Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ga ik het weer over pupprijzen hebben

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Re: Ga ik het weer over pupprijzen hebben

Ongelezen bericht door Badu »

Jaap* schreef:Hoe legaal zou het eigenlijk zijn om prijsafspraken te maken binnen zo'n fokkersclub?
Als ik het arbeidshalve doe gaat mijn kop eraf.
Is je reinste kartelvorming :F:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Heel simpel;

Het is maar net wat de gek er voor geeft en overheeft.
Als je 1300 per pup vraagt en je hebt een nestje liggen van 11 a 12 pups, zal dat lekker aan tikken... dan kun je mij echt niet wijs maken dat je er niks aan over houdt.

Wat ik ook niet eerlijk vind is dat fokkers vaak de kosten van hun teef vaak doorberekenen in het 1e, 2e en 3e nest. Ik neem aan dat je HD kosten eenmalig doet, show kosten voor je eigen moet nemen.
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Asterix »

Als showen verplicht is om je als fokker aan te sluiten bij een rasvereniging, vind ik het doorberekenen geen punt. (Meestal 2 of 3x zg) Als je verder gaat met showen, dan weer niet.
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Asterix schreef:Als showen verplicht is om je als fokker aan te sluiten bij een rasvereniging, vind ik het doorberekenen geen punt. (Meestal 2 of 3x zg) Als je verder gaat met showen, dan weer niet.
Blijf je aan de gang???

De boel moet geregeld zoals Cleo het wenst te zien? Dus raspuppen moeten tegen kostprijs weg (want hobby), en uitmesten van stallen moet een vergoeding tegenover staan (want dure aangelegenheid). Vertel eens Cleo, wat doe jij voor de kost?
Asterix
Zeer actief

Marion. schreef:
Asterix schreef:Als showen verplicht is om je als fokker aan te sluiten bij een rasvereniging, vind ik het doorberekenen geen punt. (Meestal 2 of 3x zg) Als je verder gaat met showen, dan weer niet.
Blijf je aan de gang???

De boel moet geregeld zoals Cleo het wenst te zien? Dus raspuppen moeten tegen kostprijs weg (want hobby), en uitmesten van stallen moet een vergoeding tegenover staan (want dure aangelegenheid). Vertel eens Cleo, wat doe jij voor de kost?
Zout op, blijf weg. Word je vast rustiger van. En, voordat je meent wat te melden hebt, lees alleen de laatste 3 pagina's door. Of je hebt last van tunnelvisie?
Afbeelding Afbeelding

Marion.

Asterix schreef:Zout op, blijf weg. Word je vast rustiger van. En, voordat meent wat te melden hebt, lees alleen de laatste 2 pagina's door. Of je hebt last van tunnelvisie.
Dat maak ik lekker zelf wel uit :lekkerpuh:

En jij bent denk ik degene met een tunnelvisie. Misschien eens alle 8 pagina's doorlezen.
Asterix
Zeer actief

Goed hoor marion., probeer vooral je best te doen een topic te verknallen.
Mede door dit topic ben ik op andere gedachten gekomen.
Afbeelding Afbeelding

Marion.

Asterix schreef:Goed hoor marion., probeer vooral je best te doen een topic te verknallen.
Ach, schiet toch op! Je bent helemaal niet op andere gedachten gekomen, want je bent nog steeds kwaad op de fokker van jouw duur betaalde rashonden. Bespreek dat gewoon lekker met hun, in plaats van hier - jaaaaaaaaaaaaaaaaaren na dato - wrokkig berichten te plaatsen.

Niemand verplicht jou om een dure rashond te kopen (waarvan je bij de koop al wíst, dat dit soort honden doorgaans niet oud wordt), dat heb je gewoon zelf gedaan. Ben je daarin teleurgesteld dan slik je, en daar leer je je les uit. En ga je dus fijn voor goedkope herplaatsers of vuilnisbakkies.
Het leven kan soms zo simpel zijn. Moet je wel buiten je eigen denkkadertjes kunnen denken.

En ik vind trouwens dat je een beetje agressief wordt als je tegengesproken wordt.
Asterix
Zeer actief

Tara schreef:
Devel schreef: Wat ik ook niet eerlijk vind is dat fokkers vaak de kosten van hun teef vaak doorberekenen in het 1e, 2e en 3e nest. Ik neem aan dat je HD kosten eenmalig doet, show kosten voor je eigen moet nemen.

Ik moet helemaal niks, ik schrijf alle door mij gemaakte kosten die ik moet maken om met mijn teef te mogen/kunnen fokken af.
Dat zijn dus alle door de RV verplichte shows, wedstrijden, gezondheidsonderzoeken. Alles wat ik voor me eige extra doe, is voor mijn eigen rekening.

En wat is daar niet eerlijk aan? Ik bereken gewoon een pupprijs, waarvan ik hoop dat ik daar alle gemaakte kosten van kan dekken.
En wat ik daar vervolgens achteraf aan kosten mee dek is toch helemaal niet relevant? Het gaat trouwens ook niemand wat aan.
De pupprijs wordt daar namelijk nog steeds niet ineens hoger of lager van.

En iedereen zit wel steeds te mekken dat het zo lekker cashen moet zijn als je 12 pups á 1300 euro kunt verkopen, maar wat als je pech hebt en je teef blijft leeg? Of krijgt maar drie pups? Daar draai je als fokker verlies op.
Is het dan wel geoorloofd als de fokker om die reden een hogere pupprijs vraagt?
Als de fokker winst maakt is dat niet eerlijk t.o.v. de pupkopers, maar als de fokker met een klein nest verlies draait is dat het probleem van de fokker.
Een beetje met twee maten meten, vind je ook niet?
Hier ben ik het wel mee eens. Waarom zouden pupkopers van het 1e nest meer moeten betalen dan van het 2e of 3e nest?
Afbeelding Afbeelding

Asterix
Zeer actief

Marion. schreef:
Asterix schreef:Goed hoor marion., probeer vooral je best te doen een topic te verknallen.
Ach, schiet toch op! Je bent helemaal niet op andere gedachten gekomen, want je bent nog steeds kwaad op de fokker van jouw duur betaalde rashonden. Bespreek dat gewoon lekker met hun, in plaats van hier - jaaaaaaaaaaaaaaaaaren na dato - wrokkig berichten te plaatsen.

Niemand verplicht jou om een dure rashond te kopen (waarvan je bij de koop al wíst, dat dit soort honden doorgaans niet oud wordt), dat heb je gewoon zelf gedaan. Ben je daarin teleurgesteld dan slik je, en daar leer je je les uit. En ga je dus fijn voor goedkope herplaatsers of vuilnisbakkies.
Het leven kan soms zo simpel zijn. Moet je wel buiten je eigen denkkadertjes kunnen denken.

En ik vind trouwens dat je een beetje agressief wordt als je tegengesproken wordt.
Nee, niet boos op hem. Wél hoe het er aan toe gaat in de DD-wereld.
Wij zijn nu dol gelukkig met een 2-hands hond en ons kleine buiterlandertje. En ja, als je fokkers zoals hier spreekt, kan je op andere gedachten komen.
De enige die dagelijks met wrok rond loopt ben jij. Dat blijkt wel uit je teksten.
edit: typo
Laatst gewijzigd door Asterix op 16 nov 2012 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding

Marion.

Asterix schreef:
Tara schreef:
Devel schreef: Wat ik ook niet eerlijk vind is dat fokkers vaak de kosten van hun teef vaak doorberekenen in het 1e, 2e en 3e nest. Ik neem aan dat je HD kosten eenmalig doet, show kosten voor je eigen moet nemen.

Ik moet helemaal niks, ik schrijf alle door mij gemaakte kosten die ik moet maken om met mijn teef te mogen/kunnen fokken af.
Dat zijn dus alle door de RV verplichte shows, wedstrijden, gezondheidsonderzoeken. Alles wat ik voor me eige extra doe, is voor mijn eigen rekening.

En wat is daar niet eerlijk aan? Ik bereken gewoon een pupprijs, waarvan ik hoop dat ik daar alle gemaakte kosten van kan dekken.
En wat ik daar vervolgens achteraf aan kosten mee dek is toch helemaal niet relevant? Het gaat trouwens ook niemand wat aan.
De pupprijs wordt daar namelijk nog steeds niet ineens hoger of lager van.

En iedereen zit wel steeds te mekken dat het zo lekker cashen moet zijn als je 12 pups á 1300 euro kunt verkopen, maar wat als je pech hebt en je teef blijft leeg? Of krijgt maar drie pups? Daar draai je als fokker verlies op.
Is het dan wel geoorloofd als de fokker om die reden een hogere pupprijs vraagt?
Als de fokker winst maakt is dat niet eerlijk t.o.v. de pupkopers, maar als de fokker met een klein nest verlies draait is dat het probleem van de fokker.
Een beetje met twee maten meten, vind je ook niet?
Hier ben ik het wel mee eens. Waarom zouden pupkopers van het 1e nest meer moeten betalen dan van het 2e of 3e nest?
Waar zegt ze dat? Is het dan in jouw oordeel toch wel een beetje redelijk dat bv een HD onderzoek wordt verdeeld over de nestjes? En hoe moet een fokker dan bepalen hoe die kosten doorberekend moeten worden over de toekomstige (misschien) 3 nestjes, en dus ??? puppen? En 1, 2 of misschien wel 3 keizersnedes. Of leeg gebleven teven? Hoe moet een fokker dan van tevoren een pupprijs bepalen, als de boel over 3 nesten verdeeld moet worden?

Saar is volledig verantwoord gefokt. Volgens de regels van de RV. Met alle verplichte onderzoeken van ouderhonden, en meer (bv oogonderzoeken, die ieder jaar herhaald moeten worden). Ze was 1100 gulden. En toen kwam de euro. En het leven werd duurder. En dezelfde mama Saar, werd mama Miep. De HD-uitslag bleef, showen met mama Saar deed fokster niet meer, want dat vond mama Saar helemaal niet leuk (Saar heeft wel een aartje naar haar moedertje). In die 2 jaar zal ze niet heel veel extra kosten aan mama Saar hebben gehad, ik mocht zelfs ook nog een hele dag op nestje Miep passen toen ze 6 weken waren! Dus dat was alweer een dag dat ze geen tijd in haar nestje hoefde te stoppen.
En toen was Mieppie zomaar 650 euro! Gelukkig kon ik een betalingsregeling treffen met de fokster, en kregen we Mieppie gewoon mee.

Ik begrijp gewoon niet waar je heen wilt. Jij vind dat fokkers verdienen aan hun hobby wat niet mag? Jij vind dat rashonden te duur zijn voor de kwaliteit die je krijgt? Wat wil je nu?
Asterix
Zeer actief

Tara schreef:Denken al die criticasters er sowieso wel eens over na dat alle risico's voor de fokker zijn?
Een pupkoper met pech heeft geen pup, maar schiet daar financieel verder niet bij in.
Een fokker met pech schiet er financieel altijd bij in, of is zijn teef kwijt.
Ik wel, niet dagelijks. Maar wel als er in het fokkershoekje b.v. staat dat Jantje of Miepje 'per ongeluk' een stel op elkaar heeft laten klappen of bewust.
Ik denk b.v. ook aan Sirene (Sonja) die naar mexico gaat om daar goede honden vandaan te halen. Zo zijn er wel meer voorbeelden.
Laatst gewijzigd door Asterix op 16 nov 2012 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding

Marion.

Asterix schreef:De enige die dagelijks met wrok rond loopt ben jij. Dat blijkt wel uit je teksten.
Oh hemel, spannend. Wrok naar wie, precies?
Marion.

Asterix schreef:
Tara schreef:Denken al die criticasters er sowieso wel eens over na dat alle risico's voor de fokker zijn?
Een pupkoper met pech heeft geen pup, maar schiet daar financieel verder niet bij in.
Ik wel, niet dagelijks. Maar wel als er in het fokkershoekje b.v. staat dat Jantje of Miepje 'per ongeluk' een stel op elkaar heeft laten klappen of bewust.
Ik denk b.v. ook aan Sirene (Sonja) die naar mexico gaat om daar goede honden vandaan te halen. Zo zijn er wel meer voorbeelden.
Je vergeet dat "Jantje of Miepje" dan meestal niet de verantwoordelijke fokkers zijn. Jij noemt Sonja, maar mag ik dan Angelique (Nuyvilaq) noemen????
Vraag haar eens hoe rijk ze wordt van haar gefok :ugh:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Asterix schreef: Ik denk b.v. ook aan Sirene (Sonja) die naar mexico gaat om daar goede honden vandaan te halen. Zo zijn er wel meer voorbeelden.
:LOL:
Sorry, moest even lachen.
Dan wordt het nóg duurder, moet ze daarna nog een ticket kopen naar Peru... :F:
Marion.

LongFields schreef:
Asterix schreef: Ik denk b.v. ook aan Sirene (Sonja) die naar mexico gaat om daar goede honden vandaan te halen. Zo zijn er wel meer voorbeelden.
Nou ja, het is gewoon wel ver weg hoor :pffff:
Asterix
Zeer actief

Marion. schreef:
Asterix schreef:
Je vergeet dat "Jantje of Miepje" dan meestal niet de verantwoordelijke fokkers zijn. Jij noemt Sonja, maar mag ik dan Angelique (Nuyvilaq) noemen????
Vraag haar eens hoe rijk ze wordt van haar gefok :ugh:
Dan zijn we er toch?
Afbeelding Afbeelding

LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Tara schreef: Het zat je toch zo dwars? Die pupprijzen?
Maar ik begrijp nu dat je het al die tijd dus al gewoon best wel begreep?
Typisch... :vaag:
Ik ben op het serieuze vlak ook al even afgehaakt hoor Tara. :wink:
Asterix
Zeer actief

Tara schreef:
Asterix schreef:
Hè? Daar heb ik het helemaal niet over. :scratch:
Als mijn teef leegblijft, dan houden de pupkopers het geld in de zak, moeten langer wachten, of halen een pup bij een andere fokker.
Het geld dat ik dan al heb uitgegeven is mijn schadepost, dat ben ik gewoon kwijt.
Als mijn teef bevalt via de keizersnede dan kost me dat weet ik hoeveel euro's.
De pupkopers betalen dan nog steeds de pupprijs die ik ze genoemd heb, dus die merken daar niks van, maar mijn kostenpost valt dan wel weer hoger uit, en bij een klein nest kan dat er wel eens flink in hakken.
Als echt het allerergste denkbaar gebeurt, en God verhoede dat het me overkomt, dan ben ik niet alleen een hoop geld kwijt, maar ook mijn teef.
Dan heb ik helemaal niks, alleen een hoop kosten, maar bovenal oneindig veel verdriet.
De pupkopers houden ook dan weer geld in de zak, balen dat ze langer moeten wachten, en halen een pup bij een andere fokker.
Dáár heb ik het over!
Als fokker bepaal ik mijn pupprijs daar dus ook naar, om ook die tegenslag die je altijd kunt hebben op te kunnen vangen.
En ik ben er vrij zeker van dat alle andere fokkers dat dus ook doen.
Dat bedoel ik dus. Ikzelf moet er niet aan denken om te gaan fokken om o.a. bovenstaande redenen.
Afbeelding Afbeelding

Asterix
Zeer actief

Tara schreef:
LongFields schreef:
Het ligt dus niet aan mij? * ademt opgelucht uit*
In het verloop van het topic, ja.
Afbeelding Afbeelding

Asterix
Zeer actief

LongFields schreef:
:oohja: :oohja:
Afbeelding Afbeelding

Marion.

Asterix schreef:
Tara schreef:
LongFields schreef:
Oke, verzin morgen maar weer een ander topic dan. Waar je gewoon mensen zwart kunt maken, die het jou niet naar de zin hebben kunnen maken.
Asterix
Zeer actief

Tara schreef:
Asterix schreef: Dat bedoel ik dus. Ikzelf moet er niet aan denken om te gaan fokken om o.a. bovenstaande redenen.
Wonderlijk, hoe je met zoveel begrip dan toch nog zo blijft zeuren over pupprijzen. :scratch:
Ik blijf zeuren over pupprijzen die ver boven de 2500 euro kosten. Nee, ik hoef ze niet te kopen gelukkig. En er zullen beslist kopers voor zijn.
Afbeelding Afbeelding

LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Asterix schreef:
Tara schreef:
Asterix schreef: Dat bedoel ik dus. Ikzelf moet er niet aan denken om te gaan fokken om o.a. bovenstaande redenen.
Wonderlijk, hoe je met zoveel begrip dan toch nog zo blijft zeuren over pupprijzen. :scratch:
Ik blijf zeuren over pupprijzen die ver boven de 2500 euro kosten. Nee, ik hoef ze niet te kopen gelukkig. En er zullen beslist kopers voor zijn.
O?
Geloof niet dat ik eerder dit bedrag voorbij heb zien komen in je posts?
Yukusaki Akitas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jitsu: Japanse akita
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yukusaki Akitas »

Als je alleen de kosten berekend die een fokker maakt met een nest pups, wie betaald dan de tijd en moeite die erin gestoken wordt? Klopt, daar kiest een fokker zelf voor, maar ik vind dat dat best doorberekend mag worden. Als je zo'n dure hond niet wilt kopen, ben je, naar mijn idee, waarschijnlijk ook niet bereid geld uit te geven aan onverwachte dierenartskosten. Mijn hond valt ook onder de duurdere rassen, en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Liever een hond waar de fokker veel tijd en aandacht aan gegeven heeft, dan een die goedkoop was en waar niets mee gedaan is. Wil jij dat laatste? Prima, maar dan moet je niet zeuren over de prijs ;)
Yukusaki Akitas
http://www.yukusaki.nl
Afbeelding
Asterix
Zeer actief

Marion. schreef:
Asterix schreef:
Tara schreef:
LongFields schreef: Ik ben op het serieuze vlak ook al even afgehaakt hoor Tara. :wink:
Oke, verzin morgen maar weer een ander topic dan. Waar je gewoon mensen zwart kunt maken, die het jou niet naar de zin hebben kunnen maken.
Jijzelf staat op de eerste en enige plek momenteel. Ik geloof niet dat ik je ergens zwart hebt gemaakt.
Nu kan je allerlei zinnen van mij verkorten en alles op een rij zetten, kost jou alleen moeite. Mij boeit het niet. Dag.
Laatst gewijzigd door Asterix op 16 nov 2012 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding

Asterix
Zeer actief

LongFields schreef:
Asterix schreef:
Tara schreef:
O?
Geloof niet dat ik eerder dit bedrag voorbij heb zien komen in je posts?
Klopt.
Afbeelding Afbeelding

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Yukusaki Akitas schreef:Als je alleen de kosten berekend die een fokker maakt met een nest pups, wie betaald dan de tijd en moeite die erin gestoken wordt? Klopt, daar kiest een fokker zelf voor, maar ik vind dat dat best doorberekend mag worden. Als je zo'n dure hond niet wilt kopen, ben je, naar mijn idee, waarschijnlijk ook niet bereid geld uit te geven aan onverwachte dierenartskosten. Mijn hond valt ook onder de duurdere rassen, en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Liever een hond waar de fokker veel tijd en aandacht aan gegeven heeft, dan een die goedkoop was en waar niets mee gedaan is. Wil jij dat laatste? Prima, maar dan moet je niet zeuren over de prijs ;)
nah ja, wat noem jij goedkoop dan? ik heb geen idee wat jij voor je hond betaalt hebt, maar ik denk iets van 1250/ 1500 euro? mijn ras kost gemiddeld zo'n 700 euro en reken maar , dat ik als fokker veel tijd en aandacht aan mijn puppen geef hoor :wink:

m.a.w hoeveel een fokker vraagt voor zijn of haar pups, zegt niks over wat hij of zij er mee of voor doet, ik ken ze ook wel ... dure pups ( en dan heb ik het over 1500/2000 euro, waar nauwelijks naar omgekeken wordt.. dus... :wink:
Asterix
Zeer actief

Yukusaki Akitas schreef:Als je alleen de kosten berekend die een fokker maakt met een nest pups, wie betaald dan de tijd en moeite die erin gestoken wordt? Klopt, daar kiest een fokker zelf voor, maar ik vind dat dat best doorberekend mag worden. Als je zo'n dure hond niet wilt kopen, ben je, naar mijn idee, waarschijnlijk ook niet bereid geld uit te geven aan onverwachte dierenartskosten. Mijn hond valt ook onder de duurdere rassen, en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Liever een hond waar de fokker veel tijd en aandacht aan gegeven heeft, dan een die goedkoop was en waar niets mee gedaan is. Wil jij dat laatste? Prima, maar dan moet je niet zeuren over de prijs ;)
Een uurloon aan je hobby vastknopen, nee daar kan ik niet in meegaan.
Dat laatste heb ik 2x mee gemaakt tegen het volle pond.
Tegen onverwachtse DA-kosten ben ik verzekerd, inclusief een klein potje.
Kromme redenering hoor: Als je geen klein fortuin wenst uit te geven, heb je derhalve ook geen geld voor een DA.
Afbeelding Afbeelding

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

yamie schreef:
nah ja, wat noem jij goedkoop dan? ik heb geen idee wat jij voor je hond betaalt hebt, maar ik denk iets van 1250/ 1500 euro? mijn ras kost gemiddeld zo'n 700 euro en reken maar , dat ik als fokker veel tijd en aandacht aan mijn puppen geef hoor :wink:

m.a.w hoeveel een fokker vraagt voor zijn of haar pups, zegt niks over wat hij of zij er mee of voor doet, ik ken ze ook wel ... dure pups ( en dan heb ik het over 1500/2000 euro, waar nauwelijks naar omgekeken wordt.. dus... :wink:
het verschil in pupprijzen vind ik eigenlijk best wel een discussie waard, want ik geloof echt niet dat de tijd en moeite van de fokker daar ook maar iets mee te maken hebben.
maar volgens mij hebben we die discussie ook al eens gehad ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”