Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Witte Herder versus Golden Retriever

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: Witte Herder versus Golden Retriever

Ongelezen bericht door pioenroos »

*Ineke* schreef:Zijn er echt Goldens voor wie je de wereld betekent? Die echt echt echt heel erg baasgericht zijn?
Mijn uitlaat Golden van vroeger was ontzettend baasgericht. Gek werd ik ervan :wink: Maar hij hield je echt continue in de gaten of je iets van hem wilde. Hij was ook rustig en stabiel en vond het leuk dingen te leren en was een grote knuffelkont.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

chaos schreef:Witte herder, ik ken een fokker die uiterst stabiele, zachte, baasgerichte witte herders fokt. Goldens zijn met name in het eerste jaar bijzonder bewerkelijk wb trainen. En het baasgerichte zie ik ook bij weinig goldens, voergericht lukt vaak wel :mrgreen:
Maar bij witte herders is het goed zoeken naar een stabiel hondje maar nu ik er zo over nadenk bij een golden is met goed zoeken ook wel een leuke golden te vinden die in je plaatje past.
zachte baasgerichte witte herders zullen niet overweg kunnen met woedeaanvallen, ook al zijn die niet tegen hun gericht.
het enige dat je daarvan gaat krijgen zijn neurotische, angstige honden.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
*Ineke*
Zeer actief
Mijn ras(sen): IJslandse Hond

Ongelezen bericht door *Ineke* »

Maeve schreef:Witte herder en stabiel vind ik nou niet bepaald een logische combinatie :wink:
Nee. Hoor ook veel verhalen over angst enzo.
renee-uk schreef:dat gaat een witje ook doen, daarop reageren.
witjes zijn over het algemeen niet zo vreselijk stabiel en ze blaffen, als rechtgeaarde herders, ook nogal veel en makkelijk en met woedeaanvallen zullen ze zeker niet overweg kunnen.
Hmmm... En andere Herders?
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

renee-uk schreef:
chaos schreef:Witte herder, ik ken een fokker die uiterst stabiele, zachte, baasgerichte witte herders fokt. Goldens zijn met name in het eerste jaar bijzonder bewerkelijk wb trainen. En het baasgerichte zie ik ook bij weinig goldens, voergericht lukt vaak wel :mrgreen:
Maar bij witte herders is het goed zoeken naar een stabiel hondje maar nu ik er zo over nadenk bij een golden is met goed zoeken ook wel een leuke golden te vinden die in je plaatje past.
zachte baasgerichte witte herders zullen niet overweg kunnen met woedeaanvallen, ook al zijn die niet tegen hun gericht.
Dat denk ik ook. Maar volgens mij geldt dat voor alle zachtaardige baasgerichte honden. Ongeacht ras.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Overigens, ik vind Goldens ook behoorlijk gevoelig dus als je een hond wil die niet reageert op jouw angst weet ik niet of dat wel een goed idee is. Labradors bijvoorbeeld vind ik een stuk harder, die kunnen dat soort dingen naast zich neer leggen. De Goldens die ik ken zijn wel degelijk heel baasgericht en gevoelig waardoor de stemming van de baas grote invloed heeft.
renee-uk
Zeer actief

*Ineke* schreef:
Maeve schreef:Witte herder en stabiel vind ik nou niet bepaald een logische combinatie :wink:
Nee. Hoor ook veel verhalen over angst enzo.
renee-uk schreef:dat gaat een witje ook doen, daarop reageren.
witjes zijn over het algemeen niet zo vreselijk stabiel en ze blaffen, als rechtgeaarde herders, ook nogal veel en makkelijk en met woedeaanvallen zullen ze zeker niet overweg kunnen.
Hmmm... En andere Herders?
ik denk dat de meeste herders met puntoren behoefte hebben aan een stabiele omgeving, het zou in elk geval niet mijn eerste keus zijn in jouw situatie.
denk dat je beter af bent met een hond die wat onverschilliger is voor de stemmingen van de baas en toch baasgericht en die zijn er vast wel.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Ik vind dat gevoelige redelijk typisch voor goldens, ja. Maar ik lees hier net dat witte herders dat ook kunnen hebben. Op zich hoeft dat ook geen lastige eigenschap te zijn, het dwingt je tot wat meer harmonie in huis ;-)
renee-uk
Zeer actief

Branka schreef:
renee-uk schreef:
Dat denk ik ook. Maar volgens mij geldt dat voor alle zachtaardige baasgerichte honden. Ongeacht ras.
ja is zeker waar!
maar ik weet niks van goldens en wel wat van witjes ;)
Afbeelding

*Ineke*
Zeer actief

Branka schreef:Wat versta jij onder baasgericht? Een hond die alleen oog voor jou heeft? Die vreemden totaal niet interessant vindt?
Onze Goldens waren allemaal baasgericht, hadden allemaal de voorkeur voor 1 van hun bazen. 2x was dat mijn moeder (bij Tagor en Finn) en 1x was ik dat (Jari).
Tagor was voor een Golden extreem baasgericht, die vond vreemden niet zo interessant. En al helemaal niet als die niet stevig in hun schoenen stonden. Wat dat betreft denk ik dat jij met jouw onzekerheid juist niet zo'n type moet hebben. Die vinden jouw stemmingen te onduidelijk en kunnen daar niets mee. Baas hoort duidelijk te zijn, heel zwart-wit.
Was je dat niet, dan ging hij zijn eigen gang.

Maar een super sensibel hondje is ook niets voor je. Die wordt volgens mij loei onzeker van wisselende stemmingen of druk. Jari kon daar totaal niet tegen.

Finn is onze vrolijke Frans. Die kent totaal geen stress, lijkt bijna nergens van onder de indruk. Was wel een brok energie als pup waar mijn moeder met alle ervaring haar handen aan vol had. Fokster had hem ook bewust bij ons gezet, meneer was in het nest al de ondernemendste van het stel. Niet geschikt voor onervaren puppenkopers die een lief huishondje zochten.
Maar in een hele moeielijke situatie (overlijden van mijn vader) is gebleken dat Finn heel stabiel is. Mijn moeder heeft een maatje aan hem waarvoor ze regelmaat moest houden. Fijne hond die niet snel ergens van onder de indruk is. Maar wel een hond die de hele wereld als zijn vriendje ziet. Ondanks hij best baasgericht is.
Ik ben juist erg consequent en duidelijk. Je zult altijd weten wat je aan me hebt. Woede (machteloosheid) en paniek komen eigenlijk altijd voort uit het feit dat iets niet gaat zoals het volgens mij (in mijn hoofd) zou moeten gaan en dat wordt vrijwel altijd veroorzaakt door andere (volwassen) mensen. Zolang die niet in de buurt zijn is er niks aan de hand.

Met baasgerichtheid bedoel ik een hond die andere mensen (en liefst ook honden) negeert en echt puur en alleen op mij let.
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
*Ineke*
Zeer actief

Maeve schreef:Overigens, ik vind Goldens ook behoorlijk gevoelig dus als je een hond wil die niet reageert op jouw angst weet ik niet of dat wel een goed idee is. Labradors bijvoorbeeld vind ik een stuk harder, die kunnen dat soort dingen naast zich neer leggen. De Goldens die ik ken zijn wel degelijk heel baasgericht en gevoelig waardoor de stemming van de baas grote invloed heeft.
Ik vind Labradors echt helemaal niks. Veel te lomp.
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
*Ineke*
Zeer actief

Hmmmm... Als Goldens ook zo gevoelig (kunnen) zijn, zijn misschien beide rassen niet ideaal.
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Maeve schreef:Overigens, ik vind Goldens ook behoorlijk gevoelig dus als je een hond wil die niet reageert op jouw angst weet ik niet of dat wel een goed idee is. Labradors bijvoorbeeld vind ik een stuk harder, die kunnen dat soort dingen naast zich neer leggen. De Goldens die ik ken zijn wel degelijk heel baasgericht en gevoelig waardoor de stemming van de baas grote invloed heeft.
Ja, dat herken ik ook wel in de Golden die ik uitliet, baasgericht maar wel gevoelig voor jouw stemming. Zo was ik een keer (onterecht, door omstandigheden) kortaf en bozig naar hem omdat hij iets niet begreep. En toen ging hij helemaal bedrukt doen en zelfs mank lopen uit stress :ugh: Dan voel je je echt nog 10 meer beroerd hoor. Dan kan je beter een laat maar waaien type hond hebben. En die honden kunnen volgens mij ook best baasgericht zijn maar dan moet je er zelf misschien net wat meer voor doen. Teven zijn volgens mij buitenshuis ook vaak meer op de baas gericht dan reuen?
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Naima heeft een golden thuis bij haar zoontje die ook woedeaanvallen heeft. Volgens mij gaat dat erg goed :)
Al zijn ze idd wel gevoelig...
renee-uk
Zeer actief

*Ineke* schreef: Ik ben juist erg consequent en duidelijk. Je zult altijd weten wat je aan me hebt. Woede (machteloosheid) en paniek komen eigenlijk altijd voort uit het feit dat iets niet gaat zoals het volgens mij (in mijn hoofd) zou moeten gaan en dat wordt vrijwel altijd veroorzaakt door andere (volwassen) mensen. Zolang die niet in de buurt zijn is er niks aan de hand.

Met baasgerichtheid bedoel ik een hond die andere mensen (en liefst ook honden) negeert en echt puur en alleen op mij let.
ja maar dat weet die hond niet, dat dat door andere mensen komt.
een super baasgerichte hond zoals jij zoekt maakt van de baas plezieren zijn levensdoel
als die baas last heeft van wisselende stemmingen zal die hond op een gegeven moment niet meer weten waar hij het zoeken moet van frustratie.
een eerste vereiste voor een hond is duidelijkheid en die is er niet, behalve dan misschien in jouw hoofd
maar daar heeft die hond niks aan natuurlijk.
Afbeelding

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Negeren van andere honden en mensen is gewoon te trainen :)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Machie schreef:Naima heeft een golden thuis bij haar zoontje die ook woedeaanvallen heeft. Volgens mij gaat dat erg goed :)
Maar die hond heeft dus wel een "stabiele factor" in de eigenaar om het maar zo te zeggen, dat zoontje is niet de eigenaar van de hond. Ik denk dat dat best een verschil maakt.

@ Pioenroos: Ja, dat gedrag inderdaad. Nilo heeft het ook hoor, als ik wat chagerijnig ben kan ik maar beter niet met hem gaan trainen bijvoorbeeld want dat gaat niet goed en soms blijft hij ook gewoon aangelijnd tijdens wandelingen dan, hoef ik helemaal geen commando's te geven :wink: Ik gok dat hij erg nerveus en druk zou worden als ik zulke paniekaanvallen zou hebben.
*Ineke*
Zeer actief

renee-uk schreef:
*Ineke* schreef: Ik ben juist erg consequent en duidelijk. Je zult altijd weten wat je aan me hebt. Woede (machteloosheid) en paniek komen eigenlijk altijd voort uit het feit dat iets niet gaat zoals het volgens mij (in mijn hoofd) zou moeten gaan en dat wordt vrijwel altijd veroorzaakt door andere (volwassen) mensen. Zolang die niet in de buurt zijn is er niks aan de hand.

ja maar dat weet die hond niet, dat dat door andere mensen komt.
een super baasgerichte hond zoals jij zoekt maakt van de baas plezieren zijn levensdoel
als die baas last heeft van wisselende stemmingen zal die hond op een gegeven moment niet meer weten waar hij het zoeken moet van frustratie.
een eerste vereiste voor een hond is duidelijkheid en die is er niet, behalve dan misschien in jouw hoofd
maar daar heeft die hond niks aan natuurlijk.
Het is niet zo dat het dagelijks gebeurt (gelukkig!), maar eens in de zoveel tijd. Ligt aan de omstandigheden, maar het komt misschien 1x per maand voor (soms maanden niet) en altijd als manlief er is, die mijn systeem in de war schopt. ;) Als de situatie was zoals jij schetst, dan zou Sóley nu echt een wrak moeten zijn. Die reageert extreem op mijn stemming. Ik ben heel duidelijk naar de honden toe, duidelijk in wat wel en niet mag, geef grenzen rustig maar beslist aan en ze lijken niet te lijden onder mijn aanwezigheid. :lol1:
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
*Ineke*
Zeer actief

Maeve schreef:
Machie schreef:Naima heeft een golden thuis bij haar zoontje die ook woedeaanvallen heeft. Volgens mij gaat dat erg goed :)
Maar die hond heeft dus wel een "stabiele factor" in de eigenaar om het maar zo te zeggen, dat zoontje is niet de eigenaar van de hond. Ik denk dat dat best een verschil maakt.

@ Pioenroos: Ja, dat gedrag inderdaad. Nilo heeft het ook hoor, als ik wat chagerijnig ben kan ik maar beter niet met hem gaan trainen bijvoorbeeld want dat gaat niet goed en soms blijft hij ook gewoon aangelijnd tijdens wandelingen dan, hoef ik helemaal geen commando's te geven :wink: Ik gok dat hij erg nerveus en druk zou worden als ik zulke paniekaanvallen zou hebben.
Dat is hier ook zo, als ik Sóley onder druk zet lukt ook niks. Ik ben het gewend, dus. :tongue:

Mensen, ik ben geen emotioneel wrak, ik wil gewoon zoveel mogelijk rekening houden met alle situaties waar de hond in terecht zou kúnnen komen.
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
*Ineke*
Zeer actief

Machie schreef:Negeren van andere honden en mensen is gewoon te trainen :)
Uiteraard, alleen zou de ene hond dat makkelijker kunnen dan de andere. :wink:
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

*Ineke* schreef:
Budkes schreef:Een Golden. Een goed getrainde golden is immens baasgericht en ik vind een golden ook veel stabieler dan een witte herder. Dus vooral om je laatste zin, de paniek, 100% een Golden en geen witte herder.
Want alle Witte Herders gaan daar niet goed op reageren? Of...? Ik heb af en toe paniek- en/of woedeaanvallen en als ik zie hoe mijn übergevoelige hond daarop reageert vind ik dat heel erg. :ugh: De dames die ik nu heb kunnen absoluut niet tegen spanningen of harde woorden en als ik huil kruipen ze bijna bij me naar binnen. Op zich is een reactie niet erg, hier hebben ze de neiging om naar me toe te komen en dat is prima want ik haal daar veel troost uit, maar ik wil niet dat de hond ook in paniek raakt want dan wordt het chaos.
Nee ik bedoel niet alle witte herders, maar er zit wel veel onzekerheid/nervositeit tot angst in het ras en dat is bij de goldens een stuk minder. Die zijn over het algemeen een stuk stabieler.
Ik denk zelf dat de gemiddelde golden een stuk beter reageerd op een paniek en/of woede aanval als een witje.
Gr. Aniek

Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

*Ineke* schreef: Het is niet zo dat het dagelijks gebeurt (gelukkig!), maar eens in de zoveel tijd. Ligt aan de omstandigheden, maar het komt misschien 1x per maand voor (soms maanden niet) en altijd als manlief er is, die mijn systeem in de war schopt. ;) Als de situatie was zoals jij schetst, dan zou Sóley nu echt een wrak moeten zijn. Die reageert extreem op mijn stemming. Ik ben heel duidelijk naar de honden toe, duidelijk in wat wel en niet mag, geef grenzen rustig maar beslist aan en ze lijken niet te lijden onder mijn aanwezigheid. :lol1:
blijft het feit dat aan die duidelijkheid getornd wordt en het soort hond dat jij zoekt heeft daar veel meer last van dan een hond die net wat meer afstandelijk is.
en dat laatste wil helemaal niet zeggen dat zo'n hond niet baasgericht is, in tegendeel zelfs.

niet alles is maakbaar in het leven en soms moet je je wensen wat bijstellen.
ik zou je, vanuit mijn ervaringen, in elk geval geen witte en geen duitse herder aanraden alhoewel er vast bij beide rassen wel een of meer exemplaren zullen zitten die wel met jouw problemen kunnen omgaan.
alleen weet je dat niet als je een pupje van 7-8 weken uitzoekt en de kans is dan heel wat groter dat het mis gaat dan dat je net dat ene pupje hebt dat toch een beetje de uitzondering op de regel is.
Afbeelding

Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Budkes schreef:
*Ineke* schreef:
Budkes schreef:Een Golden. Een goed getrainde golden is immens baasgericht en ik vind een golden ook veel stabieler dan een witte herder. Dus vooral om je laatste zin, de paniek, 100% een Golden en geen witte herder.
Want alle Witte Herders gaan daar niet goed op reageren? Of...? Ik heb af en toe paniek- en/of woedeaanvallen en als ik zie hoe mijn übergevoelige hond daarop reageert vind ik dat heel erg. :ugh: De dames die ik nu heb kunnen absoluut niet tegen spanningen of harde woorden en als ik huil kruipen ze bijna bij me naar binnen. Op zich is een reactie niet erg, hier hebben ze de neiging om naar me toe te komen en dat is prima want ik haal daar veel troost uit, maar ik wil niet dat de hond ook in paniek raakt want dan wordt het chaos.
Nee ik bedoel niet alle witte herders, maar er zit wel veel onzekerheid/nervositeit tot angst in het ras en dat is bij de goldens een stuk minder. Die zijn over het algemeen een stuk stabieler.
Ik denk zelf dat de gemiddelde golden een stuk beter reageerd op een paniek en/of woede aanval als een witje.
Dat denk ik ook. En als ik lees dat je over het algemeen wel gestructureerd en rustig bent, denk ik dat je aan een zelfverzekerde Golden een super hond hebt. Je moet alleen wel investeren in het allerbelangrijkste voor hem zijn. Want de gemiddelde Golden is gek op zijn baas, maar vindt de rest van de wereld ook leuk. Hij zal er alleen niet zo stuiterend op af gaan als b.v. een Labrador. Wat dat betreft een super hond om sociale contacten op te doen :engel:
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

*Ineke* schreef:
Ik vind Labradors echt helemaal niks. Veel te lomp.
Dat geld ook weer niet voor alle Labradors, er zit een wereld van verschil tussen de "show-lab" en een lab uit werklijnen.
Die uit werklijnen zijn enorm baasgericht, de rest van de wereld bestaat niet :I: Maar hoe baasgerichter de hond, hoe gevoeliger deze voor de stemming van de baas is, ongeacht het ras denk ik.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Duitse herders zijn ook rustig hoor. Teminste die van mij wel.
Hij jaagt wel op konijnen maar komt altijd terug als ik hem roep.
Ik vind het karakter van de witte herder en de gewone duitse herder niet veel van elkaar verschillen.
Er lopen hier wel een paar witte herders, maar die zijn even wat domimanter en grommeriger dan sem.
Vroeger liet ik elke dag de golden retriever van me oma uit. Maar die moest ik echt leren los te laten lopen. Die liep iedere keer weg. Ook was die hond een allemans vriend.
Die hond werd wel altijd verwend door me oma, maar ondanks dat was het geen dikke hond en heeft 13 mogen worden.
Ik zou eerder voor de witte herder gaan, al vind ik de goldens ook erg leuk. Maar ik denk dat de witte herder meer bij je past.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

En soms roep ik iets, gebaseerd op niets :F: maar gevoelsmatig zou ik een golden reu prima vinden passen bij de situatie zoals TS die schetst. 90% van de golden reuen die ik ken vind ik super stabiele niet overmatige gevoelig honden.
Gr. Aniek

Afbeelding
*Ineke*
Zeer actief

Als er geen (eigenlijk het liefst vanuit zichzelf) baasgerichte, stabiele hond bestaat die in mijn situatie past, dan neem ik geen hond meer. Ik wil juist niet dat meer afstandelijke/zelfstandige, waarbij je moeite moet doen om de aandacht op jou gericht te laten zijn. Dat is precies waar ik nu moeite bij heb bij enkele van mijn honden. Ik zal er nog 'ns heel hard over na moeten denken en als ik er niet uitkom, dan maar geen hond meer. Het is niet anders.
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

semmyboy schreef:Duitse herders zijn ook rustig hoor. Teminste die van mij wel.
Hij jaagt wel op konijnen maar komt altijd terug als ik hem roep.
Ik vind het karakter van de witte herder en de gewone duitse herder niet veel van elkaar verschillen.
Er lopen hier wel een paar witte herders, maar die zijn even wat domimanter en grommeriger dan sem.
Vroeger liet ik elke dag de golden retriever van me oma uit. Maar die moest ik echt leren los te laten lopen. Die liep iedere keer weg. Ook was die hond een allemans vriend.
Die hond werd wel altijd verwend door me oma, maar ondanks dat was het geen dikke hond en heeft 13 mogen worden.
Ik zou eerder voor de witte herder gaan, al vind ik de goldens ook erg leuk. Maar ik denk dat de witte herder meer bij je past.
Ik ben het hier absoluut niet mee eens, jij vergelijkt 1 golden met 1 duitser. Mijn Duitser zou de ideale hond zijn geweest voor TS, maar het ras in totaal absoluut niet. Veel duitsers zijn tegenwoordig niet meer zo stabiel. De werklijn dan mss weer wel maar die zijn, zoals TS al aangeeft, veel te pittig en dat is een terechte veronderstelling van haar.
De gemiddelde witte herder blinkt niet uit in stabiliteit en daarom, lijkt mij, juist niet zo gepast in de situatie van TS.
Gr. Aniek

Afbeelding
*Ineke*
Zeer actief

Budkes schreef:En soms roep ik iets, gebaseerd op niets :F: maar gevoelsmatig zou ik een golden reu prima vinden passen bij de situatie zoals TS die schetst. 90% van de golden reuen die ik ken vind ik super stabiele niet overmatige gevoelig honden.
Het zou sowieso een reu worden denk ik, het ras is dus nog even verder twijfelen. ;) Ik vind het wel typisch dat ik altijd Herders heb gekend en gehad en dat dat prima ging. En die woede af en toe is echt niet opeens de laatste jaren op komen zetten, dat is er al sinds m'n tienerjaren. Moet er wel bij zeggen dat de honden daar zelden getuige van waren. Een Golden is nog te overwegen, mits baasgericht genoeg.
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

*Ineke* schreef:Als er geen (eigenlijk het liefst vanuit zichzelf) baasgerichte, stabiele hond bestaat die in mijn situatie past, dan neem ik geen hond meer. Ik wil juist niet dat meer afstandelijke/zelfstandige, waarbij je moeite moet doen om de aandacht op jou gericht te laten zijn. Dat is precies waar ik nu moeite bij heb bij enkele van mijn honden. Ik zal er nog 'ns heel hard over na moeten denken en als ik er niet uitkom, dan maar geen hond meer. Het is niet anders.
Maar wat bedoel je dan precies met baasgericht? Zoek je dan een hond die je de hele dag naar de ogen kijkt in huis of een hond voor wie de hele wereld wegvalt als jij er bent? Wat is precies je definitie daarvan, en dan niet weggezet tegen de ijslandse hond maar gewoon, wat vind jij?

Ik vind de gemiddelde golden namelijk super baasgericht maar dan wel afgezet tegen de gemiddelde molosser.
Mijn herders zijn uiteraard ook erg baasgericht, maar als ik Mikey uitlaat dan vergeet hij mijn aanwezigheid toch ook nog al eens met grote regelmaat. Cent, duitser, kon gewoon compleet schijt aan me hebben maar was superstabiel, hij had toch ook wel een dikke middelvinger.
Als ik met die honden aan het werk/trainen ben/was echter dan konden ze bij wijze van spreken tegen een boom lopen zonder het in de gaten te hebben, zo op mij gericht.

Dus.....wat zoek je precies. :F:
Gr. Aniek

Afbeelding
*Ineke*
Zeer actief

renee-uk schreef:blijft het feit dat aan die duidelijkheid getornd wordt en het soort hond dat jij zoekt heeft daar veel meer last van dan een hond die net wat meer afstandelijk is.
en dat laatste wil helemaal niet zeggen dat zo'n hond niet baasgericht is, in tegendeel zelfs.

niet alles is maakbaar in het leven en soms moet je je wensen wat bijstellen.
ik zou je, vanuit mijn ervaringen, in elk geval geen witte en geen duitse herder aanraden alhoewel er vast bij beide rassen wel een of meer exemplaren zullen zitten die wel met jouw problemen kunnen omgaan.
alleen weet je dat niet als je een pupje van 7-8 weken uitzoekt en de kans is dan heel wat groter dat het mis gaat dan dat je net dat ene pupje hebt dat toch een beetje de uitzondering op de regel is.
Dan zou het dus een oudere, stabiele herplaatser moeten zijn. Vind ik ook prima. Misschien zelfs liever dan een pup.
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”