Fizgig schreef:Ik wilde toch ook wat zeggen. Eigenlijk vind ik dat iedereen zelf moet weten wat ie met zijn/haar leven doet. Als ik het goed begrijp, zit Frank in een uitkeringssituatie die blijvend is. Ik zit in dezelfde situatie, ik ben afgekeurd voor 100% en geen uitzicht erop dat ik nog aan de slag kan. Heb geen zin om uit te leggen hoe dat precies zit, want dat gaat niemand wat aan natuurlijk. Ga er maar van uit dat er tegenwoordig niemand meer wordt afgekeurd waarbij dat niet nodig is of waarbij er maar een beetje mogelijkheden zijn. Ik heb geen werk en krijg dat ook niet meer. Ik heb geen kinderen. Ik heb geen contact met mijn familie meer, al een jaar of 20. Ik heb godzijdank wel een partner.
Een mens moet toch iets hebben om voor te leven. Ik hoop dat men dat wel kan begrijpen. En voor mij zijn dat mijn dieren. Ik heb misschien iets meer te besteden dan Frank, dat weet ik niet eens zeker, maar die indruk krijg ik door wat anderen daarover zeggen. Maar een passie heb ik heel erg nodig. Het lijkt me helemaal niet gek dat als je dan niet meer kunt werken, je een passie moet hebben die je elke dag uit je bed doet wil komen. En dat doen dieren. Dus ik begrijp heel goed dat Frank zijn passie heeft gevonden en dat ie daarin door wil gaan. En niet teveel commentaar op wil krijgen. Zijn passie is nu eenmaal ragdolls fokken.
Als het zo mocht zijn dat de katten ziek worden en Frank de behandeling niet kan betalen, maak ik me eerlijk gezegd niet zo'n zorgen dat hij ze dan laat kreperen. Dat doet een echte dierenfreak namelijk niet, dat kunnen ze niet aan zien. En dan is het waarschijnlijk zo dat hij er misschien wel mee op moet houden omdat het financieel niet meer haalbaar is. Dat zou heel erg zijn maar ik vind, het zou ook kunnen dat alles goed gaat. En stel dat het wel mis gaat, hoeft niemand Frank daarvoor te waarschuwen. Want die neemt dat risico graag, het is zijn passie. Misschien zou een andere passie verstandiger zijn en goedkoper maar je kunt niet echt kiezen voor waar je passie gaat liggen he. Dat gebeurt.
Dieren geven ook troost waar mensen dat niet kunnen bieden. Het is erg eenzaam om niet te werken namelijk. Ik heb 13 jaar gewerkt, fulltime altijd, stond midden in de wereld en kende veel mensen. Dat is allemaal anders nu, je doet niet meer ècht mee. Dus ik doe waar ik blij en rustig van wordt en me minder eenzaam door voel. Misschien moeilijk te begrijpen voor mensen die midden in de wereld staan en genieten van hun dynamische leventje. Maar er zijn dus mensen zoals Frank en ik die zich omringen met dieren en ze liefdevol verzorgen, omdat het hun passie is. Ik denk maar zo, de goeie dingen die ik altijd deed, wil ik blijven doen en dat is liefdevol verzorgen. Doe ik met mijn partner ook hoor, maar ik heb gewoon meer liefde die ik wil geven. Kun je zeggen, ga je toch vrijwilligerswerk doen? Maar dat is in mijn geval ook niet mogelijk. Ik probeer wel om voor buren wat te betekenen en hier op het forum soms een kleine bijdrage te doen om iemand te helpen. Doe ik nog iets voor iemand, vind ik belangrijk.
Dus ik snap wel dat iedereen meteen weer in de aanval wil gaan omdat dat zo gaat hier. Maar probeer je eens te verplaatsen in Frank. En hoe belangrijk is geld nou eigenlijk nog, ik heb veel verloren in mijn leven, in 2008 is zelfs mijn huis afgefikt. Wat ècht belangrijk is, ga je veel scherper zien als er veel wegvalt. En dat is liefde. Ik weet niet hoe het zit bij Frank, maar ik eet gerust weken/maanden boterhammen met pindakaas als het moet om voor mijn dieren te kunnen zorgen. Ik heb zelfs muntjes lopen zoeken op straat om kattenvoer te kopen toen ik heel erg blut was. Toen kon ik ook niet roken en eerst de dieren eten, dan wij pas. Crisis en tegenslag maken we allemaal mee, maar mijn dieren zijn voor mij net zo belangrijk als mensen. Dus als mijn dieren het elders beter hebben, zal ik ze zeker herplaatsen. En ik denk dat Frank dat ook zal doen. Dat laat ie zien door de konijnen te herplaatsen.
Maar laat de man zijn passie hebben alstumblieft. Ik vind niet dat men hier zuiver kan oordelen of Frank dat fokken wel goed aanpakt, daarvoor moet je hem beter kennen, lijkt mij. En bij hem over de vloer komen bijvoorbeeld. En wat ie doet met zijn geld en hoe? Is zijn eigen zaak. Ik zelf koop bijvoorbeeld erg weinig spullen voor mezelf en mijn vriend, eigenlijk alles is voor de dieren. Op vakantie willen we helemaal niet. We eten ook nooit in een restauarant, hebben geen abonnementen op tijdschriften of telefoons. Etc etc. Je kunt echt altijd soberder leven.
Ik vind eigenlijk, Frank, dat je niet meer in moet gaan op reacties over hoe je alles moet betalen. Praten over geld, doen Nederlanders niet graag. Tenzij het is om een ander te veroordelen. Dat vind ik niet netjes. Dan wil ik ook weten hoeveel geld anderen eigenlijk besteden aan de voeding. Dan kan iedereen wel met modder gaan gooien naar iedereen, want hoe duur zijn jouw brokken, en hoeveel kost dat tuigje? Welk merk is dat eigenlijk? O, je koopt rommel voor je honden? Dat soort dingen. Dus daar ben ik het niet mee eens. De kwaliteit van de verzorging van dieren zit het niet alléén in de portemonnee (helaas, zou je haast zeggen).
Het gekke is, ik moet me wel vaker verdedigen over opmerkingen die ik heb gemaakt die minder handig waren. Maar ik hoef me nooit te verdedigen als het gaat om of ik de zorg voor al die dieren wel kan betalen, maar Frank wel. Heeft vast ook een beetje te maken met het feit dat Frank geen zin heeft om netjes te spellen en ik een beetje te lang op school heb gezeten om dat te kunnen laten. Beschaafder spellen en taalgebruik=meer geld en beter verzorgen? Dat is geen natuurkundige zekerheid, kan ik u vertellen. Nou voor zover mijn betoog in Frank's verdediging, laten we elkaar wel een béétje netjes blijven behandelen.
Maar figzig, bij alles wat jij typt over je beestjes straalt ervanuit dat je alles voor ze over hebt. En er alles voor doet. Ook al lijken sommige adviezen soms een beetje apart
Bij jou straalt de dierenliefde ervanaf. Bij frank niet. Tel daar fokken bij op, zoals opmerkingen over een cattery etc. Ja dan krijg je reactie. Wat ook niet zo vreemd is lijkt mij.