Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Witte Herder versus Golden Retriever

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

*Ineke*
Zeer actief
Mijn ras(sen): IJslandse Hond
Aantal honden: 2

Re: Witte Herder versus Golden Retriever

Ongelezen bericht door *Ineke* »

Budkes schreef:Maar wat bedoel je dan precies met baasgericht? Zoek je dan een hond die je de hele dag naar de ogen kijkt in huis of een hond voor wie de hele wereld wegvalt als jij er bent? Wat is precies je definitie daarvan, en dan niet weggezet tegen de ijslandse hond maar gewoon, wat vind jij?

Ik vind de gemiddelde golden namelijk super baasgericht maar dan wel afgezet tegen de gemiddelde molosser.
Mijn herders zijn uiteraard ook erg baasgericht, maar als ik Mikey uitlaat dan vergeet hij mijn aanwezigheid toch ook nog al eens met grote regelmaat. Cent, duitser, kon gewoon compleet schijt aan me hebben maar was superstabiel, hij had toch ook wel een dikke middelvinger.
Als ik met die honden aan het werk/trainen ben/was echter dan konden ze bij wijze van spreken tegen een boom lopen zonder het in de gaten te hebben, zo op mij gericht.

Dus.....wat zoek je precies. :F:
Volgens mij had ik dat al eerder gezegd, een hond die andere honden en mensen negeert, totaal niet interessant vindt. Een hond die het van mij af laat hangen hoe hij zich gedraagt, in die zin dat hij commando's van mij verwacht. Zowel in huis als buiten. Die naar mij luistert en niet naar anderen.
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

*Ineke* schreef:Moet er wel bij zeggen dat de honden daar zelden getuige van waren.
maar dat is toch heel anders dan bij een hond die op je lip zit en er wel mee geconfronteerd wordt.
ik vind vergelijken hartstikke leuk maar dan moet je geen appels en peren nemen, want die vergelijking gaat nogal mank.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
*Ineke*
Zeer actief

renee-uk schreef:niet alles is maakbaar in het leven en soms moet je je wensen wat bijstellen.
Ik ben redelijk compromisloos. Het is alles of niks. Als het niet gaat werken op de manier die ik graag zou zien, dan niet. Ik ga niet met minder genoegen nemen.
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

*Ineke* schreef:
Budkes schreef:Maar wat bedoel je dan precies met baasgericht? Zoek je dan een hond die je de hele dag naar de ogen kijkt in huis of een hond voor wie de hele wereld wegvalt als jij er bent? Wat is precies je definitie daarvan, en dan niet weggezet tegen de ijslandse hond maar gewoon, wat vind jij?

Ik vind de gemiddelde golden namelijk super baasgericht maar dan wel afgezet tegen de gemiddelde molosser.
Mijn herders zijn uiteraard ook erg baasgericht, maar als ik Mikey uitlaat dan vergeet hij mijn aanwezigheid toch ook nog al eens met grote regelmaat. Cent, duitser, kon gewoon compleet schijt aan me hebben maar was superstabiel, hij had toch ook wel een dikke middelvinger.
Als ik met die honden aan het werk/trainen ben/was echter dan konden ze bij wijze van spreken tegen een boom lopen zonder het in de gaten te hebben, zo op mij gericht.

Volgens mij had ik dat al eerder gezegd, een hond die andere honden en mensen negeert, totaal niet interessant vindt. Een hond die het van mij af laat hangen hoe hij zich gedraagt, in die zin dat hij commando's van mij verwacht. Zowel in huis als buiten. Die naar mij luistert en niet naar anderen.
een soort van filmhond dus?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
*Ineke*
Zeer actief

renee-uk schreef:
*Ineke* schreef:Moet er wel bij zeggen dat de honden daar zelden getuige van waren.
maar dat is toch heel anders dan bij een hond die op je lip zit en er wel mee geconfronteerd wordt.
ik vind vergelijken hartstikke leuk maar dan moet je geen appels en peren nemen, want die vergelijking gaat nogal mank.
Klopt hoor, daarom zeg ik het er ook bij. Was al typend aan het denken, zeg maar. :lol1:
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

*Ineke* schreef:
renee-uk schreef:niet alles is maakbaar in het leven en soms moet je je wensen wat bijstellen.
Ik ben redelijk compromisloos. Het is alles of niks. Als het niet gaat werken op de manier die ik graag zou zien, dan niet. Ik ga niet met minder genoegen nemen.
de ideale hond bestaat niet, net zo min als de ideale mens
en verwachten er een te vinden is niet reëel.

zoals ik al zei, niet alles is maakbaar.
Afbeelding

*Ineke*
Zeer actief

renee-uk schreef:een soort van filmhond dus?
Nee, niet persé. Ligt eraan welke film je bedoelt misschien. Ik weet echt wel dat de ideale hond niet bestaat, daarvoor heb ik genoeg ervaring dacht ik zo. Maar ik stel wel eisen, net als aan mij als baas eisen worden gesteld door de hond.
Laatst gewijzigd door *Ineke* op 07 nov 2012 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

*Ineke* schreef:
Maar dat is gewoon training... Geen enkele hond heeft uit zichzelf nooit interesse voor iets anders dan de baas. Mijn herdertje is een regelneef. Die wil buiten heel graag alles zien zien zien! Maar als ik met hem aan het werk ga besta alleen ik nog maar. Terwijl mijn kruising golden buiten altijd in mijn omgeving is. Die is waar ik ben en dan is het goed. Dumas gaat de boel verkennen en loopt vooruit terwijl Luca naast/ om me heen is. Dat is wel hun 'natuurlijke' gedrag. Maar interesse in hun omgeving hebben ze alle 2. Gelukkig maar vind ik :)
*Ineke*
Zeer actief

Natuurlijk is een groot deel training, dat is ook waar ik van hou. Ik heb niet de illusie dat honden gehoorzaam geboren worden ofzo. Duhh. De één heeft er alleen meer aanleg voor dan de ander.
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

*Ineke* schreef:

Ehm, ik vrees dat die niet bestaan...

Ik ken wel veel rassen die andere honden en mensen negeren, maar dat gaat meestal samen met een karakter waarbij ze zeker geen commando's van jou verwachten, er in ieder geval iet op zitten te wachten.
Alle herders die ik ken reageren op andere honden, je kunt het er wel uit trainen, absoluut, maar ze reageren wel en veel herderreuen zijn toch wel behoorlijk bezig met het regelen van het gedrag van andere honden. Uiteraard kan ze dat wel grotendeels afgeleerd worden, maar niet door iedereen en ze doen het zeker niet vanzelf. En het is ook zeker niet omdat het ze niet interesseerd, maar omdat het moet.
De Ieren en Deerhounds bv, vind ik honden die over het algemeen niet bijster geinteresseerd zijn in ander mensen en honden, maar die zitten dan ook zeker weer niet te wachten op jouw toestemmng cq commando's.
Al met al denk ik nog steeds dat je het gelukkigst zou worden met een stabiele golden reu.
Al zijn er ook zeker wel duitsers, x-herders te vinden, herplaatsers, die zouden kunnen passen als je goed zoekt, maar bij die rassen zou ik zeker niet gokken op een goed uitpakkende pup.
Gr. Aniek

Afbeelding
*Ineke*
Zeer actief

Budkes schreef:Ehm, ik vrees dat die niet bestaan...

Ik ken wel veel rassen die andere honden en mensen negeren, maar dat gaat meestal samen met een karakter waarbij ze zeker geen commando's van jou verwachten, er in ieder geval iet op zitten te wachten.
Alle herders die ik ken reageren op andere honden, je kunt het er wel uit trainen, absoluut, maar ze reageren wel en veel herderreuen zijn toch wel behoorlijk bezig met het regelen van het gedrag van andere honden. Uiteraard kan ze dat wel grotendeels afgeleerd worden, maar niet door iedereen en ze doen het zeker niet vanzelf. En het is ook zeker niet omdat het ze niet interesseerd, maar omdat het moet.
De Ieren en Deerhounds bv, vind ik honden die over het algemeen niet bijster geinteresseerd zijn in ander mensen en honden, maar die zitten dan ook zeker weer niet te wachten op jouw toestemmng cq commando's.
Al met al denk ik nog steeds dat je het gelukkigst zou worden met een stabiele golden reu.
Al zijn er ook zeker wel duitsers, x-herders te vinden, herplaatsers, die zouden kunnen passen als je goed zoekt, maar bij die rassen zou ik zeker niet gokken op een goed uitpakkende pup.
Ik heb nu ook zo'n regelteef, die vindt het nodig om alle andere honden te controleren en zich ertegenaan te bemoeien. Ik heb haar zover gekregen dat ze daarmee ophoudt als ik dat zeg. Dat vind ik ook prima.
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

*Ineke* schreef:
Nee, niet persé. Ligt eraan welke film je bedoelt misschien. Ik weet echt wel dat de ideale hond niet bestaat, daarvoor heb ik genoeg ervaring dacht ik zo. Maar ik stel wel eisen, net als aan mij als baas eisen worden gesteld door de hond.
maar dan moeten je eisen wel in alle redelijkheid haalbaar zijn en wat jij verwacht als ik het zo lees, is een hond die jou aanspreekt met ook nog precies het karakter dat je wil.
het blijven levende wezens natuurlijk en het zijn geen robotjes.
als je een hond zoekt die zijn leven voor 100% in dienst stelt van jou, moet je het ook niet raar vinden dat jouw stemmingen een enorme negatieve impact op zo'n hond hebben.
veel meer dan bij een hond die zich maar voor 90 of zelfs 80% aan je ophangt en die 10-20% zelfstandigheid/andere interesses heeft.
maar dat wil niet zeggen dat je zo'n 80-90% hond niet super gehoorzaam krijgt.
Afbeelding

*Ineke*
Zeer actief

renee-uk schreef:
*Ineke* schreef:
maar dan moeten je eisen wel in alle redelijkheid haalbaar zijn en wat jij verwacht als ik het zo lees, is een hond die jou aanspreekt met ook nog precies het karakter dat je wil.
als je een hond zoekt die zijn leven voor 100% in dienst stelt van jou, moet je het ook niet raar vinden dat jouw stemmingen een enorme negatieve impact op zo'n hond hebben.
veel meer dan bij een hond die zich maar voor 90 of zelfs 80% aan je ophangt en die 10-20% zelfstandigheid/andere interesses heeft.
Natuurlijk zijn het geen robotjes, dat weet ik toch. :wink: Een hond is een hond en ze hebben allemaal een gebruiksaanwijzing. Dat neemt niet weg dat ik echt gehoorzaamheid wil en geen allemansvriendje. Ik wil geen hond meer die ik buiten steeds in de gaten moet houden omdat-ie anders te ver weg gaat of (niet gezellig) reageert op andere honden. Ik wil een hond die mij in de gaten houdt en van nature al bij me in de buurt blijft.

Wat versta jij onder een 80-90% hond?
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

*Ineke* schreef:
renee-uk schreef:
*Ineke* schreef:
Natuurlijk zijn het geen robotjes, dat weet ik toch. :wink: Een hond is een hond en ze hebben allemaal een gebruiksaanwijzing. Dat neemt niet weg dat ik echt gehoorzaamheid wil en geen allemansvriendje. Ik wil geen hond meer die ik buiten steeds in de gaten moet houden omdat-ie anders te ver weg gaat of (niet gezellig) reageert op andere honden. Ik wil een hond die mij in de gaten houdt en van nature al bij me in de buurt blijft.

Wat versta jij onder een 80-90% hond?
in elk geval geen duitse en geen witte herder zoals ik ze ken.
dan zou ik het eerder in de herders met hangende oren zoeken, maar eerlijk gezegd weet ik daar niet genoeg vanaf om dat met zekerheid te kunnen zeggen.

ik denk dat een golden veel meer in jouw plaatje past.
ben het erg met budkes eens (dat is trouwens niks nieuws ;)) alleen zeg ik het wat anders denk ik.
Afbeelding

*Ineke*
Zeer actief

renee-uk schreef:in elk geval geen duitse en geen witte herder zoals ik ze ken.
dan zou ik het eerder in de herders met hangende oren zoeken, maar eerlijk gezegd weet ik daar niet genoeg vanaf om dat met zekerheid te kunnen zeggen.

ik denk dat een golden veel meer in jouw plaatje past.
ben het erg met budkes eens (dat is trouwens niks nieuws ;)) alleen zeg ik het wat anders denk ik.
Dat je het anders zegt is alleen maar mooi, dan is het ook beter te begrijpen. ;)
Jullie zijn in ieder geval allebei heel duidelijk en daar hou ik van. :ok:
Ik denk ook dat het een Golden gaat worden. Een reu. Nu man nog overhalen. :engel: Het duurt nog heel lang (hoop ik), maar ik vind het fijn om voorbereid te zijn.
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
*Ineke*
Zeer actief

Ik vind de Goldens van Esther trouwens helemaal het einde.
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik denk dat je met je eisenlijstje en verwachtingen voor een stabiele herplaatser moet gaan.
Als je nml zoveel dingen persé wilt kun je er donder op zeggen dat het mis gaat met aanleren/trainen. Veel te veel druk.
Een stabiele herplaatser van een ras die je aanspreekt is veel makkelijker. Je kijkt hoe hij dan is, het enige wat je dan nog hoeft te doen is een band opbouwen samen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
*Ineke*
Zeer actief

sirene schreef:Ik denk dat je met je eisenlijstje en verwachtingen voor een stabiele herplaatser moet gaan.
Als je nml zoveel dingen persé wilt kun je er donder op zeggen dat het mis gaat met aanleren/trainen. Veel te veel druk.
Een stabiele herplaatser van een ras die je aanspreekt is veel makkelijker. Je kijkt hoe hij dan is, het enige wat je dan nog hoeft te doen is een band opbouwen samen.
Een herplaatser is zeker iets wat we overwegen. Sowieso al, los van mijn 'eisen'. Om een hond een goed tehuis te bieden.
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

*Ineke* schreef:
Maeve schreef:
Machie schreef:Naima heeft een golden thuis bij haar zoontje die ook woedeaanvallen heeft. Volgens mij gaat dat erg goed :)
Al zijn ze idd wel gevoelig...
Maar die hond heeft dus wel een "stabiele factor" in de eigenaar om het maar zo te zeggen, dat zoontje is niet de eigenaar van de hond. Ik denk dat dat best een verschil maakt.

@ Pioenroos: Ja, dat gedrag inderdaad. Nilo heeft het ook hoor, als ik wat chagerijnig ben kan ik maar beter niet met hem gaan trainen bijvoorbeeld want dat gaat niet goed en soms blijft hij ook gewoon aangelijnd tijdens wandelingen dan, hoef ik helemaal geen commando's te geven :wink: Ik gok dat hij erg nerveus en druk zou worden als ik zulke paniekaanvallen zou hebben.
Dat is hier ook zo, als ik Sóley onder druk zet lukt ook niks. Ik ben het gewend, dus. :tongue:

Mensen, ik ben geen emotioneel wrak, ik wil gewoon zoveel mogelijk rekening houden met alle situaties waar de hond in terecht zou kúnnen komen.
Maar je benoemd die paniekaanvallen wel en zegt zelf dat je er rekening mee moet houden in de keuze van een hond, dan is het dus wel een belangrijk iets :wink: Ik wil echt niet vervelend doen hoor maar zoals jij dit schetst zou ik eerder te voorzichtig zijn dan andersom. Ik denk eerlijk waar dat je van een gevoelige Golden Retriever die nerveus word van jouw stemming niet vrolijk word. Dat is namelijk alleen maar meer negatieve energie en het is heel lastig om hem met de hond uit die spiraal te komen. Ik ben het er wel mee eens dat een Golden een betere keus zou zijn dan een witte Herder, maar ik zou toch ook kijken naar andere, minder gevoelige rassen. Zoals is gezegd, er zijn verschillende types Labrador en ze zijn niet allemaal zo lomp en onbenullig.
*Ineke*
Zeer actief

Maeve schreef:Maar je benoemd die paniekaanvallen wel en zegt zelf dat je er rekening mee moet houden in de keuze van een hond, dan is het dus wel een belangrijk iets :wink: Ik wil echt niet vervelend doen hoor maar zoals jij dit schetst zou ik eerder te voorzichtig zijn dan andersom. Ik denk eerlijk waar dat je van een gevoelige Golden Retriever die nerveus word van jouw stemming niet vrolijk word. Dat is namelijk alleen maar meer negatieve energie en het is heel lastig om hem met de hond uit die spiraal te komen. Ik ben het er wel mee eens dat een Golden een betere keus zou zijn dan een witte Herder, maar ik zou toch ook kijken naar andere, minder gevoelige rassen. Zoals is gezegd, er zijn verschillende types Labrador en ze zijn niet allemaal zo lomp en onbenullig.
Het zijn woedeaanvallen die ontstaan uit paniek/machteloosheid. En ik heb ze alleen als er iemand bij is (lees: man), die me meestal ook wel weer kan kalmeren. Maar goed, ze zijn er, die aanvallen. En ik moet er rekening mee houden, of ze nu eens per maand of eens per jaar voorkomen.

Labradors vind ik niet alleen lomp, maar ook lelijk. Ik hou niet van korthaar. Al zijn die zwarte nog wel te pruimen als het dan echt zou moeten. Maar nee, niks voor mij.
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Ben het helemaal eens met renee en budkes. Ik denk dat je je moet realiseren dat juist het 100% baasgerichte, alleen maar met jou bezig zijn in 99,9% van de gevallen ook een hond zal geven die supergevoelig is voor jouw stemming en gevoel. Het een kan namelijk niet zonder het ander. Mijn labrador was ook baasgericht, maar niet op de manier die jij zoekt. Ze luisterde uitstekend, liep niet weg, negeerde andere honden en was binnen altijd bij me in de buurt. Thuis lag ze aan mijn voeten. Maar ze kon ook best wat voor zichzelf doen. Een beetje struinen, spoortje volgen, ze ging gerust bij me weg. Als ik dan riep kwam ze meteen, dat wel, maar ze kon zichzelf op zich ook wel vermaken. En als ik eens niet zo blij was, dan maakte har dat weinig uit.. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel want ik krijg het niet heel goed uitgelegd..

Edit - dit was geen reclame voor de labrador maar een verduidelijking van mijn standpunt
Laatst gewijzigd door sbientje op 07 nov 2012 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
*Ineke*
Zeer actief

sbientje schreef:Ben het helemaal eens met renee en budkes. Ik denk dat je je moet realiseren dat juist het 100% baasgerichte, alleen maar met jou bezig zijn in 99,9% van de gevallen ook een hond zal geven die supergevoelig is voor jouw stemming en gevoel. Het een kan namelijk niet zonder het ander. Mijn labrador was ook baasgericht, maar niet op de manier die jij zoekt. Ze luisterde uitstekend, liep niet weg, negeerde andere honden en was binnen altijd bij me in de buurt. Thuis lag ze aan mijn voeten. Maar ze kon ook best wat voor zichzelf doen. Een beetje struinen, spoortje volgen, ze ging gerust bij me weg. Als ik dan riep kwam ze meteen, dat wel, maar ze kon zichzelf op zich ook wel vermaken. En als ik eens niet zo blij was, dan maakte har dat weinig uit.. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel want ik krijg het niet heel goed uitgelegd..
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. ;)
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

*Ineke* schreef:
sbientje schreef:Ben het helemaal eens met renee en budkes. Ik denk dat je je moet realiseren dat juist het 100% baasgerichte, alleen maar met jou bezig zijn in 99,9% van de gevallen ook een hond zal geven die supergevoelig is voor jouw stemming en gevoel. Het een kan namelijk niet zonder het ander. Mijn labrador was ook baasgericht, maar niet op de manier die jij zoekt. Ze luisterde uitstekend, liep niet weg, negeerde andere honden en was binnen altijd bij me in de buurt. Thuis lag ze aan mijn voeten. Maar ze kon ook best wat voor zichzelf doen. Een beetje struinen, spoortje volgen, ze ging gerust bij me weg. Als ik dan riep kwam ze meteen, dat wel, maar ze kon zichzelf op zich ook wel vermaken. En als ik eens niet zo blij was, dan maakte har dat weinig uit.. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel want ik krijg het niet heel goed uitgelegd..
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. ;)
en dat is wat ik bedoel met een 80-90% hond
samen komen we er wel ;)
Afbeelding

*Ineke*
Zeer actief

renee-uk schreef:en dat is wat ik bedoel met een 80-90% hond
samen komen we er wel ;)
Aaah! :oohja:

:cheer:
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
*Ineke*
Zeer actief

Even een vraagje. Niemand is altijd vrolijk en gezellig. Hoe doen de mensen met een baasgerichte hond dat dan als je 'ns ruzie hebt ofzo? Je houdt natuurlijk zo veel mogelijk rekening met de hond (ik wel in ieder geval), maar dat kan niet altijd. Hoe los je dat dan op?
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
Jeffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door Jeffy »

*Ineke* schreef:Als er geen (eigenlijk het liefst vanuit zichzelf) baasgerichte, stabiele hond bestaat die in mijn situatie past, dan neem ik geen hond meer. Ik wil juist niet dat meer afstandelijke/zelfstandige, waarbij je moeite moet doen om de aandacht op jou gericht te laten zijn. Dat is precies waar ik nu moeite bij heb bij enkele van mijn honden. Ik zal er nog 'ns heel hard over na moeten denken en als ik er niet uitkom, dan maar geen hond meer. Het is niet anders.
Als je dat zeker wil weten moet je misschien sowieso niet voor een pup gaan. Want dat kun je nooit zeker weten, dat je een baasgericht hondje krijgt. Anthira is wel een herder in de zin dat ze me in de gaten houdt en bij me in de buurt blijft, maar de aandacht van haar krijgen op de hondenschool is heel hard werken :mrgreen: Anthira is wel heel gevoelig. Als ik heel moe ben, wordt zij veel drukker en dan versterken we elkaar zeg maar. Maar ze kan best wat hebben hoor, ze kruipt niet weg als we boos zijn of wat dan ook.

Verder heb je zeker wel stabiele witte herders, maar dan moet je wel goed zoeken. Mijn vorige witte herder zou wat baasgerichtheid wel kloppen met wat je wil. Hij vond mij geweldig en de rest van de wereld deed er niet zo toe voor hem. Maar goed, hij kwam uit het asiel en had wel wat andere problemen. De witjes van Wendy (zeta-jones hier op het forum) zijn op zich wel honden die in jouw plaatje passen denk ik. De meesten dan. Anthira is een dochter van haar dekreu, Lux. Je zou eens contact met haar op kunnen nemen om te vragen wat zij er van zegt. :ok:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

*Ineke* schreef:Even een vraagje. Niemand is altijd vrolijk en gezellig. Hoe doen de mensen met een baasgerichte hond dat dan als je 'ns ruzie hebt ofzo? Je houdt natuurlijk zo veel mogelijk rekening met de hond (ik wel in ieder geval), maar dat kan niet altijd. Hoe los je dat dan op?
Dan roep ik dat ik het niet tegen hun heb, dat helpt niets overigens maar dan is mijn schuldgevoel gesust. :F:
Heel gek en je zou het niet denken maar mijn Jack Russell is het gevoeligste typje hier in huis. Toen ik gisteravond herhaaldelijk ernstig werd aangevallen door mijn nieuwe liefde, Gerrit, een kitten van 10 weken, terwijl ik bezig was een email te beantwoorden om te voorkomen dat mijn ^**%##>ex-partner me weer eens een poot probeerde uit te draaien, schoot ik behoorlijk uit mijn slof. Perry wist niet hoe snel hij een veilig heenkomen moest zoeken. :schrik:
Waarop ik Perry lieflijk sussend heb toegesproken dat het absoluut niet voor hem bedoeld was, uiteraard geloofde hij me voor geen meter, dat was duidelijk te zien, en ik was natuurlijk ook boos, ook al deed ik dan van niet.
5 minuten later echter, kroop hij wel weer genoeglijk naast me, woede gezakt, alles weer pais en vree.
Ik vind dat ook wel vervelend, maar ik til er ook niet al te zwaar aan. Voor mij is het leven ook niet altijd leuk en toch geniet ik met volle teugen. En dat projecteer ik ook op mijn honden, soms zit het tegen en in 95% van de tijd zit het hun gewoon heel erg mee. :F:
Gr. Aniek

Afbeelding
*Ineke*
Zeer actief

Jeffy schreef:
*Ineke* schreef:Als er geen (eigenlijk het liefst vanuit zichzelf) baasgerichte, stabiele hond bestaat die in mijn situatie past, dan neem ik geen hond meer. Ik wil juist niet dat meer afstandelijke/zelfstandige, waarbij je moeite moet doen om de aandacht op jou gericht te laten zijn. Dat is precies waar ik nu moeite bij heb bij enkele van mijn honden. Ik zal er nog 'ns heel hard over na moeten denken en als ik er niet uitkom, dan maar geen hond meer. Het is niet anders.
Als je dat zeker wil weten moet je misschien sowieso niet voor een pup gaan. Want dat kun je nooit zeker weten, dat je een baasgericht hondje krijgt. Anthira is wel een herder in de zin dat ze me in de gaten houdt en bij me in de buurt blijft, maar de aandacht van haar krijgen op de hondenschool is heel hard werken :mrgreen: Anthira is wel heel gevoelig. Als ik heel moe ben, wordt zij veel drukker en dan versterken we elkaar zeg maar. Maar ze kan best wat hebben hoor, ze kruipt niet weg als we boos zijn of wat dan ook.

Verder heb je zeker wel stabiele witte herders, maar dan moet je wel goed zoeken. Mijn vorige witte herder zou wat baasgerichtheid wel kloppen met wat je wil. Hij vond mij geweldig en de rest van de wereld deed er niet zo toe voor hem. Maar goed, hij kwam uit het asiel en had wel wat andere problemen. De witjes van Wendy (zeta-jones hier op het forum) zijn op zich wel honden die in jouw plaatje passen denk ik. De meesten dan. Anthira is een dochter van haar dekreu, Lux. Je zou eens contact met haar op kunnen nemen om te vragen wat zij er van zegt. :ok:
Je brengt me weer aan het twijfelen. :S:
Budkes schreef:
*Ineke* schreef:Even een vraagje. Niemand is altijd vrolijk en gezellig. Hoe doen de mensen met een baasgerichte hond dat dan als je 'ns ruzie hebt ofzo? Je houdt natuurlijk zo veel mogelijk rekening met de hond (ik wel in ieder geval), maar dat kan niet altijd. Hoe los je dat dan op?
Dan roep ik dat ik het niet tegen hun heb, dat helpt niets overigens maar dan is mijn schuldgevoel gesust. :F:
Heel gek en je zou het niet denken maar mijn Jack Russell is het gevoeligste typje hier in huis. Toen ik gisteravond herhaaldelijk ernstig werd aangevallen door mijn nieuwe liefde, Gerrit, een kitten van 10 weken, terwijl ik bezig was een email te beantwoorden om te voorkomen dat mijn ^**%##>ex-partner me weer eens een poot probeerde uit te draaien, schoot ik behoorlijk uit mijn slof. Perry wist niet hoe snel hij een veilig heenkomen moest zoeken. :schrik:
Waarop ik Perry lieflijk sussend heb toegesproken dat het absoluut niet voor hem bedoeld was, uiteraard geloofde hij me voor geen meter, dat was duidelijk te zien, en ik was natuurlijk ook boos, ook al deed ik dan van niet.
5 minuten later echter, kroop hij wel weer genoeglijk naast me, woede gezakt, alles weer pais en vree.
Ik vind dat ook wel vervelend, maar ik til er ook niet al te zwaar aan. Voor mij is het leven ook niet altijd leuk en toch geniet ik met volle teugen. En dat projecteer ik ook op mijn honden, soms zit het tegen en in 95% van de tijd zit het hun gewoon heel erg mee. :F:
Dat is hier ook zo, als ik even mopper en m'n hondjes komen verschrikt naar me toe, dan zeg ik 'ik ben niet boos op jou, hoor' en dan is het weer goed. Zo ook als ik écht boos ben (woedeaanval). Dan gaan ze eerst weg, maar komen ze al gauw weer naar me toe (is vaak redelijk snel over of eindigt in een huilbui ofzo) en dan kruipen ze zowat naar binnen, vooral Sóley. Als ik ze dan flink knuffel is het ook weer goed. Maar wat is dan het verschil tussen dat en hoe een Herder er eventueel op zou reageren?
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Mijn Duitser reageerde in het geheel niet, mijn hollander werd helemaal angstig en hyper, was ook absoluut geen stabiele hond en mijn Mechel accepteerd geen "spatsjes" oftewel die is in staat om mij te bijten.
Ik heb dus geen eenduidig antwoord op die vraag. Maar herders verschillen natuurlijk ook nogal van elkaar. Mijn overleden Duitser zou de perfecte hond voor je zijn geweest, maar ik ken ook weinig honden die zo stabiel waren als hij. Ook niet onder de huidige duitser populatie, of ze zijn uit werklijnen en dat is denk ik dan weer niet de bedoeling. Je oorspronkelijke vraag was natuurlijk de witjes en daarbij is stabiliteit geen zekere factor in de populatie.
Gr. Aniek

Afbeelding
*Ineke*
Zeer actief

Budkes schreef:Mijn Duitser reageerde in het geheel niet, mijn hollander werd helemaal angstig en hyper, was ook absoluut geen stabiele hond en mijn Mechel accepteerd geen "spatsjes" oftewel die is in staat om mij te bijten.
Ik heb dus geen eenduidig antwoord op die vraag. Maar herders verschillen natuurlijk ook nogal van elkaar. Mijn overleden Duitser zou de perfecte hond voor je zijn geweest, maar ik ken ook weinig honden die zo stabiel waren als hij. Ook niet onder de huidige duitser populatie, of ze zijn uit werklijnen en dat is denk ik dan weer niet de bedoeling. Je oorspronkelijke vraag was natuurlijk de witjes en daarbij is stabiliteit geen zekere factor in de populatie.
Het gaat me eigenlijk niet zozeer om de Witjes, of nou ja, ook weer wel. :Q: Het ging me erom dat ik denk dat die wat zachter en gevoeliger zijn dan andere Herders. Maar nogmaals, de liefste Herder die ik ooit heb gekend was een Mechelse x Groenendaeler. Zoals jouw Mechelse zou reageren is natuurlijk absoluut niet handig dan. :wink: Maar als iemand zou zeggen dat een ODH bijvoorbeeld ook best goed zou kunnen reageren (en met goed bedoel ik dus niet angstig en/of agressief), dan zou ik liever voor die ODH dan voor een Witje gaan. Snappieutnog? :oeps:
Ineke, Sóley en Skotti
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”