Hetzelfde werd me gevraagd op een schnauzerforum, maar dan het verschil tussen een zwarte Rus en een riesenschnauzer..
Jovi (ahovoy roktar romanov) de Russische Terriër Reu is eigenlijk van mijn ex vriend, maar ik ga op show ermee en verzorg hem. Half half dus eigenlijk. Jovi is 5 jaar oud. Hij is gemiddeld 1 a 2 weekenden per maand bij me..
Wat ik persoonlijk vind bij de rus is dat ze veel meer " gezelliger " zijn. Jovi wil altijd bij me zijn, maar nu hebben we ook wel een speciale band. Hij is niet zo fel als dat Taro (de riesenschnauzer) is.
In een Russische Terriër zit heel weinig terrier, eigenlijk als ik goed nadenk alleen de airdale, verder Rottweiler, Newfoundlander, Riesenschnauzer, Bouvier en waarschijnlijk nog een enkel ander ras..
Qua karakter merk ik niets van Terrier in Jovi, maar dat is ook maar 1 hond van de zovelen..
Ze staan op show ook niet in de terrier groep maar bij de schnauzers en molossers..
Ik ken gevallen van zeer agressieve Russen en die wil je niet aan je lijn hebben als eigenaar zijnde.
De rus wat wij hebben is
maar 73 cm en weegt ongeveer 55 kg.
Maar sinds kort is de rasstandaard omhoog geschroeft en met 73 cm heb je dus een kleine rus, er zijn uitschieters naar 80cm a 85 cm, die tevens 75 kg wegen

...
Onze rus heeft een dikke vacht. Je bedenkt je wel 3x om even met ze te gaan zwemmen, want ze drogen niet al te snel..
Ook moeten ze geknipt worden, mits het goed bijgehouden wordt heb je aan een knipbeurt 1x op de 6 weken genoeg. 1 of 2 x per week goed doorkammen is
zeker aan te raden..
Het wassen, fohnen doe ik zelf, dat duurt ongeveer een dikke 2,5 a 3 uur en in model knippen van een goed bijgehouden rus duurt bij een ervaren trimster een dik uur.. Ligt ook aan de hoeveelheid vacht en hoe dik de vacht is.. de eerste keer Jovi knippen duurde bij mij dik 5 uur bij elkaar!