil het eigenlijk ook niet doen.
bij de chipplicht gaat ook een registratieplicht horen, dus dat lek is dan wel gedicht....
maar idd, ze zijn nog steeds onklaar te maken, er uit te snijden etc,
dat chips een eigen chipreader nodig hebben valt wel mee, dat was alleen bij de oudere zo....
en er uitsnijden bij een paard is moeilijk zat omdat ze daar niet zoals bij een hond onderhuids gezet worden, maar in een spier, net als bv bij roofvogels....
overigens ken ik top ruiters die idd ook niet willen chippen, die hebben daar onder uit gekund door een DNA profiel vast te laten leggen, wat dan op wedstrijden gecontroleerd werd
- Omega
- Zeer actief
Alleen mag DNA registratie niet meer, helaas. Er zijn ook bij paarden geen alternatieven meer.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
weet toch heel erg zeker dat die paarden nog steeds niet gechipt zijnOmega schreef:Alleen mag DNA registratie niet meer, helaas. Er zijn ook bij paarden geen alternatieven meer.
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
Hier is alles gechipt omdat het verplicht is
maar stamboom honden worden in NL toch wel al gechipt, waarom dan zo een probleem maken van niet stamboomhonden?
als het bij paarden ook verplicht is, waarom dan zo moeilijk doen over de honden?
een asiel heeft mij ooit eens gecontacteerd over een weggelopen Argentijnse dog, die wij herplaatst hadden, de nieuwe eigenaar had zijn chip nooit niet laten omzetten
omdat ze toen naar mij belde, heb ik ook de nieuwe eigenaar op de hoogte kunnen brengen en is hij zijn hond terug gaan halen, hij heeft dan via het asiel ook gelijk de chip op zijn naam laten zetten
maar stamboom honden worden in NL toch wel al gechipt, waarom dan zo een probleem maken van niet stamboomhonden?
als het bij paarden ook verplicht is, waarom dan zo moeilijk doen over de honden?
een asiel heeft mij ooit eens gecontacteerd over een weggelopen Argentijnse dog, die wij herplaatst hadden, de nieuwe eigenaar had zijn chip nooit niet laten omzetten
omdat ze toen naar mij belde, heb ik ook de nieuwe eigenaar op de hoogte kunnen brengen en is hij zijn hond terug gaan halen, hij heeft dan via het asiel ook gelijk de chip op zijn naam laten zetten
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
vania schreef:Hier is alles gechipt omdat het verplicht is![]()
daarom zet ik alles hier bij vertrek zelf om op de naam van de nieuwe eigenaar, ik vul alles in & stuur het op....
- Omega
- Zeer actief
Klopt.crutz schreef:weet toch heel erg zeker dat die paarden nog steeds niet gechipt zijnOmega schreef:Alleen mag DNA registratie niet meer, helaas. Er zijn ook bij paarden geen alternatieven meer.dat is nl nog niet zo heel lang geleden....
Geldt voor bestaande registraties, nieuwe registraties mag het niet meer voor.
In de meeste gevallen is er niks aan de hand, dat zijn de mensen die ter goeder trouw zijn.
De paar die er mee willen rotzooien doen het toch wel, met of zonder chip.
Import van puppen uit het buitenland zal door blijven doorgaan.
Er zullen nog steeds honden gedumpt worden waarvan de chip niet geregistreerd is.
Enz.
Daarvoor laat ik geen chip in mijn honden zetten omdat het doel voorbij geschoten wordt.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
ga je nooit met ze naar het buitenland dan?Omega schreef:Klopt.crutz schreef:weet toch heel erg zeker dat die paarden nog steeds niet gechipt zijnOmega schreef:Alleen mag DNA registratie niet meer, helaas. Er zijn ook bij paarden geen alternatieven meer.dat is nl nog niet zo heel lang geleden....
![]()
In de meeste gevallen is er niks aan de hand, dat zijn de mensen die ter goeder trouw zijn.
Er zullen nog steeds honden gedumpt worden waarvan de chip niet geregistreerd is.
Enz.
Daarvoor laat ik geen chip in mijn honden zetten omdat het doel voorbij geschoten wordt.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Omega
- Zeer actief
Bijna dagelijks met een paard en en pony die net over de grens in Duitsland staan gestald.malinois schreef:ga je nooit met ze naar het buitenland dan?Omega schreef:Klopt.crutz schreef:weet toch heel erg zeker dat die paarden nog steeds niet gechipt zijnOmega schreef:Alleen mag DNA registratie niet meer, helaas. Er zijn ook bij paarden geen alternatieven meer.dat is nl nog niet zo heel lang geleden....
![]()
Enz.
En met wandelingen vanuit stal passeren we de grens nog vaker omdat het bos in Nederland is op 10 min. lopen vanaf stal.
- Kiki1986
- Vaste gebruiker
Ik snap het grote probleem eigenlijk niet zo goed.. Al onze honden zijn gechipt aangezien dat hier in BE al zolang verplicht, en over 't algemeen wordt dat ook gewoon normaal/standaard gevonden..
Oké, iemand die ermee WIL rotzooien zal dat uiteindelijk ook wel gewoon doén.. Maar toch kan ik alleen maar positieve dingen bedenken die dankzij de chip-verplichting zijn bereikt..
Zelf heb ik al een paar keer een verloren gelopen hond erg snel met zen baasjes kunnen herenigen dankzij hun chip en ken ik meerdere mensen die dezelfde ervaringen hebben.. Dat bespaarde die honden al meteen een verblijf in het asiel
Bij men eigen honden is hun chip op die manier gelukkig nog nooit nodig gebleken, maar dat neemt niet weg dat ik blij ben dat die mogelijkheid er tenminste wel IS moest het nodig zijn..
Oké, iemand die ermee WIL rotzooien zal dat uiteindelijk ook wel gewoon doén.. Maar toch kan ik alleen maar positieve dingen bedenken die dankzij de chip-verplichting zijn bereikt..
Zelf heb ik al een paar keer een verloren gelopen hond erg snel met zen baasjes kunnen herenigen dankzij hun chip en ken ik meerdere mensen die dezelfde ervaringen hebben.. Dat bespaarde die honden al meteen een verblijf in het asiel
Bij men eigen honden is hun chip op die manier gelukkig nog nooit nodig gebleken, maar dat neemt niet weg dat ik blij ben dat die mogelijkheid er tenminste wel IS moest het nodig zijn..