Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oertypen

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Chxrlie
nieuw lid
Aantal honden: 0

Oertypen

Ongelezen bericht door Chxrlie »

Hallo doglovers :flower:

Laat ik meteen beginnen!

Mijn vriend en ik zijn op zoek naar een hond in ons leven.

Ikzelf ben opgevoed met honden en ben dus ook opzoek naar een hond waar ik veel mee kan doen, sporten, trainen etc
Mijn vriend is zeer sportief en zoekt dus ook een hond die graag non stop door kan gaan en dit ook geweldig vind! Echt een energiebommetje zeg maar.

Nu is onze aandacht gefocust op deze volgende rassen: malamute, tamaskan, northern inuit, marxdorfer.
Dit zijn honden waar je snel de link legt: waarom geen tjech of saarloos? De reden is dat ikzelf veel kennis en ervaring heb met honden maar mijn vriend niet. En ik vind persoonlijk dat je bij een tjech of saarloos beide moet weten hoe je met een hybride moet omgaan.

We hebben ook 2 katten! Toch even melden..

Mijn vraag is dus wie op het forum heeft ervaring hebben met deze rassen.
De historie ben ik zeer bekend mee. Al is het vinden van een juiste fokker puur speurwerk level 1 :lol1:

Iemand tips over goede fokkers?
Tips over de honden zelf?

:I:
Nature is our nature and nature knows best
Angelique.

Re: Oertypen

Ongelezen bericht door Angelique. »

Fokkers van malamute's kan ik je wel aan helpen als je wil :wink:

Je weet over dit soort honden met katten he ? :engel:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik denk dat je er met de rassen die je noemt wel over na moet denken wat voor sporten je wilt gaan doen. Er zijn veel oertypes/poolhonden ed die niet goed los kunnen lopen omdat ze jagen of omdat ze de neiging hebben heel ver weg te gaan of te gaan patsen. Er zijn heel erg veel honden die niet op deze rassen lijken die wat makkelijker zijn, ook de hele dag door kunnen gaan maar wel los kunnen lopen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mijn oertype kan wel met eigen katten die er al waren toe hij kwam. Een nieuwe kat erbij zou ik niet zo snel doen :wink: Hij jaagt namelijk op alles wat hij tegenkomt en kan daarom (nauwelijks) los.
Hij heeft wel veel beweging nodig in de vorm van lange wandelingen maar samen sporten/trainen doe je hem niet echt een plezier mee. Hij luistert wel maar soms ook niet en al helemaal niet als je telkens hetzelfde aan hem vraagt.

Het is een heerlijke hond hoor. Maar als je een goed luisterende, makkelijk op te voeden hond wil die altijd los kan en die er plezier in heeft om samen te trainen/sporten is hij niet helemaal geschikt :wink:
Afbeelding
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Met katten samen zou ik het persoonlijk niet aandurven, in ieder geval nooit samen alleen laten. :schrik:
Daarnaast lijkt een oertype me nou niet echt een hond bij uitstek om mee te sporten (afgezien van sledesport, hardlopen, fietsen e.d.) en veel van te verwachten op het gebied van trainingen. Loslopen gaat vaak erg moeilijk.
Chxrlie
nieuw lid

Ik denk altijd dat een pup opgevoed met katten snel inziet dat hij lager in de roedel staat , of geld dit niet met deze rassen XD?

Qua sport: joggen,joggen,skaten,fietsen

De drang om weg te gaan zit voornamelijk in het ras van de husky en malamute nietwaar?
Hoe zit dit bij de tamaskan, op internet zijn ze zo pro over de tamaskan maar aangezien een hond die niet zolang er nog 'is' zijn er vast ook nadelen waar ik graag wat over wil weten...
Chxrlie
nieuw lid

Wat heerlijk al de reacties ik sla ze allemaal op!! Poolhonden twijfel ik nu wel over......
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Chxrlie schreef:Ik denk altijd dat een pup opgevoed met katten snel inziet dat hij lager in de roedel staat , of geld dit niet met deze rassen XD?

De drang om weg te gaan zit voornamelijk in het ras van de husky en malamute nietwaar?
Hoe zit dit bij de tamaskan, op internet zijn ze zo pro over de tamaskan maar aangezien een hond die niet zolang er nog 'is' zijn er vast ook nadelen waar ik graag wat over wil weten...
Nou nee hoor, ik heb nu 9 volwassen honden en die lopen allemaal los, en nee, natuurlijk ga ik niet in de buurt van een kinderboerderij wandelen :engel:
Opvoeden, opvoeden en nog meer opvoeden......
Uiteraard heb ik het nu over de husky :wink:

Maar mijn honden met katten ? geen strak plan, komt uiteraard ook omdat ze het niet kennen....
Ik ken legio mensen die houden ze succesvol naast katten, ik ken ook legio mensen die daardoor al is een kat (of meer) zijn verloren....en dat geld wel zo'n beetje voor alle rassen die jij opsomt.
Het kan jaren goed gaan, maar soms gaat toch ineens die knop om :ugh:

1 van mijn puppen gaat ook bij een kat wonen, is hun eigen verantwoording, ze kennen de risico's.
Hun hebben hun maatregelen genomen door hond en kat never nooit alleen te laten.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Chxrlie schreef:Hallo doglovers :flower:

Laat ik meteen beginnen!

Ikzelf ben opgevoed met honden en ben dus ook opzoek naar een hond waar ik veel mee kan doen, sporten, trainen etc
Mijn vriend is zeer sportief en zoekt dus ook een hond die graag non stop door kan gaan en dit ook geweldig vind! Echt een energiebommetje zeg maar.

Nu is onze aandacht gefocust op deze volgende rassen: malamute, tamaskan, northern inuit, marxdorfer.
Dit zijn honden waar je snel de link legt: waarom geen tjech of saarloos? De reden is dat ikzelf veel kennis en ervaring heb met honden maar mijn vriend niet. En ik vind persoonlijk dat je bij een tjech of saarloos beide moet weten hoe je met een hybride moet omgaan.

De historie ben ik zeer bekend mee. Al is het vinden van een juiste fokker puur speurwerk level 1 :lol1:

ik vind dit eerlijk gezegd een heel merkwaardige keuze/posting.

eerst typ je dit: Ikzelf ben opgevoed met honden en ben dus ook opzoek naar een hond waar ik veel mee kan doen, sporten, trainen etc

en een ``oertype``honden zijn toch echt vaak honden, die heel erg graag ook hun eigen weg gaan. een balletje apporteren doen ze misschien een keer of drie, maar dan zijn ze er doorgaans wel op uitgekeken. en dat is met heel veel dingen zo. dus ``non-stop``doorgaan is er meestal niet bij. en veel hondensporten (en trainen) zijn moeilijk met deze honden, aangezien ze niet direct gefokt zijn op samenwerking met de mens. en echt graag hun eigen ``ding``willen doen, zonder bemoeienis van mensen.

ik zou dus echt nogmaals eens zeer goed nadenken waarom je een ``oerhond``wilt. want als je heel veel wil ondernemen met je hond, wil trainen (en ook wat bereiken) en een hond die non-stop door wil gaan, zou ik echt geen oertype adviseren.

natuurlijk zijn ook oertype best wel in om wat te doen met je, en als je het treft, kan je best veel bereiken met trainen. maar als je op voorhand al bepaalde eisen hebt aan een hond, zou ik wat anders kiezen.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Chxrlie schreef:Ik denk altijd dat een pup opgevoed met katten snel inziet dat hij lager in de roedel staat , of geld dit niet met deze rassen XD?

Mijn hond maakt met alle liefde katten een kopje kleiner maar de katten die hij van pup af aan kent, kan hij (ook alleen) mee samen. Ik vermoed wel dat als er een kat bij had gezeten die vluchtgedrag had vertoond, het niet goed was gekomen. En gezien zijn felheid op andere katten gaan wij nooit een nieuwe kat nemen zolang hij er is.

Ik fiets met Diem. Skaten zou ik niet durven: daar zit namelijk geen rem op en als hij iets ziet dan gaat hij :wink: Joggen met een heupgordel vond hij leuk om te doen. Alleen mijn knieën niet dus ik ben ermee gestopt. En fietsen is efficiënter om hem moe te krijgen. Denk er ook aan dat veel oertypes sneller last hebben van wat hogere temperaturen en luchtvochtigheid. Je zal dus al snel in het voorjaar 's ochtends heel vroeg moeten sporten.
Mijn hond is van oorsprong een mix van Chow Chow, Keeshond en Samojeed. En ook hij kan niet betrouwbaar los. Sommige Eurasiers kunnen overigens wel prima loslopen, maar dat staat er niet op bij geboorte :wink:
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Een poedel past beter in jullie plaatje hoor, dat zijn energie bommen en willen graag werken voor de baas. En als je ze in een stoer kapsel trim zijn ze keistoer hoor :engel:
Afbeelding
yukon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell
Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door yukon »

Laat ik meteen beginnen!

Marxdorfer is kruising witte herder x saarloos wolfshond. Dus eigenlijk ook een hybride, toch? :scratch:

Welke ik niet in je lijstje zie staan is de Shiloh Shepherd, is dat niet wat?
Chxrlie
nieuw lid

Hmmm... Lastig neig meer naar een hond die los meekan en omgang met katten optimaal is.
Natuurlijk heeft elke hond eem eigen karakter en opvoedkundig gezien een eigen ontwikkeling maar ik wuif niet het ras weg wat er van nature inzit. Jullie raden het af om een poolhond te nemen.. Oerhond in feite.. Wat zijn mijn opties nog in het kader van het soort hond wat ik zoek... Want het uiterlijk karakteristieke, aard van deze honden spreekt me zo aan..tamaskan, marxdorfer, Moet ik bij deze honden ook rekenen op het bovenstaand van wat er gezegd is?
Chxrlie
nieuw lid

yukon schreef:

Laat ik meteen beginnen!

Marxdorfer is kruising witte herder x saarloos wolfshond. Dus eigenlijk ook een hybride, toch? :scratch:

Marxdorfer heb ik nog niet vol onderzocht dus bij deze XD
SHiloh shepherd zeg je, ik google m nu, zeer mooi, eerste indruk dan!
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Als je een hond zoekt met die eigenschappen die wellicht wat beter bestand is tegen ons gematigde klimaat kun je ook een Laika overwegen.
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Volgens mij zou een Shiloh dan beter passen. Geen extreme prooidrift, en kunnen stukken gemakkelijker loslopen (want blijven graag bij de baas in de buurt). In tegenstelling tot veel oertypen zijn deze honden zeer baasgericht en erg leergierig, en daarbij sportief. Het zijn wel herdershonden met echte herdereigenschappen, en ze zijn flink groot.
Misschien dat de IJslandse hond of de Finse Lappenhond jullie nog trekt.
Rahne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tamaskan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rahne »

Hier mijn ervaring met de Tamaskan (ik heb er zelf 2, en ik ken er heel wat ondertussen). De meeste Tamaskan kunnen prima loslopen, zonder ervandoor te gaan. Ze zullen bij je in de buurt blijven (baasje kwijt... paniek!), en luisteren over het algemeen ook behoorlijk goed. Ze kunnen wel jachtinstinct hebben, schiet er een konijn of iets anders voor hun neus voorbij dan zullen de meeste er wel achteraan gaan. Daarom laat ik mijn eigen Tamaskan ook niet los vlak bij wegen en op plekken met vee en/of veel wild. Het zijn geen herders met een echte 'will-to-please' maar weet je ze te motiveren (bij de meeste werkt voedsel) dan zijn ze best goed te trainen.

Er leven behoorlijk wat Tamaskan samen met katten en andere huisdieren, ik heb tot nu toe alleen maar hele goede ervaringen gehoord. Mijn eigen teef Konah is ook opgegroeid met een kat en dat ging prima, ze jaagde daar ook echt niet op. Vreemde katten (buiten) is een ander verhaal, hoewel als ze niet rennen reageert ze er verder niet op.

Het is wel zo dat omdat het 'ras' nog erg nieuw is de honden onderling nog wel wat kunnen verschillen (zowel uiterlijk als temperament). Er zijn Tamaskan die behoorlijke prooidrift hebben, en ook Tamaskan die het helemaal niet hebben. Als je meer wilt weten dan kun je mij een pbtje sturen, ik kan je wat links geven waar je meer info en ervaringen kunt vinden van de eigenaren.
-Rahne-
Afbeelding
Nederlandse Tamaskan Club: http://www.tamaskan-dog.nl
yukon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell
Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door yukon »

Chxrlie schreef:
yukon schreef:

Laat ik meteen beginnen!

Marxdorfer heb ik nog niet vol onderzocht dus bij deze XD
SHiloh shepherd zeg je, ik google m nu, zeer mooi, eerste indruk dan!
Gaby hier op het forum heeft een Tamaskan en Moosje heeft een Shiloh Shepherd. Er moeten nog meer Shiloh Shepherds hier op het forum zijn.
Tamaskan
Zeer actief
Mijn ras(sen): wolfhonden
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tamaskan »

Wat Rahne al zei zijn er genoeg met tamaskans en andere dieren waar het gewoon goed gaat
Hier zijn 5 viervoeters aanwezig waaronder een TDR tamaskan en een Aatu Tamaskan.
Buiten katten, papegaaien , vissen en grasparkieten hebben we ook nog twee ape( hahaha tweebenige kids dus ;) )

Ook mijn viervoeters( de twee tamaskans, een Tjsech, een Saarloos en een saarloosmix) wijken echt niet te ver van mijn zijde als ze los zijn. Echter ben ik eerlijk om te zeggen dat ik ze dus niet los gooi als ze alle tezamen zijn( buiten dat dit om andere redenen zowiezo niet meer kan) Met een wandeling kan ik ze los doen als ik er maar 2 bij me heb. Heb ik er meer word de roedeldrift te groot( ja ook bij de tamaskans) en leunen ze op elkaar en buiten dat de jachtdrift dan versterkt word durven ze in het algemeen meer zoals verder van je afwijken of een vreemde hond vertellen dat ze er niet bijhoren.... Heb ik er maar twee tegelijk zijn ze super, wijken ze niet te ver en houden ze mij altijd in de gaten waar ik ben en zijn ze super met andere honden ( al zijn er hier en daar tamaskans die hierop wel extra geoefend getraind moeten worden ;) )

Vreemde katten is idd ander verhaal :$

Je noemt ook de marxdorfer. Ja hele leuke honden op zich en tja als iemand die ook voor de Saarloos valt kijk ik anders tegen het voorgenoemde angstgedrag. Wel wil ik je nadrukkelijk bij de marxdorfer erop wijze dat het een ras is voortgekomen uit twee rassen die natuurlijk hier en daar behoorlijk hun gezondheids problemen hebben en de fokkers van de marxdorfer hier juist vaak NIET op testen. Dus bij zo eentje is mijn eerste raad toch daarin iemand te zoeken die zeker HD,ED,Dwerg,DM en ECVO doet!!!!
Marie-Josée
Erelid

Rahne schreef:Hier mijn ervaring met de Tamaskan (ik heb er zelf 2, en ik ken er heel wat ondertussen). De meeste Tamaskan kunnen prima loslopen, zonder ervandoor te gaan. Ze zullen bij je in de buurt blijven (baasje kwijt... paniek!), en luisteren over het algemeen ook behoorlijk goed. Ze kunnen wel jachtinstinct hebben, schiet er een konijn of iets anders voor hun neus voorbij dan zullen de meeste er wel achteraan gaan. Daarom laat ik mijn eigen Tamaskan ook niet los vlak bij wegen en op plekken met vee en/of veel wild. Het zijn geen herders met een echte 'will-to-please' maar weet je ze te motiveren (bij de meeste werkt voedsel) dan zijn ze best goed te trainen.

Er leven behoorlijk wat Tamaskan samen met katten en andere huisdieren, ik heb tot nu toe alleen maar hele goede ervaringen gehoord. Mijn eigen teef Konah is ook opgegroeid met een kat en dat ging prima, ze jaagde daar ook echt niet op. Vreemde katten (buiten) is een ander verhaal, hoewel als ze niet rennen reageert ze er verder niet op.

Het is wel zo dat omdat het 'ras' nog erg nieuw is de honden onderling nog wel wat kunnen verschillen (zowel uiterlijk als temperament). Er zijn Tamaskan die behoorlijke prooidrift hebben, en ook Tamaskan die het helemaal niet hebben. Als je meer wilt weten dan kun je mij een pbtje sturen, ik kan je wat links geven waar je meer info en ervaringen kunt vinden van de eigenaren.
Even puur op uiterlijk, Rahne; de hond in jou onderschrift is wat mij betreft met stip de mooiste hond van het forum :I:
Tamaskan
Zeer actief
Contacteer:

Marie-Josée schreef: Even puur op uiterlijk, Rahne; de hond in jou onderschrift is wat mij betreft met stip de mooiste hond van het forum :I:
Heee daar zeg je nu iets waar ik me helemaal in kan vinden. Ik vind haar nml ook de mooiste Tamaskan teef( tja de mooiste reu die ik vind woont niet in NL) Maar ja moet ook eerlijk zijn dat dat ook niet anders kan want Konah heeft ook super ouders :)
Rahne
Zeer actief
Contacteer:

Marie-Josée schreef: Even puur op uiterlijk, Rahne; de hond in jou onderschrift is wat mij betreft met stip de mooiste hond van het forum :I:
Tamaskan schreef: Heee daar zeg je nu iets waar ik me helemaal in kan vinden. Ik vind haar nml ook de mooiste Tamaskan teef( tja de mooiste reu die ik vind woont niet in NL) Maar ja moet ook eerlijk zijn dat dat ook niet anders kan want Konah heeft ook super ouders :)
Bedankt voor de complimenten! :lief:
Ik ben ook erg trots op Konah.
-Rahne-
Afbeelding
Chxrlie
nieuw lid

Tamaskan schreef:Wat Rahne al zei zijn er genoeg met tamaskans en andere dieren waar het gewoon goed gaat
Hier zijn 5 viervoeters aanwezig waaronder een TDR tamaskan en een Aatu Tamaskan.
Buiten katten, papegaaien , vissen en grasparkieten hebben we ook nog twee ape( hahaha tweebenige kids dus ;) )

Ook mijn viervoeters( de twee tamaskans, een Tjsech, een Saarloos en een saarloosmix) wijken echt niet te ver van mijn zijde als ze los zijn. Echter ben ik eerlijk om te zeggen dat ik ze dus niet los gooi als ze alle tezamen zijn( buiten dat dit om andere redenen zowiezo niet meer kan) Met een wandeling kan ik ze los doen als ik er maar 2 bij me heb. Heb ik er meer word de roedeldrift te groot( ja ook bij de tamaskans) en leunen ze op elkaar en buiten dat de jachtdrift dan versterkt word durven ze in het algemeen meer zoals verder van je afwijken of een vreemde hond vertellen dat ze er niet bijhoren.... Heb ik er maar twee tegelijk zijn ze super, wijken ze niet te ver en houden ze mij altijd in de gaten waar ik ben en zijn ze super met andere honden ( al zijn er hier en daar tamaskans die hierop wel extra geoefend getraind moeten worden ;) )

Vreemde katten is idd ander verhaal :$

Je noemt ook de marxdorfer. Ja hele leuke honden op zich en tja als iemand die ook voor de Saarloos valt kijk ik anders tegen het voorgenoemde angstgedrag. Wel wil ik je nadrukkelijk bij de marxdorfer erop wijze dat het een ras is voortgekomen uit twee rassen die natuurlijk hier en daar behoorlijk hun gezondheids problemen hebben en de fokkers van de marxdorfer hier juist vaak NIET op testen. Dus bij zo eentje is mijn eerste raad toch daarin iemand te zoeken die zeker HD,ED,Dwerg,DM en ECVO doet!!!!
haha ook lekker druk thuis! :cheer: Ik heb idd een paar honden waarvan ik denk dat ik beter daar niet aan kan beginnen waaronder de marxdorfer.. :roll:
tamaskan en aatu '' zijn nu mijn interesse ik ben heel veel aan het lezen en heb een paar sites gekregen van Rahne waar ik nu veel van kan lezen.

het beste lijkt mij om een tamaskan te ''ontmoeten'' om alvast een idee te krijgen :-)
Tamaskan
Zeer actief
Contacteer:

Chxrlie schreef: het beste lijkt mij om een tamaskan te ''ontmoeten'' om alvast een idee te krijgen :-)
Ik denk dat je bij een ieder met een tamaskan wel welkom bent hoor. Hier in ieder geval wel hoor.
Ook erg jammer dat je net de wandeling van de tamaskans gemist heb want toen hadden we ze allemaal bij elkaar

en heb idd ook idee dat ik een mailtje van jou heb gehad als jij Charlotte K. bent. ( hier is mijn gebruikers naam tamaskan maar denk dat jou Miran bekender klinkt ;) )
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Wat een prachtige hond die Tamaskan :I:
Wat moet me er bij voorstellen qua karakter? Waar lijken ze het meest op? Malamute, DH, Saarloos, Tsjech etc.?
Heb er eigenlijk nog nooit eentje gezien volgens mij... waar wonen jullie :mann:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Van
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder, Tamaskan, Turkse Vans
Contacteer:

Ongelezen bericht door Van »

hier ook een tamaskan
wat betreft katten: ik fok katten en dat gaat hier prima
Afbeelding
Tamaskan
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:Wat een prachtige hond die Tamaskan :I:
Wat moet me er bij voorstellen qua karakter? Waar lijken ze het meest op? Malamute, DH, Saarloos, Tsjech etc.?
Heb er eigenlijk nog nooit eentje gezien volgens mij... waar wonen jullie :mann:
Degeen met tamaskans zitten een beetje verspreid. Rahne zit in rotterdam, Gaby ergens bovenin geloof ik . Ik in tiel en Lynn(Van) zit ook in het noorden.

Tja qua karakter zijn ze met geen van alle te vergelijken en toch ook weer wel. Hahaha lekker duidelijk.
Gezien het natuurlijk nog een ras in opbouw is heb je natuurlijk hier en daar nog wat verschillen gezien de lijnen maar over het algemeen zijn ze dus niet zo als de herder maar makkelijker als de Saarloos of de Tsjech.
Wel zijn het roedel dieren en zijn niet graag alleen. Ook kunnen de meeste tamaskans goed met andere dieren en kids al moeten ze soms wel even goed hierin hun enthousiastme ingedimd worden onder vind ik met mijn tammies.
Over het geheel heeft Rahne een hele goede beschrijving neer gezet op Tamaskan Nederland: http://www.tamaskan-dog.nl/de-tamaskan/karakter
Marie-Josée
Erelid

De beschrijving komt voor een groot deel overeen met hoe ik de WSL ken. Alleen het moeilijk alleen kunnen blijven is wat heftiger al duurde het aanleren daarvan bij onze laika ook behoorlijk lang.In het begin raakte hij erg snel in vliegende paniek.Toen hij pakweg een jaar was ging het eigenlijk pas echt goed.
Hoe hebben jullie dat aangeleerd of laten jullie je Tamaskan nooit alleen?
Tamaskan
Zeer actief
Contacteer:

Ik weet niet hoe het bij de andere is maar wij hebben er eigenlijk nooit aandacht aan hoeven te besteden gezien ze hier idd nooit alleen zijn gezien ik 5 viervoeters heb.
Vanaf dat mijn eerste Tamaskan als pup binnen kwam was hij dus al met twee andere als wij de deur uitgingen.
Wij hebben daar met de tamaskans dus nooit geen problemen mee gehad.......echter onze Bine is een ander verhaal maar das een Tsjech hahaha
Rahne
Zeer actief
Contacteer:

Hier is ook iedereen welkom om mijn Tamaskan eens te ontmoeten, ik woon in Rotterdam.

Tamaskan zijn gevoelig voor verlatingsangst. Niet iedere Tamaskan heeft er moeite mee maar het is wel belangrijk om er rekening mee te houden dat het veel problemen kan opleveren. Er zijn ook Tamaskan om herplaatst, de eigenaren konden er dan toch niet mee overweg.
Konah was als pup een drama, die ging huilen en alles slopen. Ze heeft ook een paar gaten in mijn muur gegraven, zo was ze in paniek als ik weg was :ugh: Nu gaat het wel redelijk goed, een paar uurtjes kan ze wel alleen (samen met de andere honden dan) blijven en dan gaat ze liggen slapen op de bank. Winter is makkelijker daarin, die is veel meer op de andere honden gericht dan op mij. Hij wordt onrustig als een of beide van de andere honden weg is, maar als ik alleen weg ga en hij blijft met de andere honden achter dan is het allemaal prima. Hij sloopt wel als ik weg ben maar dat vindt hij gewoon leuk om te doen :mrgreen:
-Rahne-
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”