Maar een golden past prima in het plaatje. En als je je goed zoekt, dan zijn er genoeg baasgerichte goldens te vinden die stabiel zijn. Niet voor niets dat KNGF en andere hulphondenstichtingen gebruik maken van goldens en kruisingen golden/labrador. Dat zou misschien ook nog een optie zijn. Wachtlijst voor afgekeurde blindengeleidenhonden bij KNGF is momenteel gesloten, maar dat zijn vaak wel erg stabiele honden.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Witte Herder versus Golden Retriever
Moderator: moderatorteam
-
Sita
- Zeer actief
Re: Witte Herder versus Golden Retriever
Rowan krijgt ze ook niet.
Maar een golden past prima in het plaatje. En als je je goed zoekt, dan zijn er genoeg baasgerichte goldens te vinden die stabiel zijn. Niet voor niets dat KNGF en andere hulphondenstichtingen gebruik maken van goldens en kruisingen golden/labrador. Dat zou misschien ook nog een optie zijn. Wachtlijst voor afgekeurde blindengeleidenhonden bij KNGF is momenteel gesloten, maar dat zijn vaak wel erg stabiele honden.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

-
Sita
- Zeer actief
Dat las ik later pas, bij het lezen van de beschrijving dacht ik meteen, dat klinkt als Rowan.LongFields schreef:Ja, dat schreef ik ook al.Sita schreef: Een Rowan dus
Maar ja, die heeft zijn eerste vakantie in Oostenrijk wel les gehad van Tapas natuurlijk
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- verkadej
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Witte herder + retriever
- Aantal honden: 2
Tja, onze witte Luna zou veel te gevoelig voor jouw wensen zijn, echt baasgericht, maar bij stemverheffing neemt ze gewoon haar ruimte. Voor de rest een superhond maar alleen daarop zou ze afvallen.
Ze voelt stemmingen perfect aan (treurig boos vrolijk etc) supergoed maar in jouw geval een mindere eigenschap.
Je zou "onze" Luna echt niet de botten vol kunnen schelden, of zelfs echt boos kunnen worden en gewoon in het ronde schreeuwen en schelden. Je zou haar daarmee vernielen, alleen al omdat ze zo baasgericht is.
Ik denk dat baasgerichte honden dat niet zo zouden trekken. Maar heb je ooit gedacht aan om te proberen hierop te trainen? Ik bedoel een soort van hulphond achtig iets? Misschien dat er mensen in dat wereldje zijn die je kunnen vertellen of je daarop zou kunnen trainen
Ze voelt stemmingen perfect aan (treurig boos vrolijk etc) supergoed maar in jouw geval een mindere eigenschap.
Je zou "onze" Luna echt niet de botten vol kunnen schelden, of zelfs echt boos kunnen worden en gewoon in het ronde schreeuwen en schelden. Je zou haar daarmee vernielen, alleen al omdat ze zo baasgericht is.
Ik denk dat baasgerichte honden dat niet zo zouden trekken. Maar heb je ooit gedacht aan om te proberen hierop te trainen? Ik bedoel een soort van hulphond achtig iets? Misschien dat er mensen in dat wereldje zijn die je kunnen vertellen of je daarop zou kunnen trainen
-
Marion.
Volgens mij hoeft ze daar niet eens ver voor te zoeken. "Goed" gefokte Goldens zijn over het algemeen gewoon stabiele en baasgerichte honden. Het ras wordt inderdaad niet voor niets door het KNGF gebruikt.Sita schreef:Maar een golden past prima in het plaatje. En als je je goed zoekt, dan zijn er genoeg baasgerichte goldens te vinden die stabiel zijn. Niet voor niets dat KNGF en andere hulphondenstichtingen gebruik maken van goldens en kruisingen golden/labrador. Dat zou misschien ook nog een optie zijn. Wachtlijst voor afgekeurde blindengeleidenhonden bij KNGF is momenteel gesloten, maar dat zijn vaak wel erg stabiele honden.
Er is dan niet eens een verschil tussen werklijn of showlijn. De grootste hand heb je er dan zelf in hoe je de pup groot brengt.
- verkadej
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Witte herder + retriever
Lol daar was je me net een slagje voorSita schreef:Rowan krijgt ze ook niet.![]()
- *Ineke*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): IJslandse Hond
Vind ik ook wel leuk, maar lijkt me wel wat aan de pittige kant.Roo schreef:Vind je een Australische herder niet leuk? Die passen ook wel een beetje binnen het plaatje.
Als ik jullie reacties zo lees, lijkt een Golden inderdaad de beste keus. Vind de reactie van de herder van Murphy wel heel erg extreem, dat kan toch nooit goed zijn? Van zo'n hond zou ik knetterzenuwachtig worden.
Heb er hier ook een pieperd tussen zitten en daar word ik echt gek van af en toe.Inge O schreef:ik denk dat je dan helemaal niet meer weet waar je het hebt als je een piepende herder treft - blaffen kan je nog laten stoppen maar piepen heel vaak niet.
Waar komt die vandaan? Ook bij Esther?Sita schreef:Een Rowan dus
Ho ho, ik scheld absoluut niet op de honden als ik boos ben. Mijn woede is niet tegen hen gekeerd, maar tegen de situatie. Ik doe ze absoluut niks! Sterker nog, als ze naar me toe komen kan dat me uit m'n woede halen en kalmeren. Dan doen mijn dames uit zichzelf, daar heb ik ze niet op getraind ofzo (zou ook niet weten hoe).verkadej schreef:Tja, onze witte Luna zou veel te gevoelig voor jouw wensen zijn, echt baasgericht, maar bij stemverheffing neemt ze gewoon haar ruimte. Voor de rest een superhond maar alleen daarop zou ze afvallen.
De honden die ik nu heb zijn erg vriendelijk en houden van mensen. Ze vliegen het liefst op iedereen af, ook op andere honden. Dat geeft bij mij veel spanning, al gaat het vrijwel altijd prima. Vooral dat op mensen afvliegen (of het voorkomen ervan) vind ik niet leuk. Het dwingt me iets te zeggen of mijn honden aan te lijnen (wat op zich niet erg is, maar wel onhandig met meerdere honden en dan om de zoveel meterInge O schreef:iedereen is er natuurlijk vrij in om zijn eigen keuzes te maken maar deze omschrijving komt op mij nogal vreemd over : loop je dan met zoveel honden(rassen) het risico dat ze vrolijk allerhande bevelen van doodvreemden uitvoeren en meer nog : loopt het dan zo vol mensen die continu orders uitdelen aan doodvreemde honden?
het komt op mij heel erg verkrampt over, *mijn, mijn, mijn, mijn*, terwijl dat bij de doorsnee hond waar je een goede band mee hebt toch totaal niet nodig is?
Misschien is dat wel heel erg 'mijn, mijn, mijn', maar dat is dan maar zo. Ik trek het niet om met zoveel mensen contact te moeten hebben op één dag. Ik heb een prima band met mijn honden en ze luisteren goed, maar het blijven eigenwijze dingen die het ook wel leuk vinden om hun eigen plan te trekken zo af en toe. En dan vaak op momenten waarop het niet echt uikomt.
Het is sowieso het plan om het in de toekomst bij één hond te houden (of hooguit twee). Dit omdat ik dan overzicht heb en me op één hond kan focussen qua training e.d.. Voorlopig zitten we gewoon nog met vijf, dat is nu eenmaal zo en ik zou ze voor geen goud willen missen, maar dit nooit weer.
Ik weet het nog niet. Het plan was om minstens één nest met Fien te fokken, maar het ligt eraan of ik dat hele gedoe eromheen nog een keer ga trekken of niet. Ik twijfel nog heel erg. Op zich zou het niet hoeven, met veel van haar nestgenoten is/wordt gefokt, maar het zou wel erg leuk zijn om tóch nog 'ns een nest pups te hebben. De toekomst zal het leren.LongFields schreef:Ga je nu helemaal niet meer fokken met je IJsjes?
Ineke, Sóley en Skotti

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Rowan komt hier vandaan: http://www.powerofgold.nl/powerofgold/Home.html
- *Ineke*
- Zeer actief
Ah, bedankt!LongFields schreef:Rowan komt hier vandaan: http://www.powerofgold.nl/powerofgold/Home.html
Ineke, Sóley en Skotti

- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Een Shiloh?

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- *Ineke*
- Zeer actief
moosje schreef:Een Shiloh?
Dat is geen probleem, als het uiteindelijk maar op een ontspannen manier kan. Nu vind ik contact met andere honden minder erg dan het op alle mensen afvliegen, zolang het maar fatsoenlijk blijft (en dus niet als een dolle op andere honden afstiefelen). Maar daarom willen we er ook nog maar één. Om de hond beter onder appèl te kunnen houden dan met een hele roedel. Mijn roedel vindt het wel grappig om met z'n allen overal luid krijsend op af te rennen en daar is niet iedereen van gediend.Inge O schreef:ik denk dat er wel veel honden/rassen zijn die met alle plezier vreemde mensen negeren (doen die van mij ook) maar veel moeilijker ook alle andere honden gaan negeren dus een stukje appèl zal er vrees ik toch altijd aan vastzitten.
Ineke, Sóley en Skotti

- zeta-jones
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
- Aantal honden: 9
- Contacteer:
Je hebt al veel antwoorden gehad...ik heb zelf 8 witjes en zeg: dat is niet het ras voor jou...het waarom is al door diverse mensen hier genoemd 

-
Pets_Passion
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
- Contacteer:
Ik denk dat je echt eens naar de kromi's moet kijken.
Aismee is zondag mee geweest naar een forumwandeling en dat was een grote groep mensen en heel veel honden en ze negeert ze allemaal.
Haar wereld draait om onze roedel, om haar mensen en Teddy. Heel af en toe wil ze nog wel eens bij een ontmoeting beleefd snuffelen maar daar blijft het dan ook bij.
Ze rent nooit naar vreemde mensen toe en onbekende honden ook niet. In de buurt woont wel 1 speelkamaraadje van haar, als we die tegenkomen rent ze er wel naar toe maar is daarbij ook prima weer weg te roepen.
Het zijn ook grote knuffelkonten, ze hebben alleen niet zo'n weelderige vacht als je ijsjes hebben natuurlijk. Het gladde haar van Aismee is wel heel zacht. Ze zijn ook wel een tikkie kleiner dan de retrievers en herders natuurlijk... (schoft tussen 38 en 46 cm)
Willen dolgraag met je werken en kunnen heel actief zijn maar er moet niets.
Karen
Aismee is zondag mee geweest naar een forumwandeling en dat was een grote groep mensen en heel veel honden en ze negeert ze allemaal.
Haar wereld draait om onze roedel, om haar mensen en Teddy. Heel af en toe wil ze nog wel eens bij een ontmoeting beleefd snuffelen maar daar blijft het dan ook bij.
Ze rent nooit naar vreemde mensen toe en onbekende honden ook niet. In de buurt woont wel 1 speelkamaraadje van haar, als we die tegenkomen rent ze er wel naar toe maar is daarbij ook prima weer weg te roepen.
Het zijn ook grote knuffelkonten, ze hebben alleen niet zo'n weelderige vacht als je ijsjes hebben natuurlijk. Het gladde haar van Aismee is wel heel zacht. Ze zijn ook wel een tikkie kleiner dan de retrievers en herders natuurlijk... (schoft tussen 38 en 46 cm)
Willen dolgraag met je werken en kunnen heel actief zijn maar er moet niets.
Karen

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
-
Kamy
- Actief
Helaas bestaat de perfecte hond niet, maar stel je vindt een hond die zo goed mogelijk aan al jou eisen voldoet. Of dit nu een witte herder, golden retriever of wat voor ras dan ook is, doet er even niet toe. Je wilt wachten tot je minder honden hebt wat heel verstandig is, maar stel je hebt nog 1 of 2 blije ijslanders die overal vrolijk blaffend op af stormen een je zet daar je ideale hond bij, wat denk je dat die gaat doen?*Ineke* schreef: Dat is geen probleem, als het uiteindelijk maar op een ontspannen manier kan. Nu vind ik contact met andere honden minder erg dan het op alle mensen afvliegen, zolang het maar fatsoenlijk blijft (en dus niet als een dolle op andere honden afstiefelen). Maar daarom willen we er ook nog maar één. Om de hond beter onder appèl te kunnen houden dan met een hele roedel. Mijn roedel vindt het wel grappig om met z'n allen overal luid krijsend op af te rennen en daar is niet iedereen van gediend.
Zelfs de meest extreem baasgerichte hond zal met de andere honden mee gaan rennen en blaffen en overal op af stormen! Omdat dat roedel gedrag is en honden kopieeren nu eenmaal graag van elkaar, zowel de goede dingen als ook de slechte/stoute dingen.
Baasgericht als raseigenschap betekent niet dat de hond zonder enkele opvoeding en training daarin voorgeprogrammeerd is waardoor hij automatisch alleen op zijn baas let en de rest van de wereld voor hem niet bestaat. Dat bestaat namelijk niet. Iedere hond kan namelijk baasgericht zijn mits hier aandacht aan besteedt wordt door de baas en dit wordt getraind. Bij de ene hond gaat dat makkelijker en misschien wat sneller (deze honden hebben de raseigenschap "baasgericht"), bij andere honden kost het misschien iets meer moeite en duurt het wat langer om ze baasgericht te krijgen, maar iedere hond kan leren dat hij op zijn baas moet letten en niet mag weglopen.
Is het dan niet veel handiger om je honden appart mee te nemen als je gaat wandelen en ze dan heel veel trainen (1 voor 1) zodat ze leren dat ze bij je moeten blijven? (in eerste instantie aan een lange lijn die meesleept, dus geen flexi) Dan vertonen ze ook niet dat roedelgedrag waardoor ze zo zelfverzekerd zijn dat ze naar iedereen toe rennen. Honden kopieren elkaars gedrag erg graag en in een roedel wordt dat juist versterkt, dus is het beter om dit te voorkomen. ook is het veel moeilijker (zelfs misschien onmogelijk) om 5 honden tegelijk in de gaten te houden dan 1; je kunt dan ook veel beter en sneller zien wat de hond van plan is en daarop reageren en inspelen. Het betekent wel dat het veel meer moeite en tijd kost maar je kunt het uitlaten ook afwisselen (maar dan aanpassen aan de hond zijn behoeften, dus niet met een hele oude hond gaan fietsen) bv. vandaag met hond A hardlopen, met hond B trainen, met hond C wandelen, met hond D fietsen of zwemmen en met hond E ballen apporteren. De dag(of dagdeel naargelang de behoefte van de hond) erop hetzelfde programma maar verwissel je de honden, dus trainen met hond A, fietsen met hond B etc. Ze krijgen ze allemaal beweging en vooral ook persoonlijke aandacht en heb je de mogelijkheid om te trainen op het hierkomen en dat ze hun aandacht leren op jou te richten en daarbij een lange lijn min. 10 meter te gebruiken die je over de grond laat slepen of waar je enkel het uiteinde van vasthoudt, zodat de hond nooit zichzelf kan belonen om bij een ander persoon of hond te komen.
Zijn ze alle 5 naar de hondenschool geweest? Anders is dat ook een goed plan want daar leer je zelf en je hond met afleiding (andere honden) hoe je de hond aan kunt leren/trainen dat het voor je hond het veel leuker is om bij de baas te blijven dan naar iemand anders te rennen, want nogmaals: dat is aan te leren door middel van opvoeden en trainen en bij het ene ras gaat dit makkelijker dan bij een ander ras en kost het misschien meer tijd en moeite, maar ze kunnen het uiteindelijk allemaal leren. Zolang je als baas maar gemotiveerd bent en het ziet als een uitdaging om ze goed te trainen, zodat je honden zich gedragen hoe jij het wil.
-
Pets_Passion
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan heb je duidelijk de kromfohrländer nog niet ontmoet.Kamy schreef: Je wilt wachten tot je minder honden hebt wat heel verstandig is, maar stel je hebt nog 1 of 2 blije ijslanders die overal vrolijk blaffend op af stormen een je zet daar je ideale hond bij, wat denk je dat die gaat doen?
Zelfs de meest extreem baasgerichte hond zal met de andere honden mee gaan rennen en blaffen en overal op af stormen! Omdat dat roedel gedrag is en honden kopieeren nu eenmaal graag van elkaar, zowel de goede dingen als ook de slechte/stoute dingen.
Baasgericht als raseigenschap betekent niet dat de hond zonder enkele opvoeding en training daarin voorgeprogrammeerd is waardoor hij automatisch alleen op zijn baas let en de rest van de wereld voor hem niet bestaat. Dat bestaat namelijk niet. Iedere hond kan namelijk baasgericht zijn mits hier aandacht aan besteedt wordt door de baas en dit wordt getraind.
Aismee gaat slechts gedeeltelijk met Teddy mee op zijn eendenjacht of bij ontmoetingen met andere honden, ze zal daarbij nooit uit mijn buurt gaan. Rent Teddy te ver weg dan keert zij om, terug naar mij om vervolgens wel ook weer een stukje richting Teddy te gaan want de roedel moet liefst natuurlijk bij elkaar blijven maar het feit dat Teddy graag eenden jaagt betekend niet dat Aismee dat ook doet. Het zit niet in haar om uit mijn zichtveld te gaan, dat doet ze niet.
Qua training heb ik hier niets aan gedaan, sterker nog ik heb haar in het begin juist aangemoedigd als ze het aandurfde om meer dan 10 cm bij me vandaan te gaan.
Pas het laatste half jaar wordt ze vrijer en neemt ze meer ruimte. Nu beloon ik de keren dat ze zich meld en krijgt ze aandacht als ze weer even naast me loopt maar bewust getraint heb ik dit soort dingen nooit.
Aismee heeft als karakter-eigenschap baas gericht en dat gaat dan bijna net zo automatisch als dat een jachthond jaagt. Daar hoef je bij een kromi in elk geval nauwelijks moeite voor te doen.
Misschien ligt dat ook wel aan mijn karakter als hondenliefhebber dat ik automatisch al het contact met mijn honden op prijs stel en dat je daardoor zonder bewuste training toch het gedrag bevestigd.
Karen

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Maar niet alle kromfohrländers zijn als jouw Teddy hoor, bij mij zat er 1 op cursus die was verschrikkelijk geinteresseerd in alles en iedereen, hyperdepiep. Geweldig beest trouwens, draadhaar, mqar ik herken niets van jouw Teddy in hem.
Gr. Aniek

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik denk ook niet dat het verstandig is om een heel ras te beschrijven op basis van ervaring met maar 1 exemplaar van dat ras.Budkes schreef:Maar niet alle kromfohrländers zijn als jouw Teddy hoor, bij mij zat er 1 op cursus die was verschrikkelijk geinteresseerd in alles en iedereen, hyperdepiep. Geweldig beest trouwens, draadhaar, mqar ik herken niets van jouw Teddy in hem.
-
Pets_Passion
- Zeer actief
- Contacteer:
De kromi heet Aismee.. Maar dat terzijde.
Ik ben best actief in de kromi wereld en wat ik hoor, lees en zie bij andere kromi's is wel redelijk gelijk aan wat ik bij Aismee zie.
Natuurlijk zullen er verschillen zijn in elk individu, en het kan ook best zijn dat ik onbewust dingen bij Aismee wel beloon omdat wij beiden gewoon zo'n klik hebben dat het baasgerichte en samen dingen doen automatisch gaat.
Als je als baas anders in elkaar zit kan het natuurlijk best zijn dat je er wat bewuster aandacht aan moet geven. Maar, van alle kromi's die ik ken en waar ik de verhalen van hoor/lees, is er echt niet 1 die niet baasgericht is.
Karen
Ik ben best actief in de kromi wereld en wat ik hoor, lees en zie bij andere kromi's is wel redelijk gelijk aan wat ik bij Aismee zie.
Natuurlijk zullen er verschillen zijn in elk individu, en het kan ook best zijn dat ik onbewust dingen bij Aismee wel beloon omdat wij beiden gewoon zo'n klik hebben dat het baasgerichte en samen dingen doen automatisch gaat.
Als je als baas anders in elkaar zit kan het natuurlijk best zijn dat je er wat bewuster aandacht aan moet geven. Maar, van alle kromi's die ik ken en waar ik de verhalen van hoor/lees, is er echt niet 1 die niet baasgericht is.
Karen

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Pets_Passion schreef:De kromi heet Aismee.. Maar dat terzijde.
Gr. Aniek

-
Pets_Passion
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat geeft niet hoor, Teddy hoort net zo goed bij de roedel. 
Alleen is hij qua kromi geen goed voorbeeld, daarvoor is hij teveel border collie. LOL
Kromi's zijn ook onwijs leuke honden, ben zwaar verliefd.
Ruwhaartjes zijn ook heel leuk. 't is echt jammer dat je ze niet veel ziet in NL.
Karen
Alleen is hij qua kromi geen goed voorbeeld, daarvoor is hij teveel border collie. LOL
Kromi's zijn ook onwijs leuke honden, ben zwaar verliefd.
Ruwhaartjes zijn ook heel leuk. 't is echt jammer dat je ze niet veel ziet in NL.
Karen