Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

mening over mix kangal/Husky update foto's p2

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

EdxEs
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Kangal/Husky
Aantal honden: 1

Re: mening over mix kangal/Husky update foto's p2

Ongelezen bericht door EdxEs »

Ik doe mn best... welke vragen zou ik niet beantwoord hebben dan?
Afbeelding
Tara kruising kangal/husky
geb:13/03/2011
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

EdxEs schreef:Ik doe mn best... welke vragen zou ik niet beantwoord hebben dan?
luna2906 schreef:Ik vraag me dan af welke argumenten je da noemt waarom het beter zou zijn voor de teef? Ik geloof mijn da in ieder geval niet gelijk op zijn of haar mooie blauwe ogen als ze zeggen dat 'het nou eenmaal beter is voor de teef'. Waarom is het beter dan? Welke voordelen zijn er dan voor de teef? En welke redenen heeft hij gegeven voor het niet gebruiken van een ervaren dekreu? Wat zou daar het nadeel van zijn?

Heb je trouwens al mogelijk geïnteresseerden voor de pups?
EdxEs
geregistreerd lid

Sorry , over het hoofd gezien.

Argument beter voor de teef.... verminderde kans op baarmoederkanker.Iets wat ik sowieso al veel vaker heb gehoord dus voor mij niet iets om in twijfel te gaan trekken. Ben met honden opgegroeid maar er echt op die manier verstand ervan hebben ....tjah.

Geïnteresseerde zijn er zeker. Baasje van de vader wil sowieso 2. Wij willen er 1 houden. 2 collegas van mn vriend zijn werk. en een vriendin van me die al een herder heeft.
Verder ben ik er nog niet echt mee bezig geweest omdat dat nog niet van toepassing was.
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

EdxEs schreef:Sorry , over het hoofd gezien.

Argument beter voor de teef.... verminderde kans op baarmoederkanker.Iets wat ik sowieso al veel vaker heb gehoord dus voor mij niet iets om in twijfel te gaan trekken. Ben met honden opgegroeid maar er echt op die manier verstand ervan hebben ....tjah.

Geïnteresseerde zijn er zeker. Baasje van de vader wil sowieso 2. Wij willen er 1 houden. 2 collegas van mn vriend zijn werk. en een vriendin van me die al een herder heeft.
Verder ben ik er nog niet echt mee bezig geweest omdat dat nog niet van toepassing was.
De castratie helpt tegen aandoeningen aan de bm, niet het nest..

En twee pupjes uit het nest :schrik:
Afbeelding
luna2906
Zeer actief

Jeannettebo schreef:
EdxEs schreef:Sorry , over het hoofd gezien.

De castratie helpt tegen aandoeningen aan de bm, niet het nest..

En twee pupjes uit het nest :schrik:
Dat lijkt mij ook op zijn zachtst gezegd een uitdaging, maar goed, ieder zijn keuze. Het is allang iets dat er gegadigden zijn, al blijft het natuurlijk afwachten of die er in januari nog steeds zijn.

@TS: ik weet natuurlijk niet hoe ver je bent met de voorbereidingen op dracht en bevalling, maar wellicht kun je enkele fokkers hier benaderen om meer informatie te krijgen? Ik zou trouwens met een dergelijk pittige ouder-combinatie toch wel bepaalde eisen aan pupkopers stellen, maar dat ben ik.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

mwoah ik hou ook 2 puppen uit mijn nestje :wink:
maar goed dat zijn geen x kangal :F:

2 puppen uit dit nest dat lijkt me idd :schrik: maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.
luna2906
Zeer actief

2 Puppen lijkt mij sowieso een uitdaging, ongeacht uit welk nest ze komen :wink: Dat kan voor een ander weer anders zijn, maar ik had mijn handen vol hoor met pup Luna. Als ik er daar twee van had gehad :schrik:
EdxEs
geregistreerd lid

Ja hij woont alleen , heeft een gigantische tuin. Leeft voor zijn hond(en) die red zich er prima mee.

Luna2906 niet lullig bedoeld tegenover de rest maar hier heb ik inderdaad ook wat aan.
Voor mij ook allemaal nieuw , vooral voor Tara. Zij moet het tenslotte allemaal maar doen.
Idd hier vragen aan fokkers over het een en ander. Ja huskys zijn honden met een gebruiksaanwijzing en kangals ook.
Ben zelf opgegroeid met bouviers en huskys en mijn vriend juist meer met kangals.

Voorbereidingen ja waslijst van internet gedownload met wat ik in huis moet hebben allemaal. Waar ik tijdens de dracht op moet letten etc.
Ben alleen persoonlijk niet zo overtuigd van een werpkist... Denk dat Tara dr meer op haar gemak voelt in haar bench. Die overigens rustig en warm staat.
Dat staat hij sowieso vanwege onze 5 kinderen...althans de weekenden 5 :roll:
Afbeelding
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Testen op erfelijke aandoeningen ?

Vader: ........................ ?

Moeder: ...................... ?
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
Angelique.

luna2906 schreef:2 Puppen lijkt mij sowieso een uitdaging, ongeacht uit welk nest ze komen :wink: Dat kan voor een ander weer anders zijn, maar ik had mijn handen vol hoor met pup Luna. Als ik er daar twee van had gehad :schrik:

Natuurlijk is 2 puppen van welk ras ook pittig en moet je veel met hun apart doen, maar het kan best hoor en ja ik vind dat wel heel erg aan het ras liggen, maar dan heb ik het voornamelijk over op latere leeftijd, bv 2 aa reuen uit 1 nest houden vind ik dan weer niet zo'n strak plan :F:
Xtine
Zeer actief

EdxEs schreef:Ja hij woont alleen , heeft een gigantische tuin. Leeft voor zijn hond(en) die red zich er prima mee.

Luna2906 niet lullig bedoeld tegenover de rest maar hier heb ik inderdaad ook wat aan.
Voor mij ook allemaal nieuw , vooral voor Tara. Zij moet het tenslotte allemaal maar doen.
Idd hier vragen aan fokkers over het een en ander. Ja huskys zijn honden met een gebruiksaanwijzing en kangals ook.
Ben zelf opgegroeid met bouviers en huskys en mijn vriend juist meer met kangals.

Voorbereidingen ja waslijst van internet gedownload met wat ik in huis moet hebben allemaal. Waar ik tijdens de dracht op moet letten etc.
Ben alleen persoonlijk niet zo overtuigd van een werpkist... Denk dat Tara dr meer op haar gemak voelt in haar bench. Die overigens rustig en warm staat.

Bench heel slecht.
Pups kunnen tussen tralietjes blijven steken.
luna2906
Zeer actief

EdxEs schreef:Voorbereidingen ja waslijst van internet gedownload met wat ik in huis moet hebben allemaal. Waar ik tijdens de dracht op moet letten etc.
Ik heb totaal geen ervaring met fokken, dus ervaringsdeskundigen, shoot me if i'm wrong, maar een bench lijkt me wat krap misschien? Je moet natuurlijk niet hebben dat pups in de verdrukking komen o.i.d. Alhoewel ik laatst ergens las van een teef die de eerste pup op de bank ter wereld bracht, dus ongebruikelijke plekken zijn wellicht even geschikt :mrgreen: Los van de boekjes zouden wat praktijkervaringen je misschien ook wel een stuk op weg helpen? Zijn er niet ergens filmpjes/documentaires over de bevalling van een hond? Ter voorbereiding, hoewel elke bevalling vast weer anders zal verlopen.
EdxEs
geregistreerd lid

Thnx idd niet bij stil gestaan Xtine. ...
Maar testen erfelijke aandoeningen je heb een punt maar hoe mensen dat waarvan de hond per ongeluk drachtig is geworden. Valt me mee dat het niet eerder is gebeurd. Als Tara loops is kruipt ze zonder moeite onder de poort door en foetsie is mevr. Gelukkig ken de buurt haar onderhand en is er altijd wel iemand die haar gezien heeft. Maar kan dan ook mis gaan.
Die testen zijn toch ook meer bedoeld voor fokken van ras/stamboom honden?

Tara heeft de grootste bench , ze kan er 2x in haha dacht misschien de binnenkant dichten , voor zoal t vastzitten als tocht. Zal de bench denk weg moeten halen dan. Ze kruipt (denk ik) echt niet in zon kist
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Xtine schreef: Bench heel slecht.
Pups kunnen tussen tralietjes blijven steken.
Oeff Afbeelding
:F:

Ik vind het ook niet de handigste zet, het was handiger geweest om je er meer in te verdiepen voordat ze gedekt was en Tara eerst volwassen laten worden was ook geen slecht plan geweest, maar goed, daar heb je nu niets aan.
Ik zou eens op zoek gaan naar het boek van Naaktgeboren over de geboorte bij de hond, daar heb je wel wat aan :ok: . Echte ongelukjes kunnen gebeuren, maar dat is geen excuus om doelbewust de ouders niet te testen :neenee: .
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bandolero »

EdxEs schreef: Die testen zijn toch ook meer bedoeld voor fokken van ras/stamboom honden?
Die testen hebben te maken met het proberen fokken van gezonde honden.
Heeft in eerste instantie niets te maken met het fokken van rashonden.
luna2906
Zeer actief

EdxEs schreef:Die testen zijn toch ook meer bedoeld voor fokken van ras/stamboom honden?

Tara heeft de grootste bench , ze kan er 2x in haha dacht misschien de binnenkant dichten , voor zoal t vastzitten als tocht. Zal de bench denk weg moeten halen dan. Ze kruipt (denk ik) echt niet in zon kist
De meeste testen zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat je met gezonde ouderdieren fokt en zoveel mogelijk de risico's van erfelijke problemen te verkleinen. Garanties geeft het natuurlijk nooit, maar je zorgt op die manier voor een zo klein mogelijk risico. Dat testen gebeurt dus meestal voor de dekking, om te bepalen of de ouders fokgeschikt zijn.

Als je toch met een werpkist zou willen werken (dat lijkt mij wel zo veilig en praktisch) dan zou je de kist ver voor de bevalling al in plaats van de bench kunnen zetten. Haar benchkleedje daar bijvoorbeeld in doen, zodat het een vertrouwd plekje wordt. Als je de bench pas op het laatst vervangt, is de kans denk ik groter dat ze er niet in wil, omdat ze het niet kent.

Ik zou er trouwens ook voor zorgen dat je teef niet meer gaat zwerven tijdens haar loopsheid, dus ervoor zorgen dat ze het terrein niet af kan en desnoods binnen houden buiten het wandelen :wink:
Angelique. schreef:
luna2906 schreef:2 Puppen lijkt mij sowieso een uitdaging, ongeacht uit welk nest ze komen :wink: Dat kan voor een ander weer anders zijn, maar ik had mijn handen vol hoor met pup Luna. Als ik er daar twee van had gehad :schrik:

Natuurlijk is 2 puppen van welk ras ook pittig en moet je veel met hun apart doen, maar het kan best hoor en ja ik vind dat wel heel erg aan het ras liggen, maar dan heb ik het voornamelijk over op latere leeftijd, bv 2 aa reuen uit 1 nest houden vind ik dan weer niet zo'n strak plan :F:
Je hebt natuurlijk allemaal factoren die mee spelen inderdaad en bij het ene ras zal het weer makkelijker zijn dan bij het andere ras, maar voor mij persoonlijk zou het sowieso niet geschikt zijn. Het is dus denk ik ook afhankelijk van de persoon die twee puppen gaat houden. Ik word al knettergek bij de gedachte, om maar wat te noemen :mrgreen:
Xtine
Zeer actief

EdxEs schreef:Thnx idd niet bij stil gestaan Xtine. ...
Maar testen erfelijke aandoeningen je heb een punt maar hoe mensen dat waarvan de hond per ongeluk drachtig is geworden. Valt me mee dat het niet eerder is gebeurd. Als Tara loops is kruipt ze zonder moeite onder de poort door en foetsie is mevr. Gelukkig ken de buurt haar onderhand en is er altijd wel iemand die haar gezien heeft. Maar kan dan ook mis gaan.

Maar je hond is niet per ongeluk drachtig geworden,
je hebt het gepland.

Testen dienen ervoor om te vermijden dat je ongezonde honden op de wereld zet.
Denk erom dat wanneer je een pup verkoopt of zelfs cadeau geeft aan iemand je mee opdraait voor de kosten en eventuele operaties omdat je nagelaten hebt de ouderdieren te laten controleren.
Angelique.

Klopt hoor luna :wink:

Mijn teef wilde ook absoluut niet in de werpkist, is een tutje tot en met en we wisten heel zeker dat de eerste pup in de kast :F: geboren zou worden...

Toen de eerste echte weeen kwamen ging mevr helemaal uit zichzelf naar de werpkist toe, en al had ze dat niet gedaan, zodra de eerste pup er is en je legt de pup in de werpkist gaat mams er echt niet meer uit (als het goed is)
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Xtine schreef:

je hebt het gepland.

Denk erom dat wanneer je een pup verkoopt of zelfs cadeau geeft aan iemand je mee opdraait voor de kosten en eventuele operaties omdat je nagelaten hebt de ouderdieren te laten controleren.

Ook al heb je de ouderdieren laten testen ben je nog verplicht om de kosten en eventuele operaties te betalen (al zijn die kosten die je dan moet vergoeden nooit hoger dan de aanschaf prijs van de pup) als er wat met de pups is dus dat heeft niks met het wel of niet testen te maken.
Testen doe je alleen om te zorgen dat je pups zo gezond mogelijk op de wereld komen en honden die dus niet voor de fok geschikt zijn uit te sluiten voor de fok.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Xtine
Zeer actief

gonnie schreef:
Xtine schreef:

je hebt het gepland.

Ook al heb je de ouderdieren laten testen ben je nog verplicht om de kosten en eventuele operaties te betalen (al zijn die kosten die je dan moet vergoeden nooit hoger dan de aanschaf prijs van de pup) als er wat met de pups is dus dat heeft niks met het wel of niet testen te maken.
Testen doe je alleen om te zorgen dat je pups zo gezond mogelijk op de wereld komen en honden die dus niet voor de fok geschikt zijn uit te sluiten voor de fok.
Uiteraard altijd verantwoordelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”